Min Pony har fået vorter Gode råd modtages
Fra : Karin og Frank

Dato : 21-05-04 18:00

Min nordbakke på 3 år, har fået en masse drenge vorter på mulen, har fået
fortalt at de går væk igen..men kan jeg hjælpe til at det går
hurtigere......det er træls at kysse på en pony dreng med store vorter...

v. hilsen Karin

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 21-05-04 19:53

"Karin og Frank" <karin.frank@tiscali.dk> wrote:

>Min nordbakke på 3 år, har fået en masse drenge vorter på mulen, har fået
>fortalt at de går væk igen..men kan jeg hjælpe til at det går

Korrekt. Har set det flere gange og de går rigtigt nok væk igen.

>hurtigere......det er træls at kysse på en pony dreng med store vorter...

Det her er straks værre

Hvis du kysser din hest er du sikker på at få problemer. Ikke fordi du
risikerer at få vorter, men fordi du dermed nedgør dig selv. Du daler
simpelt hen i hestens respekt for dig. Når en gang hesten losser ud
efter dig, så har du måske forklaringen her.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Søren

Dato : 21-05-04 21:14

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du kysser din hest er du sikker på at få problemer. Ikke fordi du
> risikerer at få vorter, men fordi du dermed nedgør dig selv.

Ikke nødvendigvis, vil jeg mene.
Jeg kysser også mine heste, næ, det er dem der kysser mig..... vi har et
ligeværdigt forhold, med en lille overvægt af fører til mig, og vi har
oparbejdet en gensidig hengivenhed som er af ufattelig stor værdi.
Så kys bare løs, din hest vil vide at du værdsætter den.

Men hvis du får et los, ... så havde Ole ret.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-05-04 06:29

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Så kys bare løs, din hest vil vide at du værdsætter den.

Jeg har før sagt at en hest ikke er en kanin og det er den stadig ikke
blevet. Hesten værdsætter andre værdier hos heste-mennesket. Jo før vi
indser dette og benytter os af det, undgår vi alle de problemheste vi
selv har skabt.

>Men hvis du får et los, ... så havde Ole ret.

Det vil ende der...! Helt sikkert...!

Eller jeg vil endnu en gang få en "umulig" hest opstaldet til
"afretning"...

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 22-05-04 07:18

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> oparbejdet en gensidig hengivenhed som er af ufattelig stor værdi.
> Så kys bare løs, din hest vil vide at du værdsætter den.

Ja, det vil jeg nu også sige. Jeg har med fuldt overlæg _lært_ mine heste at
kysse Og min lille shetlænderpige har lige lært det, men hun stikker
altså tungen halvt ud Og det foregår så på den måde - måske på samme
måde, som du beskriver det ovenover - at jeg løfter mit hoved hen imod dem,
og så kysser de med det samme. Det er _så_ dejligt. Nogle gange er det en
"fransk" hilsen; først den ene side og så den anden side, hvor min fjordhest
gnider mulen mod mine kinder. Det er en rigtig dejlig hilsen. Så der skal
vaskes ansigt mange gange i løbet af dagen ))))

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 22-05-04 17:06

> drenge vorter

Jeg vil såmænd bare gerne vide hvad dét er, hvis jeg må være så fri at
spørge?

Iben

Fra : Karin og Frank

Dato : 23-05-04 08:56

Drenge vorter...ung heste rammmes lige pludselig af vorter...hvilket ikke
ser ret smart ud, nogle rammes temmelig meget ligesom min nordbakke
dreng...derfor søgte jeg bare et lille råd så den periode han har dem kunne
blive mindre...

Jeg kysser ofte mine ponyer helt uden problemer..men nu var det ikke lige
det...men et råd om vorter....

venlig hilsen Karin

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 23-05-04 12:08

"Karin og Frank" <karin.frank@tiscali.dk> wrote:

>Jeg kysser ofte mine ponyer helt uden problemer..men nu var det ikke lige
>det...men et råd om vorter....

Næ, men spørgsmålet blev besvaret. Og så var der lige en rød lampe der
lyste i mørket og det måtte jeg lige advare imod. Et godt råd er nu
godt en gang imellem. Især hvis det er gratis.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Louise

Dato : 23-05-04 10:59

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in message news:<40af7a42$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Jeg vil såmænd bare gerne vide hvad dét er, hvis jeg må være så fri at
> spørge?
>
> Iben

Hejsa

Mon ikke det bare er ungheste-vorter? De plejer at forsvinde af sig
selv.

Mht debatten om hestekys osv, så vil jeg da gerne tilføje at der
findes andre ting end lige kys, der giver en problemhest, så jeg
tvivler på det er udslagsgivende. Mon ikke det snarere er fordi at det
ofte er småpiger (ikke at fornærme nogen overhovedet )der gør
meget i kysseriet og det ofte også er dem, der har problemer med
generel omgang med heste/horsemanship/gensidig respekt? Bare min
teori....

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 23-05-04 12:08

egdal@sporty.dk (Louise) wrote:

>Mht debatten om hestekys osv, så vil jeg da gerne tilføje at der
>findes andre ting end lige kys, der giver en problemhest,

Du har fat i den rigtige ende. Din teori er go´nok.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 23-05-04 09:23

"Karin og Frank" <karin.frank@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser ret smart ud, nogle rammes temmelig meget ligesom min nordbakke
> dreng...derfor søgte jeg bare et lille råd så den periode han har dem

(klip)

Vorter kan være en alvorlig ting hos heste. Nogen gange går de væk af sig
selv, og andre gange gør de det ikke. Men de vorter som din hest har lyder
som er de vorter som unge heste får. De plejer, at forsvinde igen over en
periode på ca. 3 måneder. Disse vorter er som regel godartede. De kommer som
en virus hos hesten. Jeg må igen, og atter anbefale det vidundermiddel, som
jeg har brugt i mange år. Virkon S. Det kan købes i små poser på apoteket.
Det desinficerer og renser, så der ikke kommer betændelsestilstand. Og jo
renere jo mindre er smitterisikoen. Du kan også afvaske krybbe og vandkop i
Virkon S. Hestene kan godt tåle det.

De mere ondartede vorter (som jeg ikke tror, at din hest har) er noget stads
at komme af med igen. Jeg havde en hoppe der havde lidt af dem. Under maven
og på indersiden af bagbenene havde hun ar efter dem, og i hendes
forsikringspapirer stod der, at forsikringen ikke kom til udbetaling, hvis
hun blev uridelig pga. vorter. Disse vorter kan tit være meget svære, at
komme af med, og de kommer tit igen og igen.

--
~ Hilsen
Annette ~