Opstartsproblemer v. Linux Mandrake 10: 'D~
Fra : Joen Andresen

Dato : 21-05-04 14:07

Hejsa,

jeg har flg. problem:

WinXP er installeret på pc'en og fungerer fint. Jeg ønsker en dualboot
med Mandrake 10.0 Community.

I pc'en sidder flg. drev:

WD Raptor 36GB S-ATA (hde)
Plextor DVD brænder (primary master)

Bootdisken er opdelt i to partitioner; en til XP og en til Mandrake.
Under selve installationen får jeg 8-10 linjer med meddelelsen 'Disabling
IRQ 11'.
Derudover foregår installationen smertefrit.

Når pc'en rebootes, og jeg forsøger at starte op i Linux, vil
indlæsning af kernen starte.
Efter et stykke tid får jeg igen 50 -60 linjer med meddelelsen 'Disabling
IRQ 11'.

Dernæst:
[ok]
Sætter netværksparametre: [ok]
Igangsætter loopback-grænsesnit: [ok]
Igangsætter grænsesnit eth0: _

Efter 30 min. er der stadig ikke sket mere....

Bootloaderen er LILO med grafisk opstart

Efter forslag herindefra er hd'en blevet testet med program donloaded fra
WD's hjemmeside. Dette meldte, at hd'en var ok.

Jeg ved ikke om det er vigtigt, men mainboardet er et ASUS P4C800-E
deluxe.
Der køres ikke med nogle former for RAID.

Problemet er tilsyneladende kendt af andre, men jeg har ikke kunnet finde
en løsning ?!?!

Er der nogen her, der kender en?
Ved I om dette problem kun er relateret til Mandrake eller om det også
forekommer i SUSE?

M.v.h.
Joen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 21-05-04 23:34

Joen Andresen wrote:
> [...]
> en løsning ?!?!
>
> Er der nogen her, der kender en?
> Ved I om dette problem kun er relateret til Mandrake eller om det også

Det ser for mig ud til at den går istå når den skal aktiverer
netværkskortet, kan du starte maskinen i single user ("linux single"
hedder det fra promten på en RedHat), eller måske en rescue mode fra
CD'en, og så prøve at slå netværket fra?

m.v.h. Mikael

Fra : Joen

Dato : 22-05-04 09:35

Mikael Hansen <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> hedder det fra promten på en RedHat), eller måske en rescue mode fra
> CD'en, og så prøve at slå netværket fra?

Det har jeg ikke helt styr på hvordan jeg gør... (kender ikke så meget til
Linux)

Jeg har prøvet at disable netkortet i BIOS'en, men det gør ingen forskel...

Tak for hjælpen, men jeg må jo nok konkludere, at Linux stadig ikke er
blevet helt voksen f.s.a. hardwaresupport (på trods af, at Manddrake 10
kører fremragende på min Compaq bærbare...).

Må holde mig til XP eller på et senere tidspunkt prøve en anden distro

/Joen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-05-04 00:32

Joen Andresen <jokian@hotmail.com> writes:

> [...]
> Igangsætter grænsesnit eth0: _
>
> Efter 30 min. er der stadig ikke sket mere....
>
> Bootloaderen er LILO med grafisk opstart

Nu kender jeg ikke mandrake, men prøv at boote med APIC og/eller ACPI
slået fra ("noapic" og/eller "acpi=off" som parameter i Lilo eller
Grub).

/Rasmus

if (!strcmp(getenv(EDITOR), "vi")) {karma++};