ISO filer på fedora
Fra : Martin Kiefer

Dato : 20-05-04 22:12

Hej

Er det muligt at mounte en ISO fil på en fedora med læse-/skriveadgang?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 21-05-04 11:44

On Thu, 20 May 2004 23:11:30 +0200, Martin Kiefer wrote:

> Er det muligt at mounte en ISO fil på en fedora med læse-/skriveadgang?

Mig bekendt kan du ikke skrive til en ISO-fil. Men du kan fint mounte den
med:

# mount -o loop filnavn.iso /mnt/cdrom

Nu kender jeg ikke fedora, men jeg går ud fra, at der er et loop device.

--
Jesper Gaardbo Langhoff

Fra : Martin Kiefer

Dato : 21-05-04 18:40

"Jesper Gaardbo Langhoff" <jesper@hp23c.dk.SLET> skrev i en meddelelse

> # mount -o loop filnavn.iso /mnt/cdrom

Er også den jeg har brugt, men der kan ikke skrives til filen da det er et
read-only filsystem når den mountes på den måde.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-05-04 18:52

On 2004-05-21, Martin Kiefer <news1@kiefer.dk> wrote:

> "Jesper Gaardbo Langhoff" <jesper@hp23c.dk.SLET> skrev i en meddelelse

> Er også den jeg har brugt, men der kan ikke skrives til filen da det er et
> read-only filsystem når den mountes på den måde.

Hvilket også er fair. Du kan ikke bare skrive ned i en loop mountet .iso og
tro det virker. Det du _kan_ gøre er, at mounte .iso filen, kopiere filerne
ud, rette det du vil rette og lave en ny iso med mkisofs kommandoen!

Mvh Thomas

Fra : Martin Kiefer

Dato : 21-05-04 21:48

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
filerne
> ud, rette det du vil rette og lave en ny iso med mkisofs kommandoen!

Takker, det prøver jeg lige.

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-05-04 11:15

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> writes:

> Er også den jeg har brugt, men der kan ikke skrives til filen da det er et
> read-only filsystem når den mountes på den måde.

iso-images er generelt read-only, det har ikke noget med at loop-mount
at gøre. Hvis man loop-mopunter et image af ext3 (eller et andet
filsystem) kan man sagtens skrive på det.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun