NB. Javascript sammenlig to felter i form
Fra : Michael Tillgaard

Dato : 20-05-04 16:23

Mit script der skal sammenligne to felter i en form (navn og
fuldenavn)
virker ikke.
Hvis ikke der indtastes det samme i de to felter skal
fejlmeldingen "Der er
en fejl ...." komme.
Hvor ligger fejlen?

<script language="javascript" type="text/javascript">
function validate(f){
if(f.navn.value==""){
f.navn.focus();
alert("Du skal indtaste dit navn");
return false;
}
if(f.fuldenavn.value==""){
f.fuldenavn.focus();
alert("Du skal bekræfte dit navn");
return false;
}
if(!f.navn.value<>f.fuldenavn.value){
f.fuldenavn.focus();
alert("Der er en fejl i indtastningen af dit navn");
return false;
}
return true;
}
</script>

M.v.h.

Michael

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 20-05-04 16:58

Michael Tillgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Mit script der skal sammenligne to felter i en form (navn og
> fuldenavn)
> virker ikke.

Fandt løsningen uden dog at forstå hvorfor det skal skrives
sådan:

if(!f.navn.value.match(f.fuldenavn.value)){
f.fuldenavn.focus();
f.navn.select();
alert("Navnene stemmer ikke overens");
return false;
}
return true;
}

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 20-05-04 17:48

> if(!f.navn.value.match(f.fuldenavn.value)){
> [...]
Var desværre ikke løsningen.
Ovenstående sammenligner ikke nødvenddigvis fuldenavn med navn i
fuld længde. Fx. navn = Michael fuldnavn = Mic ville blive
godkendt.

Hjælp!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-05-04 17:44

Michael Tillgaard <post@multibook.dk> writes:

> Mit script der skal sammenligne to felter i en form (navn og
> fuldenavn) virker ikke.

"Virker ikke" er en meget dårlig fejlbesked. Får du en fejlbesked?
Hvilken? (Og ja, det gør du, hvis du har slået fejlbeskeder til,
hvilket du bør gøre når du skriver scripts)

> <script language="javascript" type="text/javascript">

Language-attributten er unødvendig.

> if(!f.navn.value<>f.fuldenavn.value){

Du får en syntaksfejl i denne linje. Der er ikke nogen operator der
hedder "<>" i Javascript. Du tænker måske på "forskellig fra", som
hedder "!=". Men så skal der ikke "!" foran.

/L

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 20-05-04 17:59

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> hedder "<>" i Javascript. Du tænker måske på "forskellig fra", som
> hedder "!=". Men så skal der ikke "!" foran.

Tak for dine svar.
"!=" er løsningen.