Mystisk accent-opførsel
Fra : Claus Sørensen

Dato : 19-05-04 20:01

Jeg arbejder med Word 2003 DK, ja og i andre programmer i Office
2003-pakken. For nogle måneder siden "forsvandt" mine accenter: Det var
umuligt at skrive accenter og omlyde over bogstaver i dansk
tastaturindstilling. Det kunne derimod godt lade sig gøre via
symbol-indsætning via rulklegardinmenuen Indsæt.

Manglen har optrådt overalt - også i andre programmer. Ja i alle på pc'en.

Jeg spurgte i nyhedsgruppen og fik det svar, at der nok var tale om en
virus. Det svar hjalp ikke, og søgning via diverse antivirusprogrammer
heller ikke. Nyt svar: Formater din harddisk. Det havde jeg ikke lyst til,
og jeg har siden arbejdet med computeren uden at kunne skrive accenter på
normal vis (accenter i diverse e-mails og tilhørende dokumenter modtaget fra
andre har været der helt korrekt). Det har jeg så affundet mig med.

Nu her for en uge eller to siden var det pludselig i orden igen. Accenterne
og omlydene står igen, som de skal, når jeg indtaster dem, som man nu gør.
Så vidt jeg ved, har jeg ikke foretaget mig noget som helst, men noget må
der jo være sket. Jeg undres - og frygter vel lidt, at spøgeriet fortsætter
en dag, så accenterne igen forsvinder.

Har nogen et bud på, hvad der er/var galt?

Med venlig hilsen
Claus Sørensen

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 20-05-04 12:32

On Wed, 19 May 2004 20:00:33 +0100, "Claus Sørensen"
<cs-press@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>en dag, så accenterne igen forsvinder.
>
>Har nogen et bud på, hvad der er/var gal

Du har - sandsynligvis - aktiveret muligheden for at skifte til
"handicap-venligt tastatur - også kaldet "træge taster". Det sker ved
at taste Shift 5 gange efter hinanden (og er en egenskab i Windows),
hvorefter du får adgang til en dialogboks.

Denne fremgangsmåde gør det muligt for brugere med handicap, at udføre
tastcombinationer, som Ctrl+P med f.eks. én hånd (hvis man ikke har
flere, er mulighederne jo begrænsede, hvis man samtidigt har lidt
problemer med motorikken - kombinationer som Ctrl-Y og Ctrl-T er
specielt ubehagelige i den situation

En mere sjælden, men dog også "forvirrende" mulighed for mange brugere
(især, hvis de f.eks. har en engelsk Windows, der OGSÅ klarer dansk),
er at brugeren har aktiveret muligheden for at skifte mellem flere
sprog og tastaturer på computeren. Jeg er naturligvis ikke helt
sikker, men det lyder så.

HVIS du kan skifte mellem flere sprog/tastatur-belægninger, kan det
normalt ses på proceslinjen, hvor "normal-situationen" er, at du kan
se en firkantet "knap" med forkortelsen på sprogvalget (f.eks. DA, EN
osv).

Mangler "knappen" kan du gå ind i Kontrolpanelet, Internationale og
sproglige indstillinger, fanebladet Sprog, og under indstillinger kan
du se dine valgmuligheder. Default skift mellem sprog sker med
"Alt-Shift" i vesntre side af tastaturet (du kan selv vælge en anden
kombination, hvis det er ønsket).

En tredje mulighed er "specielle drivere", der gør det muligt at
aktivere/deaktivere "døde-knaps-teknikken" (jeg har set
tastatur-drivere, der tillader sligt), plus en længere række
"hjælpemidler", der tillader at ændre tastaturets normale virkemåde
(ofte tændes/slukkes kombinationen med en særlig tastkombination).

Venlig hilsen

Kurt Friis Hansen
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.