Biller i rødel
Fra : "Jørgen F. Jacobsen"

Dato : 19-05-04 16:26

Gode råd efterlyses!
I en del af vores have er der en del 15 - 18 m høje rødel. De ser ikke
godt ud. Bladene i den øverste trediedel mangler - formentlig ædt af en
ca 9-10 mm stor bred sort bille. Vi har set - så højt vi nu kan se - ,
at den guffer i sig af bladene. Slår man til de lidt tyndere grene,
falder der straks en lille håndfuld ned.

Det forekommer mig, at jeg har læst om en ny sygdom hos elletræer. Mon
det kan være en sådan, der sammen med billerne truer med at tage livet
af vores rødel? (Måske lidt i stil med elmesygen)

Er der andre, der kender til noget lignende?

Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-04 19:38

On Wed, 19 May 2004 17:26:12 +0200, "Jørgen F. Jacobsen"
<jorg.f@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det kan være en sådan, der sammen med billerne truer med at tage livet
>af vores rødel? (Måske lidt i stil med elmesygen)

Der er muligvis noget på vej i kastanietræer. Et insekt som angriber
bladene. Jeg har ikke hørt om noget som specielt går på rødel.

Træer kan normalt godt klare at miste mange af bladene et enkelt år. Det
er først hvis det sker flere år i træk at det går galt.

Elletræer er også flinke til at sætte nye skud især når det sker
allerede nu.

Om billerne kan/skal bekæmpes... tjaaa... bladene kommer jo ikke igen
bare fordi man fjerner billerne. Og bare fordi der er mange biller i år,
betyder det ikke nødvendigvis at de kommer i lige så stort tal, hvis
overhovedet, næste år.

Det bedste at gøre var nok at ryste træerne grundigt hvis det kan lade
sig gøre. Mange insekter har problemer med at komme tilbage i træerne
hvis de falder ned. Og fuglene er jo også for alvor på jagt efter føde
lige nu, så de vil uden tvivl tage en del af dem som falder ned.

>Er der andre, der kender til noget lignende?

Næh, det har jeg godt nok ikke. Eller ... sidste år var der noget i et
enkelt rønnetræ jeg havde, så toppen døde. Men det var vist svamp. Og i
år er træet igen fint og flot.

http://www.gartneriet.dk