Jakobs brev - Var: Talekilden (Q-skriftet)
Fra : Kall, Mogens

Dato : 19-05-04 15:34

"Andreas, Ravsted" skrev:

news:40a932e8$1$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> I news:Pv9qc.164623$jf4.8539481@news000.worldonline.dk skrev
> Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Ja, det er jo op til dig, - men jeg så da gerne om du ville gøre et
> forsøg på at fremkomme med noget der kunne underbygge din på det
> nærmeste uhæmmede støtte til ...

Okay, lad os tage tråden op igen, og et øjeblik glemme alt om det
hypotetiske Q-skrifts eksistens.

I går - eller rettere i dag - skrev jeg et indlæg ...

Date: 19. maj 2004 CET 11:58
Subject: Et kritisk blik på bibeloversætterne (2)
2155 news:CdGqc.25$A3.15063@news010.worldonline.dk

.... hvor jeg indirekte kom ind på Jakobs brev.

Jakobs brev er af bibeltro bibelforskere dateret til år. ca. 45-48 e.Kr. og
er i så fald det ældste skrift i Ny Testamente.

Straks slog det mig, at der i indledningen til dette brev i 'Bibelen på
hverdagsdansk' stod:

"... Brevet genspejler budskabet fra Jesu bjergprædiken (se Matt. kap. 5-7)
...."

Uvilkårligt kom jeg (pga. denne pudsige overlapning) til at stille
spørgsmålet:

Gad i grunden vide, om Jakob under forfatterskabet har siddet med nogle
notater om, hvad Jesus har sagt ?

(Jakob har muligvis IKKE haft Mattæus, Markus, Lukas og Johannes
evangelierne, men de kan godt have siddet med et kopi af Jakobs brev under
deres forfatterskab).

Tillad mig derfor at tjekke:

Jak.1,2 - henvisning til Matt. 5,12
Jak.1,4 - henvisning til Matt. 5,48
Jak.1,5 - henvisning til Matt. 7,7 f.
Jak.1,6 - henvisning til Matt. 21,21 f.
Jak.1,12 - henvisning til Matt. 10,22
Jak.1,17 - henvisning til Matt. 7,11
Jak.1,22 - henvisning til Matt. 7,26 f. Luk.8,21; 11,28
Jak.1,27 - henvisning til Matt. 25,35 ff.

Jak. 2,1 - henvisning til Matt. 22,16
Jak. 2,5 - henvisning til Luk. 6,20
Jak. 2,8 - henvisning til Matt. 22,39 f.
Jak. 2,10 - henvisning til Matt. 5,19

Denne er utrolig interessant. Jakob skriver:

"Thi den, der holder hele loven, men
blot på ét punkt snubler, er blevet
skyldig i alle."

Nævnes skal det, at Jakob hentyder til Jesus, at Han var retfærdig (dvs. at
Han overholdt GT-Loven og var altså UDEN synd), blev dømt skyldig og myrdet
(Jak.5,6), samt at Han skal komme igen (Jak.5,7a.8b).
I denne forbindelse bør jeg nævne, at der allerede i GT-skrifterne er en
forkyndelse om de dødes opstandelse ved Herrens komme. Se ...

Date: 12. april 2004 CET 14:00
Subject: Re: Død og genopstandelse i GT (lang)
1813 news:Nyvec.141417$jf4.7438607@news000.worldonline.dk

Hvordan kan vi vide, at det er Jesus, Jakob hentyder til ?

Jakobs brev omtaler IKKE Jesus som værende *Guds søn*; hvilket er meget
vigtigt overfor ortodokse jøder samt muslimer at få fastslået.
Jesus omtales som Herre (det er heri parallellen kan drages) og Kristus
(Messias), se Jak.1,1. Denne bekendelseform findes også i 1.Kor.8,5-6, skønt
der i dette brev også indgår *Guds søn*.

Mattæus-parallellen til Jakob vedr. Loven er:

(Jesus siger:)

"Derfor: den, der bryder et af de
mindste blandt disse bud og lærer
menneskene således, han skal kal-
des den mindste i Himmeriget; ..."

Jakob afviser altså ikke Loven (ligesom Jesus ej heller gjorde) men kommer
alligevel ind på noget nyt i kraft af sit ordvalg:

"Men den, som skuer ind i frihedens
fuldkomne lov ..."

(Jak.1,25)

samt ...

"I skal tale og handle som de, der
skal dømmes efter frihedens lov."

(Jak. 2,12)

Frihedens Lov ?

Og så fortsætter han:

"Thi dommen er ubarmhjertig mod
den, der ikke har øvet barmhjertig-
hed; men BARMHJERTIGHED ser fri-
modigt dommen i møde."

(Jak. 2,13)

Vi véd, at GT-Loven var hård, meget hård endda. Cyril eller Britt kom for
nylig med et konkret eksempel herpå vedrørende en overtrædelse af Sabbaten.
En mand havde hentet brænde på en Sabbat og blev på grund af dette henrettet
(4.Mos.15,32-36).

Der er - med andre ord - sket noget radikalt på Jesu tid; ikke mindst hvad
angår Loven.

Omskriver vi Jakobs udsagn, kommer der til at stå:

"Thi dommen er *barmhjertig* mod
den, der øver barmhjertighed."

Forsøger vi nu at sammenligne dette med Mattæus-Evangeliet, da finder vi ...

(Jesus siger:)

"Salige er de barmhjertige, thi de
skal der vises barmhjertighed."

(Matt.5,7)

Påfaldende identiske!

Et spørgsmål melder sig:

Har Jakob, Jesu ældste bror, ligesom Mattæus været *personlig* til stede
under Jesu bjergprædiken ?

Forudsætter vi dette, melder næste spørgsmål sig:

Hvorfor bekender Jakob så ikke Jesu Guddommelighed ?

Urkirken må muligvis have grundet over dette.

Johannes kommer muligvis med et rimeligt svar:

"Thi ikke engang Hans (Jesus, red.) brødre troede
på Ham."

(John.7,5, se også Mark. 3,21)

Kan det tænkes, at Jesu ældste bror, Jakob (som kristen) med rødder i
Jødedommen fandt det blasfemisk at kalde Jesus for Guds søn (apropos en
såkaldt MED-gud) ?

Kan det tænkes, at Jakob IKKE var i stand til at fatte - ligesom vi
konstaterede med hensyn til Bent Lexner og Cyril - at det kún er Gud
Hamselv, der har kompetance til at forlade synd (apropos "dog bar Han manges
*synd*", Es.53,12) ?

Jakob kommer selv med svaret indirekte:

"... (forbøn for syge) ...
... i Herrens navn ...
Herren skal rejse han fra sygelejet,
og har han begået synder, skal det
tilgives ham.

(Jak.5,14-16)

Nøgleordet er *tilgives*, altså SYNDSFORLADELSE i Herrens navn.

Jakob siger altså IKKE direkte, at Jesus ér *Guds søn*. Derimod - hvilket
for mig at se er MEGET vigtigt - tillægger ham *Jesu navn* så stor
kompetance, at der kan gives syndsforladelse (hvilket kun Gud Hamselv har
magtbeføjelser til).
Altså bekender Jakob faktisk, at Jesus ér Gud Hamselv (hvilket IKKE er
det samme som en med-gud) !!!

Lukas konkretiserer dette i beretningen om, at Jesus helbreder en lam:

Og da Han (Jesus, red.) så deres tro, sagde Han:
"Menneske! dine synder er dig for-
ladt."
Da begyndte de skriftkloge° og fari-
sæerne at tænke ved sig selv: "Hvem
er denne mand, som taler gudsbe-
spotteligt? Hvem andre end Gud
alene kan forlade synder?"
Men da Jesus gennemskuede deres
tanker, svarede Han og sagde til
dem: "Hvad tænker I på i jeres hjer-
ter?
Hvad er lettest at sige: 'Dine syn-
der er dig forladt,' eller at sige: 'Stå
op og gå?'
Men for at I skal vide, at Menneske-
sønnen° har magt på jorden til at
forlade synder" - så sagde Han til
den lamme: "jeg siger dig: Stå op,
tag din båre og gå hjem!"
Og han stod straks op ...
(Luk.5,20-25)

Vi kan faktisk *bevise*, at Jakob bekender Jesu Guddommelighed, men Jakob
har af en eller anden grund valgt ikke at skrive det direkte i hans brev,
muligvis fordi han vidste, at læserne (som jo var jøder, Jak.1,1) og
muligvis dem, som *personligt* havde deltaget i henrettelsen af Jesus ved
fx. at råbe "Korsfæst ham" (Jak.5,6).
Havde han valgt formuleringen *Guds søn* ville der opstå en blokering,
således at læserne ikke ville komme til tro på Jesus, akkurart som vi ser
det i dag med hensyn til muslimerne, og for øvrigt også de ortodokse jøder

Jak. 2,13 - henvisning til Matt. 5,7; 6,15; 18,32 ff.; 25,31 ff.
Jak. 2,14 - henvisning til Matt. 7,21; 21,29
Jak. 2,19 - henvisning til Mark. 1,24

Jeg venter med resten. Denne tilsyneladende úoverensstemmelse NT-brevene og
Evangelierne imellem var den vigtigste at få afklaret

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2124 news:HzXpc.164474$jf4.8497342@news000.worldonline.dk

File-number:
2158

Fra : Kall, Mogens

Dato : 19-05-04 17:45

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> [...]
> muligvis fordi han vidste, at læserne (som jo var jøder, Jak.1,1) og
> muligvis dem, som *personligt* havde deltaget i henrettelsen af Jesus ved

En anden og langt mere interessant forklaring på dette skriftsted er denne:

Jakob skriver bl.a. til nogle rige:

"Og nu, I rige! ...
Se, den løn, I har forholdt arbej-
derne, der høstede jeres marker ...
I har dømt den retfærdige skyldig
og myrdet ham ..."

(Jak. 5,1-6)

Der er ikke noget forkert i at have jordisk godt, men disse rige kristne har
gjort noget meget forkert (tyveri, Law no 8, 2.Mos. (Ex) 20,15), så meget at
Jakob faktisk sammenligner det med, at de henretter Jesus.

Hvis vi nu sammenligner skriftstedet med ...

(forhenværende kristne, red.)

"thi de korsfæster for deres del Guds
Søn IGEN og gør Ham til spot."

(Hebr. 6,6)

.... da bliver konklusionen, at vi mennesker åbenbart KORSFÆSTER Jesus,
*hver* gang vi bryder Loven.

-

Så kunne man spørge:

Jamen - ér Jesus så Loven ?

(Jesus siger:)

"Men snarere skal himmel og jord
forgå end en tøddel af loven falde
bort."

(Luk.16,17)

Sammenligner vi nu dette skriftsted med et andet, som er:

(Jesus siger:)

"Himmelen og jorden skal forgå; men
Mine ord skal ingenlunde forgå."

(Luk.21,33)

Jesus benytter ordet *loven* i det ene øjeblik. I det næste øjeblik benytter
Han *Mine ord*.

Jesus tager med andre ord PATENTRET på Loven !!!
(Hans ejendom)

Og dét er blasfemi, ved mindre man er Gud Hamselv

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

File-number:
2160

Fra : Vidal

Dato : 21-05-04 08:04

Kall, Mogens wrote:

> Kan det tænkes, at Jakob IKKE var i stand til at fatte - ligesom vi
> konstaterede med hensyn til Bent Lexner og Cyril - at det kún er Gud
> Hamselv, der har kompetance til at forlade synd

Vi kan alle forlade skyld, forhåbentligt da.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 21-05-04 08:12

I news:40ada9e6$0$3049$14726298@news.sunsite.dk skrev
Vidal følgende:

> Vi kan alle forlade skyld, forhåbentligt da.

Der er da forskel på at forlade skyld og at forlade synd!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Lyrik

Dato : 21-05-04 11:49

"Vidal" <vidal@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Vi kan alle forlade skyld, forhåbentligt da.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Din kommentar tager bruset af Jesu udtalelse og sidestiller den med at du
siger til mig:"Jeg tilgiver dig at du trådte mig over tæerne forleden dag"!
Du kan tilgive mig de overtrædelser, fejl og synder jeg begår over for dig.
Men de overtrædelser jeg begår overfor Gud, kan kun Gud tilgive. Dem kan
hverken du, eller jeg tilgive.
Det exeptionelle er, at Jesus tilgiver synder som mennesket begår overfor
Gud!!
Det er det jo kun Gud der kan gøre det, siger farisæerne ganske korrekt-og
det var det! Jesus beviser at han er Gud, eller har Guds kompetance, ved at
oprejse manden.

Hilsen
Jens

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 21-05-04 12:39

Lyrik wrote:

> [...]
> Du kan tilgive mig de overtrædelser, fejl og synder jeg begår over for dig.

Ja, det var nok lidt hastigt, jeg gjorde synd og skyld synonyme.
Men i Fadervor beder vi jo netop, 'forlad os vor skyld', og ikke
'forlad os vor synd'.

> Men de overtrædelser jeg begår overfor Gud, kan kun Gud tilgive.

Hvad mener du, er en overtrædelse overfor Gud? En overtrædelse af
de 10 bud?

Synd er vel netop at bringe sig i et skyldforhold til andre, til
næsten? Gud kan man ikke synde overfor.

> Det exeptionelle er, at Jesus tilgiver synder som mennesket begår overfor
> Gud!!

Mennesket er synder, det er et vilkår. Gud tilgiver det derfor
synden. Af menneskets natur, det at være synder, udspringer
uhensigtsmæssige handlinger overfor dets næste. Kan man tilgive
disse handlinger, når de går ud over en selv, bliver man tilgivet
den skyld man har bragt sig i, i forhold til andre.

At blive tilgivet sin synd kan i praksis kun betyde, at man bliver
tilgivet det skyldsforhold, man har til andre mennesker. Og det
bliver man ved at tilgive andres skyld overfor en selv.

Ellers giver det ingen mening.

> Det er det jo kun Gud der kan gøre det, siger farisæerne ganske korrekt-og
> det var det! Jesus beviser at han er Gud, eller har Guds kompetance, ved at
> oprejse manden.

Synden er ikke et skyldforhold til Gud, man kan praktisere sig ind
eller ud af. Tilgivelsen får man bare, fordi det at være menneske er
det gode.

At fantasere om, at mennesket kunne undgå syndefaldet, eller at Gud
ikke lige havde tænkt på at mennesket ville blive synder, er helt
håbløst.

Så derfor ligger Guds tilgivelse af mennesket implicit i skabelsen.
Hvilket var, hvad Jesus forklarede efter min mening.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 21-05-04 13:05

> [...]
> 'forlad os vor synd'.

> Hvad mener du, er en overtrædelse overfor Gud? En overtrædelse af
+++++++++++++++++++++++++++++++
Utugt for eksempel. Altså, jeg besøger en prostitueret og giver hende
1000,-kroner. Det er hun godt tilfreds med, men jeg har overtrådt Guds bud
om at fly utugt!
Her har jeg begået en synd ved ikke at rette mig efter hans anvisning. Den
overtrædelse af hans instruktioner kan kun Gud tilgive mig, idet det er hans
instruktioner og ikke et menneskes instruktioner jeg har overtrådt.
Hvis du nu sagde til mig:"Den synd er dig tilgivet"!
Så ville tilhørerne sige:"Hvad! Tilgiver Vidal ham for utugt, det kan da kun
Gud gøre"!?

Det er mit argument at de synder den lamme havde begået i sit liv,
ovenikøbet under Moseloven, som var i kraft indtil Jesu død, var en masse
overtrædelser af GUDS LOV, altså et forhold mellem ham og Gud. Det var disse
synder Jesus tilgav! Derved beviste Jesus sin prokura som Søn, født som
menneske.(Al dom er mig overgivet fra Faderen).

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 22-05-04 08:34

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message news:<c8kr74$hu1$1@news.cybercity.dk>...
> [...]

> Utugt for eksempel. Altså, jeg besøger en prostitueret og giver hende
> 1000,-kroner. Det er hun godt tilfreds med, men jeg har overtrådt Guds bud

Det er pudsigt, som de fromme, som jeg ikke ved, om du tilhører,
altid vælger noget med sex, når synden skal beskrives. Hvorfor
det forretningsanliggende, du beskriver, skulle være mere syndigt
end så meget andet, forstår jeg ikke. Og hvorfor du gerne vil
drage dit forhold til Gud ind i det, forstår jeg slet ikke.

Jeg mener slet ikke prostitution er godt, jeg mener blot ikke, det
syndige i det adskiller sig fra så meget andet. Der foregår meget
ofte grimmere ting indenfor ægteskabet end udenfor.

> [...]
> instruktioner og ikke et menneskes instruktioner jeg har overtrådt.
> Hvis du nu sagde til mig:"Den synd er dig tilgivet"!

Det kunne jeg da nemt finde på -

> Så ville tilhørerne sige:"Hvad! Tilgiver Vidal ham for utugt, det kan da kun
> Gud gøre"!?

- ikke fordi *jeg* tilgiver dig, men fordi jeg ved, Gud tilgiver al synd.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 21-05-04 13:15

I news:40adea68$0$3053$14726298@news.sunsite.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Gud kan man ikke synde overfor.

Hvor står det?

Fra : Vidal

Dato : 22-05-04 08:36

http://groups.google.com/groups?selm=40adea68%240%243053%2414726298%40news.sunsite.dk

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 22-05-04 09:00

I news:23604b74.0405212335.10ee855c@posting.google.com skrev
Vidal følgende:

http://groups.google.com/groups?selm=40adea68%240%243053%2414726298%40news.sunsite.dk

Ja ja, men Vidal påstår jo så mangt og meget LOL

Fra : Vidal

Dato : 22-05-04 11:11

Andreas, Ravsted wrote:
> [...]
>>

> http://groups.google.com/groups?selm=40adea68%240%243053%2414726298%40news.sunsite.dk
>

> Ja ja, men Vidal påstår jo så mangt og meget LOL

Jeg vil godt tage diskussionen, men det må blive senere.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-05-04 13:02

"Lyrik" skrev

> [...]
> det var det! Jesus beviser at han er Gud, eller har Guds kompetance, ved

Amen - Halleluja!

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael