"Andreas, Ravsted" skrev:
Date:
Subject:
news:40a932e8$1$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> I news:Pv9qc.164623$jf4.8539481@news000.worldonline.dk skrev
> Kall, Mogens følgende:
[ ... ]
> > EOD herfra.
>
> Ja, det er jo op til dig, - men jeg så da gerne om du ville gøre et
> forsøg på at fremkomme med noget der kunne underbygge din på det
> nærmeste uhæmmede støtte til ...
Okay, lad os tage tråden op igen, og et øjeblik glemme alt om det
hypotetiske Q-skrifts eksistens.
I går - eller rettere i dag - skrev jeg et indlæg ...
Date: 19. maj 2004 CET 11:58
Subject: Et kritisk blik på bibeloversætterne (2)
2155 news:CdGqc.25$A3.15063@news010.worldonline.dk
.... hvor jeg indirekte kom ind på Jakobs brev.
Jakobs brev er af bibeltro bibelforskere dateret til år. ca. 45-48 e.Kr. og
er i så fald det ældste skrift i Ny Testamente.
Straks slog det mig, at der i indledningen til dette brev i 'Bibelen på
hverdagsdansk' stod:
"... Brevet genspejler budskabet fra Jesu bjergprædiken (se Matt. kap. 5-7)
...."
Uvilkårligt kom jeg (pga. denne pudsige overlapning) til at stille
spørgsmålet:
Gad i grunden vide, om Jakob under forfatterskabet har siddet med nogle
notater om, hvad Jesus har sagt ?
(Jakob har muligvis IKKE haft Mattæus, Markus, Lukas og Johannes
evangelierne, men de kan godt have siddet med et kopi af Jakobs brev under
deres forfatterskab).
Tillad mig derfor at tjekke:
Jak.1,2 - henvisning til Matt. 5,12
Jak.1,4 - henvisning til Matt. 5,48
Jak.1,5 - henvisning til Matt. 7,7 f.
Jak.1,6 - henvisning til Matt. 21,21 f.
Jak.1,12 - henvisning til Matt. 10,22
Jak.1,17 - henvisning til Matt. 7,11
Jak.1,22 - henvisning til Matt. 7,26 f. Luk.8,21; 11,28
Jak.1,27 - henvisning til Matt. 25,35 ff.
Jak. 2,1 - henvisning til Matt. 22,16
Jak. 2,5 - henvisning til Luk. 6,20
Jak. 2,8 - henvisning til Matt. 22,39 f.
Jak. 2,10 - henvisning til Matt. 5,19
Denne er utrolig interessant. Jakob skriver:
"Thi den, der holder hele loven, men
blot på ét punkt snubler, er blevet
skyldig i alle."
Nævnes skal det, at Jakob hentyder til Jesus, at Han var retfærdig (dvs. at
Han overholdt GT-Loven og var altså UDEN synd), blev dømt skyldig og myrdet
(Jak.5,6), samt at Han skal komme igen (Jak.5,7a.8b).
I denne forbindelse bør jeg nævne, at der allerede i GT-skrifterne er en
forkyndelse om de dødes opstandelse ved Herrens komme. Se ...
Date: 12. april 2004 CET 14:00
Subject: Re: Død og genopstandelse i GT (lang)
1813 news:Nyvec.141417$jf4.7438607@news000.worldonline.dk
Hvordan kan vi vide, at det er Jesus, Jakob hentyder til ?
Jakobs brev omtaler IKKE Jesus som værende *Guds søn*; hvilket er meget
vigtigt overfor ortodokse jøder samt muslimer at få fastslået.
Jesus omtales som Herre (det er heri parallellen kan drages) og Kristus
(Messias), se Jak.1,1. Denne bekendelseform findes også i 1.Kor.8,5-6, skønt
der i dette brev også indgår *Guds søn*.
Mattæus-parallellen til Jakob vedr. Loven er:
(Jesus siger:)
"Derfor: den, der bryder et af de
mindste blandt disse bud og lærer
menneskene således, han skal kal-
des den mindste i Himmeriget; ..."
Jakob afviser altså ikke Loven (ligesom Jesus ej heller gjorde) men kommer
alligevel ind på noget nyt i kraft af sit ordvalg:
"Men den, som skuer ind i frihedens
fuldkomne lov ..."
(Jak.1,25)
samt ...
"I skal tale og handle som de, der
skal dømmes efter frihedens lov."
(Jak. 2,12)
Frihedens Lov ?
Og så fortsætter han:
"Thi dommen er ubarmhjertig mod
den, der ikke har øvet barmhjertig-
hed; men BARMHJERTIGHED ser fri-
modigt dommen i møde."
(Jak. 2,13)
Vi véd, at GT-Loven var hård, meget hård endda. Cyril eller Britt kom for
nylig med et konkret eksempel herpå vedrørende en overtrædelse af Sabbaten.
En mand havde hentet brænde på en Sabbat og blev på grund af dette henrettet
(4.Mos.15,32-36).
Der er - med andre ord - sket noget radikalt på Jesu tid; ikke mindst hvad
angår Loven.
Omskriver vi Jakobs udsagn, kommer der til at stå:
"Thi dommen er *barmhjertig* mod
den, der øver barmhjertighed."
Forsøger vi nu at sammenligne dette med Mattæus-Evangeliet, da finder vi ...
(Jesus siger:)
"Salige er de barmhjertige, thi de
skal der vises barmhjertighed."
(Matt.5,7)
Påfaldende identiske!
Et spørgsmål melder sig:
Har Jakob, Jesu ældste bror, ligesom Mattæus været *personlig* til stede
under Jesu bjergprædiken ?
Forudsætter vi dette, melder næste spørgsmål sig:
Hvorfor bekender Jakob så ikke Jesu Guddommelighed ?
Urkirken må muligvis have grundet over dette.
Johannes kommer muligvis med et rimeligt svar:
"Thi ikke engang Hans (Jesus, red.) brødre troede
på Ham."
(John.7,5, se også Mark. 3,21)
Kan det tænkes, at Jesu ældste bror, Jakob (som kristen) med rødder i
Jødedommen fandt det blasfemisk at kalde Jesus for Guds søn (apropos en
såkaldt MED-gud) ?
Kan det tænkes, at Jakob IKKE var i stand til at fatte - ligesom vi
konstaterede med hensyn til Bent Lexner og Cyril - at det kún er Gud
Hamselv, der har kompetance til at forlade synd (apropos "dog bar Han manges
*synd*", Es.53,12) ?
Jakob kommer selv med svaret indirekte:
"... (forbøn for syge) ...
... i Herrens navn ...
Herren skal rejse han fra sygelejet,
og har han begået synder, skal det
tilgives ham.
(Jak.5,14-16)
Nøgleordet er *tilgives*, altså SYNDSFORLADELSE i Herrens navn.
Jakob siger altså IKKE direkte, at Jesus ér *Guds søn*. Derimod - hvilket
for mig at se er MEGET vigtigt - tillægger ham *Jesu navn* så stor
kompetance, at der kan gives syndsforladelse (hvilket kun Gud Hamselv har
magtbeføjelser til).
Altså bekender Jakob faktisk, at Jesus ér Gud Hamselv (hvilket IKKE er
det samme som en med-gud) !!!
Lukas konkretiserer dette i beretningen om, at Jesus helbreder en lam:
Og da Han (Jesus, red.) så deres tro, sagde Han:
"Menneske! dine synder er dig for-
ladt."
Da begyndte de skriftkloge° og fari-
sæerne at tænke ved sig selv: "Hvem
er denne mand, som taler gudsbe-
spotteligt? Hvem andre end Gud
alene kan forlade synder?"
Men da Jesus gennemskuede deres
tanker, svarede Han og sagde til
dem: "Hvad tænker I på i jeres hjer-
ter?
Hvad er lettest at sige: 'Dine syn-
der er dig forladt,' eller at sige: 'Stå
op og gå?'
Men for at I skal vide, at Menneske-
sønnen° har magt på jorden til at
forlade synder" - så sagde Han til
den lamme: "jeg siger dig: Stå op,
tag din båre og gå hjem!"
Og han stod straks op ...
(Luk.5,20-25)
Vi kan faktisk *bevise*, at Jakob bekender Jesu Guddommelighed, men Jakob
har af en eller anden grund valgt ikke at skrive det direkte i hans brev,
muligvis fordi han vidste, at læserne (som jo var jøder, Jak.1,1) og
muligvis dem, som *personligt* havde deltaget i henrettelsen af Jesus ved
fx. at råbe "Korsfæst ham" (Jak.5,6).
Havde han valgt formuleringen *Guds søn* ville der opstå en blokering,
således at læserne ikke ville komme til tro på Jesus, akkurart som vi ser
det i dag med hensyn til muslimerne, og for øvrigt også de ortodokse jøder
Jak. 2,13 - henvisning til Matt. 5,7; 6,15; 18,32 ff.; 25,31 ff.
Jak. 2,14 - henvisning til Matt. 7,21; 21,29
Jak. 2,19 - henvisning til Mark. 1,24
Jeg venter med resten. Denne tilsyneladende úoverensstemmelse NT-brevene og
Evangelierne imellem var den vigtigste at få afklaret
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael
Bible Free Downloads:
From
http://www.gospelcom.net/ibs/
From
http://www.wbtc.com/default.htm
Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret
http://www.dci.dk/
Last-Informationfile:
( use
http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2124 news:HzXpc.164474$jf4.8497342@news000.worldonline.dk
File-number:
2158