Fejl i update statement - jeg stirrer mig ~
Fra : Belial

Dato : 19-05-04 10:00

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvor fejlen ligger. Jeg skal opdatere et
par felter i en database og bliver ved med at få en fejl lige med hvad jeg
forsøger.

Min SQL streng ser således ud:

strHeadline = request.form("headline")
indhold = Replace(Request.Form("yourFieldNameHere"),"'","''")

sql = "UPDATE pages SET headline = '" & strHeadline & "',text = '" & indhold
& "' WHERE menuid = " & strmenuID & " AND submenuid = " & strsubmenuID & "
AND language = 'se' "

Udskriver jeg SQL strengen siger den:

UPDATE pages SET headline = 'Skandinaviska Skolan i Hamburg',text = 'Mitt i
Hamburg vid Innocentiapark ligger den Skandinaviska Skolan... osv osv. '
WHERE menuid = 1 AND submenuid = 1 AND language = 'se'

Så det ser jo fuldstændig rigtigt ud. MenuID og SubmenuID er talfelter i
databasen og headline og text er notatfelter. Er der nogen der kan
gennemskue fejlen?

Fra : Belial

Dato : 19-05-04 10:05

Og så glemte jeg selvfølgelig at skrive hvad selve fejlmeddelelsen er:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE statement.

/projects/skanskol/admin/side_red_proc.asp, line 51

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-04 10:23

Belial skrev:

> [...]
> Hamburg',text = 'Mitt i Hamburg vid Innocentiapark ligger den
> Skandinaviska Skolan... osv osv. ' WHERE menuid = 1 AND

For en ordens skyld - er "osv osv." en del af udskriften eller har
du forkortet udtrykket i indlægget? Hvis ja, har du så tjekket at
der ikke er enkeltstående anførselstegn i teksten? - og hvor lang
er teksten så?

> Så det ser jo fuldstændig rigtigt ud.

Umiddelbart ja. Du har ikke fortalt hvilken database det drejer sig
om, men et muligt problem kan være brug af reserverede ord som
feltnavne.

Prøv evt. at skrive [text] i stedet for text.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-05-04 11:11

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Umiddelbart ja. Du har ikke fortalt hvilken database det drejer sig
> om, men et muligt problem kan være brug af reserverede ord som
> feltnavne.

og så kunne det være lækkert at se, hvilken fejl der vises.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-04 11:13

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-04 11:24

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det skrev Belial faktisk i det efterfølgende indlæg:

Ups - galt newslink.

Det rigtige kommer her:
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-05-04 11:25

> Ups - galt newslink.
>
> Det rigtige kommer her:

aah crap ... min fejl ... :)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-05-04 11:30

> [...]

> om, men et muligt problem kan være brug af reserverede ord som
> feltnavne.
>
> Prøv evt. at skrive [text] i stedet for text.

Belial skriver "notatfelt", så det lugter lidt af Access. I Access er
'text' rigtignok et reserveret ord - hele listen kan fx ses på

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q109/3/12.asp

Fra : Belial

Dato : 19-05-04 11:57

> Belial skriver "notatfelt", så det lugter lidt af Access. I Access er
> 'text' rigtignok et reserveret ord - hele listen kan fx ses på
>
> http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q109/3/12.asp

Død og kritte! Det var der problemet lå. Så kunne jeg jo have ledet videre i
100 år. Jeg havde ikke forestillet mig at dette ord kunne være reserveret.
Tak for hjælpen Jesper og Jens