Excel 2k : Sammensmeltning af regneark
Fra : Mike Johnson

Dato : 19-05-04 10:18

Hej

Er der nogen som kan sige hvilke(n) funktion der skal bruges hvis man skal
sammensmelte 2 forsk. regneark ?

Dvs. hvis en unik "nøgle" i det ene regneark skal findes i den anden og hvis
den findes skal den hente den tilsvarende oplysning fra den anden.

Fx.

Regneark 1 :

navn1 txt2 txt3

Regneark 2:
navn1 txt4 txt5 txt6

Så hvis navn1 findes i begge, skal oplysningerne txt4-txt6 kopieres over i
regneark 1 i de næste kolonner.

Hvis den ikke kan finde en match og man bruger VLOOKUP o.lign, vælger den en
anden og det er ikke særlig hensigtsmæssig. I så fald skal en IKKE returnere
noget.

På forhånd tak.

MJ

Fra : Mike Johnson

Dato : 19-05-04 10:29

Vil det være fordelagtigt at bruge MATCH sammen med VLOOKUP ?

Fra : Mike Johnson

Dato : 19-05-04 11:05

Jeg har fundet løsningen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 19-05-04 19:52

Nu du har snakket med dig selv i fire indlæg og tilkendegivet, at du har
fundet løsningen på det spørgsmål, du sendte ud til alle os andre:
Hvad er løsningen så?

mvh
CS

Fra : Mike Johnson

Dato : 24-05-04 12:20

Jeg brugte blot MATCH til at se om den ønskede værdi findes og hvis det er
tilfældet slår jeg den op via LOOKUP funktionen (det hele indsmurt i en IF
sætning)

Fra : Anders

Dato : 25-05-04 15:16

> Jeg brugte blot MATCH til at se om den ønskede værdi findes og hvis det er
> tilfældet slår jeg den op via LOOKUP funktionen (det hele indsmurt i en IF
> sætning)

Måske du så også kan refere til en ekstern fil udfra et navn/tal i et felt?
Der er ikke nogen, der har kunne/villet før *suk*:

[Fra et ældre indlæg]
Jeg ville gerne automatisk kunne generere en ekstern reference til et andet
excel-sheet fra excel 2000. Men jeg kan ikke få Excel til at æde en tekst i
en anden celle som filnavn:

Et ekstern link kunne fx. ligne:
='C:\[X-11.xls]org'!$A$1

hvor X11.xls er filnavnet. Dette vil jeg gerne regne ud dynamisk fx. som:
=CONCATENATE("X-";TEXT(B2-1;"0")

hvor B2 indeholder tallet 12 (for at referere til X-11.xls)
Imidlertid virker nedenstående ikke:
=(CONCATENATE("X-";TEXT(B2-1;"0"))!$A$1

....for den kan ikke forstå at det er en filreference - og hvis man sætter
den i >> ' <<'er kan den ikke forstå at det er en formel (øvs!). Jeg kan
mildest talt ikke lige regne ud hvordan man kringler den! Måske kan man slet
ikke?

Takker,
Anders

Fra : Mike Johnson

Dato : 26-05-04 08:50

Hej

Jeg er bange for at der skal noget VBA til at løse det.

Jeg har dog prøvet med nogle forsk. funktioner, men ser ikke umiddelbart ud
til at gøre særligt meget.

Du må lige vende tilbage hvis det går i hårknude

Fra : Anders

Dato : 27-05-04 09:02

> Jeg er bange for at der skal noget VBA til at løse det.

Øvs. Det har jeg endnu ikke haft mod på....

> Jeg har dog prøvet med nogle forsk. funktioner, men ser ikke umiddelbart
ud
> til at gøre særligt meget.

Tak for indsatsen =)
Jeg kan heller ikke få liv i det *suk*. Men det virker nu underligt, at det
ikke kan lade sig gøre - det er da en ret brugbar funktion

> Du må lige vende tilbage hvis det går i hårknude

Mjoe - jeg har faktisk opgivet. Men sidder dagligt og bander over at skulle
ændre henvisninger i hånden.... Det er da et typisk computer-job (øv til M$
.

Mvh.
Anders