Skrive inde i et nyt element
Fra : Lars Olesen

Dato : 19-05-04 08:13

Jeg har fundet ud af at lave nye elementer med createElement, men
hvordan får jeg lov at skrive inde i fx en <span>? Jeg kan sagtens
tilføje attributter mv., men har ikke lige kunnet finde ud af, hvordan
man skriver så det svarer til <span>tekst</span> med DOM'en?

--
Lars Olesen
Kan det gøres bedre? Struktur, navigation og brugervenlighed!

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 19-05-04 12:08

On Wed, 19 May 2004 09:13:09 +0200, Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> tilføje attributter mv., men har ikke lige kunnet finde ud af, hvordan
> man skriver så det svarer til <span>tekst</span> med DOM'en?

Se:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=7k0e3ykm.fsf%40hotpop.com&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dtextnode%26btnG%3DS%25C3%25B8g%26meta%3Dgroup%253Ddk.edb.internet.webdesign.clientside>

--
Ryan Kristensen

Fra : Lars Olesen

Dato : 19-05-04 12:39

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> <http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=7k0e3ykm.fsf%40hotpop.com&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dtextnode%26btnG%3DS%25C3%25B8g%26meta%3Dgroup%253Ddk.edb.internet.webdesign.clientside>

Situationen er en lidt anden. Det behøver ikke virke i alle browsere, og
skal bygge på DOM'en. Jeg har ikke et element, der skal skrives ind i.
Til gengæld laver jeg selv et element, fx img, som her:

<input type="text" id="title" />

<script type="javascript/text">
// der tjekkes for understøttede metoder
title = document.getElementById('title');
if (title.value == '') {
warn = document.createElement("img");
warn.src = "/websites/admin/images/signs_WARNING4.GIF";
warn.title = "Du bør give din side en titel";
document.getElementById("titlerow").appendChild(warn);
}
</script>

Det jeg gerne vil er i stedet at lave en span, som indeholder
fejlmeddelelsen? Men jeg kan ikke finde ud af at skrive noget indhold
ind i den span? Faktisk ville jeg gerne om jeg i stedet for at oprette
et element bagefter div#titlerow om jeg kunne lave det direkte efter
input#title :D

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-05-04 12:55

Lars Olesen wrote:

> [...]
> ind i den span? Faktisk ville jeg gerne om jeg i stedet for at oprette
> et element bagefter div#titlerow om jeg kunne lave det direkte efter

Hvis du gerne vil lave noget tekst inde i en span så skal du benytte
document.createTextNode("Noget tekst")

Eksempel
var oSpan = document.createElement("span");
var sText = document.createTextNode("Noget tekst");
oSpan.appendChild( sText );

Du skal så selvfølgelig også indsætte oSpan i HTML-dokumentet.

var oTitleRow = document.getElementById("titlerow");
oTitleRow.appendChild( oSpan );

Hintzmann c",)

Fra : Lars Olesen

Dato : 19-05-04 13:05

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Hvis du gerne vil lave noget tekst inde i en span så skal du benytte
> document.createTextNode("Noget tekst")

Det er super - netop hvad jeg søgte efter.