Fjerne mulighed for at kopiere link eller ~
Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-05-04 20:39

Er der et script, der kan gøre, så man ikke kan kopiere linket
(eller at man ikke kan højreklikke)???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-05-04 21:27

Lasse Madsen <Lasse@hippie.dk> writes:

> Er der et script, der kan gøre, så man ikke kan kopiere linket
> (eller at man ikke kan højreklikke)???

Nej.
Man kan lave nogle forhindringer, men det er normalt banalt at komme
uden om dem. Hvis dit programs sikkerhed på nogen måde afhænger af
at du kan forhindre højreklik, så har du allerede tabt.

Men, her er en forhindring du kan prøve:
På det element hvor du ikke vil have højreklik, tilføj attributten
oncontextmenu="return false;"
Eksempel:

Det forslag har også den fordel at det ikke virker i min browser (men
det er der alligevel ikke nogen af dem der gør).

Og for folk der er trætte af den slags er her en bookmarklet der fjerner
den slags igen:
---
---
(ikke testet særlig hårdt)

/L

Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-05-04 14:39

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> Det forslag har også den fordel at det ikke virker i min browser (men
> det er der alligevel ikke nogen af dem der gør).

Det er nogle, der ikke er særlig meget erfaring med hjemmesider, der kan logge ind på hjemmesiden, så det script er godt nok...

Jeg siger mange tak for hjælpen...

Fra : Søren Frederiksen

Dato : 07-06-04 10:06

Lasse Madsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> (eller at man ikke kan højreklikke)???
>
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

Du kan bruge dette: indsættes mellem <body></body>

<script language=JavaScript>
<!--
var message="Hvilken del af - Kopiering er strafbart - forstår du
ikke!!!";
///////////////////////////////////
function clickIE4(){
if (event.button==2){
alert(message);
return false;
}
}

function clickNS4(e){
if (document.layers||document.getElementById&&!document.all){
if (e.which==2||e.which==3){
alert(message);
return false;
}
}
}

if (document.layers){
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
document.onmousedown=clickNS4;
}
else if (document.all&&!document.getElementById){
document.onmousedown=clickIE4;
}

document.oncontextmenu=new Function("alert(message);return
false")

// -->
</script>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-06-04 13:52

Søren Frederiksen wrote:

> [...]
>
> <script language=JavaScript>
> <!--
> var message="Hvilken del af - Kopiering er strafbart - forstår du
[klip en del javascriptkode]

Og dermed beskylder du enhver, der via højrekliksmenuen prøver at få adgang
til de andre (helt lovlige) funktioner deri, for at ville kopiere kildekode
eller billeder.

Næh, spar på krudtet. Man kan gøre meget for at besværliggøre kopiering, men
man kan *intet* gøre, der kan forhindre det - ud over at lade være med at
lægge noget på Internet.

http://www.html-faq.dk/1014.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin