Mandrake - Internet/Intranet
Fra : Jim

Dato : 18-05-04 20:23

Hej Gruppe...

Jeg har lige Installeret mandrake 10.0 på dansk...
& sat det til at køre KDE skrivebord (hvad det så end betyder) Det er min
første gang med linux, så jeg lyer nok lidt dum til det...
Men jeg kan ikke få hverken LAN eller internet til at hvirke...
Er der noget her der kan forklarer, MEGET simpelt, hvordan jeg sætter det
op..?

Mvh Jim

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-05-04 20:24

I dk.edb.system.unix, skrev Jim:
> [...]
> Men jeg kan ikke få hverken LAN eller internet til at hvirke...
> Er der noget her der kan forklarer, MEGET simpelt, hvordan jeg sætter det

Havde du netværkskablet i under installationen?

Har du prøve at sprake liv i Mandrake Control Center og se om det ikke
kommer lidt af sig selv?

Slutteligt, hvilket netkort har du i maskinen?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jim

Dato : 18-05-04 20:34

Ja jeg havde netkabel i under installationen men der var ikke linux men
windows i den anden ende.. så det kan være ligemeget.. indtil videre...

Som sagt, jeg har aldrig prøvet det før... så "Control Center" er ligesom
græsk for mig.. Jeg aner ik hvad det er..

Og mit netkort er onboard på et ECS 648FX-A bundkort...

Jeg håber du kan hjælpe mig...

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-05-04 20:35

> [...]
> græsk for mig.. Jeg aner ik hvad det er..
>
> Og mit netkort er onboard på et ECS 648FX-A bundkort...

K->Configuration->Configure system ( eller lignende )

Fra : Jim

Dato : 18-05-04 20:51

Havde lige overset en lille detalje...
Mandrake søger åbenbart ikke selv efter hardware, og min modem cd ser ikke
ud til at supporte linux...

Kan du fortælle mig hvor jeg finder drivere til mit modem, lydkort,
grafikkort mv til mandrake?

Det kan være det hjælper lidt.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-05-04 21:32

I dk.edb.system.unix, skrev Jim:
> Havde lige overset en lille detalje...
> Mandrake søger åbenbart ikke selv efter hardware, og min modem cd ser ikke
> ud til at supporte linux...

Ahh, så du har modem

Prøv at finde programmet kppp og se om du ikke kan få det til at virke
med det.

> Kan du fortælle mig hvor jeg finder drivere til mit modem, lydkort,
> grafikkort mv til mandrake?

Det skulle gerne være med, hvis du har KDE oppe så virker grafikkortet,
lydkort skulle der også være driver til og til modemmer behøves der
ofte slet ikke drivere.

Jesper

Fra : Jim

Dato : 18-05-04 21:47

Ok. Bortset fra lydkort og mousewheel, ser det ud til at virke nu... Mange
tak for hjælpen

Fra : Keld Thomassen

Dato : 18-05-04 21:50

Jim wrote:
> [...]
> ud til at supporte linux...
>
> Kan du fortælle mig hvor jeg finder drivere til mit modem, lydkort,

kan du ikke lige kigge i din bundkort manual, og se hvad netkort chippen
er for en. ( f.eks. sis 900 10/100 Mbit ) eller noget lignende.

Og i din 'startmenu' -> system -> konfiguration -> konfigurére din
maskine finder du kontrolcenteret. Du skal bruge dit root password for
at komme ind i kontrolcenteret.

Og hvorledes er du koblet på internet? Direkte fra netkortet til et
modem eller via switch eller via en router?

Og hvilken slags internet har du?

mvh. keld

Fra : Jim

Dato : 18-05-04 21:57

Der står RTL8201BL og er 10/100 Mbit Og højst sandsynligt Sis.. Det er
resten af bundkortet...

Er koblet på med et Motorola Kabel modem direkte til usb..
Med Webspeed

Fra : Keld Thomassen

Dato : 18-05-04 22:39

Jim wrote:
> Der står RTL8201BL og er 10/100 Mbit Og højst sandsynligt Sis.. Det er
> resten af bundkortet...
>
> Er koblet på med et Motorola Kabel modem direkte til usb..
> Med Webspeed

Har selv webspeed, men kører det via en router med switch til netkortet.
Men det lyder som om du har fået dit internet til at køre, så det vil
jeg ikke træde mere i. Er selv lidt ny med linux også, men havde ikke de
store problemer med at få internet, usb, mus m.m. til at virke, alt blev
fundet under installationen og virkede første gang. Har en logitech usb
mus og blev forslåeet at bruge en 'usb wheelmouse' driver.

Angående dit modem, så fulgte der en CD med, hvor der måske er usb
drivere til linux/unix.

Og jeg tror dit netkort har en Realtech chip og ikke en sis.

PS: håber du fandt dit kontrolcenter, der er mange oplysninger at hente der.

mvh. keld

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-05-04 12:49

Keld Thomassen <mousemanly@nomailme.dk> writes:

> Angående dit modem, så fulgte der en CD med, hvor der måske er usb
> drivere til linux/unix.

Det skrev han jo så, at der ikke var; prøv at oplyse, hvad det er for
et modem; kør lsusb og se, hvad den giver af uddata?

> Og jeg tror dit netkort har en Realtech chip og ikke en sis.

Det er nok stadig sis900-driveren, der skal bruges. ECS's sis900-chips
har typisk også en RTL8201-chip på.

/Rasmus

"Microsoft spel chekar worgs grate!"