Bed
Fra : stolpesten

Dato : 18-05-04 16:21

Jeg skal til at lave et bed op langs min husmur, men skal der ikke lægges
noget mellem bed'et og husmuren, eller er det mig
der tager helt fejl.

Johnny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-04 19:47

On Tue, 18 May 2004 17:20:59 +0200, "stolpesten"
<grevingeFJERNDETTE@pc.dk> wrote:

>Jeg skal til at lave et bed op langs min husmur, men skal der ikke lægges
>noget mellem bed'et og husmuren, eller er det mig
>der tager helt fejl.

Hvad tænker du på?

Der er ikke noget i vejen for at lave et bed helt op ad husmuren - men
der er normalt et udhæng på huset som gør at bede helt op ad muren
bliver meget tørre - og så er det svært at få noget til at gro deri, så
det ser fornuftigt ud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Helle Skoett

Dato : 18-05-04 21:09

> Hvad tænker du på?
>
> Der er ikke noget i vejen for at lave et bed helt op ad husmuren - men

Der er ganske rigtigt ikke noget i vejen for det - men af erfaring kan jeg
fortælle, at når du engang vil sælge huset, risikerer du at få en anmærkning
i tilstandsrapporten, hvis der ikke er plastik mellem huset og bedet - ud
fra en betragtning om, at det kunne trække vand hen til soklen - selv om der
i virkeligheden, som Mads antyder, er tørt som en brøndgravers...

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-04 10:34

On Tue, 18 May 2004 22:09:01 +0200, "Helle Skoett" <hs@bt.dk> wrote:

> [...]
>fra en betragtning om, at det kunne trække vand hen til soklen - selv om der
>i virkeligheden, som Mads antyder, er tørt som en brøndgravers...

Nu kender jeg godt nok ikke så meget til huse og slige ting...
Men er det ikke nærmest en gang hysteri? Plastik mellem bed og sokkel.
Hvad så hvis der er græs helt op til? Eller fliser? Begge dele vil
trække lige så meget vand ind mod soklen som et bed vil.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Andreas

Dato : 19-05-04 09:51

Det vil være YDERST fornuftigt at placeret noget mellem bedet og husmuren.
Plastik kan måske tænkes at være OK, men skulle der alligevel blive fugtigt,
f.eks. p.g.a. kapillarvirkning fra plastikken, så bliver det enten aldrig
tørt eller det er meget lang tid om at blive tørt. En fugtig mur kan dels
bevirke frostsprængninger på muren samt svamp på indersiden.

Har du nogle buede tagplader eller lignende ville jeg placere dem mellem mur
og bed og så camouflere dem bagefter

mvh

Fra : bme

Dato : 19-05-04 11:04

> Jeg skal til at lave et bed op langs min husmur, men skal der ikke lægges
> noget mellem bed'et og husmuren, eller er det mig
> der tager helt fejl.

Er det et højbed, hvor jorden kommer til at ligge direkte op af murstenene?
i så fald vil det være fornuftigt at sætte noget platonplade eller lign.
imellem jorden og murstenene.

Er det bare et almindeligt bed i sokkelniveau, hvor jorden ligger op ad
soklen, ikke murstene, så er der umiddelbart ingen fare på færde.

/bo

Fra : Helle Skoett

Dato : 19-05-04 13:01

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er det bare et almindeligt bed i sokkelniveau, hvor jorden ligger op ad
> soklen, ikke murstene, så er der umiddelbart ingen fare på færde.

Altså - et eller andet sted forstår jeg slet ikke argumenterne om plastik,
tagplader eller andet mod soklen.
Vi fik som nævnt en anmærkning om manglende plastic - så vidt så godt. Men
forestil jer følgende: huset ligger på en let skrånende grund. I den "høje"
ende af huset er der en terrasse, og herfra fører en sti langs med et fald
på omkring 75 centimeter ned til græsplænen og en "lav" terrasse. Langs den
sti er bygget et lavt bed, der i den ene ende er i højde med den
omkringliggende jord, og herefter er bygget i trin, der hver falder ca.
10-20 centimeter, så planterne står i plane bede og ikke i et skrånende.
Det er disse bede, vi har fået anmærkning på. Om resten af huset ligger den
almindelige meget lerede havejord, der i høj grad er i stand til at at suge
vand, hvorimod mine sphagnum-bede altid er tørre.
Forskellen er altså, at et sted ligger jorden holdt på plads af lave
trækanter - resten af vejen ligger det bare "i jordhøjde".
hvorfor tror man ikke, at almindelig jord er skadelig?
Jeg skal lige sige, at huset har betonsokkel - ingen kælder - men en
krybekælder, der altså er almindelig lav i den ene ende, og 1.2 meter høj i
den anden ende - ovenpå er bygget et træhus. altså - der er ikke indblandet
så meget som en halv mursten.
vh helle s

Fra : bme

Dato : 19-05-04 13:15

> [...]
> krybekælder, der altså er almindelig lav i den ene ende, og 1.2 meter høj
> den anden ende - ovenpå er bygget et træhus. altså - der er ikke

Det er derfor jeg skrev "umiddelbart" i "Er det bare et almindeligt bed i
sokkelniveau, hvor jorden ligger op ad soklen, ikke murstene, så er der
umiddelbart ingen fare på færde."

Du har krybekælder - den kan være fornuftig at beskytte mod fugtindtrængen.
På de huse jeg har set med krybekælder, passer gulvniveauet i kælderen med
jordniveauet udenfor, men hvor der er jord udenfor der går højere op end
kybekælderens bund, kan jeg se det fornuftige i at beskytte soklen på den
ene eller anden måde, for at undgå kondensering på indvendig side.

Det skal lige siges at jeg ikke er faguddannet, men forsøger at bruge min
sunde fornuft og logiske sans.

/bo