Clarkconnect vs. E-smith (Mitel)
Fra : Bjarni

Dato : 18-05-04 11:59

Jeg har haft en E-smith (5.1.2), som desværre er gået ned (Harddisk defekt).

Jeg skal nu have konfigureret en ny maskine, og havde i første omgang tænkt
at installere E-mith 6.0. Men der er jo også mulighed for at skifte til
clarkconnect, nu hvor jeg alligevel skal starte fra bunden.

Er der nogen, som har nogle gode argumenter for hvorfor jeg skal skifte
(eller lade være) til clarkconnect?

Jeg skal fortrinsvis bruge serveren som Gateway/Firewall mod internettet.
Desuden bruger jeg den som Mailserver. Jeg vil gerne have god mulighed for
overvågning i forbindelse med ex. Forbrug, hackere etc. Jeg vil også gerne
have antivirus- og spam-check. Endelig er der også brug for VPN.

Jeg har 6-8 PC'ere (Windows XP) på indersiden af mit netværk

/bjarni

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 18-05-04 14:15

Bjarni wrote:
> [...]
> Endelig er der også brug for VPN.
>
> Jeg har 6-8 PC'ere (Windows XP) på indersiden af mit netværk

Jeg har været samme næsten samme tur igennem.. og jeg nåde til den
konklusion at blive ved SME.. Den klart stårste grund var den store mængde
at HowTO´s, contribs, og meget omfattene forum (har ikke haft et problem som
ikke er beskrævet der endnu) og så selvf. at SME er gartis. Hvor imode at CC
koster penge hvis du vil have VPN og andre dejlige ting med

P.S Mitel har jo droppet SME, så den køre vide på : http://contribs.org

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 18-05-04 18:20

Joo man godt få VPN til CC hvis man er dygtig nok
jeg har læst om nogen der har fået det lagt ind i CC-home ed.
men som sagt gik jeg selv fra e-smith til CC, men det er nok hip som hap
hvad der er bedst. det jeg har haft brug for at lave om, har jeg også kunnet
finde på nette bla. smp kernel
en af de ting jeg fandt træls i starten i CC var at man ikke bare kunne se
hvilket netkort der var rød eller grønt.
men nu er jeg da blevet glad for den CC box jeg har, men om det havde været
ES eller CC det tror jeg sq er lige meget
der er inbygget forbrugs grafer, hackere log. og spam-check. i CC

Jens

Fra : Bjarni

Dato : 19-05-04 08:40

"Jens S. Rasmussen" <J1S@Elbaekhus.dk(lav tallet om til ord)> skrev i en
meddelelse news:40aa45d0$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[snip]
> der er inbygget forbrugs grafer, hackere log. og spam-check. i CC

> [...]

Tak for svarene!

Her er et par tillægs spørgsmål:

Noget af det, som har irriteret mig på min gamle SME er, at der ikke var
indbygget forbrugs grafer, hackere log. og spam-check. Er der det i 6.0?

Desuden synes jeg at selv små Konfigurationsændringer er MEGET langsommelige
(ex. ændring i portforwarding). Er dette blevet bedre i 6.0?

Endelig havde jeg i 5.1.2 svært ved at håndtere hentning af mail's fra flere
forskellige udbydere. Jeg kunne kun konfigurere et eksternt mail-domæne fra
Server-Manager. Når jeg har flere skulle dette gøres ved at ændre manuelt i
fetchmail. Er dette blevet bedre i 6.0?

Er det i det hele taget blevet lettere at bruge templates
(/etc/e-smith/templates-custom/ ), som jeg synes er meget "langhåret"? Er
det lettere i CC?

/bjarni

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 19-05-04 10:00

"Bjarni" <bmmslet@dettecomlog.dk> skrev i en meddelelse
>...snip...snap....
> Noget af det, som har irriteret mig på min gamle SME er, at der ikke var
> indbygget forbrugs grafer, hackere log. og spam-check. Er der det i 6.0?

Du skal vænne dig til at kigge lidt på www.contribs.org
Der er en del ekstra i 6.01 - du bør af mange årsager opdatere til 6.01 og
ikke 6.0. Bla. at du ikke kan forvente at versioner før 6.01
understøttes/opdateres af contribs.org, da Mitel som udgav SME 5.6
overdragede projektet til contribs.org. Versioner før 6.0 kan af historiske
årsager derfor ikke forventes fremover at blive opdateret.

Men ellers kan du da lige få et par hurtige links til noget af det du
efterlyser (og mere)
Spam - SpamAssassin:
http://sme.swerts-knudsen.dk/howto.htm
Endvidere er der også MRTG (forbrugs grafer m.v. som kan tilpasses bla.
ClamAv & SpamAssassin), ClamAv (men jeg anbefaler nedenstående da der er web
interface) samt en del andet

Antivirus - mail ind/ud - ClamAv
(Kan udvides til også at benytte F-Prot - altså 1 eller flere antivir prog.
scanner din mail)
http://www.pagefault.org/howto/e-smith-antivirus.shtml

AWStats - WEB/domæne log stat:
http://nx.dyndns.info/sme/awstats/awstats.php

Hacker log ????
Mener du ikke du har hvad du skal bruge i dine log filer ?
Men ellers kan du da ty til at benytte Snort - det skulle være *rigeligt*
til overvågning af dine "hackere"
Prøv at søge på contribs - ikke mindst forumet burde give dig svar.
(Hvis du har brug for Snort - bør du også sætte dig ind i programmet, da det
ikke "bare" er Plug & Pray - man skal også lære at forstå resultatet uden at
overreagere)
Hvis det ikke er hvad du mener med en "Hacker Log" - så er du vist nødt til
at uddybe det lidt.

Håber ovenstående afklarede hvad du manglede til din SME 6.01 box.
(En del af ovenstående kan dog også køre 5.6 - ellers er der andre contribs
der kan - men opgrader/opdater til 6.01, det er som hovedregel smertefrit
(Tm))

MVH Anders (8900)