CSS og <pre />
Fra : David List

Dato : 17-05-04 16:12

Er der nogen, der har en ide til hvordan jeg faar et paenere resultat
med CSS og <pre /> end det, jeg indtil videre har her:
http://www.initio.dk/linux_on_ultra1.html
?

Der er to problemer:

1) Baggrundsfarven daekker ikke hele vejen ud til hoejre i tilfaelde
hvor klientens skaermoploesning ikke tillader at teksten vises i een
skaermbredde - i hvert fald ikke naar klienten er Mozilla 1.4. Jeg har
konstrueret et eksempel paa det her:
http://www.initio.dk/prob1.html

2) Den graa baggrundsfarve "stikker ud" baade foroven og forneden fra
teksten i Mozilla 1.4. I MSIE 6 er det kun forneden. Hvordan faar
man baggrundsfarven til at afgraense sig til en veldefineret afstand
rundt om teksten?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-05-04 16:40

David List <david@davidlist.dk> wrote:

> 1) Baggrundsfarven daekker ikke hele vejen ud til hoejre i
> tilfaelde hvor klientens skaermoploesning ikke tillader at teksten
> vises i een skaermbredde

Sådan er det med CSS-baseret design, når indholdet fylder mere end det
omgivende element. Det kan du nok ikke gardere dig imod (udover at
sørge for at teksten holdes tilpas afkortet).

> 2) Den graa baggrundsfarve "stikker ud" baade foroven og forneden

Snippet fra din XHTML:

   <pre class="computeroutput">
Section "Monitor"
Identifier "Monitor[0]"
VendorName "Monitor Vendor"
ModelName "Monitor Model"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Card[0]"
BoardName "Sun|FFB 67MHz Creator (ffb)"
VendorName "Sun Microsystems"
Driver "sunffb"
EndSection
   </pre>

Du bruger tabulator til at indrykke <pre> og </pre>. Ved sidstnævnte
tolkes det som data, hvorfor du får dine "tomme linier" i bunden.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : David List

Dato : 18-05-04 16:24

On 17 May 2004 15:40:02 GMT,
Anders Thorsen Holm <usenet@thorsenholm.invalid>
wrote in <Xns94ECB3EE2E44Ethorsenholm@130.225.247.90>:

....<snip>...
> Sådan er det med CSS-baseret design, når indholdet fylder mere end det
> omgivende element. Det kan du nok ikke gardere dig imod (udover at
> sørge for at teksten holdes tilpas afkortet).

Det har vaeret knebet jeg anvendte hidtil, men det ville da vaere rart
hvis kan kunne sikre korrekt visning i alle tilfaelde.

....<snip>...
> Du bruger tabulator til at indrykke <pre> og </pre>. Ved sidstnævnte
> tolkes det som data, hvorfor du får dine "tomme linier" i bunden.

Og jeg som troede at al sammenhaengende whitespace blev sammentrukket
til et enkelt mellemrumstegn. Det hjalp at fjerne tabuleringen.

Tak for svaret.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-05-04 16:44

David List <david@davidlist.dk> wrote:

> Og jeg som troede at al sammenhaengende whitespace blev
> sammentrukket til et enkelt mellemrumstegn.

Normalt, ja - men i det her tilfælde optrådte pågældende whitespace
inde i <pre>-elementet.

W3C er din ven:
   <http://www.w3.org/TR/html4/struct/text.html#edef-PRE>

| The PRE element tells visual user agents that the enclosed text is
| "preformatted". When handling preformatted text, visual user agents:
|
| * May leave white space intact.
| * May render text with a fixed-pitch font.
| * May disable automatic word wrap.
| * Must not disable bidirectional processing.

Bemærk at begge dine problemer med siden skyldes punkt 1 og 3.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-05-04 17:16

Anders Thorsen Holm skrev:

> Bemærk at begge dine problemer med siden skyldes punkt 1 og 3.

Man skal også være opmærksom på at tabulatorer kan give uønskede
resultater når whitespace behandles som i <pre>. Jeg kan dog ikke
huske hvorfor.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-04 17:22

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Man skal også være opmærksom på at tabulatorer kan give uønskede
>resultater når whitespace behandles som i <pre>. Jeg kan dog ikke
>huske hvorfor.

Er det fastsat nogen steder hvor mange mellemrum det skal svare
til? Tekst sat op i forventning om at det springer 8 tegn, ser
sær ud hvis det kun springer 4 eller 2.

--
Bertel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-05-04 17:24

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> Man skal også være opmærksom på at tabulatorer kan give uønskede
> resultater når whitespace behandles som i <pre>. Jeg kan dog ikke
> huske hvorfor.

Fra samme side:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 16:50

David List skrev:

>Er der nogen, der har en ide til hvordan jeg faar et paenere resultat
>med CSS og <pre /> end det, jeg indtil videre har her:
>http://www.initio.dk/linux_on_ultra1.html
>?

Jeg forstår ikke helt hvad du vil.

>1) Baggrundsfarven daekker ikke hele vejen ud til hoejre i tilfaelde
>hvor klientens skaermoploesning ikke tillader at teksten vises i een
>skaermbredde - i hvert fald ikke naar klienten er Mozilla 1.4.

Main går helt ud til den højre kant (i Opera 7.5) uanset om jeg
zoomer. Hvis jeg sætter min opløsning ned til 800*600, forsvinder
noget af main ud til højre. Det skyldes at <pre> ikke kan floates
og altså tvinger en minimumsbredde.

Der er slet ingen gul baggrundsfarve til højre og forneden uanset
zoom og opløsning.

>2) Den graa baggrundsfarve "stikker ud" baade foroven og forneden fra
>teksten i Mozilla 1.4.

Teksten på grå baggrund når helt ud til baggrundens venstre kant
og op til dens øverste kant i Opera.

Hvis du vil have grå luft rundt omkring den, kan du lave en div
med grå baggrund og en div inden i den med margen til teksten.

--
Bertel