Skilsmisse inden for Jehovas vidner?
Fra : Melanie

Dato : 17-05-04 14:15

Hej Ng

Længe siden sidst, men hilser pænt *S*

Jeg er ikke selv involveret i denne sag og er ikke Jehovas vidne, men noget
svigerfam. er.

Konen vil skilles fra manden, da han har et alkohol-problem han ikke vil
gøre noget ved. Han er modbydelig over for hende og deres 3 børn når han
drikker, hvilke vist er tit. De har været sammen i mange år, men nu har hun
fået nok, da han ikke vil hjælpes eller gøre noget ved alkoholproblemet.

Mine spørgsmål nu er så...

Kan de blive skilt når han/hun ikke har begået hor?
Hvilke konsekvenser vil det få for dem?
Hvis man kun kan blive fri for hen anden via hor, bliver den part der er
sammen med en anden så ikke smit ud af JV?

Har i nogen historier om lign. sager vil jeg gerne høre hvordan de gik.

Mvh Melanie

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-05-04 14:34

Goddag Melanie

Den Mon, 17 May 2004 15:15:18 +0200 skrev Melanie om Skilsmisse inden
for Jehovas vidner? :

> [...]
M> alkoholproblemet.
M> Mine spørgsmål nu er så...
M> Kan de blive skilt når han/hun ikke har begået hor?

Faktisk ikke, nej. Man kan kun blive skilt på grund af hor eller
utroskab.

Dog kan blive skilt og dermed gifte sig igen.

I nogle tilfælde regnes separation dog som okay. Med separeret, betyder
det at man kan leve adskilt. det vil sige at i nogle tilfælde kan den
ene ægtefælle gå fra den anden, men vil *ikke* kunne gifte sig igen.

Disse tilfælde er:

1) Ikke at sørge for at efterkomme familiens behov. Idet han gifter sig
skal manden sørge for familien. Den, som ikke gør det har fonægtet troen
og er værre en én uden tro (ud fra 1. tim. 5:8). I det tilfælde er
separation muligt.

2) Ekstrem mishandling: Hvis en mand mishandler sin hustru, kan hun gå
fra ham (ud fra Gal. 5:19-21 samt Tit. 1:7 og Salm 11:5)

3) Sidst er der det, at man bringer den andens trosliv i fare. Når en
ægtefælle forhindre én i at følge sin tro (altså hvis manden ikke er JV
og forsøger at forhindre konen i at gå i rigssal, forkynde m.m.) så kan
man separeres. Ud fra Matt. 22:37, ApG. 5:27:32.

Der skal dertil siges at *officielt* må man ikke gifte sig igen, hvis
man lader bliver separeret pga. en af de tre ovennævnte årsager.

I praksis har jeg hørt til flere som, efter at der er gået noget tid
har dog giftet sig igen. Det skifter lidt fra menighed til menighed, og
om den anden part bliver eller bliver udstødt osv.

M> Hvilke konsekvenser vil det få for dem?
M> Hvis man kun kan blive fri for hen anden via hor, bliver den part der
M> er sammen med en anden så ikke smit ud af JV?

Som regel jo.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : jørgen

Dato : 17-05-04 16:23

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammen med en anden så ikke smit ud af JV?
>
> Har i nogen historier om lign. sager vil jeg gerne høre hvordan de gik.

Jeg har ikke nogen konkrete tilfælde*, men nogen overordnede betragtninger.

Først mener jeg ikke at en kirke eller menighed skal opføre sig som en
autoritet over en familie og bestemme/forbyde om de må skilles. Menigheden
skal være støttende og yde hjælp til familier i krise, men de skal ikke
forbyde og bestemme og langt mindre udstøde. Jeg mener at en familie i krise
skal opsøge professionel krisehjælp/familieterapi således at man får den
hjælp og det overblik der skal til for at træffe den rigtige beslutning. Når
der er tale om børn i familien er det selvfølgelig endnu mere vigtigt at man
får den hjælp, støtte og bistand der skal til for at løse problemerne på en
ordentlig måde.

Hvis en menighed opføre sig som en autoritet og vil bestemme over en familie
hvad de må og ikke må, så mener jeg ikke den menighed er værd at komme i.

*(Og dog, mine forældre blev skilt da jeg var 12 år, men der var ingen
menighed indblandet. Skilsmissen foregik desværre på en meget kaotisk og for
os børn meget traumatisk måde, så jeg kender til smerten børn kan opleve når
familen går i stykker på brutal og kaotisk vis).

mvh jørgen.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 17-05-04 17:26

"jørgen" skrev

> [...]
> os børn meget traumatisk måde, så jeg kender til smerten børn kan opleve
> når familen går i stykker på brutal og kaotisk vis).

Ja, jeg må give dig ret, Jørgen.

Umiddelbart kommer jeg til at tænke på, at denne mand muligvis drikker,
fordi han ikke kan holde al det psykiske press ud, som sekten udøver på hans
familie.

De tillader sig jo at adskille (med deres urimelige indblanding), hvad Gud
har sammenføjet ...

Så er de da ikke længer to, men ét
kød. Derfor: hvad Gud har sam-
menføjet, må et menneske ikke ad-
skille.

(Matt.19,6)

I kirker har jeg mødt flere forhenværende alkoholikere. Gud ér miraklernes
Gud !!!

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2124 news:HzXpc.164474$jf4.8497342@news000.worldonline.dk

File-number:
2141

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 17-05-04 21:20

On Mon, 17 May 2004 15:15:18 +0200, "Melanie" <melanie@dinven.dk>
wrote in <40a8baee$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

>Kan de blive skilt når han/hun ikke har begået hor?

Ja, det kan de godt, men det er ikke velset - og det er ikke noget der
forekommer særlig tit.

>Hvilke konsekvenser vil det få for dem?

Den første er, og det gælder for dem begge - de kan ikke gifte sig
igen, så længe den anden lever. Lad os antage at det er manden der
gifter sig igen, vil han blive udstødt, og hun vil være fri til at
gifte sig igen.

For begge vedkommende har det dog nogle yderligere konsekvenser for
dem begge. For både manden og kvindens vedkommende vil de ikke kunne
fungere i særlige opgaver inden Jehovas Vidners missionsvirksomhed;
det drejer som om det Jehovas Vidner fx omtaler som hjælpepioner,
pioner eller missionær. For mandens vedkommende vil han ligeledes
væres afskåret fra alle ansvarsopgaver i menigheden.

>Hvis man kun kan blive fri for hen anden via hor, bliver den part der er
>sammen med en anden så ikke smit ud af JV?

Jo.

>Har i nogen historier om lign. sager vil jeg gerne høre hvordan de gik.

Jeg kender til tre tilfælde. I de to er de forblevet ugifte, i det
tredje tilfælde (fra begyndelsen af 80'erne) blev manden udstødt nogle
år senere efter at han i en ny menighed har fået en kæreste. Den
officielle begrundelse for udstødelsen var, at han ikke var bibelsk
fri til at indlede et nyt forhold og da han ikke ville bringe
forholdet til ophør trods gentagne henstillinger fra de ældste, blev
han udstødt pga. sin indstilling - men det ville undre mig om der ikke
har været andre årsager foruden dette.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen
---------------------------
http://soren.somet.dk

Fra : Lyrik

Dato : 17-05-04 21:25

> [...]
> sammen med en anden så ikke smit ud af JV?
>
> Har i nogen historier om lign. sager vil jeg gerne høre hvordan de gik.
+++++++++++++++++++++++++++++++
Gammel historie fra det virkelige JV-liv.:
Konen ville skilles og have en anden mand. Hun lukkede sovekammerdøren og
ventede.....efter en rum tid gik manden i byen og "fik taget trykket".
Nu forlangte hun skilsmisse på grund af utugt! Dette kunne ingen nægte
hende. Hun giftede sig snart med ham hun havde i kikkerten.
Den tidligere mand blev udstødt og gik snart i hundene.

Et andet tilfælde: Kvinden blev separeret, hvilket ikke giver lov til at
gifte sig eller finde en anden. Nu satte hun detektiv på manden i håb om at
afsløre et eller andet som kunne gøre hende fri til at gifte sig igen. Hun
håbede stærkt på at han begik utugt! Om det lykkedes ved jeg ikke.

Tjaa moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
Jens

Fra : Melanie

Dato : 18-05-04 09:56

Takker for jeres indlæg.

Nogen af jer kommer kun med jeres personlige holdning, og den kan jeg jo
ikke bruge til så meget.

Tak til dem der svarede på mine spørgsmål, jeg er blevet klogere på hvad de
er ude i netop nu.

Mvh Melanie

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-05-04 10:19

Goddag Melanie

Den Tue, 18 May 2004 10:55:55 +0200 skrev Melanie om Re: Skilsmisse
inden for Jehovas vidner? :

M> Takker for jeres indlæg.

Velbekomme.

M> Nogen af jer kommer kun med jeres personlige holdning, og den kan jeg
M> jo ikke bruge til så meget.

Nej, det er rigtigt, men jeg tror det kan være svært at forhindre at
folk kommer med deres holdning, jeg synes ikke ovenstående bemærkning
var nødvendigt.

Lige en sidebemærkning dog. Husk at JV holder på, at man skal forsøge
først og fremmeste at redde ægteskabet. Ægteskabet betragtes som en
alvorlig og hellig sag og man vil undgå at folk bliver gift og skilt
efter bedste velfindende.

Alkoholisme falder sådan set inde under det (medmindre vold og/eller
utroskab er indblandet også). Forstås: mandens alkoholisme vil _ikke_
være grund nok til separation eller skilsmisse. Det betragtes som et
problem, og det er det, men det er et problem din veninde bør kunne
finde hjælp og støtte til hos de ældste også for at støtte og hjælpe
sin ægtefælle ud af alkoholisme.

Først hvis der er andre problemer knyttede til alkoholisme kan
separation eller eventuelt skilsmisse komme på tale.

Du kan læse mere om alkoholisme i hjemmet i bogen "Hemmeligheden ved et
lykkeligt familieliv" (1996), s. 142-146.

Bemærk at ej heller her kommer separation på tale. Man taler først om
separation hvis alkoholismen medfører en anden skade(her vold).

Om separation og skilsmisse: samme bog side 153-162

M> Tak til dem der svarede på mine spørgsmål, jeg er blevet klogere på
M> hvad de er ude i netop nu.

Velbekomme igen.