Dyksav - erfaringer søges
Fra : Ole Jensen

Dato : 17-05-04 13:11

Jeg er kommet til den konklusion, at jeg har brug for en ny, god
rundsav. Og så har jeg tænkt på at det skulle være en dyksav med
føringsskinne.

Er der mon nogen her i gruppen der har erfaringer med en sådan sav?

Mærket er næsten ligegyldigt, men det skal være stabilt og solidt. Jeg
har kigget lidt på Makita, Festool, Metabo og Bosch, men ikke alle har
dyksave på programmet. Metabo har et savbord som deres save kan monteres
i, og det er da en fordel.

Men, hvad siger I?

Alt efter Jeres eventuelle erfaringer, kan det også være at det skal
være en almindelig rundsav, men føringsskinne vil jeg have.

mvh
Ole-J

Fra : Fam. Olsen

Dato : 17-05-04 20:40

"Ole Jensen" <o-jensen@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er kommet til den konklusion, at jeg har brug for en ny, god
> rundsav. Og så har jeg tænkt på at det skulle være en dyksav med
> føringsskinne.

Hvad er en dyksav?

Ja jeg ved godt jeg muligvis spørger dumt. Men jeg må være ærlig og indrømme
min uvidenhed. :o/

MVH Niels

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-05-04 08:30

Fam. Olsen wrote:

> Hvad er en dyksav?
>
> Ja jeg ved godt jeg muligvis spørger dumt. Men jeg må være ærlig og indrømme
> min uvidenhed. :o/
>

> MVH Niels

Hej

En dyksav er en rundsav, hvor klingen ikke stikker nedenud. Når man så
begynder at save, trykker man klingen ned og skærer.

Jeg håber du forstår, men ellers kan du sikkert selv finde mere hvis du
ser på fabrikanternes hjemmesider.

mvh
Ole-J

Fra : anders majland

Dato : 18-05-04 08:55

> En dyksav er en rundsav, hvor klingen ikke stikker nedenud. Når man så
> begynder at save, trykker man klingen ned og skærer.

Nå sadan en

Jeg kan kun anbefale den dewalt på en skinne som en anden i gruppen
foreslår. Jeg har været særdeles glad for den jeg har haft
(langtids)lånt. Når den sidder på skinnen har man næsten altid land nok
da enderne kan trække ret langt ud. Jeg har også haft lånt en anden
dewalt hvor den sidder fast på et bord den kan drejes rundt. Altså så
den både kan bruges som dyksav og som rundsav. Den er dog ikke så god
som den første som dyksav der der er lidt bøvlet med løse bukke
(udendørs). Det er ikke så ringe med familiemedlemmer med en ordenligt
"maskinpark"

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Fam. Olsen

Dato : 18-05-04 20:56

"Ole Jensen" <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Hejsa.

> En dyksav er en rundsav, hvor klingen ikke stikker nedenud. Når man så
> begynder at save, trykker man klingen ned og skærer.

Aha. Jeg tror jeg forstår. At sådan fandtes anede jeg sgu ikke.

Men så har jeg jo gjort en god gerning i dag: Lært noget nyt.

MVH Niels

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 18-05-04 00:16

Ole Jensen wrote:
> [...]
>
> Alt efter Jeres eventuelle erfaringer, kan det også være at det skal
> være en almindelig rundsav, men føringsskinne vil jeg have.

Prøv at kigge på DeWalt's dyksave med skinne og bord.
De er ret dyre, men så får du heller ikke en bedre sav!
Ellers er festool's også rigtig gode, og der kan også fås bord til

mvh
Lasse Skovsager

Fra : fsn

Dato : 18-05-04 06:45

> [...]
> føringsskinne.
>
> Er der mon nogen her i gruppen der har erfaringer med en sådan sav?

Jeg har en Festool TS 55Q dyksav med føringsskinne. Det er bare noget der
virker, Ingen slinger i valsen. Placer førringsskinnen ved den streg/mål du
ønsker at save efter, sav og den sidder lige i øjet. Et prof stykke værktøj,
dog lidt dyrt, men kan næsten altid købes på tilbud. Jeg gav 1500,- + moms
incl en førringsskinne på 140cm. Det var ½ år siden, men vist nok meget
billigt.

Flemming

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-05-04 09:02

Tak for Jeres input.

Jeg kan ikke umiddelbart se at DEWALT har dyksave på programmet, men der
ligger en forhandler lige i nærheden, så jeg kigger lige forbi ham i
eftermiddag.

Jeg har fundet en Festool TS55 B Q-plus-F5 incl. føringsskinne og
kuffert, men den koster 3.045,- uden moms (hos Carl F.), så hvis der
skulle være et billigere sted, evt. på nettet, så kan jeg ikke finde det.

Men jeg kigger på Jeres forslag - tak.

mvh
Ole-J