Debian i VMWare
Fra : René Iversen

Dato : 16-05-04 18:36

Hej NG!

Jeg har installeret VMWare Workstation 4.5. i WinXP. Herefter forsøge jeg at
installere Debian i VMWare, men når jeg vil partitionere harddisken, siger
Debian, at der ikke findes nogen harddisk. Jeg har søgt omkring efter folk
med samme problem, og kan ikke rigtigt finde noget. Går ud fra det er en
driver der nok mangler, men kan ikke finde noget som helst.

Hvis nogen har en løsning, vil jeg blive meget glad.

/René

Fra : René Iversen

Dato : 16-05-04 19:49

Hmmm... vmware gør knuder... det er ikke relateret til linux.

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-05-04 23:11

René Iversen wrote:
> [...]
> driver der nok mangler, men kan ikke finde noget som helst.
>
> Hvis nogen har en løsning, vil jeg blive meget glad.

Hvis det er Debian og ikke VMWare, der interesserer dig, og du er
tilfreds med Woody, kan du prøve med Cooperative Linux (colinux.sf.net)
istedet for.

Morten Christensen

Fra : Esben Laursen

Dato : 17-05-04 00:04

René Iversen wrote:
> [...]
> finde noget som helst.
>
> Hvis nogen har en løsning, vil jeg blive meget glad.

Jeg bruger tit Debian woody i VMWare, det virker uden de helt store
problemer bare du husker at boote med bf24 på CD'en

Du skal ikke tage dig af at installations menuen er langsom, det er kun
under installationen...

Hygge

Esben

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-05-04 05:15

"René Iversen" wrote:

> [...]
> installere Debian i VMWare, men når jeg vil partitionere harddisken, siger
> Debian, at der ikke findes nogen harddisk.

Har du husket at sætte en harddisk emulering op i VMWare?

> Går ud fra det er en driver der nok mangler,

Det synes jeg ikke lyder sandsynligt.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : René Iversen

Dato : 17-05-04 06:55

Som samlet svar til alle pt.

Jeg sidder og undrer mig meget. Hvis jeg vælger Other Linux og installerer
derunder, kan jeg med partition magic godt partitionere harddisken, men
taster jeg F2 under opstart er harddisken ikke fundet... og dermed heller
ikke under Debian installation. Det samme hvis jeg vælger Windows 2000
Professional. Hvis jeg derimod vælger fx Windows XP Professional, så findes
harddisken og jeg kan også installere Debian (dog støder jeg på et problem
på et tidspunkt).

Derfor er problemet vel VMWare relateret, men hvis I har en løsning, må I da
gerne svare alligevel. Det undrer mig meget, da du jo fx ikke har problemer,
Esben.

Fra : Esben Laursen

Dato : 17-05-04 08:40

René Iversen wrote:
> [...]
>
> Derfor er problemet vel VMWare relateret, men hvis I har en løsning,
> må I da gerne svare alligevel. Det undrer mig meget, da du jo fx ikke

Når jeg opretter en ny, bruger jeg bare wizard'en

custom --> Other Linux 2.4.x kernel --> navn --> antal ram --> Use bridge
network --> Buslogic SCSI adaptor --> Create new disk --> Virtuel Disk Type
= SCSI --> størrelse --> filnavn --> udført...

Jeg bruger version 4.5.1 build-7568

Hygge

Esben

Fra : René Iversen

Dato : 17-05-04 11:00

"Esben Laursen" <hyber@nospam.hyber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Type
> = SCSI --> størrelse --> filnavn --> udført...

Bruger samme version og har nu forsøgt nøjagtig det du beskriver... det er
samme problem.

Hvis nogen gider, kan jeg give adgang til min spand via VNC, og så kan vi
prøve i fællesskab. Men så må I lige kontakte mig over icq eller msn.
19463099 eller messenger (at) riversen
(prik) dk

Fra : René Iversen

Dato : 17-05-04 11:16

Rettede til IDE istedet for SCSI så kører det derud af nu. Mange tak for
hjælpen.

/René

Fra : René Iversen

Dato : 17-05-04 11:29

Har lige et andet problem så

ville lige reconfigure locales

dpkg-reconfigure locales

så får jeg beskeden:
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: locales is not fully installed

hvad gør jeg der? Er stadig lidt rusten i linux

Fra : René Iversen

Dato : 17-05-04 11:44

"René Iversen" <riversen@SLETDETTEriversen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> så får jeg beskeden:
> /usr/sbin/dpkg-reconfigure: locales is not fully installed
>
> hvad gør jeg der? Er stadig lidt rusten i linux

NEVERMIND!

Fra : Esben Laursen

Dato : 17-05-04 13:22

René Iversen wrote:
> Rettede til IDE istedet for SCSI så kører det derud af nu. Mange tak
> for hjælpen.

det var sært, jeg bruger altid SCSI, også under den gamle version (4)

hvis du laver en

#uname -r

hvad siger den? kører du med 2.2 kernen? Det er måske derfor den ikke finder
SCSI controlleren, som er en standart buslogic controller.

Hygge

Esben

Fra : René Iversen

Dato : 17-05-04 19:06

> [...]
finder
> SCSI controlleren, som er en standart buslogic controller.

Yes, 2.2...
har lige prøvet at få en nyere kerne på jf. guiden på debianguiden.dk, men
det gik bare slet ikke

Fra : Esben Laursen

Dato : 17-05-04 19:40

René Iversen wrote:
> "Esben Laursen" <hyber@nospam.hyber.dk> skrev i en meddelelse

> Yes, 2.2...
> har lige prøvet at få en nyere kerne på jf. guiden på
> debianguiden.dk, men det gik bare slet ikke

Nu er det selvfølgelig list sent, men når du booter på Debian CD1 i stedet
for at bare trykke enter kan du skrive bf24 (boot flavor 2.4) hvilket
installere 2.4 kernen.. Jeg vil ikke anbefale nogen at køre med mindre end
en 2.4.x kerne.

du burde jo kunne apt-get dig til en 2.4.18 kerne (eller nyere) hvis du ikke
selv vil kompilere den..

Hygge

Esben

Fra : René Iversen

Dato : 17-05-04 21:05

> [...]
> en 2.4.x kerne.
>
> du burde jo kunne apt-get dig til en 2.4.18 kerne (eller nyere) hvis du

jamen, det vil jeg så prøve