Vil man gerne lære noget om linux begynder~
Fra : N_B_DK

Dato : 16-05-04 17:53

Som subject antyder vil jeg gerne have lært lidt om Linux, men hvor
begynder jeg ? (har tidligere rodet en del med workbench på Amigaen, som
bygger på UNIX, kan den erfaring bruges til noget ?)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Mikael Hansen

Dato : 16-05-04 18:02

N_B_DK wrote:
> Som subject antyder vil jeg gerne have lært lidt om Linux, men hvor
> begynder jeg ? (har tidligere rodet en del med workbench på Amigaen, som
> bygger på UNIX, kan den erfaring bruges til noget ?)

Hvad med:
http://www.linuxbog.dk/

Jeg havde stor glæde af de små hæfter da jeg begyndte på linux.
(dengang i trykt udgave fra IDG)

m.v.h. Mikael

Fra : Esben Laursen

Dato : 16-05-04 18:26

N_B_DK wrote:
> Som subject antyder vil jeg gerne have lært lidt om Linux, men hvor
> begynder jeg ? (har tidligere rodet en del med workbench på Amigaen,
> som bygger på UNIX, kan den erfaring bruges til noget ?)

www.linuxbog.dk
www.gnuskole.dk
www.debianguiden.dk

og eng.
www.tldp.org

er gode steder at starte

Hygge

Esben

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-05-04 21:26

Esben Laursen wrote:

> www.linuxbog.dk
> www.gnuskole.dk
> www.debianguiden.dk
>
> og eng.
> www.tldp.org
>
> er gode steder at starte

Og suppler med en knoppixCD - så er det nemt at lege lidt

/carsten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-05-04 22:40

On Sun, 16 May 2004 18:52:47 +0200, N_B_DK wrote:

> Som subject antyder vil jeg gerne have lært lidt om Linux, men hvor
> begynder jeg ? (har tidligere rodet en del med workbench på Amigaen,
> som bygger på UNIX, kan den erfaring bruges til noget ?)

Et godt råd der ofte gives er at vælge en distribution som nogen du
kender bruger, når du stikker en tå i vandet og prøver - så kan de
hjælpe specifikt...

(Amigaens styresystem og Workbench byggede ikke på Unix - bare for en
god ordens skyld).

Mvh.

--
"We've reached a special place... Spiritually... Adam Sjøgren
ecumenically... grammatically." asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-05-04 23:02

Adam Sjøgren wrote:
> (Amigaens styresystem og Workbench byggede ikke på Unix - bare for en
> god ordens skyld).

Nej, men det mindede meget om det paa mange maader (og det kunne
multitaske!). Flere af programmoererne havde ogsaa vaeret involveret i
Unix, mener jeg.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-05-04 07:59

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> (Amigaens styresystem og Workbench byggede ikke på Unix - bare for en
> god ordens skyld).

Commodore lavede en version af SVr4 med TCP/IP og NFS, X Window, el,
emacs og vi og alt hvad der gøre livert værd at leve, til nogle af
deres amiga-workstations.

Gad vide om dem der udvikler AmigaOS i vore dage har deres SCO-papirer
i orden.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-05-04 23:23

On Tue, 18 May 2004 00:02:22 +0200, Michael wrote:

> Nej, men det mindede meget om det paa mange maader (og det kunne
> multitaske!).

Men havde ikke adskillelse mellem processerne - alle programmer kunne
skrive hvor som helst i hukommelsen(!)

> Flere af programmoererne havde ogsaa vaeret involveret i Unix, mener
> jeg.

Kan du komme med nogle navne? Jeg har ikke hørt noget lignende.

'As most of you know, AmigaDOS was not the first choice for the
top-level OS/DOS on the Amiga computer. What we now call AmigaDOS was
really the backup DOS, based on an already existing OS known as Tripos
(developed at the University of Cambridge Computer Laboratory by the
TRIPOS Research Group, and converted with amazing speed by Metacomco's
Dr. Tim King and his band of programmers). When the original,
intended, designed-for-the-Amiga DOS failed to materialize (in what
would no doubt be an interesting story in itself), the Amiga was
launched with AmigaDOS, and the rest is history, so to speak.'

- <http://www.thule.no/haynie/caos.html>

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-05-04 00:22

On Tue, 18 May 2004 00:33:04 +0200, Michael wrote:

> Det skal nok passe. Jeg er nu ikke helt sikker paa, om det skyldes
> manglende support i hardwaren. Amigaen fik foerst MMU fra A3000,
> mener jeg.

Jæp. Ikke desto mindre var det, i mine øjne, ret katastrofalt for
evolutionen. I starten og et stykke tid var AmigaDOS ret godt i
forhold til alternativerne.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-05-04 14:35

On 18 May 2004 08:58:52 +0200, Peter wrote:

> Commodore lavede en version af SVr4 med TCP/IP og NFS, X Window, el,
> emacs og vi og alt hvad der gøre livert værd at leve, til nogle af
> deres amiga-workstations.

Ja - jeg nåede aldrig at prøve Amiga UNIX[1], eller se en Amiga 3000UX
i virkeligheden.

Jeg nåede kun til at prøve at installere end Linux-udgave på en Amiga
4000, inden jeg solgte den.

Hmm, eller var det en *BSD? Ihvertfald blev min email-udbyder sur over
at jeg ftp-over-email'ede så mange, store filer.

> Gad vide om dem der udvikler AmigaOS i vore dage har deres
> SCO-papirer i orden.

De har næppe en pengekasse der er værd at gå efter, ihvertfald...

Mvh.

Adam

[1] <http://www.mmhart.com/AMIX.htm>

--