Skærme
Fijala 3554
Støj på TFT?
Fra : Jeppe S.

Dato : 16-05-04 14:23

Hej der i gruppen!

Jeg synes jeg har en smule støj på min Viewsonic VP181s. Kan det virkelig
passe, når jeg kører DVI?
Det er som om billedet ikke er helt roligt - svært at beskrive. Der er en
smule af det samme på min 17" TFT Dell på arbejdet, men ikke helt i samme
grad som herhjemme.
Det er ikke fordi at der er overgang imellem pixels eller støj i kanten af
tekst. Det ses kun på store ensartede overflader, især sorte, nærmest som
meget svag og fjern "sne", dog uden at det på nogen måde er voldsomt.

Jeg har prøvet at eksperimentere lidt for at finde ud af hvad det skyldes.
Jeg har prøvet at stille på hertz raten. Men både 60, 70 og 75 giver
nøjagtig det samme resultat. Så jeg kører bare i 75Hz.
Jeg har prøvet at sætte en ferit-kerne (er det ikke sådan det hedder) på
skiftevis DVI kablet og NET-kablet, men jeg kan ikke se nogen forskel.

Nogen der har oplevet noget lignende, og evt. har en idé om hvad det
skyldes? Er det bare skærmen der er som den er? Eller mig der ser syner? Jeg
har observeret at skærmens skarpe kontrast i sig selv får det til at flimre
en smule for øjene (ser man hvis man kigger væk fra skærmen). Men det er
ikke hele forklaringen.

Man skal nok være lidt krakilsk, som mig, for at bemærke det, men jeg kan
ikke lade være med at irritere mig over det, når jeg nu har købt en ellers
udemærket monitor.

/Jeppe S.