Nybegynder (hornfisk)
Fra : Kenneth G

Dato : 16-05-04 11:15

Hej med jer i NG

Min datter og jeg vil gerne ud og fiske hornfisk, men vil ved intet om hvad
vi skal sætte på krogen og om vi skal bruge flyder eller blink.

Er den en venlig person der kan give et par gode råd?

Lige til sidst er der godt at fiske ude ved Lynnetten/ møllerne på Amager :

Hilsen Rikke og Kenneth

---

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 16-05-04 11:37

> [...]
>
> Er den en venlig person der kan give et par gode råd?
>
> Lige til sidst er der godt at fiske ude ved Lynnetten/ møllerne på Amager

Ved ikke lige hvad du kalder "flyder", men et bobleflåd med et 1m-2m forfang
med en sildestrimmel påsat en lille trekrog, er virkelig effektiv. Især hvis
du spinner langsomt ind. Du kan dog også bare lade flådet ligge og drive
rundt.

Knæk og bræk

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Kenneth G

Dato : 16-05-04 14:11

KLIP____________

> [...]
hvis
> du spinner langsomt ind. Du kan dog også bare lade flådet ligge og drive

Når i skriver (en sildestremmel) hvor får i så den sild fra ? fiskehandleren
?

Hilsen Kenneth

---

Fra : Migti

Dato : 16-05-04 14:32

Man kan købe frosne sildefilet'er i de fleste supermarkeder.

De virker ganske fremragende. :)

/Migti

--
#Fodbold på EFnet
http://www.migti.dk

I nyhedgruppen tips+odds
Årets Tipper 2003
Vinder af kvartal 1

---

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 16-05-04 14:38

> Når i skriver (en sildestremmel) hvor får i så den sild fra ?
fiskehandleren
> ?
>

> Hilsen Kenneth

Det kunne være en udmærket idé.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : René Borgaard

Dato : 16-05-04 12:32

Slanke blink er også fangende, men da er det bedst at man tager og sætter
ca. 7 cm line mellem blink og trekrog, evt la den org. trekrog være, og sæt
en ekstra på ( den ekstra line du putter på efter blink )

Et sildeforfang hvorpå man sætter et stykke hvidt møgefjer ( ca. 3 cm lang )
på hver krog er også meget fangende.

Og som skrevet før. bobleflåd med silde stykker, eller kille formet
blæksprutte stykker kan også gøre det.,

K&B

Mvh. René

Fra : OleTC

Dato : 16-05-04 18:51

Hej Kenneth.

Jeg er lige hjemvendt fra Sjællandsbroen - poolen ved Ericsson-bygningen,
med 7 hornfisk på tasken, efter 3 hyggelige timer i solskin.
De er der nu, efter at strømmen er blevet sydgående.

Hvad du har brug for, er solbriller til alle medvirkende - gerne polaroid!
Ved poolen står man typisk og kigger imod solen og dens reflekser. Det kan
give en drønende ond hovedpine, hvilket er synd for børn og voksne. En
kasket med skygge er også rigtig god.

Jeg fisker med en lille enkeltkrog, idet et problem med hornfisk er at kroge
dem i det hårde næb, og det er ulige lettere at trække én krogspids ind i
kæften på dem, end 3. Jeg agnede med kogte krebsehaler. Der var tilbud i
SuperBrugsen, 3 pakker for 24 kroner og jeg tog en halv pakke med, som ikke
blev brugt helt. Resten forærede jeg væk. Friske rejer, eller kogte pillede
rejer er andre agn som bruges, en bid af hornfiskehalen er glimrende idet
skindet er sejt og holder langt bedre end sildestykker, laksefilet fra Netto
er godt, ellers er aflange sildestykker altid ok.
Meningerne er delte om enkeltkrog versus 3-krog, men i dag var der ingen
som fik flere fisk op af vandet end undertegnede. Jeg har selv fisket en del
med 3-krog i min tid men gik over til enkeltkrog, da det gik op for mig,
hvor meget bedre det egentlig er. Oven i købet synes jeg det er en fordel at
klemme modhagen flad med en tang. Så kroger den hornfisken endnu lettere.
Husk at give et solidt modhug, når flådet går under og hold linen stram!

Gør dig selv den tjeneste at købe et par bobleflåd i fluorescerende farver,
som flyder. Du kan ikke kaste ordentligt med et gammeldags flamengoflåd og
det er umuligt at se det eller et klart bobleflåd, når de ligger i solen
bare nogle meter ude.

Husk en spidstang til at afkroge fiskene med.

Knæk og bræk.

Ole
Vanløse

Fra : ZiwcO

Dato : 16-05-04 20:33

Hejsa..!
Du kan prøve og gå ind i din lokale
fiske/jagt-butik, og sige du skal ned og
fiske efter hornfisk, det gjorde mig og nogle
andre...! så vi fik lidt hjælp, som også resulterede i
2 hornfisk ca. pr. mand
Mvh Henrik

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 16-05-04 23:07

Hej gruppe.
Thomas Schrieber SKRIVER, brug et bobbelflåd med 1-2 m. forfang, jeg ville
også lige fage horfisk, men som flue fisker kan det være svært at komme
langt nok ud, derfor skiftet jeg til min enenste spinnestang og satte en
bobbelflot på med 1.5 m forfang, jeg tror at jeg i 1 ud af 10 kast fik noget
der ligenede et kast, ellers kludrere det og det så mest ud som en fuglerede
end en fangstmetode.

hvordan kaster i ??????

jeg bruger fireline,vandfyldt bobbelflod, 1,5 meter flueforfang, en enkel
krog med frossen skalrege " jeg tror ikke at rejen har gjort nogle forskeld
i kastet"

ps. hvis i vil fange hornfisk på fluestagn så er en godt sted Mosedehavn
"ved Solrød" syd for havnen, er der godt, en lille rød tørflue, og kraftige
indtræk, det gav tre hornfisk fredag 14/5.
og så kan der fanges burger på et forfang af tre ti kroner, oppe i havnen og
de er heller ikke dårlige. desuden er der kommet en grejbutik ved indkørslen
til havnen og den er også OK.

vh Thomas Nyberg.

Fra : ANS

Dato : 17-05-04 08:11

Hej Thomas

Jeg kender godt problemet. Det du skal gøre er:
Når du kaster, så følg boble flåddet med øjnene. Umiddelbart inden flåddet
rammer vandet, bremser du det ved at sætte hånden på spolen, samtidig med at
du fører stangen op i lodret position(ikke i et ryk, i en blød bevægelse).
Dette vil resultere i at forfanget bliver stregt ud inden det rammer vandet,
og der med ikke lander oven i flåddet.
Det kræver lidt øvelse, men prøv og start med et par forsigtige kast.
Pas på!!! Sæt ikke hånden på spolen, mens flåddet er på vej ud med 100 km/t,
fireline er tyndt og gir' sig ikke. Så det kan derfor meget nemt rive dine
fingre op, hvis ikke man er lidt forsigtig!!

Knæk og Bræk
Andreas N. Sørensen