Prøver igen: Try-except
Fra : Nikolaj Woel

Dato : 05-12-00 09:05

Den sidste post jeg skrevet blevet vist misforstået....

Så her er hele proceduren.

Hvorfor går programmet aldrig ned i Except? det gør det heller ikke hvis jeg
undlader "on EConvertError".

procedure TForm1.SetBClick(Sender: TObject);
begin
try
if KnrCombo.Text = Konto.FieldByName('Konto nr').AsString then
Konto.FieldByName('Afstemt').AsString := AfstemtE.Text
else begin
Konto.FindFirst;
if KnrCombo.Text = Konto.FieldByName('Konto nr').AsString then
Konto.FieldByName('Afstemt').AsString := AfstemtE.Text;
while Konto.FindNext do
if KnrCombo.Text = Konto.FieldByName('Konto nr').AsString then
Konto.FieldByName('Afstemt').AsString := AfstemtE.Text;
end;
except on EConvertError do
ShowMessage('Den indtastede dato er i forkert format');
end;
end;

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 11:42

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 11:42

Fra : Jesper Krog Andersen

Dato : 05-12-00 11:42

woel@worldonline.dk (Nikolaj Woel) wrote in <90ieo0$n1g$1
@news.inet.tele.dk>:

>"Jesper Krog Andersen" <data@krikkit.removethis.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg kan ikke umidelbart finde den option, jeg bruger Delphi 5.

Den ligger inde under tools/debug options/language exceptions og hedder
Stop on Delphi Exceptions. Den bevirker, at programmet breaker ved en
exception, og viser den linie hvor fejlen kom.

/Data

Fra : Gusse

Dato : 05-12-00 14:40

undskyld nikolaj, men jeg er ikke så godt til at fortolke hvad dit problem
er.

Selvom den options ikke er sat til, ville den stadig, ved exception, udskriv
den meddelse. Den vil blot ikke stoppe i delphi.

Du skriver tidligere, at programmet bare går ned, hvad mener du med det.
Kører du programmet fra delphi eller selvstændig..

Hvis fra delphi: I hvilken linie laver den fejl/stopper, når der er en fejl
(hvis du forstår). Du må forsøge at debugge dig lidt nærmere, eller er det
lidt svært, når man ikke har alt koden.

og om dette hjælper ved jeg ikke, men :

Hvorfor bruger du findnext/first. Vil du løbe hele tabelen igennem eller ??

du har samme linie 3 gange, næsten efter hinanden. Kunne det ikke gøres lidt
mere "briliant" ?

"if KnrCombo.Text = Konto.FieldByName('Konto nr').AsString then
Konto.FieldByName('Afstemt').AsString := AfstemtE.Text;"

ellers send mig koden, så skal jeg nok kigge på det...(hvis du vil daaaaa)