Trådløst netværk
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 15-05-04 15:58

Hej

Jeg har problemer med installeringen af et trådløst netværk på min ene
Debian maskine.

Det jeg har gjort indtil videre er:

- købt og installeret et PCI USB indstikskort, da det er en gammel maskine
uden USB, og jeg havde en USB Adapter tilovers.

- Compilet er 2.4.18 kerne, da 2.2 vidst ikke er understøttet af driveren
(det tog næsten 24 timer på den gamle maskine!)

- Hentet og compilet driveren (atmelwlandriver) (Det er en Typhoon USB
adapter, som bruger Atmels chip)

- installeret wireless-tools

- indsat modulet:
server# lsmod
Module Size Used by Not tainted
usbvnetr 76664 0 (unused)

- lavet et par linier til eth1 i /etc/network/interfaces filen

Hvad nu?

iwconfig kan ikke finde et trådløst netværk:

server# iwconfig
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

(eth0 er et normalt vetværkskort)

lvnet kan heller ikke finde et kort.

Det er det korrekte modul, da jeg har den samme adapter siddende på en anden
maskine, hvor den virker fint med det modul...

hvorfor er der ingen eth1, og hvordan får jeg netkortet til at virke...

--
Martin Kaltoft

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-05-04 17:46

Martin Kaltoft wrote:
<snip>

> hvorfor er der ingen eth1, og hvordan får jeg netkortet til at virke...

har du prøvet at aktivere eth1 med:

ifup eth1 ?

m.v.h. Mikael

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 15-05-04 18:15

> har du prøvet at aktivere eth1 med:
>
> ifup eth1 ?

Ja, men jf. tidligere:

server# iwconfig
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

Bliver interfacet slet ikke genkendt, hverken som normal eller trådlåst, så
jeg kan ikke engang konfigurere det, og så selvfølgelig slet ikke starte
det...
server# ifup eth1
SIOCSIFADDR: No such device
eth1: unknown interface: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-05-04 20:34

Martin Kaltoft wrote:

> [...]
> jeg kan ikke engang konfigurere det, og så selvfølgelig slet ikke starte

Bliver din USB controler aktiveret? (har du evt. andre usb enheder at
teste med?)

Da du har en anden maskine med samme USB vireless, kunne du måske prøve
at bytte dem om, for at sikre dig det ikke er en af dem der er fejl på.

Bortset fra disse forslag, kan jeg nok ikke hjælpe dig viddere, har ikke
selv rodet med trådløst netværk.

m.v.h. Mikael