Mail gateway til Linux?
Fra : - wolf -

Dato : 01-05-01 19:22

Jeg har en mailboks på en ekstern pop3-server, hvortil jeg har tilknyttet
adskillige forskellige alises, såsom support@mydomain.com,
info@mydomain.com, webmaster@mydomain.com, osv. Mails til forskellige
adresser bliver med andre ord leveret i den samme postkasse på serveren.

Til gengæld ønsker jeg at distribuere dem ud i forskellige brugeres
postkasser på min Linux-maskine. Jeg ved, at f.eks. fetchmail har en
"multidrop" mode, der *delvist* kan klare det, men fetchmail giver problemer
med mailinglister.

Er der nogen, der kender til et godt program, der fungerer som "fattigmands"
mail gateway, så jeg kan løse problemet?

På forhånd tak,

- wolf -

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-05-01 20:00

Wolf skrev:

> Er der nogen, der kender til et godt program, der fungerer som
> "fattigmands" mail gateway, så jeg kan løse problemet?

http://www.procmail.org/

// Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-05-01 21:59

"- wolf -" <wolf@blazingangles.com.nospam> wrote:

> Jeg ved, at f.eks. fetchmail har en
>"multidrop" mode, der *delvist* kan klare det, men fetchmail giver problemer
>med mailinglister.

Afhængigt af den eksterne mailserver er det ikke sikkert, at du
nogensinde får det til at spille 100%. Nogle servere, f.eks. WOL's,
tilføjer en "(X-)Delivered-to"-header, som din server kan sortere
efter, mens andre, f.eks. TDC, ikke gør.

Jeg modtager masser af mails, hvor det ikke af een eneste header
fremgår, hvilken adresse, de var sendt til. Så er det altså
ligegyldigt, om man lader procmail eller fetchmail stå for
sorteringen.

Man _kan_ selvfølgelig lave nogle meget specifikke regler med
procmail, så f.eks. alt fra en bestemt afsender ryger til en bestemt
modtager, men det ville jeg ikke gide at vedligeholde.

Så inden du bestemmer dig for et program, er det måske en ide at
undersøge, hvad du typisk har til rådighed af headere, der er egnede
for sortering. Hvis du vil teste lidt ud i ekstremerne, kan du kigge
på, hvad der sker med headerne, hvis en mail sendes med BCC til to
adresser på samme domæne.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : - wolf -

Dato : 02-05-01 19:25

Hej Allan,

Tak for det hurtige svar!

Jeg har absolut heller ikke lyst til at vedligeholde en milliard forskellige
indstillinger med procmail, men det kan måske være, at procmail er det
eneste program, der egentlig kan hitte ud af at distribuere mail. Der ser
heldigvis ud til at være en hel del info i headerne, der kan bruges.

Men... ud over fetchmail og popmail, findes der så nogle anbefalelsesværdige
programmer, der kan hente mail fra en ekstern mailserver, som bruger POP3
protokol? Så vidt jeg har forstået, så kan procmail ikke selv hente fra en
POP3 server(?).

- wolf -

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-05-01 23:34

"- wolf -" <wolf@blazingangles.com.nospam> wrote:

>Der ser
>heldigvis ud til at være en hel del info i headerne, der kan bruges.

Hvordan ser den info ud? Kunne du poste et par eksempler på headere?

Jeg spørger, fordi det foresvæver mig, at fetchmail har nogle
konfigurationsmuligheder på dette punkt, som måske kan redde dig.

>Men... ud over fetchmail og popmail, findes der så nogle anbefalelsesværdige
>programmer, der kan hente mail fra en ekstern mailserver, som bruger POP3
>protokol?

Det ved jeg ikke. Jeg kender kun fetchmail.

>Så vidt jeg har forstået, så kan procmail ikke selv hente fra en
>POP3 server(?).

Nej. Ideen er, at posten hentes af fetchmail, som sender den videre
til sendmail (eller hvad du nu bruger af MTA), som kører den gennem
procmail. Men her må andre træde til. Jeg har ingen erfaring med det.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-05-01 23:58

>Det ved jeg ikke. Jeg kender kun fetchmail.

Jeg kiggede lige på popmail. Den kan ikke, ifølge den allerførste
tekst, man møder på hjemmesiden:

>That's my POP3-email-checker-plus-spam-eraser: just a way to browse
>the contents of your mailboxes and delete emails you don't want to
>fetch. This program will not fetch the emails (use fetchmail, jfpop
>or fetchpop to do this)

Men så fik vi da lige et par andre alternativer foræret. jfpop er vist
død, men fetchpop bruges tilsyneladende rundt omkring. Umiddelbart
ligner den dog en enkelt mands ufuldendte hobbyværk, så jeg ville nok
holde mig til fetchmail.

Fra : frank damgaard

Dato : 03-05-01 12:42

> Hvordan ser den info ud? Kunne du poste et par eksempler på headere?

> Jeg spørger, fordi det foresvæver mig, at fetchmail har nogle
> konfigurationsmuligheder på dette punkt, som måske kan redde dig.

Ja den kan bla. se på received headere, men hos mail.tele.dk virker
det ikke med deres mail software, da man ikke kan være sikker på
at den rette information er medtaget.

F.eks. hvor det kan bringes til at virke med "Received" :

(InterMail vM.4.01.03.00 201-229-121) with SMTP
id <20010430232202.FUUS26743.fepD.post.tele.dk@sslug.dk>
for <frda@post3.tele.dk>; Tue, 1 May 2001 01:22:02 +0200

Men det er ikke altid sikkert at den rette "for xxxx;" et medtaget
og så nytter der ikke meget. Den regel er simpelthen for usikker.

så jeg vil starte med at vælge en ISP der har en passende
X-Deliverede-To eller lignende header på alle mail, så man ved hvilket
alias der er modtageren. Så kan multidrop med fetchmail bringes til at virke.

I øvrigt postX.tele.dk virkede med fetchmail dengang der anvendtes qmail .
så skiftede man software en sommer uden forudgående varsel og vupti
så havnede mail forkert lokalt på min linuxbox, fordi det ikke
kunne sorteres.
--
Frank Damgaard

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-05-01 17:24

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> wrote:

>Ja den kan bla. se på received headere,

Jaja. Det gør den jo pr. default.

>men hos mail.tele.dk virker
>det ikke med deres mail software, da man ikke kan være sikker på
>at den rette information er medtaget.

Korrekt. Det er derfor, jeg vil se nogen headere, så vi kan se, om
fetchmail vil kunne sortere efter dem, fordi...:

....delivered-to-headeren kan have forskellige formater, og i nogle
tilfælde skal man gøre fetchmail opmærksom på formatet.

Fra : frank damgaard

Dato : 02-05-01 22:01

> [...]

> eneste program, der egentlig kan hitte ud af at distribuere mail. Der ser
> heldigvis ud til at være en hel del info i headerne, der kan bruges.

Ja specielt hvis man kun har en POP3 konto og 117 aliases, og ISP
ikke medsender brugbare headere ....

> [...]
> protokol? Så vidt jeg har forstået, så kan procmail ikke selv hente fra en

Nej, men fetchmail kan, og du får ikke flere headere fordi du anvender
et andet program. Problemet er at din ISP skal anvende en bedre
POP3-server / mailprogram.

Man lader blot fetchmail sende alt videre til en bruger med
~/.procmailrc der er sat så den efter bedste evne sender post videre.
så må "bruger" en gang i mellem manuelt forwarde post der ikke
kom ind under nogle af reglerne i ~/.procmailrc

opsætning bliver f.eks.:
fetchmail -> sendmail -> procmail -> foldere og/eller sendmail

(i stedet for sendmail kan andre MTA benyttes)

--
Frank Damgaard