|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | BT og motorjournalistik ??? Fra : Jacob Rungwald
 | 
 Dato :  15-05-04 09:34
 | 
 |  | http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=276322/
 <citat>
 Det er primært VW-koncernen, som bruger motorer med direkte
 benzinindsprøjtning. Men Opel og Ford har også hver en enkelt motormodel med
 et lignende system - og de samme problemer med benzinen.
 </citat>
 Hmm, jeg var ikke klar over at min BMW ikke havde direkte indsprøjtning, vil
 det sige jeg kører rundt i en bil fra 99 med karburator? :))
 Mvh
            
             |  |  | 
  bme (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bme
 | 
 Dato :  15-05-04 09:41
 | 
 |  | > </citat>
 >
 >
 >
 > Hmm, jeg var ikke klar over at min BMW ikke havde direkte indsprøjtning,
 vil
 > det sige jeg kører rundt i en bil fra 99 med karburator? :))
 >
 
 Din bimmer har indsprøjtning, men ikke "direkte indsprøjtning". Direkte
 indsprøjtning er hvor benzinen sprøjtes direkte ind i cylinderen, alm.
 insprøjtning er når benzinen blandes med luft i insugningsmanifolden og
 derefter suges ind i motoren.
 
 /bo
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-05-04 09:54
 | 
 |  | > Citat: "Det er primært VW-koncernen, som bruger motorer med direkte
 > benzinindsprøjtning. Men Opel og Ford har også hver en enkelt motormodel
 med
 > et lignende system - og de samme problemer med benzinen".
 
 > Hmm, jeg var ikke klar over at min BMW ikke havde direkte indsprøjtning,
 vil
 > det sige jeg kører rundt i en bil fra 99 med karburator? :))
 
 Nej, det vi sige, at du kører rundt i en bil med almindelig elektronisk
 indsprøjtning - ikke direkte indsprøjtning.
 
 Til gengæld mener jeg ikke, at Opels motorer med direkte indsprøjtning er
 helt så følsomme overfor den megen svovl i dansk benzin, som VWs. Men de vil
 begge gerne have noget mere oktan - det samme gælder Fords SCi-motorer.
 
 Faktisk siger Opel, at effekten i deres Direkt-motorer er opgivet med 95
 oktan - og at ydelsen hæves yderligere, hvis man smider 98 oktan i tanken.
 
 VW har begået en PR-mæssig brøler her.
 
 Man har præsteret at få bad-will på en i grunden helt kanon motor, der om et
 par år vil have en formidabel kombination af effekt og sparsommelighed. 150
 hk/200 Nm og over 14 km/ltr. Det har ingen gjort før med en benzinmotor -
 som jeg husker det.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Johnt (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johnt
 | 
 Dato :  15-05-04 19:40
 | 
 |  | 
 
 > Faktisk siger Opel, at effekten i deres Direkt-motorer er opgivet med 95
 > oktan - og at ydelsen hæves yderligere, hvis man smider 98 oktan i tanken.
 >
 Hvis det er FSI motorer eller lignende du taler om, så kører de bedst på 100
 oktan, som man desværre kun kan købe i Tyskland.
 
 Hilsen
 
 Johnt
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jan W Nielsen (16-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  16-05-04 08:43
 | 
 |  | > Hvis det er FSI motorer eller lignende du taler om, så kører de bedst på
 100
 > oktan, som man desværre kun kan købe i Tyskland.
 
 Det er korrekt - men de kører også bedst på svovlfattig benzin.
 
 Dette er mindst lige så stort et problem som utilstrækkeligt oktan.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (16-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  16-05-04 07:24
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 >
 > VW har begået en PR-mæssig brøler her.
 >
 Ja det er UTROLIGT de ikke er klogere   .  De har gjort nøjagtigt som
 Mitsu., og fået nøjagtigt samme resultat, engangimellem  tror d'herrer i
 Wolfsburg at de kan gå på vandet   .
 > Man har præsteret at få bad-will på en i grunden helt kanon motor, der om
 et
 > par år vil have en formidabel kombination af effekt og sparsommelighed.
 150
 > hk/200 Nm og over 14 km/ltr. Det har ingen gjort før med en benzinmotor -
 > som jeg husker det.
 Så-så sælg ikke bjørnen før den er skudt!!, foreløbig er det eneste som
 passer,det med bad-will'en. De skulle have holdt mund til der var VIRKELIG
 nyt, eller valgt en anden markedsføring. Deres fejl er at de begynder den
 inden projekterne er nået til slutfasen, gået i produktion, vi ser det fx
 med Bugatti'en.
            
             |  |  | 
  Henrik B. (16-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  16-05-04 20:08
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:40a5da8a$0$451$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Man har præsteret at få bad-will på en i grunden helt kanon motor, der om
 et
 > par år vil have en formidabel kombination af effekt og sparsommelighed.
 150
 > hk/200 Nm og over 14 km/ltr. Det har ingen gjort før med en benzinmotor -
 > som jeg husker det.
 
 Min gamle Saab 9000 2,3I med 150 Hk / 212 Nm kunne jeg da, trods 1375 kg,
 også få til at køre 14 km/l.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jan W Nielsen (16-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  16-05-04 21:59
 | 
 |  | 
 
            > Min gamle Saab 9000 2,3I med 150 Hk / 212 Nm kunne jeg da, trods 1375 kg,
 > også få til at køre 14 km/l.
 Og Jan fra Stevs´s hedengangne Taunus kører 16 km/ltr som "Europa-krydser".
   Jeg snakker officielle opgivelser.
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
 |  |