|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hårde gearskift i BMW 320 i Fra : Casper Bang
 | 
 Dato :  14-05-04 16:17
 | 
 |  | Hej,
 
 Min bil fra 1989 har det ind imellem med at have MEGET hårde gearskift i
 første og andet gear; man skal bruge ret mange kræfter på at få den i gear.
 Dette er både når den holder stille, og når man kører (med en hastighed som
 er passende for gearet).
 Det er ikke altid, men rimeligt tit.
 
 Jeg har fået af vide at bilen har stået stille et års tid før jeg købte
 den - men hvor korrekt det er ved jeg ikke.
 
 Hvad kan årsagen være? Er det helt normalt, eller tyder det på at der er et
 problem?
 
 Håber i kan give lidt info om det :)
 
 MVH
 ~Casper
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andreas (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas
 | 
 Dato :  14-05-04 17:21
 | 
 |  | 
 "Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
 message news:40a4e2dd$0$1216$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
 > Hej,
 >
 > Min bil fra 1989 har det ind imellem med at have MEGET hårde gearskift i
 > første og andet gear; man skal bruge ret mange kræfter på at få den i
 gear.
 > Dette er både når den holder stille, og når man kører (med en hastighed
 som
 > er passende for gearet).
 > Det er ikke altid, men rimeligt tit.
 >
 > Jeg har fået af vide at bilen har stået stille et års tid før jeg købte
 > den - men hvor korrekt det er ved jeg ikke.
 >
 > Hvad kan årsagen være? Er det helt normalt, eller tyder det på at der er
 et
 > problem?
 >
 > Håber i kan give lidt info om det :)
 
 Hej Casper.
 
 Jeg oplevede et tilsvarende problem lidt tid efter jeg købte min bil. Kørte
 fint til at starte med, men efter noget tid var den pludselig meget svær at
 få i 1. og 2. gear. Problemet var at stort set ikke var noget koblingsvæske
 tilbage. Nu ved jeg ikke om din BMW har hydralisk kobling, men hvis den har,
 så var det en mulighed.
 
 Mvh Andreas
 
 
 
 
 |  |  | 
  Casper Bang (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Casper Bang
 | 
 Dato :  15-05-04 15:27
 | 
 |  | > Jeg oplevede et tilsvarende problem lidt tid efter jeg købte min bil.
 Kørte
 > fint til at starte med, men efter noget tid var den pludselig meget svær
 at
 > få i 1. og 2. gear. Problemet var at stort set ikke var noget
 koblingsvæske
 > tilbage. Nu ved jeg ikke om din BMW har hydralisk kobling, men hvis den
 har,
 > så var det en mulighed.
 
 Ok, tak. Det vil jeg sige når jeg smider den på værksted på mandag :) Kan i
 hvert fald få dem til at se om det er dét der er galt.
 Sælgeren sagde godt nok at han lige havde smidt væske på - men man ved jo
 aldrig.
 
 
 
 
 |  |  | 
   alexbo (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  15-05-04 16:34
 | 
 |  | 
 "Casper Bang"  skrev
 
 > Sælgeren sagde godt nok at han lige havde smidt væske på -
 
 Det kan jo være han har ramt ved siden af.
 Jeg vil foreslå du åbner motorhjelmen og kigger lidt på de forskellige
 steder man kan komme væske på,.
 
 Motorolie
 Kølevæske
 Bremsevæske
 Koblingsvæske
 Servoolie
 Sprinklervæske
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Casper Bang (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Casper Bang
 | 
 Dato :  15-05-04 17:07
 | 
 |  | > Det kan jo være han har ramt ved siden af.
 
 Njaa, tror han ved hvad han gør - han er værksfører på et større værksted
 her i byen, så mon ikke han ved hvad han laver... hvis han laver det :/
 
 > Jeg vil foreslå du åbner motorhjelmen og kigger lidt på de forskellige
 > steder man kan komme væske på,.
 >
 > Motorolie
 > Kølevæske
 > Bremsevæske
 > Koblingsvæske
 > Servoolie
 > Sprinklervæske
 
 Hvis jeg bare vidste hvor halvdelen af de ting skal fyldes på er;
 sprinklervæske og olie kan jeg klare - men resten er uden for min viden. Jeg
 har ikke instruktionsbogen desværre, så kan ikke hurtigt se det i den :(
 
 
 
 
 |  |  | 
     ///JJ (17-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ///JJ
 | 
 Dato :  17-05-04 11:01
 | 
 |  | 
 
            Casper Bang wrote:
 > Jeg har ikke instruktionsbogen desværre, så kan ikke hurtigt
 > se det i den :(
 Jeg vil anbefale dig at skaffe en - bl.a. schiedmann.com vil kunne hjælpe
 dig for ca. 10 kr.
 Den er rar at have under alle omstændigheder    -- 
 Mvh
 ///JJ
            
             |  |  | 
      Casper Bang (17-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Casper Bang
 | 
 Dato :  17-05-04 13:41
 | 
 |  | 
 
            > > Jeg har ikke instruktionsbogen desværre, så kan ikke hurtigt
 > > se det i den :(
 >
 > Jeg vil anbefale dig at skaffe en - bl.a. schiedmann.com vil kunne hjælpe
 > dig for ca. 10 kr.
 Det kan jeg ikke finde nogen hjemmeside der hedder!?
 Jeg troede det ville koste en del mere end 10 kroner... det er jo ret
 billigt så må man sige ;)
 > Den er rar at have under alle omstændigheder    Ja klart den er!
            
             |  |  | 
       ///JJ (17-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ///JJ
 | 
 Dato :  17-05-04 21:17
 | 
 |  |  |  |  | 
        Casper Bang (17-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Casper Bang
 | 
 Dato :  17-05-04 21:53
 | 
 |  | 
 
            > > Det kan jeg ikke finde nogen hjemmeside der hedder!?
 >
 > http://www.schmiedmann.com Ahh, der manglede et M i din første meddelelse. Så forstår jeg bedre jeg
 ikke kunne finde dem :)
 Jeg har været rundt over alt (tror jeg) på deres side, men har ikke kunnet
 finde et sted hvor man kan bestille instruktionsbøger... Skal jeg emaile dem
 direkte for at finde dette, eller har jeg ikke ledt de rigtige steder?
 På forhånd tak.
 ~Casper
            
             |  |  | 
         ///JJ (18-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ///JJ
 | 
 Dato :  18-05-04 00:34
 | 
 |  | 
 
            Casper Bang wrote:
 >>> Det kan jeg ikke finde nogen hjemmeside der hedder!?
 >>
 >> http://www.schmiedmann.com >
 > Ahh, der manglede et M i din første meddelelse. Så forstår jeg bedre
 > jeg ikke kunne finde dem :)
 Sorry!    Ring til dem - de er elendige til at svare på emails    Jeg forsøgte for nylig reservere en reserve-del via mail (en lørdag nat kort
 tid efter deres nyheds-email udkom) - tre dage senere kontaktede jeg dem,
 men de havde solgt den pr. tlf. mandag morgen! Øv, der var jeg bitter.
 > Jeg har været rundt over alt (tror jeg) på deres side, men har ikke
 > kunnet finde et sted hvor man kan bestille instruktionsbøger...
 Den har engang været der, men de har ryddet ud på deres E30 side, så kontakt
 dem :)
 Mvh
 ///JJ
            
             |  |  | 
  ///JJ (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ///JJ
 | 
 Dato :  14-05-04 19:04
 | 
 |  | Casper Bang wrote:
 > Hej,
 >
 > Min bil fra 1989 har det ind imellem med at have MEGET hårde
 > gearskift i første og andet gear; man skal bruge ret mange kræfter på
 > at få den i gear. Dette er både når den holder stille, og når man
 > kører (med en hastighed som er passende for gearet).
 > Det er ikke altid, men rimeligt tit.
 >
 > Jeg har fået af vide at bilen har stået stille et års tid før jeg
 > købte den - men hvor korrekt det er ved jeg ikke.
 >
 > Hvad kan årsagen være? Er det helt normalt, eller tyder det på at der
 > er et problem?
 
 Hej du.
 Jeg har selv en '89 og den har nøjagtig samme problem. Gearerne over 2.
 passer altid perfekt. Jeg har spurgt lidt forskellige folk og
 bmw-værksteder, men ingen løsning fundet, så jeg har lært at leve med det.
 Man kan undgå at 1+2. gear låser ved at bruge den rigtige teknik ved
 opbremsning og parkering. Dog lidt svært at forklare hvordan jeg gør.... i
 dag gør jeg det ubevidst :)
 Men hvis det sker at du ikke kan få den i 1. eller 2. kan du altid kan sætte
 den i 4. og så tilbage i 1. eller 2. Det virker hos mig hver gang.
 
 Der var en anden som svarede at det kunne være koblingsvæsken - det er en
 mulighed - jeg har ikke selv checket om det skulle være det, men min bil fik
 en stort eftersyn for ca. 1 år siden og de bemærkede ikke noget om mine
 vædsker (men jeg ved jo heller ikke om de rent faktisk kiggede efter).
 
 
 
 Mvh
 ///JJ
 
 
 
 
 |  |  | 
  Casper Bang (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Casper Bang
 | 
 Dato :  15-05-04 15:29
 | 
 |  | > Jeg har selv en '89 og den har nøjagtig samme problem. Gearerne over 2.
 > passer altid perfekt. Jeg har spurgt lidt forskellige folk og
 > bmw-værksteder, men ingen løsning fundet, så jeg har lært at leve med det.
 > Man kan undgå at 1+2. gear låser ved at bruge den rigtige teknik ved
 > opbremsning og parkering. Dog lidt svært at forklare hvordan jeg gør.... i
 > dag gør jeg det ubevidst :)
 > Men hvis det sker at du ikke kan få den i 1. eller 2. kan du altid kan
 sætte
 > den i 4. og så tilbage i 1. eller 2. Det virker hos mig hver gang.
 
 Ja, jeg har efterhånden også vendet mig til det - men ville lige være sikker
 på at det ikke var noget alvorligt. Vil jo helst ikke risikere at ødelægge
 den ved at køre rundt med en død kobling eller hvad det nu kunne være.
 
 > Der var en anden som svarede at det kunne være koblingsvæsken - det er en
 > mulighed - jeg har ikke selv checket om det skulle være det, men min bil
 fik
 > en stort eftersyn for ca. 1 år siden og de bemærkede ikke noget om mine
 > vædsker (men jeg ved jo heller ikke om de rent faktisk kiggede efter).
 
 Jeg får dem til at kiggen på væsken på mandag - hvis det er dét der var
 galt, og det hjalp på gearskiftene hos mig, skriver jeg lige så du måske
 også kan få bedre gearskift hos dig :)
 
 
 Tak for hjælpen!
 
 
 
 
 |  |  | 
   Casper Bang (17-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Casper Bang
 | 
 Dato :  17-05-04 13:40
 | 
 |  | > Jeg får dem til at kiggen på væsken på mandag - hvis det er dét der var
 > galt, og det hjalp på gearskiftene hos mig, skriver jeg lige så du måske
 > også kan få bedre gearskift hos dig :)
 
 Har lige hørt fra værkstedet. Der var IKKE noget problem med koblingsvæsken,
 så det har ikke skylden.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |