Newbie: Mandrake 10 og printerserver
Fra : TomCK

Dato : 14-05-04 19:31

Hej,
Jeg har netop installeret Mandrake 10 på en aflagt pc.... Og det var faktisk
imponerende smertefrit, i betragtning af, at jeg som Windows-nørd ikke
kender meget til terminologien på linux-siden

Nå, men.... jeg vil jo gerne kunne printe. Og jeg har i forvejen to
windows-maskiner i netværk, sammen med en D-link printerserver (192.168.0.1)
i rumpetten af en blækprinter. Til switchen i dette netværk trak jeg - fuld
af forventning - et kabel, og bad Mandrake om at finde printere på nettet.
Den fandt intet Hvorfor ikke? Jeg har prøvet at angive ovennævnte IP som
en server i CUPS, men intet duer. Jeg kan pinge printerserveren, og jeg kan
få fat i dens konfigurations-"hjemmeside" i browseren - men så er festen
slut. Jeg fornemmer, jeg er meget tæt ved målet, men..... der må mangle
noget.

Btw: Mandrake-maskinen hedder 192.168.0.2. Printeren er en Canon S750.

Tom
tomckZYX@12move.dk - fjern ZYX

Fra : Christian Joergensen

Dato : 14-05-04 19:57

On Fri, 14 May 2004 20:31:17 +0200, TomCK wrote:

> Nå, men.... jeg vil jo gerne kunne printe. Og jeg har i forvejen to
> windows-maskiner i netværk, sammen med en D-link printerserver (192.168.0.1)
> i rumpetten af en blækprinter.

Hvilke protokoller understøtter printserveren?

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : TomCK

Dato : 14-05-04 20:52

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke protokoller understøtter printserveren?

Øhmm, udover tcp/ip, så kan man bruge NetBEUI - samt NetWare og AppleTalk,
hvis det sku' være. Fra mine Windows-maskiner bruger jeg NetBEUI, da de får
en IP-adresse i TDC's segment, og dermed kan de ikke "se" printeren. Men
Mandrake-dyret har ingen problemer med dette, da den ikke kører dynamisk IP,
så jeg antager tcp/ip er OK. Ellers ville jeg vel heller ikke kunne få fat i
printerserverens indbyggede setup-program?

mvh
Tom

Fra : Martin Heller

Dato : 14-05-04 20:07

TomCK wrote in <2gkhjuF3visuU1@uni-berlin.de>:

> Printeren er en Canon S750

Det er ikke alle Cannon-printere, som er lige godt
understøttet. Måske du kan få den til at virke ved at
tilføje den manuelt. Du kan måske bruge denne driver:
<http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-S630>?

Fra : TomCK

Dato : 14-05-04 20:54

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> understøttet. Måske du kan få den til at virke ved at
> tilføje den manuelt. Du kan måske bruge denne driver:
Tak - det vil jeg have i baghovedet. Pt. er problemet at få hul igennem - og
jeg formoder ikke, at printerdriveren har betydning for, om printeren
overhovedet detekteres. Men igen, mine erfaringer stammer fra et andet
system, så mine konklusioner kan være forkerte.

mvh
Tom