Dualboot XP/Mandrake 10
Fra : Joen

Dato : 14-05-04 15:31

Hejsa,

jeg har flg. problem:

WinXP er installeret på pc'en. Jeg ønsker en dualboot med Mandrake 10.0
Community.

I pc'en sidder 3 harddiske:

Bootdisk: WD Raptor 36GB S-ATA
Data1: Maxtor 120GB IDE (P-ATA)
Data2: WD 200GB S-ATA

Bootdisken er opdelt i to partitioner; en til XP og en til Mandrake.
Selve installationen foregår gnidningsløst og jeg sætter
systemopstarteren til at ligge på bootdisken (hos mig hedder den hde).
Så vidt så godt....

Når pc'en rebootes, får jeg bootmenuen frem, men i stedet for 2
menuitems (Windows og Mandrake), er der i alt 7 items; 4 vedr. Mandrake
og 3 vedr. WinXP. Uanset hvilken Mandrake opstart jeg vælger, kan jeg
ikke starte Mandrake. Opstarten sættes i gang, men på et tidspunkt
stopper indlæsningen med en RMA fejl.

Windows kan startes op fra en af de tre menuitems; forsøges opstart fra
de to andre låser pc'en.

Jeg ved ikke om det er vigtigt, men mainboardet er et ASUS P4C800-E
deluxe.
Der køres ikke med nogle former for RAID.

Jeg beklagermanglen på tekniske udtryk i fejlbeskrivelsen, men Linux er
ganske nyt for mig.....

Er der nogle ideer til, hvordan jeg får dualboot XP/Mandrake til at
virke?

M.v.h.
Joen

Fra : Joen

Dato : 15-05-04 06:38

Joen <jokian[REMOVE]@hotmail.com> wrote in

> [...]
> er ganske nyt for mig.....
>
> Er der nogle ideer til, hvordan jeg får dualboot XP/Mandrake til at

Slet ingen gode ideer.....???

/Joen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-05-04 07:25

Joen wrote:

> Slet ingen gode ideer.....???

Tag det lige lidt med ro. Der er jo mange, der ikke læser
usenet fredag aften. Og prøv så lige at fortælle hvad det
er for en fejlmelding du får. Og hvilken boot loader bruger
du? (Sandsynligvis GRUB eller LILO).

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Joen

Dato : 15-05-04 09:21

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in news:40A5B79F.7DC70404
@daimi.au.dk:

> Tag det lige lidt med ro. Der er jo mange, der ikke læser
> usenet fredag aften. Og prøv så lige at fortælle hvad det
> er for en fejlmelding du får. Og hvilken boot loader bruger
> du? (Sandsynligvis GRUB eller LILO).

Hmmm... Det kan du godt ha' ret i
Sorry..
Er bare vant til, at det går så hurtigt herinde

Her er lidt supplerende oplysninger:

I starten af installationsfasen får jeg 3 linjer med 'Disabling IRQ #18'
Derefter 'Loading program into memory'. Dette tager ca. 2 min.

Derefter kører installationen bare derudaf....

Til slut i installations fasen vælges bootloader 'LILO med grafisk
opstart'.

I bootmenuen er flg. linjer:

Linux (/boot/vmlinuz)
Linux - nonfb (/boot/vmlinuz)
Linux - enterprise (/boot/vmlinuz - enterprise)*
Linux - smp (/boot/vmlinuz - smp)
Failsafe (/boot/vmlinuz)
Windows (/dev/hdb1)
Windows2 (/dev/hde1)
Windows3 (/dev/hdg1)
Floppy (/dev/fd0)

Efter genstart indlæses kernen og slutter af med

hdb: dma_intr: status=0x51 {DriveReady SeekComplete Error}
hdb: dma_intr: error=0x84 {DriveStatusError BadCRC}
hda: DMA disabled

....og dernæst sker intet!!!

Håber, at dette kan kaste lidt lys over hvad der sker og at nogen kan
hjælpe....

M.v.h.
Joen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-05-04 11:12

Joen wrote:

> [...]
>
> hdb: dma_intr: status=0x51 {DriveReady SeekComplete Error}
> hdb: dma_intr: error=0x84 {DriveStatusError BadCRC}

måske kan der være fejl på harddisken.
Prøv at se om der på harddisk-producentens webside ikke er et lille
program man kan downloade, der kan foretage et check af disken.
(chek af SMART-status samt lave en overflade-scaning)

m.v.h. Mikael

Fra : Joen

Dato : 16-05-04 11:45

Mikael Hansen <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> program man kan downloade, der kan foretage et check af disken.
> (chek af SMART-status samt lave en overflade-scaning)

Tak for svaret.
Disken starter fint op i Win XP. Der er som nævnt tale om dualboot og
der er kun problemer, hvis der i bootloaderen vælges Linux som OS

/Joen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 16-05-04 14:58

Joen wrote:

> Tak for svaret.
> Disken starter fint op i Win XP. Der er som nævnt tale om dualboot og
> der er kun problemer, hvis der i bootloaderen vælges Linux som OS
>
> /Joen

Hvis fejlen kun er på Linuxpartitionen, har set en harddisk hvor det
føste stykke af harddisken virker fint, men et stykke inde på disken
fejler den.

fejlmældingen du får tyder på fejl ved disken, eller at den bliver
fosøgt tilgået forkert.

m.v.h. Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-04 16:41

Mikael Hansen wrote:

> Hvis fejlen kun er på Linuxpartitionen, har set en harddisk hvor det
> føste stykke af harddisken virker fint, men et stykke inde på disken
> fejler den.

Har selv prøvet det, harddisken var ca. et halvt år gammel,
da der pludslig var en helt masse dårlige sektorer spredt
ud over men rod partition. (Jeg restorede så en backup af
min rodpartition til en partition på en anden harddisk,
hvorefter jeg kopierede de brugbare partitioner til den
anden harddisk og til sidst sendte den deffekte retur.)

> fejlmældingen du får tyder på fejl ved disken, eller at den bliver
> fosøgt tilgået forkert.

Enig, det lyder som noget i den retning. Det ville være
en fordel, hvis vi vidste hvad de forskellige diske
dækkede over. Hvad er hda, hdb, hde og hdg? Ifølge den
første posting angiver kun tre diske. Så det hele er lidt
underligt.

Der er både fejlmeldinger omkring hda og hdb. Det er nok
ikke fordi der er fejl på dem begge to. Måske en fejl på
den ene disk trækker den anden med ned. To diske på samme
IDE kanal er ikke godt. Med mindre begge er nødvendige
burde man nok prøve at koble den ene fra. Desuden kunne
det være en god idé at boote fra en rescue CD (eller noget
lignende, f.eks. Knoppix), og teste diskene en ad gangen.

cat /dev/hda >/dev/null

Fra : Mikael Hansen

Dato : 16-05-04 16:57

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> dækkede over. Hvad er hda, hdb, hde og hdg? Ifølge den
> første posting angiver kun tre diske. Så det hele er lidt

Er nomalt meget simpelt:

hda: master disk på primary IDE
hdb: slave disk på primary IDE
hdc: master secondary IDE
hdd: slave secondary IDE
hde: master 3. IDE
hdf: slave 3. IDE
hdg: master 4. IDE
hdh: slave 4. IDE

3 & 4 IDE kan evt. være en RAID controller (har selv mainbord med
onboard RAID, bruger dog ikke som RAID, kun alm. IDE)

m.v.h. Mikael

Fra : Joen

Dato : 16-05-04 19:29

> [...]
>
> 3 & 4 IDE kan evt. være en RAID controller (har selv mainbord med
> onboard RAID, bruger dog ikke som RAID, kun alm. IDE)

Hej Mikael,

det ser meget rigtigt ud:

ide/0: hda = Lite-On combo
ide/1: hdb = Maxtor 120 GB (på P-ATA)
ide/0: hdc = Plextor DVDR
ide/1: hde = WD Raptor 36 GB (på S-ATA)
ide/1: hdg = WD 200 GB (på S-ATA)

Ovenstående er de meldinger Linux kommer med under opstart. I BIOS står
hde til at sidde på IDE3 og hdg til at sidde på IDE4 (begge S-ATA).
hde er som nævnt bootdrevet, hvilket vil sige, at Linux er sat til at
boote fra en S-ATA harddisk.

hda er altså ikke en harddisk, men et CD-Rom drev.

Mit mainboard (som tidligere nævnt, et ASUS P4C800-E deluxe), har to S-
ATA controllere; en Promise og en ICHR5. Begge S-ATA drev sidder på
ICHR5 controlleren og Promisecontrolleren er disabled.

Jeg har tidligere nævnt, at jeg får meddelelsen 'disabling IRQ #18' IRQ
18 er tilsyneladende ICHR5 (som jo har begge S-ATA drevene tilsluttet).

Skal S-ATA drevene sidde på Promisecontrolleren?
Eller har Linux et problem med at boote på S-ATA?
Jeg mener, at jeg har læst noget om dette, men jeg kan ikke finde det
igen....

Jeg betvivler i øvrigt ikke hverken din eller Kaspers kompetence vedr.
en evt. fejl på harddisken, men den pågældende WD Raptor kører i alle
andre henseender upåklageligt og tilsyneladende er det heller ikke
denne, at Linux 'brokker' sig over.

Håber, at dette lige får Jer til at sige 'Nåh ja; - det er jo bare....'

M.v.h.
Joen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-04 20:38

Joen wrote:

> ide/0: hda = Lite-On combo
> ide/1: hdb = Maxtor 120 GB (på P-ATA)

Jeg ville prøve at trække kablet til hda ud
for at se om det gør nogen forskel.

> [...]
> boote fra en S-ATA harddisk.
>
> hda er altså ikke en harddisk, men et CD-Rom drev.

OK, lidt specielt, men det burde virke.

> [...]
>
> Skal S-ATA drevene sidde på Promisecontrolleren?
> Eller har Linux et problem med at boote på S-ATA?

Linux kan normalt bootes fra hvad som helst din
BIOS vil tillade dig at boote fra. Men dit problem
er ikke et boot problem. Problemet er nok med dit
rodfilsystem. Der er normalt ingen begræsninger for,
hvad der kan bruges som root.

> [...]
> en evt. fejl på harddisken, men den pågældende WD Raptor kører i alle
> andre henseender upåklageligt og tilsyneladende er det heller ikke

Det er egentlig lidt underligt. Opstarten burde
jo ikke bare sådan gå i stå fordi der er en fejl
på en harddisk, og da slet ikke hvis det ikke er
på din roddisk.

Er du sikker på, om din opfattelse af rækkefølgen
på controllerne er identisk med Linux opfattelse?

Linux burde udskrive oplysningerne under boot,
her er et eksempel på, hvordan oplysningerne ser
ud på en maskine, der virker. Prøv at kigge efter
noget i den retning. Du burde kunne bruge
shift+pageup til at bladre baglæns gennem outputet.
Har du forresten mulighed for at sende outputet til
en anden computer under opstart, så du ville kunne
poste hele outputet?

Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00beta4-2.4
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
SIS5513: IDE controller at PCI slot 00:02.5
SIS5513: chipset revision 0
SIS5513: not 100% native mode: will probe irqs later
SIS5513: SiS 962/963 MuTIOL IDE UDMA133 controller
ide0: BM-DMA at 0xff00-0xff07, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
ide1: BM-DMA at 0xff08-0xff0f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
PDC20268: IDE controller at PCI slot 00:09.0
PCI: Found IRQ 10 for device 00:09.0
PDC20268: chipset revision 2
PDC20268: not 100% native mode: will probe irqs later
PDC20268: ROM enabled at 0xcffe0000
ide2: BM-DMA at 0xcc00-0xcc07, BIOS settings: hde:pio, hdf:pio
ide3: BM-DMA at 0xcc08-0xcc0f, BIOS settings: hdg:pio, hdh:pio
hda: ST3160023A, ATA DISK drive
blk: queue c03fe840, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff)
hdc: ST3160023A, ATA DISK drive
hdd: CREATIVEDVD-ROM DVD2240E 03/18/98, ATAPI CD/DVD-ROM drive
blk: queue c03fec9c, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff)
hde: ST3160023A, ATA DISK drive
blk: queue c03ff0f8, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff)
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
ide2 at 0xdc00-0xdc07,0xd802 on irq 10
hda: attached ide-disk driver.
hda: host protected area => 1
hda: 312581808 sectors (160042 MB) w/8192KiB Cache, CHS=19457/255/63, UDMA(100)
hdc: attached ide-disk driver.
hdc: host protected area => 1
hdc: 312581808 sectors (160042 MB) w/8192KiB Cache, CHS=19457/255/63, UDMA(100)
hde: attached ide-disk driver.
hde: host protected area => 1
hde: 312581808 sectors (160042 MB) w/8192KiB Cache, CHS=19457/255/63, UDMA(100)
Partition check:
hda: hda1 hda2 hda3 < hda5 hda6 hda7 >
hdc: hdc1 hdc2 hdc3 < hdc5 hdc6 hdc7 >
hde: hde1 hde2 hde3 < hde5 hde6 hde7 >
ide: late registration of driver.

> Håber, at dette lige får Jer til at sige 'Nåh ja; - det er jo bare....'

IDE problemer er desværre sjældent bare...

Fra : Joen

Dato : 16-05-04 20:57

> [...]
> hde: hde1 hde2 hde3 < hde5 hde6 hde7 >
> ide: late registration of driver.

> IDE problemer er desværre sjældent bare...

Hmmm....
Nu har du givet mig noget at arbejde med. Tak for det

Jeg vender tilbage....!

M.v.h.
Joen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 16-05-04 21:30

Joen wrote:
> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

<SNIP>

> Hmmm....
> Nu har du givet mig noget at arbejde med. Tak for det
>
> Jeg vender tilbage....!
>
> M.v.h.
> Joen

Jeg kan da lige oplyse at jeg ar et LG ATAPI DVD/CD-RW combo som hda,
ingen problemer med RH7.3 og 2.4.19 kernel.

for at teste dine diske kan du evt. prøve:

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/?epi_menuItemID=8db0c3d6932ced37294198b091346068&epi_menuID=976d37cd478c5826433f226075b46068&epi_baseMenuID=976d37cd478c5826433f226075b46068&channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads

http://support.wdc.com/download/

m.v.h. Mikael

Fra : Mikael Hansen

Dato : 16-05-04 21:42

forresten så synes jeg også for et stykke tid siden at have set noget om
at S-ATA ikke var så godt understøttet (endnu), ved ikke om det har
ændret sig siden. (køre selv udelukkende P-ATA)

m.v.h. Mikael

Fra : Joen Andresen

Dato : 21-05-04 14:13

Hej alle og tak for svarene...

Desværre hjalp ingen af de foreslåede muligheder fuldt ud.
Jeg har fulgt op på alle svarene i en ny forespørgsel:

Opstartsproblemer v. Linux Mandrake 10: 'Disabling IRQ #11'

M.v.h.
Joen