Problem ved montering af ekstra harddisk
Fra : Mikael Hansen

Dato : 14-05-04 13:57

Jeg har en RedHad 7.3, med egen 2.4.19 kernel, men når jeg montere en
ekstra midlertidig harddisk i en HDskuffe, hænger opstarten når den skal
chekke partitionerne (før den kommer til chkdsk), hvis jeg derimod
starter den med den oprindelige kernel er der ingen opstartsproblemer.
Jeg gætter på jeg mangler noget i min kernelconfiguration, men hvad? Er
der nogen der har fårslag til dette?

Lidt info om systemet:
Mainbord: Soyo P4I Fire Dragon (Intel P4 1,8 GHzCPU) med alm + raid IDE
controler.

hda: dvd/cdrw combo
hdb: ledig
hdc: win XP NTFS (bruges sjældent, kun instaleret for at prøve den, kun
egnet i forbindelse med mit pinnacle DC10 videograbberkort)
hdd: NTFS disk til videograbning
hde: hoved haddisk, boot, standart Linux, alternativt win98se (bruges
sjældent)
hdf: FAT32 disk, brugt til wideograp under 98
hdg/hdh: her vil harddisk i skuffe befinde sig

hda - hdd: alm. IDE, fra /proc/pci:
Bus 0, device 31, function 1:
IDE interface: Intel Corp. 82820 820 (Camino 2) Chipset IDE U100
(rev 5).
I/O at 0xf000 [0xf00f].

hde - hdh: RAID IDE, fra /proc/pci:
Bus 2, device 6, function 0:
RAID bus controller: Triones Technologies, Inc. HPT366 / HPT370
(rev 5).
IRQ 11.
Master Capable. Latency=120. Min Gnt=8.Max Lat=8.
I/O at 0x9000 [0x9007].
I/O at 0x9400 [0x9403].
I/O at 0x9800 [0x9807].
I/O at 0x9c00 [0x9c03].
I/O at 0xa000 [0xa0ff].

m.v.h. Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-05-04 19:47

Mikael Hansen wrote:

> [...]
> starter den med den oprindelige kernel er der ingen opstartsproblemer.
> Jeg gætter på jeg mangler noget i min kernelconfiguration, men hvad? Er

Du kunne prøve at compilere 2.4.19 med den .config fil,
der er blevet brugt til den originale Red Hat kerne. Du
finder alle de forskellige .config filer i
/usr/src/linux/configs

Det burde i hvert fald afsløre, om problemet ligger i
..config filen eller i kildekoden.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-05-04 21:36

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> finder alle de forskellige .config filer i
> /usr/src/linux/configs
>
> Det burde i hvert fald afsløre, om problemet ligger i

Sidder lige og kigger på konfig filerne, og har fundet noget her som
måske kunne gøre en forskel:

Kunne det tænkes at være manglende muli-device support der gør sig
gældende, selvom jeg ikke gør brug af RAID, men kun bruger RAID
controleren som alm. IDE controller?

m.v.h. Mikael
(herefter følger udsnit af de to config filer, hvis der er nogen der
måske kan se hvor det går galt)

..config genereret af make xconfig:
#
# Block devices
#
CONFIG_BLK_DEV_FD=y
# CONFIG_BLK_DEV_XD is not set
# CONFIG_PARIDE is not set
# CONFIG_BLK_CPQ_DA is not set
# CONFIG_BLK_CPQ_CISS_DA is not set
# CONFIG_BLK_DEV_DAC960 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_UMEM is not set
CONFIG_BLK_DEV_LOOP=m
# CONFIG_BLK_DEV_NBD is not set
# CONFIG_BLK_DEV_RAM is not set

#
# Multi-device support (RAID and LVM)
#
# CONFIG_MD is not set

#
# ATA/IDE/MFM/RLL support
#
CONFIG_IDE=y

#
# IDE, ATA and ATAPI Block devices
#
CONFIG_BLK_DEV_IDE=y

#
# Please see Documentation/ide.txt for help/info on IDE drives
#
# CONFIG_BLK_DEV_HD_IDE is not set
# CONFIG_BLK_DEV_HD is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK=y
CONFIG_IDEDISK_MULTI_MODE=y
# CONFIG_IDEDISK_STROKE is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_VENDOR is not set
# CONFIG_BLK_DEV_COMMERIAL is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDECD=y
# CONFIG_BLK_DEV_IDETAPE is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEFLOPPY is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDESCSI=m
# CONFIG_IDE_TASK_IOCTL is not set

#
# IDE chipset support/bugfixes
#
# CONFIG_BLK_DEV_CMD640 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_RZ1000 is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDEPCI=y
# CONFIG_IDEPCI_SHARE_IRQ is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y
# CONFIG_BLK_DEV_OFFBOARD is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_FORCED is not set
CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO=y
# CONFIG_IDEDMA_ONLYDISK is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA=y
# CONFIG_IDEDMA_PCI_WIP is not set
CONFIG_BLK_DEV_ADMA=y
# CONFIG_BLK_DEV_AEC62XX is not set
# CONFIG_BLK_DEV_ALI15X3 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_AMD74XX is not set
# CONFIG_BLK_DEV_CMD64X is not set
# CONFIG_BLK_DEV_CY82C693 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_CS5530 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_HPT34X is not set
CONFIG_BLK_DEV_HPT366=y
CONFIG_BLK_DEV_PIIX=y
CONFIG_PIIX_TUNING=y
# CONFIG_BLK_DEV_NS87415 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_OPTI621 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_PDC202XX is not set
# CONFIG_BLK_DEV_SVWKS is not set
# CONFIG_BLK_DEV_SIS5513 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_SLC90E66 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_TRM290 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX is not set
# CONFIG_IDE_CHIPSETS is not set
CONFIG_IDEDMA_AUTO=y
# CONFIG_IDEDMA_IVB is not set
# CONFIG_DMA_NONPCI is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDE_MODES=y
# CONFIG_BLK_DEV_ATARAID is not set

kernel-2.4.18-i686.config:
#
# Block devices
#
<snip paralel IDE snask>
#
# Multi-device support (RAID and LVM)
#
CONFIG_MD=y
CONFIG_BLK_DEV_MD=y
CONFIG_MD_LINEAR=m
CONFIG_MD_RAID0=m
CONFIG_MD_RAID1=m
CONFIG_MD_RAID5=m
CONFIG_MD_MULTIPATH=m
CONFIG_BLK_DEV_LVM=m
CONFIG_LVM_PROC_FS=m
CONFIG_EVMS=y
CONFIG_EVMS_LOCAL_DEV_MGR_PLUGIN=m
CONFIG_EVMS_DOS_PARTITION_PLUGIN=m
CONFIG_EVMS_SNAPSHOT_PLUGIN=m
CONFIG_EVMS_DRIVELINK_PLUGIN=m
CONFIG_EVMS_BBR_PLUGIN=m
CONFIG_EVMS_LVM_PLUGIN=m
CONFIG_EVMS_AIX_PLUGIN=m
CONFIG_EVMS_OS2_PLUGIN=m
# CONFIG_EVMS_INFO_CRITICAL is not set
# CONFIG_EVMS_INFO_SERIOUS is not set
# CONFIG_EVMS_INFO_ERROR is not set
# CONFIG_EVMS_INFO_WARNING is not set
CONFIG_EVMS_INFO_DEFAULT=y
# CONFIG_EVMS_INFO_DETAILS is not set
# CONFIG_EVMS_INFO_DEBUG is not set
# CONFIG_EVMS_INFO_EXTRA is not set
# CONFIG_EVMS_INFO_ENTRY_EXIT is not set
# CONFIG_EVMS_INFO_EVERYTHING is not set

#
# ATA/IDE/MFM/RLL support
#

#
# IDE, ATA and ATAPI Block devices
#
CONFIG_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDECD=m
#
[...]
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID=m
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_HPT=m
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_PDC=m
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_VENDOR is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_FUJITSU is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_IBM is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_MAXTOR is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_QUANTUM is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_SEAGATE is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK_WD is not set
# CONFIG_BLK_DEV_COMMERIAL is not set
# CONFIG_BLK_DEV_TIVO is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDETAPE=m

#
# IDE chipset support/bugfixes
#
CONFIG_BLK_DEV_IDEPCI=y
CONFIG_IDEPCI_SHARE_IRQ=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA=y
# CONFIG_IDEDMA_ONLYDISK is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_FORCED is not set
# CONFIG_IDEDISK_STROKE is not set
# CONFIG_IDE_TASK_IOCTL is not set
# CONFIG_BLK_DEV_SERVICE is not set
# CONFIG_PKT_TASK_IOCTL is not set
# CONFIG_IDE_TASK_IOCTL_DEBUG is not set
# CONFIG_IDE_TASKFILE_IO is not set

# CONFIG_WDC_ALI15X3 is not set
# CONFIG_AMD7409_OVERRIDE is not set
CONFIG_BLK_DEV_HPT34X=y
# CONFIG_HPT34X_AUTODMA is not set
CONFIG_BLK_DEV_HPT366=y
CONFIG_BLK_DEV_PIIX=y
CONFIG_PIIX_TUNING=y
CONFIG_BLK_DEV_AMD74XX=y
CONFIG_BLK_DEV_CENATEK=y
# CONFIG_PDC202XX_FORCE is not set
CONFIG_BLK_DEV_SVWKS=y
# CONFIG_BLK_DEV_OSB4 is not set
# CONFIG_IDE_CHIPSETS is not set
# CONFIG_IDEDMA_IVB is not set
# CONFIG_DMA_NONPCI is not set
CONFIG_BLK_DEV_CMD680=y

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-04 00:06

Mikael Hansen wrote:

> Kunne det tænkes at være manglende muli-device support der gør sig
> gældende, selvom jeg ikke gør brug af RAID, men kun bruger RAID
> controleren som alm. IDE controller?

Multi device har mig bekendt intet med RAID controllere
at gøre. Multi device bliver brugt til *software* RAID
og andet sjov såsom LVM. Hvis du har nogle Linux LVM
eller Linux raid autodetect partitioner kan det måske
gøre en forskel. Ellers burde det ikke. Du kan evt.
boote med den kerne der virker, og tage et kig på dine
partitionstabeler. Her er et eksempel fra min egen
maskine:

[root@hactar:pts/1] fdisk -l /dev/hda

Disk /dev/hda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 1 4 32098+ 4 FAT16 <32M
/dev/hda2 * 5 8 32130 83 Linux
/dev/hda3 9 19456 156216060 85 Linux extended
/dev/hda5 9 88 642568+ fd Linux raid autodetect
/dev/hda6 89 349 2096451 82 Linux swap
/dev/hda7 350 19456 153476946 fd Linux raid autodetect
[root@hactar:pts/1]

> m.v.h. Mikael
> (herefter følger udsnit af de to config filer, hvis der er nogen der
> måske kan se hvor det går galt)

Jeg har ingen anelse om, hvad jeg skulle kigge efter.
Det er nemmere at prøve for at finde ud af, om det
skyldes .config eller koden.

Problemet opstår så tidligt, at det ikke kan have
noget med moduler at gøre. Og jeg tror heller ikke
det har noget med multidisk at gøre.

Det vil sige, at der er kun følgende linier tilbage,
som jeg kan forestille mig kan have noget med
problemet at gøre.

CONFIG_IDEDISK_MULTI_MODE=y
CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO=y
CONFIG_BLK_DEV_ADMA=y
CONFIG_IDEDMA_AUTO=y
CONFIG_BLK_DEV_IDE_MODES=y

CONFIG_IDEPCI_SHARE_IRQ=y
CONFIG_BLK_DEV_HPT34X=y
CONFIG_BLK_DEV_AMD74XX=y
CONFIG_BLK_DEV_CENATEK=y
CONFIG_BLK_DEV_SVWKS=y
CONFIG_BLK_DEV_CMD680=y

Men det er altså det rene gætteri. Jeg har ingen
anelse om hvad disse options gør. Bortset fra, at
de sidste fem må slå support til for fem forskellige
IDE controllere.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 16-05-04 10:36

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> og andet sjov såsom LVM. Hvis du har nogle Linux LVM
> eller Linux raid autodetect partitioner kan det måske

Det regnede jeg heller ikke med, derfor har jeg ikke valgt at putte det
i min kernel. uden ekstra disk ser mine partitioner sådan ud:

[root@Simba root]# fdisk -l

Disk /dev/hde: 255 hoveder, 63 sektorer, 9729 cylindre
Enheder = cylindre á 16065 * 512 byte

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/hde1 * 1 653 5245191 c Win95 FAT32 (LBA)
/dev/hde2 654 1024 2980057+ 83 Linux
/dev/hde3 1025 2330 10490445 83 Linux
/dev/hde4 2331 9729 59432467+ 5 Udvidet
/dev/hde5 2331 6247 31463271 83 Linux
/dev/hde6 6248 6378 1052226 82 Linux swap
/dev/hde7 6379 7684 10490413+ 83 Linux
/dev/hde8 7685 8337 5245191 83 Linux
/dev/hde9 8338 9729 11181208+ 83 Linux

Disk /dev/hdf: 16 hoveder, 63 sektorer, 155114 cylindre
Enheder = cylindre á 1008 * 512 byte

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/hdf1 1 81270 40960048+ c Win95 FAT32 (LBA)
/dev/hdf2 81271 155114 37217376 5 Udvidet
/dev/hdf5 81271 155114 37217344+ c Win95 FAT32 (LBA)

Disk /dev/hdc: 240 hoveder, 63 sektorer, 1092 cylindre
Enheder = cylindre á 15120 * 512 byte

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/hdc1 * 1 1091 8247928+ 7 HPFS/NTFS

Disk /dev/hdd: 255 hoveder, 63 sektorer, 9964 cylindre
Enheder = cylindre á 16065 * 512 byte

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/hdd1 * 1 9964 80035798+ 7 HPFS/NTFS
[root@Simba root]#

Jeg har mig bekendt ikke bedt om RAID elle LVM

> [...]
> anelse om hvad disse options gør. Bortset fra, at
> de sidste fem må slå support til for fem forskellige

Det vil jeg mærke mig, og eksperimentere med næste gang jeg for
lyst/behov for at omkonfigurerer min kerne.

m.v.h. Mikael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-04 16:30

Mikael Hansen wrote:

> [root@Simba root]# fdisk -l
>
> Disk /dev/hde: 255 hoveder, 63 sektorer, 9729 cylindre
> Enheder = cylindre á 16065 * 512 byte
>
> Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
> /dev/hde1 * 1 653 5245191 c Win95 FAT32 (LBA)
[snip]
> /dev/hdd1 * 1 9964 80035798+ 7 HPFS/NTFS
> [root@Simba root]#

Det ser jo meget normalt ud. Ikke noget der, som antyder
et problem. Men hvad med den ekstra disk? Hvis jeg forstod
dig ret kan du godt boote med den i, hvis bare du bruger
den anden kerne. Så vi burde også kunne få dens partitions
tabel at se.

Desuden kan det være vi skal se, hvordan outputet fra
dmesg ser ud, når du har bootet med den fungerende kerne
og alle diskene. Om ikke andet kan det fortælle os lidt
mere om, hvad hardware du bruger.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 16-05-04 17:22

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> dmesg ser ud, når du har bootet med den fungerende kerne
> og alle diskene. Om ikke andet kan det fortælle os lidt

Det vil jeg lige mærke mig, men jeg har ikke lyst til at genstarte lige nu.
Det er ikke altid samme disk, men vil oftest være enten FAT32 eller EXT2

men her er dmesg som den ser ud nu (den er godt nok lang):

PCI: Using configuration type 1
PCI: Probing PCI hardware
Unknown bridge resource 0: assuming transparent
Unknown bridge resource 2: assuming transparent
PCI: Using IRQ router PIIX [8086/2440] at 00:1f.0
Linux NET4.0 for Linux 2.4
Based upon Swansea University Computer Society NET3.039
Initializing RT netlink socket
Starting kswapd
ACPI: Core Subsystem version [20011018]
ACPI: Subsystem enabled
ACPI: System firmware supports S0 S1 S4 S5
pty: 256 Unix98 ptys configured
Serial driver version 5.05c (2001-07-08) with MANY_PORTS SHARE_IRQ
SERIAL_PCI enabled
ttyS00 at 0x03f8 (irq = 4) is a 16550A
ttyS01 at 0x02f8 (irq = 3) is a 16550A
Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 6.31
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
ICH2: IDE controller on PCI bus 00 dev f9
ICH2: chipset revision 5
ICH2: not 100% native mode: will probe irqs later
ide0: BM-DMA at 0xf000-0xf007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:pio
ide1: BM-DMA at 0xf008-0xf00f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
HPT372: IDE controller on PCI bus 02 dev 30
PCI: Found IRQ 11 for device 02:06.0
HPT372: chipset revision 5
HPT372: not 100% native mode: will probe irqs later
HPT370: using 50MHz internal PLL
ide2: BM-DMA at 0xa000-0xa007, BIOS settings: hde:DMA, hdf:DMA
ide3: BM-DMA at 0xa008-0xa00f, BIOS settings: hdg:pio, hdh:pio
hda: HL-DT-ST RW/DVD GCC-4120B, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdc: Maxtor 90845D4, ATA DISK drive
hdd: Maxtor 6Y080L0, ATA DISK drive
hde: MAXTOR 4K080H4, ATA DISK drive
hdf: MAXTOR 6L080L4, ATA DISK drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
ide2 at 0x9000-0x9007,0x9402 on irq 11
hdc: 16514064 sectors (8455 MB) w/512KiB Cache, CHS=16383/16/63, UDMA(33)
hdd: 160086528 sectors (81964 MB) w/2048KiB Cache, CHS=158816/16/63,
UDMA(100)
hde: 156301488 sectors (80026 MB) w/2000KiB Cache, CHS=155061/16/63,
UDMA(100)
hdf: 156355584 sectors (80054 MB) w/1819KiB Cache, CHS=155114/16/63,
UDMA(100)
Partition check:
hdc: [PTBL] [1092/240/63] hdc1
hdd: [PTBL] [9964/255/63] hdd1
hde: [PTBL] [9729/255/63] hde1 hde2 hde3 hde4 < hde5 hde6 hde7 hde8 hde9 >
hdf: hdf1 hdf2 < hdf5 >
Floppy drive(s): fd0 is 1.44M
FDC 0 is a post-1991 82077
NET4: Linux TCP/IP 1.0 for NET4.0
IP Protocols: ICMP, UDP, TCP
IP: routing cache hash table of 4096 buckets, 32Kbytes
TCP: Hash tables configured (established 32768 bind 32768)
NET4: Unix domain sockets 1.0/SMP for Linux NET4.0.
VFS: Mounted root (ext2 filesystem) readonly.
Freeing unused kernel memory: 92k freed
Real Time Clock Driver v1.10e
Adding Swap: 1052216k swap-space (priority -1)
usb.c: registered new driver usbdevfs
usb.c: registered new driver hub
uhci.c: USB Universal Host Controller Interface driver v1.1
PCI: Found IRQ 11 for device 00:1f.2
PCI: Setting latency timer of device 00:1f.2 to 64
uhci.c: USB UHCI at I/O 0xb000, IRQ 11
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 1
uhci.c: detected 2 ports
usb.c: kmalloc IF df9a4180, numif 1
usb.c: new device strings: Mfr=0, Product=2, SerialNumber=1
usb.c: USB device number 1 default language ID 0x0
Product: USB UHCI-alt Root Hub
SerialNumber: b000
hub.c: USB hub found
hub.c: 2 ports detected
hub.c: standalone hub
hub.c: ganged power switching
hub.c: global over-current protection
hub.c: Port indicators are not supported
hub.c: power on to power good time: 2ms
hub.c: hub controller current requirement: 0mA
hub.c: port removable status: RR
hub.c: local power source is good
hub.c: no over-current condition exists
hub.c: enabling power on all ports
usb.c: hub driver claimed interface df9a4180
usb.c: kusbd: /sbin/hotplug add 1
PCI: Found IRQ 9 for device 00:1f.4
PCI: Sharing IRQ 9 with 02:09.0
PCI: Setting latency timer of device 00:1f.4 to 64
uhci.c: USB UHCI at I/O 0xb800, IRQ 9
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 2
uhci.c: detected 2 ports
usb.c: kmalloc IF df800d00, numif 1
usb.c: new device strings: Mfr=0, Product=2, SerialNumber=1
usb.c: USB device number 1 default language ID 0x0
Product: USB UHCI-alt Root Hub
SerialNumber: b800
[...]
usb.c: hub driver claimed interface df800d00
usb.c: kusbd: /sbin/hotplug add 1
uhci.c: root-hub INT complete: port1: 80 port2: 93 data: 4
hub.c: port 1, portstatus 100, change 0, 12 Mb/s
hub.c: port 2, portstatus 101, change 1, 12 Mb/s
hub.c: port 2 connection change
hub.c: port 2, portstatus 101, change 1, 12 Mb/s
hub.c: port 2, portstatus 101, change 0, 12 Mb/s
uhci.c: b800: suspend_hc
uhci.c: b800: host controller halted. very bad
uhci.c: b800: wakeup_hc
hub.c: port 2, portstatus 101, change 0, 12 Mb/s
hub.c: port 2, portstatus 101, change 0, 12 Mb/s
hub.c: port 2, portstatus 101, change 0, 12 Mb/s
hub.c: port 2, portstatus 103, change 0, 12 Mb/s
hub.c: USB new device connect on bus1/2, assigned device number 2
usb.c: kmalloc IF df800b80, numif 1
usb.c: new device strings: Mfr=0, Product=3, SerialNumber=4
usb.c: USB device number 2 default language ID 0x409
Product: Flash Reader
SerialNumber: 65531
usb.c: unhandled interfaces on device
usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x5e3/0x760) is not claimed by any active
driver.
Length = 18
DescriptorType = 01
USB version = 2.00
Vendor:Product = 05e3:0760
MaxPacketSize0 = 64
NumConfigurations = 1
Device version = 1.25
Device Class:SubClass:Protocol = 00:00:00
Per-interface classes
Configuration:
bLength = 9
bDescriptorType = 02
wTotalLength = 0020
bNumInterfaces = 01
bConfigurationValue = 01
iConfiguration = 00
bmAttributes = 80
MaxPower = 500mA

Interface: 0
Alternate Setting: 0
bLength = 9
bDescriptorType = 04
bInterfaceNumber = 00
bAlternateSetting = 00
bNumEndpoints = 02
bInterface Class:SubClass:Protocol = 08:06:50
iInterface = 00
Endpoint:
bLength = 7
bDescriptorType = 05
bEndpointAddress = 81 (in)
bmAttributes = 02 (Bulk)
wMaxPacketSize = 0040
bInterval = 00
Endpoint:
bLength = 7
bDescriptorType = 05
bEndpointAddress = 02 (out)
bmAttributes = 02 (Bulk)
wMaxPacketSize = 0040
bInterval = 00
usb.c: kusbd: /sbin/hotplug add 2
SCSI subsystem driver Revision: 1.00
Initializing USB Mass Storage driver...
usb.c: registered new driver usb-storage
usb-storage: act_altsettting is 0
usb-storage: id_index calculated to be: 67
usb-storage: Array length appears to be: 69
usb-storage: USB Mass Storage device detected
usb-storage: Endpoints: In: 0xdfe57a00 Out: 0xdfe57a14 Int: 0x00000000
(Period 0)
usb-storage: New GUID 05e307600000000000065531
usb-storage: GetMaxLUN command result is 1, data is 3
usb-storage: Transport: Bulk
usb-storage: Protocol: Transparent SCSI
usb-storage: *** thread sleeping.
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Command INQUIRY (6 bytes)
usb-storage: 12 00 00 00 ff 00 01 00 b4 ee 01 00
usb-storage: Bulk command S 0x43425355 T 0x1 Trg 0 LUN 0 L 255 F 128 CL 6
usb-storage: Bulk command transfer result=0
usb-storage: usb_stor_transfer_partial(): xfer 255 bytes
usb-storage: usb_stor_bulk_msg() returned 0 xferred 40/255
usb-storage: Bulk data transfer result 0x1
usb-storage: Attempting to get CSW...
usb-storage: clearing endpoint halt for pipe 0xc0008280
usb-storage: usb_stor_clear_halt: result=0
usb-storage: Attempting to get CSW (2nd try)...
usb-storage: Bulk status result = 0
usb-storage: Bulk status Sig 0x53425355 T 0x1 R 215 Stat 0x0
usb-storage: Fixing INQUIRY data to show SCSI rev 2
usb-storage: scsi cmd done, result=0x0
usb-storage: *** thread sleeping.
Vendor: Generic Model: STORAGE DEVICE Rev: 0125
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Command INQUIRY (6 bytes)
usb-storage: 12 20 00 00 ff 00 01 00 b4 ee 01 00
usb-storage: Bulk command S 0x43425355 T 0x2 Trg 0 LUN 1 L 255 F 128 CL 6
[...]
usb-storage: Bulk status Sig 0x53425355 T 0x2 R 215 Stat 0x0
[...]
usb-storage: 12 40 00 00 ff 00 01 00 b4 ee 01 00
usb-storage: Bulk command S 0x43425355 T 0x3 Trg 0 LUN 2 L 255 F 128 CL 6
[...]
usb-storage: Bulk status Sig 0x53425355 T 0x3 R 215 Stat 0x0
[...]
usb-storage: 12 60 00 00 ff 00 01 00 b4 ee 01 00
usb-storage: Bulk command S 0x43425355 T 0x4 Trg 0 LUN 3 L 255 F 128 CL 6
[...]
usb-storage: Bulk status Sig 0x53425355 T 0x4 R 215 Stat 0x0
[...]
usb-storage: Bad LUN (0/4)
usb-storage: *** thread sleeping.
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Bad target number (1/0)
usb-storage: *** thread sleeping.
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Bad target number (2/0)
usb-storage: *** thread sleeping.
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Bad target number (3/0)
usb-storage: *** thread sleeping.
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Bad target number (4/0)
usb-storage: *** thread sleeping.
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Bad target number (5/0)
usb-storage: *** thread sleeping.
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Bad target number (6/0)
usb-storage: *** thread sleeping.
usb-storage: queuecommand() called
usb-storage: *** thread awakened.
usb-storage: Bad target number (7/0)
usb-storage: *** thread sleeping.
WARNING: USB Mass Storage data integrity not assured
USB Mass Storage device found at 2
usb.c: usb-storage driver claimed interface df800b80
USB Mass Storage support registered.
scsi1 : SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices
Vendor: HL-DT-ST Model: RW/DVD GCC-4120B Rev: 2.00
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02
hda: DMA disabled
parport0: PC-style at 0x378 (0x778) [PCSPP,TRISTATE]
parport0: irq 7 detected
eepro100.c:v1.09j-t 9/29/99 Donald Becker
http://www.scyld.com/network/eepro100.html
eepro100.c: $Revision: 1.36 $ 2000/11/17 Modified by Andrey V. Savochkin
<saw@saw.sw.com.sg> and others
PCI: Found IRQ 10 for device 02:08.0
eth0: Intel Corp. 82801BA/BAM/CA/CAM Ethernet Controller,
00:50:2C:03:01:42, IRQ 10.
Board assembly 000000-000, Physical connectors present: RJ45
Primary interface chip i82555 PHY #1.
General self-test: passed.
Serial sub-system self-test: passed.
Internal registers self-test: passed.
ROM checksum self-test: passed (0x04f4518b).
parport0: PC-style at 0x378 (0x778) [PCSPP,TRISTATE]
parport0: irq 7 detected
lp0: using parport0 (polling).
i2c: initialized
Linux video capture interface: v1.00
Zoran ZR36060 + ZR36057/67 MJPEG board driver version 0.7
PCI: Found IRQ 12 for device 02:04.0
MJPEG[0]: Zoran ZR36067 (rev 2) irq: 12, memory: 0xef006000
MJPEG[0]: subsystem vendor=0x1031 id=0x7efe
MJPEG[0]: Initializing i2c bus...
MJPEG[0]: Card not supported
No known MJPEG cards found.
cmpci: version $Revision: 5.64 $ time 21:26:36 Feb 15 2004
PCI: Found IRQ 5 for device 02:07.0
cmpci: found CM8738 adapter at io 0xa400 irq 5
cmpci: chip version = 055
Attached scsi CD-ROM sr0 at scsi1, channel 0, id 0, lun 0
sr0: scsi3-mmc drive: 0x/32x writer cd/rw xa/form2 cdda tray
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
NTFS driver v1.1.22 [Flags: R/O MODULE]
NTFS: Warning! NTFS volume version is Win2k+: Mounting read-only
cmpci: dma timed out??