MS Windows
briani 27239
Slettet partition på Compaq - kan ikke sta~
Fra : CB

Dato : 15-05-04 12:16

Hej.

Min kærestes lillebror (den kære dejlige dreng...!) har pillet ved hendes
computer, og har formateret en partition - som han skulle bruge til spil.

Det er en Compaq Presario 6650dk. Det viser sig imidlertid at en del af
opstarts-filerne ligger (lå) på dette drev, så nu kan maskinen ikke starte
op.

Jeg får kun en sort skærm frem, og jeg kan ikke gå ind i BIOS ved at trykke
F10.

Maskinen kører XP Pro - hvis jeg får den op og kører igen...

Hvad kan jeg gøre?

Mvh MD

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-05-04 18:10

Indlæse backup'en!.
Alternativt sætte HD'en over i en anden computer som slave og derefter
køre et redningsprogram som EasyRecovery Pro (koster penge) og så
sætte den tilbage. I kan også sende den til professionelle (koster
endnu flere penge og er mest til hvis der er noget uerstatteligt på
HD'en der skal reddes).
Den oplagte mulighed er at indstallere forfra. Hvis der ikke er noget
vigtigt at redde koster det blot lidt tid.
Derefter bør I overveje at lave en brugerprofil til lillebror der ikke
giver ham beføjelse til at lave den slags skade.

Fra : MD

Dato : 15-05-04 23:45

> [...]
> Derefter bør I overveje at lave en brugerprofil til lillebror der ikke
> giver ham beføjelse til at lave den slags skade.

Han er bandlyst fra mine computere for al tid...

Hvis nu jeg vil installerer forfra, hvordan gør jeg så det? Jeg kan jo ikke
sætte den til at boote fra cd-rom. Jeg kan indlæse min bootdiskette win 98 -
men kan det hjælpe mig?

HD'en er delt i 3 partitioner nu, NTFS.

Mvh MD

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-05-04 06:09

Du skal formentlig bruge den rednings CD der fulgte med computeren.
Ellers boot på din bootdiskette og skift til i386 folderen på WINXP
CD'en og kør WINNT.EXE.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-04 08:25

Uheldigvis faldt MD over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hvis nu jeg vil installerer forfra, hvordan gør jeg så det? Jeg kan
> jo ikke sætte den til at boote fra cd-rom. Jeg kan indlæse min
> bootdiskette win 98 - men kan det hjælpe mig?
> HD'en er delt i 3 partitioner nu, NTFS.

Compaq booter fra en CD, når der ikke er harddisk eller diskette.

Så du skal bare sætte din recorvery CD i, så bliver det genoprettet
til fabriksindstillingerne. Husk at alt på harddisken forsvinder.

Hvis du vil boot på diskette, så skal du have en windows CD som kan
installeres fra DOS. Hvis du vil slette dine NFTS partitioner, skal du
have en startdiskette fra ME, jeg kan ikke huske om DOS 98 kan slette
NTFS...

Claus