Inline css problem Tidy
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 12-05-04 22:54

Jeg har meget fornøjelse af denne gratis service til css:
http://infohound.net/tidy/ - men sidder lige med et problem, som jeg
ikke kan greje, jeg overser sikkert et eller andet banalt :-/

http://www.varde-gym.dk/index.htm

Jeg har fået Tidy til at tidy'e - med flg resultat:

head:

html:

New Millenium - Comenius-klassernes avis - i pdf-format - Åbnes i nyt
vindue" class="c1">Europe in the New Millenium</a>

Det virker i Mozilla Firefox, men ikke i IE (som de fleste af mine
modtagere formentlig bruger). Og Tidy's resultater plejer altså at
fungere i begge browsere. Hvad kan der mon være galt?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Robert Piil

Dato : 12-05-04 23:02

Wed, 12 May 2004 23:53:30 +0200, skrev "Lisbet Laursen"
<lisbet_overvad@hotmail.com>:

>Det virker i Mozilla Firefox, men ikke i IE (som de fleste af mine
>modtagere formentlig bruger). Og Tidy's resultater plejer altså at
>fungere i begge browsere. Hvad kan der mon være galt?

Hvad er det, der ikke virker? Jeg kan ikke rigtig se nogen nævneværdig
forskel mellem Opera, Mozilla og IE6. (PDF-filen åbner i et nyt vindue).
--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 12-05-04 23:15

Robert Piil wrote:

> Hvad er det, der ikke virker? Jeg kan ikke rigtig se nogen nævneværdig
> forskel mellem Opera, Mozilla og IE6. (PDF-filen åbner i et nyt
> vindue).

Jeg ville gerne have linket til Europe in the New Millenium i større
tekstformat - som det fremgår af

- så det bliver mere synligt på den røde baggrund.
Jeg synes ikke, det virker i IE6.

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-05-04 23:33

"Lisbet Laursen" <lisbet_overvad@hotmail.com> skrev :

>Jeg ville gerne have linket til Europe in the New Millenium i større
>tekstformat - som det fremgår af

Når man ikke har brugt linket, så bliver det vist i større
størrelse også i IE, men ved hover eller visited gør det ikke.

Så brug
a.c1 {font-size: 140%}
a.c1:visited {font-size: 140%}
a.c1:hover {font-size: 140%}

PS.
I dit cssark er størrelsen angivet til 120%.
--
Knud

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 12-05-04 23:49

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Når man ikke har brugt linket, så bliver det vist i større
> størrelse også i IE, men ved hover eller visited gør det ikke.

> [...]

Hej Knud

Du er en knag, det var lige det der manglede.
Jeg (og Tidy) havde ikke tænkt på, at der var forskel på de forskellige
a. "-typer".

> PS.
> I dit cssark er størrelsen angivet til 120%.

Ikke forstået (jeg er ikke nogen ørn til matematik, prøver mig bare
frem, indtil jeg ser et nogenlunde acceptabelt resultat i diverse
internet-browsere - Dette lærer jeg måske også lidt matematik af en
skønne dag, men faktisk er det der med 'em' stadig en gåde for mig .

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-05-04 00:43

> [...]

>internet-browsere - Dette lærer jeg måske også lidt matematik af en
>skønne dag, men faktisk er det der med 'em' stadig en gåde for mig .

Øhh, det er da ikke meget matematik, men på dit cssark havde du
angivet størrelsen til 120% og i spørgsmålet til 140%.

Det var ikke andet end den forskel, jeg gjorde dig opmærksom på.

Fra http://www.varde-gym.dk/css/spalte.css :
a.c1 {font-size: 120%}
--
Knud

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 13-05-04 08:08

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> angivet størrelsen til 120% og i spørgsmålet til 140%.
>
> Det var ikke andet end den forskel, jeg gjorde dig opmærksom på.

Nåh ja, jeg havde glemt, at jeg også havde en a.c1 icss-arket. Det er
rettet nu. Tak!

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-04 09:49

Lisbet Laursen skrev:

> men faktisk er det der med 'em' stadig en gåde for mig

Det er nu ikke så svært - specielt ikke når du er vant til at
angive font-størrelser i procent. Ved angivelse af font-størrelser
svarer 1em til 100% - 2em til 200%, 0.8em til 80% o.s.v.

Det der kan forvirre er at 1em ved angivelse af font-størrelse
refererer til font-størrelsen fra det omgivende element (den arvede
fontstørrelse), mens det ved alle andre angivelser svarer til font-
størrelsen i det samme element.

Det kan vises med følgende eksempel:

body{ font-size: 12px; }

h1{
   font-size: 1.2em;
/* Svarer til 120% af 12px */

   padding: 1.2em;
/* Svarer til 120% af den beregnede fontstørrelse - dvs. 120% af
120% af 12px */

}

I eksemplet herover er 1.2em i padding altså større end 1.2em i
font-størrelse. Humlen er at for alle andre egenskaber end font-
size vil "1em" referere til den beregnede fontstørrelse. Når em
bruges til angivelse af fontstørrelse, giver det imidlertid ikke
mening at referere til fontstørrelsen på samme element - det ville
give en cirkulær reference. I stedet refererer enheden så til en
arvet fontstørrelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 13-05-04 22:46

> [...]
> mening at referere til fontstørrelsen på samme element - det ville
> give en cirkulær reference. I stedet refererer enheden så til en

Tak for forklaringen! Men hvad er em en forkortelse af - vel ikke
emphasis?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-05-04 09:28

Lisbet Laursen skrev:

> Tak for forklaringen! Men hvad er em en forkortelse af - vel
> ikke emphasis?

Nej (selv om html-koden <em> netop betyder emphasis).

Em er en gammel typografisk enhed der - sådan ca. - betegner
bredden af bogstavet "m" i et givent skriftsnit. Grunden til at det
lige er "m" der er valgt er vist nok at det normalt er det bredeste
bogstav i alfabetet.

Em har blandt andet været brugt til at lave indryk eller mellemrum
der svarer til fontbredden. Der er også forskellige varianter af
tankestreger der er defineret ud fra bredden på hhv. m og n
(m-dash, n-dash).

Se også opslaget her:
<http://www.proximasoftware.com/fontexpert/terms/e.htm>
--