Ikke skrive i input
Fra : Christian

Dato : 11-05-04 06:45

hejsa NG,

Jeg ved det virker åndssvagt, men jeg vil høre omd et er muligt
at forhindre brugere i at skrive i et input, jeg bruger det til
noget serverside(php)og når folk er logget ind skal det flet
udfyldes med deres brugernavn, og det skal de ikke ændre da jeg
ellers har oplevet misbrug.

På forhånd tak,
Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 07:02

Christian skrev:

> [...]
>noget serverside(php)og når folk er logget ind skal det flet
>udfyldes med deres brugernavn, og det skal de ikke ændre da jeg

disabled:
When set for a form control, this boolean attribute disables the
control for user input.

<INPUT disabled name="fred" value="stone">

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-04 09:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> disabled:
> When set for a form control, this boolean attribute disables the
> control for user input.
>
> <INPUT disabled name="fred" value="stone">

Man skal dog være opmærksom på at disabled medfører at
formelementet ikke submittes (Request.Form("fred") vil ikke give en
værdi i eksemplet ovenfor).

Hvis man stadig vil sende formdata med, kan man bruge readonly-
attributten: <input type="text" readonly name="fred" value="stone">

En helt tredje tilgang kan være at gemme oplysningen i et skjult
felt, evt. kombineret med at man viser oplysningen som almindelig
tekst:

<input type="hidden" name="fred" value="stone" />
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 09:41

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Man skal dog være opmærksom på at disabled medfører at
>formelementet ikke submittes (Request.Form("fred") vil ikke give en
>værdi i eksemplet ovenfor).

Ups. Tak for info.

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 11-05-04 16:38

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ups. Tak for info.

Hej Bertel og Jens,

Tak for jeres indlæg men brød min hjerne i en kedelig tysk time og
fandt på at sætte display: none med CSS, og så printe brugernavnet med
en variabel. Det er lettere for alle parter. Men tak jeres indlæg, den
sidstnævnte fra Jens er værd at lægge mærke til.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-04 20:32

Christian skrev:

> Tak for jeres indlæg men brød min hjerne i en kedelig tysk
> time og fandt på at sætte display: none med CSS, og så printe
> brugernavnet med en variabel.

Det kan du selvfølgelig også, men det vil give lidt bedre mening
(og lidt bedre sikkerhed) hvis du i stedet for display: none bare
skifter felttypen fra text til hidden. Så usynliggøres feltet af
sig selv - også for folk der har css slået fra.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 12-05-04 16:51

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> skifter felttypen fra text til hidden. Så usynliggøres feltet af
> sig selv - også for folk der har css slået fra.

SDooh, den attribut havde jeg slet ikke tænkt på, Jens du er en
guttermand.