form: radio der hvis valgt selcter value f~
Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 14:18

Kære NG

I ved alle hvordan det ser ud, der er en form, med en gruppe
radio og de har alle en value... så langt så godt, men hvis man
trykker på den nederste...

men her går det galt... forslag følger...

<form action="test.asp" method="post">
<input type="radio" name="Question" value="Yes" /> Ja<br />
<input type="radio" name="Question" value="No" /> Nej<br />
<input type="radio" name="Question" value="Doubt" /> Ved Ikke/Vil
Ikke oplyse<br />
<input type="radio" name="Question" value=""><input type="text"
Name="Question" /></input>
<input type="submit" value="Indsend" />
</form>

Hvad skal koden være... på forhånd tak...

/Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 14:35

Christian Epstein skrev:

>Hvad skal koden være... på forhånd tak...

Hvad er problemet?

--
Bertel

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 15:32

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad er problemet?

Problemet er hvis jeg skriver sådan her: (kode igen)

[...]

så sender den altid text boxen videre, og værdien af
Request.Form("Question") vil være "radio værdi", "text box
værdi", og det kan jeg ikke bruge til en meter...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 15:46

Christian Epstein skrev:

>Problemet er hvis jeg skriver sådan her: (kode igen)

Se Jens' svar.

><input type="radio" name="Question" value=""><input type="text"
>Name="Question" /></input>

Jeg ser nu at du har et tekstfelt med samme navn som
radioknapperne. Det er ulogisk.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-04 15:42

Christian Epstein skrev:

> så sender den altid text boxen videre, og værdien af
> Request.Form("Question") vil være "radio værdi", "text box
> værdi", og det kan jeg ikke bruge til en meter...

Det er stadig svært at se hvad du vil opnå.

Prøv at læse siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 17:05

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er stadig svært at se hvad du vil opnå.
>
> Prøv at læse siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Ok jeg prøver igen...

Det jeg gør kan ses i den kode jeg har sendt med to gange, (men
de sider jo 3. gang er lykkens gang).

[...]

Jeg vil gerne have en form hvor der er 4 radios (ja, nej, måske,
TEKSTBOX) og man kun kan skrive i tekstboxen, hvis radio'en er
aktiv. Der ud over skal de gerne hede det samme, da asp filen jo
bruger Request.Form("Question") man kan selvfølgelig skripte sig
ud af det, men der er 50 spørgsmål der så skal scriptes...

/Med de altid venlige hilsner og tak for hjælpen Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 17:20

Christian Epstein skrev:

>Jeg vil gerne have en form hvor der er 4 radios (ja, nej, måske,
>TEKSTBOX) og man kun kan skrive i tekstboxen, hvis radio'en er
>aktiv.

Det kan ikke lade sig gøre. I ren HTML kan man skrive i tekstboksen
når som helst uanset hvilken knap der er valgt, og det vil være ret træls
for en bruger at sidde i en halv time og skrive blot for bagefter at opdage
at det slet ikke var tekstfeltet der blev aflæst.

Man kan lave det i JavaScript. Her er en rutine jeg benyttede til præcis
den funktionalitet:

// Set focus on textbox
function selectRadioButton() {
if (document.getElementById)
document.getElementById("tbutton").click();
}

Den kan du så bruge sådan. Bemærk at tekstfeltet ikke må hedde det
samme som knapperne, og bemærk at det er den tilføjede id der gør det
muligt for funktionen at finde den rigtige knap:

[...]
<input type="radio" name="Question" value="Textbutton" id="tbutton">
<input type="text" name="Comment" onFocus="selectRadioButton()"/>

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 17:46

> [...]
> <input type="radio" name="Question" value="Textbutton" id="tbutton">
> <input type="text" name="Comment" onFocus="selectRadioButton()"/>

Tak, kan man også bruge class istedet for id... for så er det jo ikke så slemt...
ellers er der 50 id felter der skal skrives...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 18:27

Christian Epstein skrev:

>Tak, kan man også bruge class istedet for id...

Nej, det har intet med CSS at gøre. og id'en skal være unik,
ellers kan systemet jo ikke vide hvilken boks der skal vælges.

Hvorfor er der 50 tekstfelter der skal have id?

--
Bertel

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 19:19

> [...]
> ellers kan systemet jo ikke vide hvilken boks der skal vælges.
>
> Hvorfor er der 50 tekstfelter der skal have id?

Formen er et sprøgeskema der er genereret af en ASP side og en
Database... det ser ud som om jeg bare må beholde det som det

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-05-04 21:20

Christian Epstein skrev:

> Formen er et sprøgeskema der er genereret af en ASP side og en
> Database... det ser ud som om jeg bare må beholde det som det
> er...

Nej da - du skal bare have ASP siden til at generere de id'er også. Når
du så er igang, så sæt lige labels på radio-knapperne, så bliver de
meget lettere at ramme

Hvad dit egentlige problem angår, så er du nødt til at lave det sådan så:

1) Der er fire radio-buttons over hinanden [Ja / Nej / Ved ikke / Se
tekst], og derudover en <input type="text" name="QuestionText"...> som
har et andet name end radio-buttons'ne. En formular kan ikke finde ud af
at have flere elementer med samme name (medmindre du laver et array ud
af dem, og så bliver det noget mere kompliceret).

2) det asp-script som læser formen, går ned og læser i QuestionText som
textboksen har sat hvis det er den radio-button der er valgt.

Du kan så, med javascript (evt + css), gøre sådan så textboksen kun er
synlig hvis man har valgt den sidste af boksene.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>