Layoutproblem IE VS Firefox
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-05-04 13:05

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside http://www.miljokemi.dk/chili

Screenshots:
http://www.miljokemi.dk/images/news/IE.jpg
http://www.miljokemi.dk/images/news/firefox.jpg

Problemet består i at siden ikke ser ens ud i Firefox og IE idet menuen
i venstre side støder helt op til teksten i midten i Firefox, hvilket
ikke er meningen, men ikke i IE. Ydermere har jeg også det problem, at
cellen i højre side er defineret til at være 100 pixels bred men hvis
cellen er tom lader Firefox teksten gå helt ud til kanten fremfor at
lade de 100 pixels være tomme som er meningen.

Er der nogen, der har et bud på, hvori problemet består?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 09-05-04 13:42

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> http://www.miljokemi.dk/chili
> Problemet består i at siden ikke ser ens ud i Firefox og IE

Lige nu benytter du en doctype, der sætter IE i quirksmode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

hvilket vil sige, at IE vil imitere adfæren i ældre udgaver af
browseren.

Prøv med en doctype, der sætter browserne i standards-mode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-05-04 13:54

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.invalid> skrev:

> [...]
> browseren.
>
> Prøv med en doctype, der sætter browserne i standards-mode:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"

Resultatet er desværre det samme. Den eneste ændring er, at width,
height og img border ikke længere accepteres.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-05-04 14:28

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> [...]
> hvis cellen er tom lader Firefox teksten gå helt ud til kanten
> fremfor at lade de 100 pixels være tomme som er meningen.

Umiddelbart ser det ud til, at Firefox ike respekter width hverken i
HTML tags eller i stylesheets alternativt, at teksten wrappes på en
mærkelig måde og "overrider" den definerede værdi for bredden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-05-04 14:38

Hej Morten

Morten Bjergstrøm wrote:
> Umiddelbart ser det ud til, at Firefox ike respekter width hverken i
> HTML tags eller i stylesheets alternativt, at teksten wrappes på en
> mærkelig måde og "overrider" den definerede værdi for bredden.

Nu kan det hurtigt blive lidt svært at overskue når du bruger nestede
tabeller til dit layout. Men så vidt jeg kan se blander du procent og
pixel-bredder i en og samme tabel. Det giver vist problemer, og jeg tro
(TROR) faktisk det er korrekt opførsel af browseren så at ignorere dine
celle-bredder.

Men jeg er ikke sikker. Bør nok lige tjekke på w3.org.

Iøvrigt: Hvis du vil bruge en !doctype som sætter IE i
standard-compliant mode, men stadig have adgang til alle de "deprecated"
tags og attributter i HTML 4.01 Transitional, så brug:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det er en god idé at bruge denne, idet IE og andre browsere så vil bruge
den samme "box-model". Bemærk den er ikke magen til den Anders foreslog.
Den Anders foreslog er en Strict HTML 4.01 dokumenttype hvor de
"deprecated" tags og attributes ikke mere understøttes.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-05-04 15:29

Stig Nygaard <stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> skrev:

> [...]
> problemer, og jeg tro (TROR) faktisk det er korrekt opførsel af
> browseren så at ignorere dine celle-bredder.

Det kunne faktisk være forklaringen.

Jeg har nu løst problemet ved et usynligt 100 pixel bredt billede til
at fastholde cellebredden. Det ser ud til at fungere efter hensigten
selvom det måske nok er lidt af en høkerløsning.

I øvrigt tak til både dig og Anders.

--
Morten http://miljokemi.dk