OTD: Oprettelse af dk.livssyn.jødedom
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 12:58

Set i lyset af DK-hierarkiet indeholder dk.livssyn.kristendom til
kristendommen og dk.livssyn.newage til nyreligiøsitet var der måske en
berettigelse i at lade den danske styregruppe tage stilling til en gruppe
med navnet dk.livssyn.jødedom.

For deltagelse i denne tråd bedes der om seriøsitet, således at
dk-styregruppen vil kunne tage fornuftig stilling i forhold til seriøse
indvendinger / kommentarer / bemærkninger til emnet.

Forslag til fundats:

1. Gruppenavn:
dk.livssyn.jødedom

2. Beskrivelse:
Forum for jødedom og hertil relaterede emner.

3. Fundats:
Alle emner indenfor jødedommen kan tages op i forumet,
lige fra teologiske diskussioner til vidnesbyrd.

Eksempler på relevante emner i gruppen:
* Spørgsmål om Det Gamle Testamente og jødedom generelt.
* Hvad er tro, og hvor kommer troen fra?
* Ser jødedommen ned på kvinder?
* Enhver salig i sin tro - bibelsk begrundet eller ej?
* Etik og moral i forhold til Det Gamle Testamente.

Altså en nyhedsgruppe, hvor alle jødedomsrelaterede spørgsmål,
fortællinger, synspunkter og oplevelser kan tages op.

Det må forventes, at diskussionen til tider kan blive ophedet. Derfor
forventes det, at *alle* deltagere på trods af eventuelle uenigheder
holder en sober tone i debatten. Indlæg, der ikke gør dette, er
uønskede. Undgå at håne folk på grund af deres tro eller mangel på
samme.

Dansk er hovedsproget, men som i alle andre grupper er andre sprog og
nationaliteter selvfølgelig velkommne. Det regnes som almindelig
høflighed at oversætte citater fra f.eks. engelsk, når sådanne
citater indgår som argument i diskussioner, der ellers foregår på
dansk, norsk eller svensk.

Videnskabeligt, sprogligt og filosofisk prægede indlæg kan ofte med
fordel placeres i dk.livssyn, dk.videnskab.teologi, dk.videnskab.religion
eller dk.kultur.sprog.klassisk.

Indlæg, der direkte håner eller latterliggør andre, er uønskede.
Humoristiske bemærkninger fra én skribent til en anden accepteres med
et smil.

Personforfølgelse har intet at gøre her i gruppen og henvises til
dk.snak.mudderkastning. Manglende respekt for dette kan danne grundlag for
klage til udbyder.

Gruppen er ikke beregnet til køb & salg, der i stedet henvises til
relevante grupper i dk.marked-hierarkiet.

Det er ikke tilladt sende indlæg til denne gruppe, der indeholder
vedhæftede filer, som f.eks. musik eller billeder. Disse kan i stedet
sendes til relevante grupper i dk.binaer-hierarkiet og derefter
henvises til i et normalt indlæg.

4. Begrundelse:
Jødedommen har dannet fundament for bl.a. kristendommen.

5. Moderering:
Nej.

6. Forslagsstillere:
Henrik Vestergaard
[Dit navn?]

7. Debatperiode:
01-06-2004 til 22-06-2004

På forhånd tak for en god debat...

Henrik, Slagelse

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-04 13:07

Goddag Henrik

Nu, hvis det her er en OTD (Oplæg Til Diskussion) for oprettelse af en
ny gruppe, skal du i hvert fald også poste det i:

dk.admin
dk.admin.opslag

(huske at markere [OTD] i emnelinjen)

Den Thu, 13 May 2004 13:58:24 +0200 skrev Henrik Vestergaard om OTD:
> [...]

HV> en berettigelse i at lade den danske styregruppe tage stilling til
HV> en gruppe med navnet dk.livssyn.jødedom.

Mnjah... Jeg ved ikke, hvor meget der er behov for det. Der er flere
nyreligiøse end der er af jøder i Danmark og på dansk, såhe... (Hov...
Debatperioden er ikke startet? Eller regner du med at sende den til
dk.admin og dk.admin.opslag fra den 1/6?)

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 13:12

Hej Cyril

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>Nu, hvis det her er en OTD (Oplæg Til Diskussion) for oprettelse af en
>ny gruppe, skal du i hvert fald også poste det i:

Det vil jeg gøre *efter* en debat her i gruppen...

> [...]
>Debatperioden er ikke startet? Eller regner du med at sende den til
>dk.admin og dk.admin.opslag fra den 1/6?)

Lige præcis.... Jeg tænkte, at hvis medlemmerne/læserne her i gruppen havde
haft lejlighed til at debattere en fundats, kunne vi få indsigelserne her i
gruppen.

En del af begrundelsen for oprettelsen vil også være at lette trafikken her
i gruppen...

Henrik, Slagelse

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-04 13:15

Goddag Henrik

Den Thu, 13 May 2004 14:12:15 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: OTD:
Oprettelse af dk.livssyn.jødedom :

HV> En del af begrundelsen for oprettelsen vil også være at lette
HV> trafikken her i gruppen...

Héhé Så tvivlsomme spørgsmål om Jesus kunne komme i en gruppe for
sig og forstyrede mindre?

Fra : Kall, Mogens

Dato : 13-05-04 13:21

"Henrik Vestergaard" skrev

> [...]
> henvises til i et normalt indlæg.
>
> 4. Begrundelse:
> Jødedommen har dannet fundament for bl.a. kristendommen.

13-05-2004 til Dommedag°

Glimrende forslag.

Så kan det måske også være, at vi her på dk.livssyn.kristendom må blive
fritaget for den næsten daglige "jødiske" chikane.

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2038 news:t4Klc.153250$jf4.8172760@news000.worldonline.dk

File-number:
2118

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 13:31

Hej Mogens Kall

"Kall, Mogens" <mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse
> Glimrende forslag.

Tak.

> Så kan det måske også være, at vi her på dk.livssyn.kristendom må blive
> fritaget for den næsten daglige "jødiske" chikane.

Hvorfor opfatte tingene som chikane. Lad dog være med at lade dig
provokere -- besvar det der er relevant....

Men til gengæld er din signatur nedenfor lidt i strid med vejledningen på
http://usenet.dk/netikette/udvidet.html
Den bør maksimalt være på 4 linjer à 72 anslag, og *skal* indledes af --
[minus minus mellemrum]

=== citat ===

=== citat slut ===

Henrik, Slagelse

Fra : Kall, Mogens

Dato : 13-05-04 19:28

"Henrik Vestergaard" skrev

[ ... ]

> Hvorfor opfatte tingene som chikane. Lad dog være med at lade dig
> provokere -- besvar det der er relevant....

I starten ville jeg gerne tro det bedste om ham: Et menneske som ærligt
søgte sandheden og havde fundet den i Jødedommen.

Desværre viser det sig, at Cyril IKKE har vist sig i stand til at imødekomme
en konstruktiv drøftelse af denne hans kritik, hvilket jeg kun kan beklage.

Fra at komme med såkaldte *berettigede* kritiske indlæg udviklede Cyrils
indlæg sig til at blive ren og skær propaganda, hvor kristendommen skulle
tilsvines om og om igen, som en skrue uden ende.

Well, nobody is perfect

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

File-number:
2123

Fra : JoVe

Dato : 13-05-04 13:26

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kristendommen og dk.livssyn.newage til nyreligiøsitet var der måske en
> berettigelse i at lade den danske styregruppe tage stilling til en gruppe

[...klip...]

Meget god ide. Den vil gerne jeg abonnere på og følge debatten i
respektfuld hensyntagen til den tro som der kommer til udtryk.

I denne gruppe synes det mig at en del ytrer sig udelukkende for at
provokere kristne og nedgøre kristendom.

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 13:33

Hej Jørgen

"JoVe" <send_ikke_hertil@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I denne gruppe synes det mig at en del ytrer sig udelukkende for at
> provokere kristne og nedgøre kristendom.

Vil du med på listen over forslagsstillere?

Gælder også andre: hvis I vil med på listen over forslagsstillere, så giv
lige en melding... Så kan vi være en fire-fem stykker når forslaget sendes
på dk.admin og dk.admin.opslag

Henrik, Slagelse

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-05-04 13:46

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> giv lige en melding... Så kan vi være en fire-fem stykker når
> forslaget sendes på dk.admin og dk.admin.opslag

Det virker jo bare ligesom ikke, hvis det er os, der ikke kommer til at
bruge gruppen, der opretter den...

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 14:14

Hej Anders

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40a36df8$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det virker jo bare ligesom ikke, hvis det er os, der ikke kommer til at
> bruge gruppen, der opretter den...
> --
> Mvh
> Anders Peter Johnsen

Ville det ikke være sandsynligt, at de som har deltaget i sådanne tråde
herinde, ville oprette abonnement på gruppen, hvis den blev oprettet. Så
kunne OT-indlæg undgås, og kastes over i relevant gruppe...

Henrik, Slagelse

Fra : Kim2000

Dato : 13-05-04 14:53

> Ville det ikke være sandsynligt, at de som har deltaget i sådanne tråde
> herinde, ville oprette abonnement på gruppen, hvis den blev oprettet. Så
> kunne OT-indlæg undgås, og kastes over i relevant gruppe...

For mig at se lyder som om man ønsker et alibi for at smide Malka'erne over
i en gruppe for sig selv. Selvom jeg ofte er uenig, så holder jeg nu engang
fast i at alle skal have lov til deres mening, alle skal have lov til at
stille spørgsmålstegn ved kristensdommen og alle mulige andre religioner
uden at blive "bortvist" til en gruppen.

Hvis man mener der er for mange indlæg i gruppen, så handler det altså om
engang imellem at vælge et par tråde fra. Jeg ser det kun som positivt, der
er meget trafik i gruppen, alt andet er da endnu værre. Se på fx
dk.helbred.slank, hvor der er et indlæg hver 5. dag (og med god grund, ingen
tør sige noget for samtlige ser reklamer overalt).

mvh
Kim

Fra : Britt Malka

Dato : 13-05-04 15:08

On Thu, 13 May 2004 15:52:44 +0200, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

>For mig at se lyder som om man ønsker et alibi for at smide Malka'erne over
>i en gruppe for sig selv.

Hæ, hæ, dem der skal smide rundt med os, skal sørme være nogle
mandfolk af rang

> [...]
>stille spørgsmålstegn ved kristensdommen og alle mulige andre religioner
>uden at blive "bortvist" til en gruppen.

Det er dejligt at læse om sådan en holdning. Den skinner nu også
igennem i det, du skriver.

Personligt ville jeg ikke føle mig bortvist, hvis der kom en
dk.livssyn.jødedom (kan den hedde noget med ø i øvrigt?), fordi den
gruppe ville bare være et supplement og et sted, hvor man kunne stille
spørgsmål, der var relateret til jødedommen.

Desværre frygter jeg, at der ikke ville være så meget flow i gruppen.

>Hvis man mener der er for mange indlæg i gruppen, så handler det altså om
>engang imellem at vælge et par tråde fra. Jeg ser det kun som positivt, der
>er meget trafik i gruppen, alt andet er da endnu værre.

Enig.

>Se på fx
>dk.helbred.slank, hvor der er et indlæg hver 5. dag (og med god grund, ingen
>tør sige noget for samtlige ser reklamer overalt).

Ja, det er lidt at et tyrani, det dér, og jeg synes, at hetzen
overdrives, men selvfølgelig - hvor går grænsen?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 22:50

Hej Britt

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> gruppe ville bare være et supplement og et sted, hvor man kunne stille
> spørgsmål, der var relateret til jødedommen.

Det var nemlig også håbet, at der ville være mere velfunderede folk, som
netop ville tilmelde sig gruppen, og synes om den "fred" der kunne blive i
en gruppe hvor jødedommen kan diskuteres frit...

> Desværre frygter jeg, at der ikke ville være så meget flow i gruppen.

Det er ikke utænkeligt...

Henrik, Slagelse

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 22:48

Hej Kim

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stille spørgsmålstegn ved kristensdommen og alle mulige andre religioner
> uden at blive "bortvist" til en gruppen.

Jeg foretrækker nu at anskue det fra en anden vinkel. En tidligere tråd
havde ikke opstillet nogen egentlig fundats-mulighed, og det var derfor jeg
ville gøre hele fodarbejdet...

Men man kan altid blive misforstået -- indrømmet...

Ideen var at relevans, fordybelse m.v. kunne ske i fred for "kristen"
chikane, når nu andre vælger at kalde enkeltes indlæg for "jødisk" chikane.
Altså en opdeling i fredelig sameksistens...

Henrik, Slagelse

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-05-04 01:45

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> writes:

> Det virker jo bare ligesom ikke, hvis det er os, der ikke kommer til at
> bruge gruppen, der opretter den...

Bare rolig, det sker ikke.

Et standardkrav før en gruppe oprettes, er nemlig - grundet triste
erfaringer - at der i OTD henvises til betydelige mængder eksisterende
trafik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-04 15:33

Goddag Henrik

Den Thu, 13 May 2004 14:25:53 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: OTD:
Oprettelse af dk.livssyn.jødedom :

HV> Nej. Tvivlsspørgsmål om kristendommen henhører stadig under denne
HV> gruppe...

Okay

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-04 15:41

Goddag Britt

Den Thu, 13 May 2004 16:07:38 +0200 skrev Britt Malka om Re: Oprettelse
af dk.livssyn.jødedom :

BM> On Thu, 13 May 2004 15:52:44 +0200, "Kim2000" <kim2000@mail.dk>

BM> Det er dejligt at læse om sådan en holdning. Den skinner nu også
BM> igennem i det, du skriver.

Det synes jeg også. Jeg mener heller ikke man skal ende med enighed og
jeg skal da gerne medgive at jeg har taget hårdt på Kim de første par
gange da vi jo var i vilde diskussioner med andre (Undskyld,
Kim) og såhe... ja... såhe... ik'?

> [...]
BM> gruppe ville bare være et supplement og et sted, hvor man kunne
BM> stille spørgsmål, der var relateret til jødedommen.

Nej, i så fald ville det hedde dk.livssyn.jodedom

Men jeg tror altså ikke, at der vil være behov for en gruppe for at
stille spørgsmål relaterede til jødedom. Der er ikke så frygteligt meget
interesse for det i Danmark (det er i hvert fald ikke mit indtryk), mon
ikke det lidt, der kommer snildt kunne komme ud i dk.livssyn?

Fra : Peter H

Dato : 13-05-04 18:07

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> henvises til i et normalt indlæg.
>
> 4. Begrundelse:
> Jødedommen har dannet fundament for bl.a. kristendommen.

Dette vil jeg gerne støtte!

--

Peter H
"Resistance is futile! - You WILL become happy!"

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 13-05-04 19:42

On Thu, 13 May 2004 13:58:24 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in

Lyder som en udmærket ide.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen
---------------------------
http://soren.somet.dk

Fra : jørgen

Dato : 13-05-04 21:03

> [...]
> kristendommen og dk.livssyn.newage til nyreligiøsitet var der måske en
> berettigelse i at lade den danske styregruppe tage stilling til en gruppe

Spørgsmålet er jo om der er behov for en sådan gruppe. Altså om der er nok
som vil bruge den hvis den oprettes.

Normalt er det jo sådan at ønsket om en gruppes oprettelse naturligt
udspringer af en vis trafik der allerede foregår i de relaterede grupper.
Personligt er jeg ikke bekendt med at der forefindes tilstrækkeligt med
jødisk relaterede diskussioner som kunne forsvare og begrunde oprettelsen af
en gruppe udelukkende til dette formål.

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 13-05-04 21:10

I news:40a3d48e$0$299$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> [...]
> tilstrækkeligt med jødisk relaterede diskussioner som kunne
> forsvare og begrunde oprettelsen af en gruppe udelukkende til dette

I givet skulle det vel så være sådan at debatter om relationer mellem
jødedom og kristendom så evt. skulle flyttes til den nye gruppe,
hvilket jo kan være med til at en del af det nødvendige
trafikgrundlag.

Men spørgsmålet er jo ganske klart, om der i længden vil være
tilstrækkeligt med trafik efterhånden soom Malka-familien for plonket
alle andre end dem selv.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 22:53

Hej Andreas

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse
> Men spørgsmålet er jo ganske klart, om der i længden vil være
> tilstrækkeligt med trafik efterhånden soom Malka-familien for plonket
> alle andre end dem selv.

Hvorfor alt det person-fnidder, Andreas?

Det ene øjeblik er du enig med den ene - det næste øjeblik hakker du på den
anden...

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 14-05-04 09:24

On Thu, 13 May 2004 22:02:46 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Personligt er jeg ikke bekendt med at der forefindes tilstrækkeligt med
>jødisk relaterede diskussioner som kunne forsvare og begrunde oprettelsen af
>en gruppe udelukkende til dette formål.

Jeg er enig med dig i, at det er et spørgsmål, om der vil være nok
flow i en sådan gruppe, men på den anden side har jeg da fx ikke
postet jødisk relaterede diskussioner her, fordi det ville ikke ligge
inden for fundatsens rammer.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-05-04 22:49

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> mælte sligt:

>Forslag til fundats:
>
>1. Gruppenavn:
>dk.livssyn.jødedom

Du skal have ros for initiativet, men det er en dødssejler. Der er
*slet* ikke nok diskussion om jødedommen på det danske usenethierarki
til at en sådan gruppe bør oprettes - Styregruppen kræver, at der
allerede findes en betydelig diskussion om et emne, førend den opretter
en ny gruppe.

Der findes så godt som ingen jøder på det danske usenet - jeg kan p.t.
kun lige komme i tanke om Cyril (jeg ved ikke, om Britt har konverteret
endnu). Det virker oplagt, at dette er et forsøg på at få den megen
debat som Britt og Cyrils indlæg forårsager flyttet over i en særskilt
gruppe, men det går ikke - den debat drejer sig jo alt overvejende netop
om kristendom og kristne tolkninger af jødedommmen.

>3. Fundats:
>Alle emner indenfor jødedommen kan tages op i forumet,
>lige fra teologiske diskussioner til vidnesbyrd.

Déjà vu :)

>Eksempler på relevante emner i gruppen:
>* Spørgsmål om Det Gamle Testamente og jødedom generelt.

Jøder vil nok ikke bryde sig om en kristen betegnelse som "Gamle
Testamente".

>6. Forslagsstillere:
>Henrik Vestergaard
>[Dit navn?]

Regner du med at være fast bruger af gruppen?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But what is Evil anyway? Is there reason to the rhyme?
Without Evil there can be no Good,

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-04 22:58

Hej Rasmus

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:osq7a0pioaerpvbpc4hs5srl7q17nvaumc@4ax.com...
> [...]
> gruppe, men det går ikke - den debat drejer sig jo alt overvejende netop
> om kristendom og kristne tolkninger af jødedommmen.

Tak for rosen om initiativet. Jeg bemærkede at en tidligere tråd faldt til
jorden, og ville undersøge "markedet" med en reel fundats -- eller forslag
til samme...

> Jøder vil nok ikke bryde sig om en kristen betegnelse som "Gamle
> Testamente".

Så måske en bedre formulering:

Spørgsmål om Torah, profeterne og/eller jødedom generelt.

> Regner du med at være fast bruger af gruppen?

Ja. Religion interesserer mig, ligesom vel også de fleste andre her i
gruppen....

Henrik, Slagelse

Fra : Vidal

Dato : 15-05-04 13:40

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> den debat drejer sig jo alt overvejende netop
> om kristendom og kristne tolkninger af jødedommmen.

- og jødisk tolkning af kristendommen, hvilket jo CM har
leveret et ret forbløffende eksempel på.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 13-05-04 23:01

> [...]
> kristendommen og dk.livssyn.newage til nyreligiøsitet var der måske en
> berettigelse i at lade den danske styregruppe tage stilling til en gruppe
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Det skal komme fra jødedommen selv.
Kristne skal ikke oprette en platform til dem uden at vide om den bliver
brugt.
Både ateister, katolikker og jødedommere?(hedder det det?) vil helst være på
livssyn.kristendom fordi de elsker at modsige evangeliske kristne!))
De har simpelt hen ikke selv noget at komme med, de er "imod-ister"- Det de
er imod er evangelisk kristendom.
Vi er en tro "der vækker modsigelse"-denne modsigelse viser at vi vandrer på
vejen.
De er vores blå stempel på at vi er Jesu diciple.
Jeg ser gerne at vi beholder dette stempel.
En jødedommer? spørger rabien, han finder ikke på noget selv. derfor vil der
ikke komme noget til debat.
En katolik spørger præsten og holder sig til traditionen.
En ateist er kongruent med det sidste illustreret videnskab. Han finder
heller ikke nogen inspiration i sig selv.))
Det de er enige om er at evangelisk kristendom skal modsiges.
Vi er en livsnødvendighed for dem! De kan simpelt hen ikke eksistere uden
os.
Hvis jødedommerne? selv opretter gruppen er det OK. Jeg støtter den ellers
ikke! Foreløbig siger jeg nej!

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-05-04 00:56

Hej Lyrik

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> os.
> Hvis jødedommerne? selv opretter gruppen er det OK. Jeg støtter den ellers

Med vanlig charme og fantastisk evne til ikke at (for)dømme nogen [ironisk
], forstår du jo så at profilere dig med den klareste modstand imod en
sådan gruppe. Det er jo kun godt at alle får lejlighed til at komme til
orde...

;-D

Henrik, Slagelse

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-05-04 08:50

Goddag Rasmus

Den Thu, 13 May 2004 23:48:34 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup om
Re: OTD: Oprettelse af dk.livssyn.jødedom :

RUP> Der findes så godt som ingen jøder på det danske usenet - jeg kan
RUP> p.t. kun lige komme i tanke om Cyril (jeg ved ikke, om Britt har
RUP> konverteret endnu).

En konversion tager flere år, såhe... Nej officielt ikke endnu jøde.

> [...]
RUP> over i en særskilt gruppe, men det går ikke - den debat drejer sig
RUP> jo alt overvejende netop om kristendom og kristne tolkninger af

Korrekt. Debat om jødedom kan findes i diverse fora rundt omkring: Det
mosaiske trosamfund har i hvert fald et, der er religions panel på
religion.dk... Hvis vi får oprettet et par fora mere så ville jeg mene
at det vil dække behovet fint.

RUP> Jøder vil nok ikke bryde sig om en kristen betegnelse som "Gamle
RUP> Testamente".

Nej, det ville de bestemt ikke (nu havde jeg ikke læst fundatsen for jeg
synes vi lige skulle finde ud af, om der overhovedet ville være behov
for det før vi så på enkelthederne)

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-05-04 08:52

Goddag Henrik

Den Thu, 13 May 2004 23:54:32 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
Oprettelse af dk.livssyn.jødedom :

HV> Jeg tror nu egentlig interessen er ved at komme igen.

Hvad bygger du det på?

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-05-04 08:53

Goddag Henrik

Den Thu, 13 May 2004 23:58:14 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: OTD:
Oprettelse af dk.livssyn.jødedom :

HV> Så måske en bedre formulering:
HV> Spørgsmål om Torah, profeterne og/eller jødedom generelt.

Jødedommen er nuogså apokryffe tekster.

Okay, jeg driller

Nøjs med at bruge: "de hebraiske skrifter" det er i øvrigt også det
udtryk der bruges (i hvert fald her i Frankrig) af religionvidenskaben,
religionhistorie m.m. Religiøst set er den også dejlig neutral.

Fra : Vidal

Dato : 14-05-04 09:28

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Altså en nyhedsgruppe, hvor alle jødedomsrelaterede spørgsmål,
> fortællinger, synspunkter og oplevelser kan tages op.

Kunne vi ikke bare omdøbe alt.dk.katolik til alt.dk.jodedom.

Den er vist ikke så overrendt.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-05-04 13:09

Hej Vidal / Villy Dalsgaard

"Vidal" <vidal@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne vi ikke bare omdøbe alt.dk.katolik til alt.dk.jodedom.
> Den er vist ikke så overrendt.
> Venlig hilsen,
> Villy Dalsgaard

Udover du naturligvis har ret i at den omtalte alt.dk.katolik ikke er
særligt velbesøgt, så vil du også ved at kaste et blik på http://usenet.dk
hurtigt opdage, at denne *ikke* styres af dk-hierarkiets styregruppe...

Henrik, Slagelse

Fra : Vidal

Dato : 14-05-04 21:21

Henrik Vestergaard wrote:

> Udover du naturligvis har ret i at den omtalte alt.dk.katolik ikke er
> særligt velbesøgt, så vil du også ved at kaste et blik på http://usenet.dk
> hurtigt opdage, at denne *ikke* styres af dk-hierarkiets styregruppe...

Så meget desto bedre. Malkaerne kender jo miljøet i forvejen.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-05-04 09:53

Goddag Britt

Den Fri, 14 May 2004 10:24:06 +0200 skrev Britt Malka om Re: Oprettelse
af dk.livssyn.jødedom :

> [...]
BM> flow i en sådan gruppe, men på den anden side har jeg da fx ikke
BM> postet jødisk relaterede diskussioner her, fordi det ville ikke

Jeps, vi har problemer nok når vi holder os til fundats

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-05-04 13:51

Goddag Henrik

Den Fri, 14 May 2004 14:05:52 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
Oprettelse af dk.livssyn.jødedom :

HV> Jeg har også indtrykket af at mange tråde bliver startet med
HV> spørgsmål om jødedommen -- problemet er bare at mange af disse tråde
HV> ikke bliver behandlet særlig *seriøst* i denne gruppe, og derfor
HV> tror jeg mange spørgsmål bliver holdt tilbage fordi nogle er bange
HV> for den til tider næsten sekteriske modstand imod alt hvad der er
HV> "jødisk"...

Jo, men det er et generelt problem med denne gruppe, det har det vist
altid været. Uanset om du taler om kristendom eller jødedom. Du kan
se at meget få har været i stand til at tale på en rimelig fornuftig
plan også om kristendommen når blot vi andre tager bibelen med i
samtalen

Jeg tror faktisk ikke, at der vil være mere seriøs snak i en
dk.livssyn.jodedom. Jeg tror kun der vil kunne fremgå seriøs snak i en
modereret forum/mailing-liste system.

Jeg havde overvejet at sætte bl.a. et forum op på www.malka.co.il og så
droppet idéen igen... Måske skulle jeg tage den op igen...

HV> Måske er det bare mig... Det synes som om flere mener trafikken ikke
HV> er stor nok til at holde liv i en gruppe, og det er jo fint nok. Så
HV> fik jeg i det mindste afprøvet *årsagen* til at den tidligere tråd
HV> døde ud...

Jeg tror den tidligere tråd døde ud fordi den var blevet fremlagt af
folk der gerne så Britt og mig ud af dk.livssyn.kristendom, altså en
cyber-gettho.

Vi har altid udtalt os kritik om kristendom, men dengang var problemet
at vi var katolikker (men dog kristne), så da Britts omvendelse til
jødedommen og mit venden tilbage til rødderne dukkede op, blev der øjnet
en god grund til at prøve sparke os ud... Derfor den første
tråd dk.livssyn.jodedom.

Jeg tror at behovet for snak om jødedommen kan, p.t., fint dækkes af et
eller flere private sider. Kommer der mere interesse og er der vild gang
i den, så kan vi vel tage det op igen? Så har vi også mere vægt bag
ordene når vi taler til dk.admin.

er der en liste om religion, generelt, som dermed nødvendigvis også
medtager kristendommen og vi har lige lavet en liste om mellemøsten og
problemer der.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-05-04 09:51

> [...]

> kristendommen og dk.livssyn.newage til nyreligiøsitet var der måske en
> berettigelse i at lade den danske styregruppe tage stilling til en gruppe

Er der overhovedet nok trafik om jødedom til at berettige til en sådan
gruppe?

Dk.videnskab.relgion virker temmelig død, og er i øvrigt på mange måder
det samme som dk.livssyn.kristendom. Døde grupper er ikke smarte, bl.a.
fordi de modvirker oprettelsen af levende grupper om deres emner, når
der er kommet nok interesserede.

Læg i øvrigt mærke til at vi aldrig har fået en gruppe som:

dk.livssyn.islam.
--
Per Erik Rønne