|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skoda Octavia - kæmpebremser Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-05-04 21:45
 | 
 |  | Hej gutter
 
 Da vi forleden var ude at se biler i Bella, gik Mogens Knudsen og jeg lidt
 sammen og kikkede på mange af de spændende nyheder.
 
 En af de ting, som vi kikkede på var blandt andet bremserne på Octavia.
 
 På modellen 1,8 T RS er de noget større end på den alm. 1,8T-model - faktisk
 er de gigantiske, IMO.
 
 De forreste skiver er 328 mm (!) i diameter og 28 mm i tykkelsen. Slap af
 hvor er det vildt..!
 
 Til sammenligning har Golf R32 med gigant-bremser fra fabrikken, skiver der
 er 333 mm - og her er bremserne taget direkte fra Phaeton - umulige at køre
 varme, hvis man skal tro skribenter i diverse magasiner.
 
 Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal kunne
 bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ store
 bremser....!
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  jan@stevns.net (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  12-05-04 21:53
 | 
 |  | 
 
            "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :
 >Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal kunne
 >bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ store
 >bremser....!
 ermmmm...  størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
  Mogens Knudsen (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  12-05-04 21:50
 | 
 |  | On Wed, 12 May 2004 22:52:30 +0200, jan@stevns.net wrote:
 
 >ermmmm...  størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)
 
 Men der er en positiv sammenhæng
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
   jan@stevns.net (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  12-05-04 22:15
 | 
 |  | 
 
            Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :
 >Men der er en positiv sammenhæng
 du glemmer faktorenes orden ;)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
  Ukendt (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-05-04 21:56
 | 
 |  | > ermmmm...  størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)
 
 Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart mål
 for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed.
 
 Her handler det nemlig mere om størrelse end om hurtig elektronik i ABS´en.
 Den gælder primært ved nedbremsninger fra 100 km/t o. lign.
 
 Man kunne selvfølgelig forestille sig, at man havde sat bittesmå calibre
 på - men det er ret usandsynligt.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   jan@stevns.net (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  12-05-04 22:15
 | 
 |  | 
 
            "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :
 >Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart mål
 >for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed.
 Sikke da noget vås, Jan - store skiver kan være bedre end små, de kan
 også sagtens være dårligere...
 At tro at bare de er store, er de gode, svarer til at glo på et
 speedometer, der går til 300 ....  nørjjjj hvor den kan ;)
 Hvis du har 2 calibre i størrelse svagpisser, dur det ikke, hvis de
 ikke kan få ordentlig køling, er de kun marginalt bedre end mindre
 skiver, fordi deres overflade alene giver en større flade der kan
 afgive varme. 
 >Her handler det nemlig mere om størrelse end om hurtig elektronik i ABS´en.
 >Den gælder primært ved nedbremsninger fra 100 km/t o. lign.
 ABS'en er totalt ligegyldig i denne sammenhæng, hvis calibren kan
 klemme tilstrækkeligt kraftigt, er det dækkets vedhæftningsevne der
 tæller, og intet andet - og i dag, kan de fleste biler klodse, også
 ved 180
 >Man kunne selvfølgelig forestille sig, at man havde sat bittesmå calibre
 >på - men det er ret usandsynligt.
 Nu vil jeg sgu'tte være den første til at mene at *den* koncern,
 hidtil har brillieret ved at dimensionere tingene korrekt.
 (de var nu heldige, at de ikke reklamerede med besermachen, medens de
 lusede bremser på passat brillierede ved deres mangle på at virke)
 Men -  når så malurten er hældt ud af bægeret, så kan man få
 fantastiske bremser, ved at lave det rigtigt.
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
    Ebbe Kristensen (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ebbe Kristensen
 | 
 Dato :  13-05-04 07:31
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net wrote in message news:<nf45a0t5mkncf1g64joo3kcol6l0a9j6ki@dtext.news.tele.dk>...
 > Men -  når så malurten er hældt ud af bægeret, så kan man få
 > fantastiske bremser, ved at lave det rigtigt.
 Der kom du godt nok med en eviggyldig sandhed    Ebbe
            
             |  |  | 
    Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 09:17
 | 
 |  | 
 
            > >Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart mål
 > >for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed.
 > Sikke da noget vås, Jan - store skiver kan være bedre end små, de kan
 > også sagtens være dårligere...
 Hvis du anklager mig for at skrive noget "vås", så bør du læse meget
 grundigt, hvad det er, jeg faktisk skriver.
 Jeg skriver ikke, at der er en naturlov, der siger, at store skiver pr
 definition giver korte bremselængder. Jeg skriver, at du ikke umiddelbart
 finder noget bedre mål - nogen bedre "tommelfinger-regel" - for hvor
 kraftigt den kan bremse ned fra høj fart, end størrelsen på skiverne.
 Dette har jo så vidt jeg kan se ikke anfægtet - i hvert fald ikke
 substantielt.
 > At tro at bare de er store, er de gode, svarer til at glo på et
 > speedometer, der går til 300 ....  nørjjjj hvor den kan ;)
 Der er en ret stor statistisk sammenhæng mellem biler, der fra fabrikken har
 et speedometer, der går til 300 km/t og biler, der også i virkeligheden er
 ret hurtige. Det er ikke et endegyldigt bevis - men sandsynligheden er ret
 god. Det var DET, der var pointen.
 > Hvis du har 2 calibre i størrelse svagpisser, dur det ikke, hvis de
 > ikke kan få ordentlig køling, er de kun marginalt bedre end mindre
 > skiver, fordi deres overflade alene giver en større flade der kan
 > afgive varme.
 Det der er der ikke ret meget trolddom i. Er der mon nogen, der er i uenige
 med dig..?
 > ABS'en er totalt ligegyldig i denne sammenhæng, hvis calibren kan
 > klemme tilstrækkeligt kraftigt, er det dækkets vedhæftningsevne der
 > tæller, og intet andet - og i dag, kan de fleste biler klodse, også
 > ved 180
 Du diskuterer som de blinde slås. Læser du overhovedet, hvad jeg skriver..?
   For det første er ABS´en ikke ligegyldig, hvis der kan leveres
 tilstrækkeligt meget bremsekraft.
 For det andet skriver du, at alle biler i dag kan låse ved 180 km/t. Dette
 er ikke korrekt - om end mange kan.
 Der er to forhold, der er vigtige at nævne her, og som støtter
 nødvendigheden af store bremseskiver:
 1. forhold:
 Ofte bremser folk ikke kun med måske 60 procent af bremsekraften til at
 begynde med. I de efterfølgende sekunder går alvoren op for mange bilister,
 når de nærmer sig den pågældende forhindring. Så hæver de bremsetrykket til
 måske 80 procent. Udover at det er et sikkerhedsmæssigt problem, at de ikke
 bare sparker bremsen i bund fra første sekund betyder det også, at bremsen
 når at løbe varm, før de beder om alt hvad den har i sig. Dette kræver
 overskud i dimensioneringen.
 2. forhold:
 ABS forhindrer at bremserne låser, og dette øger behovet for gode store
 bremser, da der opstår en masse varme. Masser af biler har væsentlig fading
 ved nedbremsning fra 180 - det ville du vide, hvis du bevægede dig med de
 hastigheder.    Det er ikke dækkets vedhæftningsevne, der er det svage led
 ved så høj hastighed. Allerede efter 2-3 sekunders nedbremsning er skiverne
 afsindigt varme, og de mindre bremser kan ikke længere låse.
 > Nu vil jeg sgu'tte være den første til at mene at *den* koncern,
 > hidtil har brillieret ved at dimensionere tingene korrekt.
 At der er problemer med vand, der kastes op på skiverne, betyder jo altså
 ikke, at man har monteret Fiat 127 calibre på en bil med 328 mm skiver, vel
 Jan.
 > Men -  når så malurten er hældt ud af bægeret, så kan man få
 > fantastiske bremser, ved at lave det rigtigt.
 Endnu en selvfølgelighed.    Faktum er, at man ikke får et ret meget bedre "tommelfinger-grundlag" end
 skivernes størrelse, hvis man vil vide, hvor hurtigt en slæde stopper fra
 f.eks. 200 km/t - eller fra 180 km/t med 4 mand og en flok kufferter bagi -
 en normal rejsehastighed gennem Tyskland.
 Mit indlæg udtrykte forbløffelse over skivernes størrelse - og så nævnte jeg
 dette.
 -- 
 / Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
     Fly Christensen (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  13-05-04 10:40
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 13 May 2004 10:17:11 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:
 [snip]
 >Hvis du anklager mig for at skrive noget "vås", så bør du læse meget
 >grundigt, hvad det er, jeg faktisk skriver.
 >
 >Jeg skriver ikke, at der er en naturlov, der siger, at store skiver pr
 >definition giver korte bremselængder. Jeg skriver, (...)
 [snip]
 >>  og i dag, kan de fleste biler klodse, også
 >> ved 180
 (...)
 >For det andet skriver du, at alle biler i dag kan låse ved 180 km/t. Dette
 >er ikke korrekt - om end mange kan.
 Hehe!
 I to kan tage hinanden i hånden, når I skal på læsekursus!    Fly
            
             |  |  | 
      Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 12:01
 | 
 |  | 
 
            > >>  og i dag, kan de fleste biler klodse, også
 > >> ved 180
 > >For det andet skriver du, at alle biler i dag kan låse ved 180 km/t.
 Dette
 > >er ikke korrekt - om end mange kan.
 > I to kan tage hinanden i hånden, når I skal på læsekursus!    Ja, ok - der fik du mig. My mistake.    Det ændrer dog ikke ved det grundlæggende i, at det er korrekt, at 328 * 28
 mm skiver er en ret god indikator for noget seriøs braking power...!    -- 
 / Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
     jan@stevns.net (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  13-05-04 18:33
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" <intet svar> skrev :
 >Hvis du anklager mig for at skrive noget "vås", så bør du læse meget
 >grundigt, hvad det er, jeg faktisk skriver.
 Jeg har læst det igen, uden at det ændrer ved min mening - det jeg
 anholder er denne sætning fra din hånd :
 "Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart
 mål for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed."
 >Dette har jo så vidt jeg kan se ikke anfægtet - i hvert fald ikke
 >substantielt.
 Du mangler vist et "du" - men jo, jeg har sgu' anfægtet det, og såmænd
 også subst.... et eller andet fremmedord
 Jeg fortæller dig jo præcist, at størrelsen på skiven, siger ligeså
 meget om bilens evne til at bremse, som speedometeret angivelser.
 >> Hvis du har 2 calibre i størrelse svagpisser, dur det ikke, hvis de
 >> ikke kan få ordentlig køling, er de kun marginalt bedre end mindre
 >> skiver, fordi deres overflade alene giver en større flade der kan
 >> afgive varme.
 >Det der er der ikke ret meget trolddom i. Er der mon nogen, der er i uenige
 >med dig..?
 Næppe ;)
 >> ABS'en er totalt ligegyldig i denne sammenhæng, hvis calibren kan
 >> klemme tilstrækkeligt kraftigt, er det dækkets vedhæftningsevne der
 >> tæller, og intet andet - og i dag, kan de fleste biler klodse, også
 >> ved 180
 >Du diskuterer som de blinde slås. Læser du overhovedet, hvad jeg skriver..?
 >   Det kan du vel udlede at mit svar ?  
 >For det første er ABS´en ikke ligegyldig, hvis der kan leveres
 >tilstrækkeligt meget bremsekraft.
 ABS'en gør hverken til aller fra i det hastigheder, da ingen ved deres
 fulde fem, knalder pedalen i bund, når farten er deroppe hinsides
 fornuften.
 >For det andet skriver du, at alle biler i dag kan låse ved 180 km/t. Dette
 >er ikke korrekt - om end mange kan.
 Du, din høvl - hva' med at du selv læser hvad *jeg* skriver - jeg
 skrev "de fleste" - ikke som du anfører "alle" 
 1-1 ?
 >Der er to forhold, der er vigtige at nævne her, og som støtter
 >nødvendigheden af store bremseskiver:
 >1. forhold:
 >Ofte bremser folk ikke kun med måske 60 procent af bremsekraften til at
 >begynde med. I de efterfølgende sekunder går alvoren op for mange bilister,
 >når de nærmer sig den pågældende forhindring. Så hæver de bremsetrykket til
 >måske 80 procent. Udover at det er et sikkerhedsmæssigt problem, at de ikke
 >bare sparker bremsen i bund fra første sekund betyder det også, at bremsen
 >når at løbe varm, før de beder om alt hvad den har i sig. Dette kræver
 >overskud i dimensioneringen.
 >2. forhold:
 >ABS forhindrer at bremserne låser, og dette øger behovet for gode store
 >bremser, da der opstår en masse varme. Masser af biler har væsentlig fading
 >ved nedbremsning fra 180 - det ville du vide, hvis du bevægede dig med de
 >hastigheder.    Det er ikke dækkets vedhæftningsevne, der er det svage led
 >ved så høj hastighed. Allerede efter 2-3 sekunders nedbremsning er skiverne
 >afsindigt varme, og de mindre bremser kan ikke længere låse.
 Nu har jeg kun 2 gange i mit liv, præsteret at bremse ned til 0, fra
 hastigheder i høje luftlag, og Scorpio'en havde sgu' intet besvær
 dermed, det havde den anden 200+ bil såmænd heller ikke 
 >> Nu vil jeg sgu'tte være den første til at mene at *den* koncern,
 >> hidtil har brillieret ved at dimensionere tingene korrekt.
 >At der er problemer med vand, der kastes op på skiverne, betyder jo altså
 >ikke, at man har monteret Fiat 127 calibre på en bil med 328 mm skiver, vel
 >Jan.
 Dimensionering Jan,  dimensionering -  at sætte et skide skjold på,
 hører ikke herunder. Jeg tænkte nu mest på deres ydmyge fortøj, det
 ligner sgu' ikke noget der kan noget
 >> Men -  når så malurten er hældt ud af bægeret, så kan man få
 >> fantastiske bremser, ved at lave det rigtigt.
 >Endnu en selvfølgelighed.    Jep !
 >Faktum er, at man ikke får et ret meget bedre "tommelfinger-grundlag" end
 >skivernes størrelse, hvis man vil vide, hvor hurtigt en slæde stopper fra
 >f.eks. 200 km/t - eller fra 180 km/t med 4 mand og en flok kufferter bagi -
 >en normal rejsehastighed gennem Tyskland.
 ........ tsk tsk ...
 >Mit indlæg udtrykte forbløffelse over skivernes størrelse - og så nævnte jeg
 >dette.
 Mit skyldtes forbavselse over at du røg på den ;)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
      Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 19:25
 | 
 |  | 
 
            > Jeg fortæller dig jo præcist, at størrelsen på skiven, siger ligeså
 > meget om bilens evne til at bremse, som speedometeret angivelser.
 Det er et faktum, at biler med store bremser *som regel* også har stor
 bremseevner - og at biler med små bremser som regel har lille bremse-evne.
 Enhver der påstår andet, aner ikke hvad han snakker om, Jan. Så ved jeg
 ikke, om du stadig er uenig.    > ABS'en gør hverken til aller fra i det hastigheder, da ingen ved deres
 > fulde fem, knalder pedalen i bund, når farten er deroppe hinsides
 > fornuften.
 Det er INTET probem at hamre pedalen i bund med over 200 km/t i en seriøs
 bil. Jeg vil i mangel på beskedenhed påstå, at jeg har en vis erfaring i den
 slags. En dag, hvor Thomas, Mogens og jeg var ude at køre i en bil med store
 bremser, gjorde vi det på min anmodning. INTET problem - overhovedet.
 Du kan satme tro, ABS gør en forskel.
 > Nu har jeg kun 2 gange i mit liv, præsteret at bremse ned til 0, fra
 > hastigheder i høje luftlag, og Scorpio'en havde sgu' intet besvær
 > dermed, det havde den anden 200+ bil såmænd heller ikke .
 Den sejler afsted ift biler med ordentlige bremser - du mangler at prøve
 det, Jan.
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
       jan@stevns.net (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  13-05-04 19:53
 | 
 |  | 
 
            "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :
 >Det er et faktum, at biler med store bremser *som regel* også har stor
 >bremseevner - og at biler med små bremser som regel har lille bremse-evne.
 Århhh hold da op - hvordan kan du bruge "faktum", og "som regel" i en
 og samme sætning ?
 >Enhver der påstår andet, aner ikke hvad han snakker om, Jan. Så ved jeg
 >ikke, om du stadig er uenig.    Hør nu her !  og læs hvad jeg skriver :  Det er din påstand, at der er
 en automagisk sammenhæng mellem store bremseskiver, og en bil's evne
 til at bremse, jeg anfægter 
 >> Nu har jeg kun 2 gange i mit liv, præsteret at bremse ned til 0, fra
 >> hastigheder i høje luftlag, og Scorpio'en havde sgu' intet besvær
 >> dermed, det havde den anden 200+ bil såmænd heller ikke .
 >Den sejler afsted ift biler med ordentlige bremser - du mangler at prøve
 >det, Jan.
 Sejler afsted ....  Hvad ved du om det ? Har du nogensinde prøvet en
 Scorpio - bare så det er på plads.
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
        Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 22:28
 | 
 |  | 
 
            > Århhh hold da op - hvordan kan du bruge "faktum", og "som regel" i en
 > og samme sætning ?
 Fordi jeg taler om statistiske sammenhænge - der siger man den slags.
 > Hør nu her !  og læs hvad jeg skriver :  Det er din påstand, at der er
 > en automagisk sammenhæng mellem store bremseskiver, og en bil's evne
 > til at bremse, jeg anfægter .
 Jeg skriver, at store skiver er en god indikator for god bremseevne. Dette
 betyder ikke, at det ene nødvendigvis medfører det andet.
 > Sejler af sted ....  Hvad ved du om det ? Har du nogensinde prøvet en
 > Scorpio - bare så det er på plads.
 Din Scorpio ville tage sig latterlig ud, hvis du skulle forsøge at udbremse
 for eksempel en Octavia RS fra rigtig høj hastighed. Er du i tvivl om det..?
 Den ville formentlig ikke engang kunne udbremse min oldgamle Vectra.
 De små bitte skiver (278 mm) ville lyse røde allerede inden Octaviaens
 bremser (328 mm) ville få sved på panden.    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
         Henrik B. (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  13-05-04 22:35
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:40a3e84d$0$504$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 
 > De små bitte skiver (278 mm) ville lyse røde allerede inden...
 
 Er de dobbeltventilerede? Jan eller Jan?
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
          Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 22:41
 | 
 |  | > > De små bitte skiver (278 mm) ville lyse røde allerede inden...
 
 > Er de dobbeltventilerede? Jan eller Jan?
 
 Dobbeltventilerede...??
 
 Der er der duulme da ikke mange alm biler, der har.
 
 Mener du både ventilerede og med "huller"..?
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
           Henrik B. (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  13-05-04 23:05
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:40a3eb82$0$442$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Dobbeltventilerede...??
 >
 > Der er der duulme da ikke mange alm biler, der har.
 >
 > Mener du både ventilerede og med "huller"..?
 
 Nej, jeg mener to skiver, med huller/kanaler ned imellem.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
            Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 05:53
 | 
 |  | 
 
            > Nej, jeg mener to skiver, med huller/kanaler ned imellem.
 Ok - det har de begge..    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
         Cosworth POWER (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cosworth POWER
 | 
 Dato :  13-05-04 22:39
 | 
 |  | 
 
            > Din Scorpio ville tage sig latterlig ud, hvis du skulle forsøge at
 > udbremse for eksempel en Octavia RS fra rigtig høj hastighed. Er du i
 > tvivl om det..?
 Enig!!!
 > De små bitte skiver (278 mm) ville lyse røde allerede inden Octaviaens
 > bremser (328 mm) ville få sved på panden.    Skiver er de samme som der sidder på en Ford Sierra Cosworth 4x4 og de kan
 IKKE holde til at bremse fra 200-0 km/t flere gange.  Gør du den een gang
 kan du tydelig mærke på skiverne at de har ydet max, hvorefter de typisk er
 skæve.  Det er netop derfor at man sætter 330mm skiver + 6 stemplet kalibre
 på bilen, fordi bremserne er elendige i forhold til en effekt på f.eks.
 330-450hk!
 Derfor jeg tror ikke på en Scorpio bremser mere effektiv end en Ford Sierra
 Cosworth 4x4!  Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra 180-120 kmt
 flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder at fade!
 -- 
 Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/  - importguide
            
             |  |  | 
          Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 22:49
 | 
 |  | 
 
            > Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra 180-120 kmt
 > flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder at fade!
 Det gør næsten alle alm. biler - og hvis man laver en 200 -> 0 km/t med
 bremsen trådt solidt i bund fader næsten alt, når man nærmer sig stilstand.
 Her ville små skiver ALDRIG have en chance - mens store skiver langt bedre
 ville kunne klare opgaven - såfremt tingene i øvrigt er i orden.
 De færreste mennesker har prøvet den slags i virkeligheden - men det
 afholder dem ikke fra at have en mening om det.    Jan - enten misforstår du mig - eller også kæmper du en håbløs kamp her.    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
           Cosworth POWER (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cosworth POWER
 | 
 Dato :  13-05-04 23:01
 | 
 |  | 
 
            > Her ville små skiver ALDRIG have en chance - mens store skiver langt
 > bedre ville kunne klare opgaven - såfremt tingene i øvrigt er i orden.
 Ja - f.eks. på R32'eren eller S60R'eren!
 > De færreste mennesker har prøvet den slags i virkeligheden - men det
 > afholder dem ikke fra at have en mening om det.    Tag den ;)
 -- 
 Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/  - importguide
            
             |  |  | 
            Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 05:55
 | 
 |  | 
 
            > > De færreste mennesker har prøvet den slags i virkeligheden - men det
 > > afholder dem ikke fra at have en mening om det.    > Tag den ;)
 Måske - men jég kender sgutte nogen personer i min familie eller
 ikke-NG-relaterede omgangskreds, der har gjort i den slags.    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
             Mogens Knudsen (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-05-04 15:19
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 14 May 2004 06:55:15 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 wrote:
 >Måske - men jég kender sgutte nogen personer i min familie eller
 >ikke-NG-relaterede omgangskreds, der har gjort i den slags.    Du kører ikke så meget sydpå?
 /Mogens
            
             |  |  | 
              Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 15:26
 | 
 |  | 
 
            > >Måske - men jég kender sgutte nogen personer i min familie eller
 > >ikke-NG-relaterede omgangskreds, der har gjort i den slags.    > Du kører ikke så meget sydpå?
 Mig..?
 Det ved du da, jeg gør.
 På ture sydpå bremser jeg nu sjældent fra 200 -> 0 km/t - men en del fra
 180-100 km/t.
 De gange jeg har lavet de andre opbremsninger har det været for at gøre
 det - og intet andet. På bane har jeg lavet en del opbremsninger fra måske
 150 -> 40 km/t.
 I øvrigt talte jeg mere om "almindelige mennesker". Jeg tror ikke, der er
 mange mennesker "ude på gaden", der har lavet 200 ->0.
 I hvert fald ikke min normale omgangskreds eller familie.
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
               Mogens Knudsen (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-05-04 15:35
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 14 May 2004 16:26:08 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 wrote:
 >Mig..?
 Jep :)
 >Det ved du da, jeg gør.
 Jow, jow...
 >På ture sydpå bremser jeg nu sjældent fra 200 -> 0 km/t - men en del fra
 >180-100 km/t.
 "I" skrev altså: "Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra
 180-120 kmt flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder
 at fade!"
 Dét har de fleste vel - også du...    >I øvrigt talte jeg mere om "almindelige mennesker". Jeg tror ikke, der er
 >mange mennesker "ude på gaden", der har lavet 200 ->0.
 >I hvert fald ikke min normale omgangskreds eller familie.
 Næh, selvfølgelig ikke. Dé synes jo, at +130 er helt vildt    /Mogens
            
             |  |  | 
                Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 15:53
 | 
 |  | 
 
            > "I" skrev altså: "Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra
 > 180-120 kmt flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder
 > at fade!"
 > Dét har de fleste vel - også du...    Jég har - men de fleste...?
 I dont´t think so - but I don´t know.    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
                 Mogens Knudsen (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-05-04 16:12
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 14 May 2004 16:53:15 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 wrote:
 >Jég har - men de fleste...?
 Af dem du kender og NG-interesserede !!!     /Mogens
            
             |  |  | 
                  Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 16:45
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:1do9a05r5n2f9j681g2t0gvb793npl4n4m@4ax.com...
 > On Fri, 14 May 2004 16:53:15 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 > wrote:
 >
 > >Jég har - men de fleste...?
 >
 > Af dem du kender og NG-interesserede !!!     Sikke dog en masse der er skrevet om bremser.
 Selvfølgelig har man da prøvet at bremse ned fra topfart til 0 km/t flere
 gange efter hinanden.
 Alt andet vil da være ansvarsforflygtigelse. Bilen skal kunne stoppe til
 enhver tid.
 Da jeg kørte løb, blev skiver og bremser kørt til:
 1. først med svag fod et par gange
 2. kørsel fortsættes for at køle jævnt.
 3. kørsel i 2-3 gear med foren let på bremsen, til det ryger svagt.
 4. afkøling under kørsel
 5. nedbremsning fra ca. 100 km/t til 0 , indtil den fadede!
 6. afkøling under kørsel
 7. herefter var fading et næsten ikke eksisterende problem, men der skulle
 noget kraftige tryk på pedalen.
 Det var HD klodser fra Roulund
 Det ville være huld i hovedet ikke at foretage ovenstående hvis vi viste, at
 flyvestation Karup indgik i prøverne: her blev der brugt for at bremse fra
 mas og langt ned mange gange.
 Har I virkelig ikke set billeder af skiver der under løb om natten lyser om
 kap med fuldmånen: skønt syn, og bremserne skal virke under de forhold, og
 det gjorde de, og bremsevæsken kogte ikke, for den var selvfølgelig skiftet:
 ABS eller ej har intet med dette at gøre.
 i dag f.eks :
http://www.autobremsen.dk/Tunings%20&%20tricks/sportbrems/sportbremser.htm -- 
 Møller
            
             |  |  | 
                   Cosworth POWER (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cosworth POWER
 | 
 Dato :  14-05-04 19:51
 | 
 |  | 
 
            > Sikke dog en masse der er skrevet om bremser.
 Hehe - ja.  Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden nu?? ;)
 -- 
 Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/  - importguide
            
             |  |  | 
                    Mogens Knudsen (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-05-04 19:48
 | 
 |  | On Fri, 14 May 2004 20:50:53 +0200, "Cosworth POWER"
 <tkrath@SLEThotmail.com> wrote:
 
 >Hehe - ja.  Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden nu?? ;)
 
 Han er ude at måle efter..... :)
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
                     Cosworth POWER (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cosworth POWER
 | 
 Dato :  14-05-04 19:53
 | 
 |  | 
 
            >> Hehe - ja.  Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden
 >> nu?? ;)
 >
 > Han er ude at måle efter..... :)
 ROFL!
 -- 
 Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/  - importguide
            
             |  |  | 
                      Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 20:01
 | 
 |  | 
 "Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
 news:c834bh$1sjn$1@news.cybercity.dk...
 > >> Hehe - ja.  Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden
 > >> nu?? ;)
 > >
 > > Han er ude at måle efter..... :)
 >
 > ROFL!
 på spirilen ?
 Sådan som den lyde, har den vel et anker i stedet for bremser.   -- 
 Møller
            
             |  |  | 
                       jan@stevns.net (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  14-05-04 20:48
 | 
 |  | 
 
            "Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev :
 >Sådan som den lyde, har den vel et anker i stedet for bremser.   Jeg ved ikke hvad den har, men den's bremser imponerer satme ikke ;(
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
                        Ukendt (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-05-04 12:25
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> wrote in message
 news:0i8aa0p2p55f1pllu5mejga4raffirp377@dtext.news.tele.dk...
 > "Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev :
 >
 > >Sådan som den lyde, har den vel et anker i stedet for bremser.   >
 > Jeg ved ikke hvad den har, men den's bremser imponerer satme ikke ;(
 Er det ikke generelt for amerikanske biler   , det var det i hvert fald før
 i tiden.
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
                     jan@stevns.net (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  14-05-04 20:47
 | 
 |  | 
 
            Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :
 >Han er ude at måle efter..... :)
 Høhø ....   det gider jeg da ikke spilde min tid på. Så længe bilen
 kan bremse som jeg vil, må folk sgu' tro det de vil om størrelse og
 gørelse ;)
 
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
                    jan@stevns.net (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  14-05-04 20:46
 | 
 |  | 
 
            "Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :
 >Hehe - ja.  Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden nu?? ;)
 Nøehh - jeg er bare kommet sent hjem.
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
   Jørgen M. Rasmussen (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  12-05-04 22:22
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 > > ermmmm...  størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)
 >
 > Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart mål
 > for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed.
 >
 Og det siger da slet ikk noget om de fx. kan bremse, når de er våde,
 tværtimod   . Hvis du læser på tyske forums popper subj. op rimeligt tit,
 så prob. er IKKE løst.
            
             |  |  | 
    Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 15:04
 | 
 |  | > Og det siger da slet ikk noget om de fx. kan bremse, når de er våde,
 
 Nej, det er helt rigtigt.
 
 Hvis der er andre fejl på bremserne, kan store skiver ikke hjælpe på dette.
 
 Det gælder også for eksempel hul på bremseslangerne - eller dårlig
 bremsevæske.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Forsberg (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Forsberg
 | 
 Dato :  13-05-04 06:06
 | 
 |  | 
 
            Har selv haft bilen og selv om breseskiverne var større bremser den ikke
 overbevisende specielt i regnvejr hvor der kan samle sig skidt fra vejen i
 bremserne (hvist nok et gennerelt VAG problem har jeg hørt) ellers monster
 fin bil meget for pengene.
 MVH
 Thomas Forsberg
 <jan@stevns.net> wrote in message
 news:pj35a05on7g12bqvmped6msn44rhmjntp7@dtext.news.tele.dk...
 > "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :
 >
 > >Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal kunne
 > >bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ store
 > >bremser....!
 >
 > ermmmm...  størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)
 >
 >
 > -- 
 > jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 > Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
   Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 08:57
 | 
 |  | 
 "Thomas Forsberg" <darksaintREMOVE@bredband.net> skrev i en meddelelse
 bremser den ikke
 > overbevisende specielt i regnvejr hvor der kan samle sig skidt fra vejen i
 > bremserne
 Pradan,Skoda.DK og FDM påstår ellers prob. løst med montage af nogle
 "skærme"   ). Jeg har været i disput med BEGGE vedr. bla. dette, negativ
 resultat, FDM er "i lommen" på VW!!.
 ellers monster
 > fin bil meget for pengene.
 >
 Enig, synd at "tegningen" skal ØDELÆGGES af en organisation som har fået
 "primadonna nøkker", og svare utilfredse kunder lige så arrogant som VW.
            
             |  |  | 
    Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 16:59
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
 news:40a32a2c$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Thomas Forsberg" <darksaintREMOVE@bredband.net> skrev i en meddelelse
 >
 > bremser den ikke
 > > overbevisende specielt i regnvejr hvor der kan samle sig skidt fra vejen
 i
 > > bremserne
 >
 > Pradan,Skoda.DK og FDM påstår ellers prob. løst med montage af nogle
 > "skærme"   ). Jeg har været i disput med BEGGE vedr. bla. dette, negativ
 > resultat, FDM er "i lommen" på VW!!.
 Tilbagekaldelsesmeddelslse.
 Model    Årgang     Identifikation
 A6       op til 2001  Alle indtil den netop faceliftede model
 Årsag: Audi og VW har haft bremseproblemer, hvilket medførte, at ekstra
 spoiler blev monteret ved forhjulsbremserne på A4, A6 og VW Passat. Audi
 tilbyder nu spoiler til A6-ejere. Der sker ingen officiel tilbagekaldelse,
 men ejerne kan selv kontakte et autoriseret værksted og få ændringen
 foretaget.
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
   Landberg (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Landberg
 | 
 Dato :  13-05-04 09:18
 | 
 |  | 
 
            > Har selv haft bilen og selv om breseskiverne var større bremser den ikke
 > overbevisende specielt i regnvejr hvor der kan samle sig skidt fra vejen i
 > bremserne (hvist nok et gennerelt VAG problem har jeg hørt) ellers monster
 > fin bil meget for pengene.
 Som jeg husker min RS, så bremsede den forrygende. Jeg målte den flere gange
 med en G-måler til at bremse fra 100-0km/t på 38 meter. Det er særdeles
 godt. Husker bl.a. en dag hvor jeg kørte sammen med en makker. Han havde en
 106GTi. Når vi maxbremsede på våd vej, så brugte han 3-4 meter mere end mig
 på trods af hans bils meget lave vægt. Når han havde lavet en-to kraftige
 opbremsninger, så lugtede Pug'gen fælt. RS'en var helt ligeglad, den
 bremsede og bremsede igen og igen.
 MVH
 Thomas Landberg
www.bokstuning.dk |  |  | 
    Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 09:36
 | 
 |  | 
 
            > Som jeg husker min RS, så bremsede den forrygende. Jeg målte den flere
 gange
 > med en G-måler til at bremse fra 100-0km/t på 38 meter.
 Her betyder dæk og ABS´ens hurtighed rigtig, rigtig meget.
 > Husker bl.a. en dag hvor jeg kørte sammen med en makker. Han havde en
 > 106GTi. Når vi maxbremsede på våd vej, så brugte han 3-4 meter mere end
 mig
 > på trods af hans bils meget lave vægt.
 Dette skyldes igen formentlig dårligere dæk og dårligere/ældre ABS-system.
 > Når han havde lavet en-to kraftige
 > opbremsninger, så lugtede Pug'gen fælt. RS'en var helt ligeglad, den
 > bremsede og bremsede igen og igen.
 Det er HER, at RS´eren store skiver træder i karakter.
 Det samme ville gøre sig gældende, hvis du fylder begge biler op med
 passagerer og sender dem ned af Autobahn med 170 km/t, og der kommer en
 uventet motorvejskø.......... .. . ..    -- 
 / Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
  Per Wildau (15-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Wildau
 | 
 Dato :  15-05-04 10:55
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net haute in die Tasten:
 [..]
 > ermmmm...  størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)
 Jeg forstår dit billede, men for så vidt det drejer sig om bremser /har/
 størrelsen nu alligevel en del med bremseevnen at gøre - med hensyn til dit
 billede er det nu heller ikke ligegyldigt - men det er jo en anden sag    Nu er bilen er jo et håbløst projekt i mange henseender og det gælder ikke
 mindst bremserne. Grundlæggende er der jo tale om materialler som ved at
 gnide mod hinanden skal bringe bilen til at standse. Alt i alt totalt
 primitivt koncept som vel havde sin berettigelse under første verdenskrig og
 som man kan undre sig over stadigt benyttes.
 Men hvad er det konstruktøren er op imod?
 Han er op imod det faktum at energien i en masse som bevæger sig med en
 hastighed øges med hastighedens kvadrat. Det vil sige at den (bevægelses - )
 energi som skal fjernes bliver 4 gange så stor hvis hastigheden fordobles og
 hvis hastigheden 4-dobles bliver energien 4 x 4 gange så stor, så man er op
 imod lidt af et problem.
 Den energi som er tilført massen (det bilen vejer) kan man kun komme af med
 på en måde nemlig som varme, man kan selvfølgeligt benytte sig af en
 faldskærm, men selv der veksles den om til varme, som imidlertid ikke bliver
 noget problem, faldskærmen brænder jo da ikke, hvis den da ellers holder.
 Det er også denne energi, som tordner sig op med hastigheden, man er op imod
 når det går galt - når man kører galt.
 Når man som ingeniør dimensionerer bremser gør man det i flere tempi, i en
 forsøgsvis proces. Nogle tror at det alt sammen er et resultat af ideal
 matematik og fysik, det er det ikke, man tager beslutninger på forhånd og
 man går så ud derfra. (fx. har man besluttet at man vil benytte teknologi
 fra første verdenskrig)
 Man beslutter, at man vil lave skivebremser, og man beslutter sig
 indledningsvis for nogle dimensioner og nogle af dimensionerne er givet på
 forhån fx kan skiven jo ikke være større end hjulet, man overvejer også hvor
 meget bremserne skal kunne.
 Mens man sidder og overvejer det skal man have mange ting i hovedet.
 Materialer, bolte og beslag og skive osv. må ikke brække fra hinanden når
 man træder på bremsen, dimensionerne, varmebalance: Den varme som skabes i
 bremserne skal kunne ledes bort - noget i retning af at bremserne skal kunne
 lede den varme bort ligeså hurtigt som den bygges op.
 Æhhh ... det er en længere historie, men de to sidste ting griber ind i
 hinanden. Gør man diameteren større øger man ikke bare momentet man øger
 også bremsernes evne til at skaffe sig af med varmen.
 Der er måske to ting som er afgørende. Den ene ting er at der er tale om en
 grusom energi som skal veksles om (man kan ikke få nok af evne til at skaffe
 varme bort), den anden ting at momentet øges proportionalt med diameteren -
 elementært Watson    P3R W!LDAU
            
             |  |  | 
  Cosworth POWER (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cosworth POWER
 | 
 Dato :  12-05-04 22:17
 | 
 |  |  |  |  | 
  Ukendt (14-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-05-04 16:52
 | 
 |  | 
 "Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
 news:c7u480$28qb$1@news.cybercity.dk...
 > > Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal
 > > kunne bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ
 > > store bremser....!
 >
 > Ja - og den R32'er bremser altså GODT!! MEEN det slår ikke disse bremser
 :)
 >
http://www.lemansarea.dk/rejsen2003/billeder/lemans2003.film1.negativ-15.jpg >
 Var det billede jeg sendte fra Porsche Driving Event ikke pænere, der kunne
 du se hele kaliberen med 6 cylindre.. og det er så vidt jeg ved BREMBO med
 Porsche tryk på, ligesom på de fleste andre sportsvogne ! Det kunne også ses
 i Bella, det var ikke alle steder på bremsedelene at Brembo var fjernet, så
 der stod både bilmærke og Brembo på samme bremsesystem    -- 
 Møller
            
             |  |  | 
  Kim Kristensen (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  12-05-04 23:03
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:40a28cd1$0$530$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej gutter
 >
 > Da vi forleden var ude at se biler i Bella, gik Mogens Knudsen og jeg lidt
 > sammen og kikkede på mange af de spændende nyheder.
 >
 > En af de ting, som vi kikkede på var blandt andet bremserne på Octavia.
 >
 > På modellen 1,8 T RS er de noget større end på den alm. 1,8T-model -
 faktisk
 > er de gigantiske, IMO.
 >
 > De forreste skiver er 328 mm (!) i diameter og 28 mm i tykkelsen. Slap af
 > hvor er det vildt..!
 >
 > Til sammenligning har Golf R32 med gigant-bremser fra fabrikken, skiver
 der
 > er 333 mm - og her er bremserne taget direkte fra Phaeton - umulige at
 køre
 > varme, hvis man skal tro skribenter i diverse magasiner.
 >
 > Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal kunne
 > bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ store
 > bremser....!
 >
 > -- 
 > /Jan W Nielsen
 >
 >
 Hvis man kikker på www.supercarsite.net  ser det ud som om det ikke er
 usædvanligt med bremser i den størrelse under husholdningsbiler på "
 diabolske hæmorider".
 Alfa 147 GTA: 1360 kg. 305 mm (4,46)
 Audi S3 Quattro: 1420 kg. 312 mm (4,55)
 Honda Civic Type-R: 1279 kg. 300 mm (4,26)
 Renault Megane RS: 1430 kg. 312 mm (4,58)
 Skoda Octavia RS: 1354 kg. 312 mm (4,34)
 Volkswagen Golf R32: 1477 kg. 334 mm (4,42)
 For ikke at lave en større matematikafhandling ud af det, har jeg prøvet at
 dividere diameteren på skiven op i kampvægten for at se hvor meget den skal
 stoppe i forhold til størrelsen. Det er tallet i parentes, så jo mindre tal
 jo mindre vægt til hver millimeter. Som den anden Jan påpeger viser det ikke
 spor om det faktiske bremseareal, eller dækkenes greb i underlaget.
 Så lige til sammenligning:
 Ferrari Enzo: 1255 kg. 380 mm (3,30)
 McLaren F1: 1140 kg. 332 mm (3,43)
 Honda CBR1000F 340 kg. 296 mm (1,15) (min egen MC som kom på markedet for 20
 år siden)
 Honda CBR900 RR Fireblade årg. 2002, 278 kg. 330 mm (0,84)
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  Cosworth POWER (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cosworth POWER
 | 
 Dato :  12-05-04 23:27
 | 
 |  | 
 
            > Så lige til sammenligning:
 >
 > Ferrari Enzo: 1255 kg. 380 mm (3,30)
 > McLaren F1: 1140 kg. 332 mm (3,43)
 Prøv at sammenlign det med en Formel 1.  Kiesa udtalte i søndags at bilerne
 kunne bremse fra 300-0 kmt på omkr. 100 meter!  Dét er vildt!
 > Honda CBR1000F 340 kg. 296 mm (1,15) (min egen MC som kom på markedet
 > for 20 år siden)
 Hvorfor sammenligne biler og motorcykler?  Hva' så med knallert og alm.
 cykler?
 -- 
 Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/  - importguide
            
             |  |  | 
   jan@stevns.net (12-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  12-05-04 23:54
 | 
 |  | 
 
            "Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :
 >Hvorfor sammenligne biler og motorcykler?  Hva' så med knallert og alm.
 >cykler?
 hehe -  Når Jan W, tror man kan sammenligne pærer og bananer, kan
 enhver anden sammenligning være ligeså gangbar ;)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
    Ukendt (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-05-04 15:04
 | 
 |  | > hehe -  Når Jan W, tror man kan sammenligne pærer og bananer, kan
 > enhver anden sammenligning være ligeså gangbar ;)
 
 
 ???
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars L. Hansen (13-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  13-05-04 13:32
 | 
 |  | Cosworth POWER wrote:
 
 > Hvorfor sammenligne biler og motorcykler?  Hva' så med knallert og alm.
 > cykler?
 >
 
 Ja, hvorfor ikke. På min cykel har jeg enten 180mm eller 205mm skive
 foran, og 160mm bagpå. De kan godt blive temmeligt varme ved lange
 nedkørsler, men ellers er varme ikke noget problem, selvom nogle
 beklager sig over at varmen brænder deres pakninger af.
 
 De kan også fint blokere, med mine 90 kg + 15 kg cykel. Det kræver dog
 lidt muskelkraft - cykler har jo ikke vaccumforstærkere.
 
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
 |  |