MS Windows
briani 27239
Skærm frekvens
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-05-04 16:39

Hej,
kan nogen sige mig, hvad en normal opdaterings frekvens
vil være. alm. 17" skærm i opløsn. 1024x768
mvh Ebbe

Fra : ///JJ

Dato : 10-05-04 17:00

Ebbe Hansen wrote:
> Hej,
> kan nogen sige mig, hvad en normal opdaterings frekvens
> vil være. alm. 17" skærm i opløsn. 1024x768
> mvh Ebbe

Der er ikke noget normalt i den sammenhæng. Det afhænger af dit graffikkort
og din skærm. Men umiddelbart skal du bare gå efter den frekvens der giver
dig det roligste og skarpeste billede. 100Hz som regel perfekt, 85/75/70 kan
gå an, 60 er for lidt (IMHO)

///JJ

Fra : René Jensen

Dato : 10-05-04 17:25

///JJ wrote:
> 60 er for lidt (IMHO)

Det er for lidt, øjet bliver meget lidt udtørret og irriteret ved at
arbejde med en skærm der har 60Hz, 72Hz er skillegrænsen hvor det er
behageligt for øjet, men en god regel er 85+ Hz i refresh-rate uanset
opløsning.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : ///JJ

Dato : 10-05-04 22:16

René Jensen wrote:

> [...]
> arbejde med en skærm der har 60Hz, 72Hz er skillegrænsen hvor det er
> behageligt for øjet, men en god regel er 85+ Hz i refresh-rate uanset

Det er ikk så slemt på TFT-skærme som på CRT. Faktisk kan nogle TFT'er godt
stå skarpt og roligt i 60 Hz. Har oplevet at teksten blev fnidret hvis man
satte frekvensen for højt.

///JJ

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-05-04 11:32

> Det er ikk så slemt på TFT-skærme som på CRT. Faktisk kan nogle
> TFT'er godt stå skarpt og roligt i 60 Hz. Har oplevet at teksten blev
> fnidret hvis man satte frekvensen for højt.

Ja, men TFT skærme blinker heller ikke, så der er 60/75Hz af mindre
betydning. En celle på en fladskærm lyser indtil den får besked på
andet, hvor et billedrør kun lyser idet den bliver opdateret, og så
langsomt fader væk pga. eftergløden.

Prøv at tage en billede af en CRT hhv. en TFT skærm med et kamera med
hurtig lukkertid, så er forskellen meget tydelig.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-05-04 11:37

> [...]
> arbejde med en skærm der har 60Hz, 72Hz er skillegrænsen hvor det er
> behageligt for øjet, men en god regel er 85+ Hz i refresh-rate uanset

Skillegrænse på 72 Hz? Det afhænger fuldstændigt af eftergløden på
skærmen. Gamle monitorer har ofte en lang efterglød, så der kan 60Hz
nogle gange være fint, hvor andre skærme skal meget højere op for at
være rolige at se på.

Jeg har lige købt mig en sekundær skærm til en ekstra computer jeg har
stående. Da den ikke er primær, så skulle den ikke være for dyr, så
valget faldt på en Samsung 957MB, men den kan jeg altså ikke holde ud at
se på ret længe af gangen. Den kan kun køre 1600x1200 i 76Hz, og jeg kan
_meget_ tydeligt se at den blinker. Min primære skærm kører 1600x1200 i
85Hz, og først dér føler jeg at billedet står roligt nok for mig. Der er
sikkert lidt tilvænning med i det, for havde jeg altid kørt 100Hz, så
havde 85Hz nok været for lidt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-05-04 17:55

Tak for svar
85 Hz var det højeste, så det prøver jeg.
Umiddelbart kan jeg ikke se forskel (på 70)
men det kan fruen måske -mindre rindende øjne
og dryppende næse-
mvh Ebbe

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-05-04 18:24

On Mon, 10 May 2004 18:54:51 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>men det kan fruen måske -mindre rindende øjne
>og dryppende næse-

Rindende øjne og dryppende næse er ellers et godt tegn på
pollenallergi (på denne tid af året).

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen