Mozilla og window.close
Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 08:57

Er der nogen der ved hvorfor Mozilla lukker winduet før den sender
videre.

IE& kan godt finde ud af det.

OnClick="window.close();">

Man kan jo lave en function, men det er inteessant hvorfor M ikke kan
klare det :)

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-05-04 21:10

find clausen <> skrev:

> [...]
>
> IE& kan godt finde ud af det.

> OnClick="window.close();">
>
> Man kan jo lave en function, men det er inteessant hvorfor M ikke kan

Mozilla kan "ikke klare det", fordi den overholder reglerne (og sådan er det
jo som regel i forholdet mellem IE og Mozilla): En onclick skal udføres før
selve aktiveringen af sideskiftet foregår. Det har nemlig den fordel, at
man har mulighed for at annullere sideskiftet. Et eksempel:

"modernBrowser.xhtml"; return false'>Side</a>

Her gås der til modernBrowser.xhtml, hvis browseren understøtter JavaScript,
og det oprindelige link til browserNotSupportingJavaScript.xhtml annulleres
med "return false". En browser, der ikke forstår JavaScript, går automatisk
til browserNotSupportingJavaScript.xhtml.

Ovenstående kodeeksempel burde også give dig en ide til, hvordan du løser
dit problem.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 23:12

On Fri, 07 May 2004 22:09:56 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

> Ovenstående kodeeksempel burde også give dig en ide til, hvordan du løser
> dit problem.

Jeg vil studere dit forslag,
men klarede det i første omgang med:

onClick='setTimeout("window.close()",500);'>

Forsinkelsen er nødvendig for at Mozilla ikke lukker winduet for
tidligt.

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-05-04 08:57

find clausen <> skrev:

> Jeg vil studere dit forslag,
> men klarede det i første omgang med:

> onClick='setTimeout("window.close()",500);'>
>
> Forsinkelsen er nødvendig for at Mozilla ikke lukker winduet for
> tidligt.

En mere ligefrem måde at lave det på ville være følgende:

"http://eksempel.dk/"; window.close()'>

Bemærk: location.href skal udskiftes med noget, der får linket til at åbnes
i et nyt browservindue. Jeg skal simpelthen ikke huske, hvordan man gør det
med location.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 09:55

On Sat, 08 May 2004 09:57:04 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

> "http://eksempel.dk/"; window.close()'>

det får M til at åbne to nye sider med samme adresse.

Men man kan jo klare sig med <base target = "_blank">

>location.href skal udskiftes med noget, der får linket til at åbnes
>i et nyt browservindue.

Jeg har tidligere søgt after dette, men det findes tilsyneladende
ikke.

Man kan så åbne et nyt windue med alle attributter,
det gør jo ikke nogen forskel. Et windue er et windue ... :)

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-05-04 10:21

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> [...]
> i et nyt browservindue. Jeg skal simpelthen ikke huske, hvordan man gør det

Det gør man ikke, man bruger window.open.

onclick="window.open(this.href,this.target);window.close();">

MEN(!) hvorfor dælen vil man lukke vinduet? Hvorfor ikke bare genbruge
det vindue man sidder i. Husk, at når man lukker et vinduet, så mister
brugeren den historie der er tilknyttet det ("back" er den næstmest
brugte navigationsmetode i en browser, den mest brugte er at klikke på
et link). Man er pludseligt også afhængig af at window.open virker,
og ikke bliver stoppet af en popup-blokker.

Altså, man udskifter et almindeligt link, der altid virker, med ekstra
kode der kun virker hvis javascript er slået til og hvis der ikke er
en aggressiv popupblokker (og hvis man får lov til at lukke vinduet!),
og det eneste man får ud af det er at fjerne brugerens historie. Det
lyder umiddelbart som et *meget* dårligt bytte.

Hvad er det egentlige problem der forsøges løst ved at lukke siden og
åbne en ny?

/L

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 12:45

On Sat, 08 May 2004 11:21:13 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

> MEN(!) hvorfor dælen vil man lukke vinduet?

Hold æ hest å klap æ hund !

Linket ville normalt gå til blank,
dette vindue er en mindre mellemstation 500 x 700px
med en forklarende tekst,
derfor er der ikke brug dette vindue senere.
Derfor skal det lukkes.

Hvis folk har popop stoppere og deaktiveret forskellige funktioner i
deres browser, vil jeg ikke prøve at omgå det !

>("back" er den næstmest
>brugte navigationsmetode i en browser ....

Og den dårligste !
Der er smartest og lige så let at lukke et vindue,
så er man fri for at vente på at siden genindlæses
for at man kan komme videre.

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-05-04 10:23

Tilføj "return false" for de browsere der ikke fatter at window.close
skal stoppe vinduet.

onclick="window.open(this.href,this.target);window.close();return false;">

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-05-04 15:03

find clausen <> writes:

> dette vindue er en mindre mellemstation 500 x 700px
> med en forklarende tekst,
> derfor er der ikke brug dette vindue senere.
> Derfor skal det lukkes.

Det vil også sige at det er et vindue man selv har åbnet, så det *kan*
lukkes. Det giver mere mening så.

> Og den dårligste !

Det kommer vist *helt* and på hvordan man browser :)

> Der er smartest og lige så let at lukke et vindue,
> så er man fri for at vente på at siden genindlæses
> for at man kan komme videre.

Så skulle alle link åbne et nyt vindue. Det ville *meget* hurtigt
blive noget rod (Jeg har normalt en 15-20 browser-sider åbent ad
gangen, hvis jeg også skulle have deres historie liggende, så ville
jeg aldrig kunne finde et bestemt vindue igen). Genindlæsning fortages
fra cachen, eller endda fra browserens hukommelse hvis den er brugt
for nyligt, så skiftet er omgående (afhængigt af browseren selvfølgelig,
ikke alle er lige smarte).

Men, fra et usability-synspunkt så er det faktisk ligegyldigt om
det er en god eller en dårlig måde at navigere på, så længe det er
det brugerne bruger.

/L