Er uddannelser fradragsberettigede..?
Fra : Anders Ebbesen

Dato : 01-05-01 11:10

Halløj!

Når man driver en personligt eget virksomhed som hovedbeskæftigevelse, kan
man så trække uddannelse og uddannelsesomkostninger (bøger, materialer) fra?

Det drejer sig om f.eks. studierne datanom og HD - altså "godkendte"
uddannelser.

Hvor jeg tidligere var ansat, betalte firmaet både HD og datanom, og de
kunne så vidt jeg ved trække det fra.

--
Anders Ebbesen
Freelance Webudvikler

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-05-01 13:51

In <9cm228$vl0$1@news.cybercity.dk> "Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> writes:

>Halløj!

>Når man driver en personligt eget virksomhed som hovedbeskæftigevelse, kan
>man så trække uddannelse og uddannelsesomkostninger (bøger, materialer) fra?

Ligningsloven siger at man kan traekke udgifter fra, der er
noedvendige for at "Erhverve, sikre eller vedligholde" firmaets indtaegter.
Mere staar der faktisk ikke i selve loven.
Saa hvis du kan overbevise skattemyndighederne at det er noedvendigt
for at erhverve eller sikre eller vedligholde firmaets indtaegter at du
gaar paa den uddannelse kan det traekkes fra.
Men jeg tror det bliver svaert, da det er et enkeltsmandsfirma.

Hvad siger de paa den lokale "Ivaerksaetter Center" ?

Mvh
Martin

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 01-05-01 14:40

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

[klip]

> Ligningsloven siger at man kan traekke udgifter fra, der er
> noedvendige for at "Erhverve, sikre eller vedligholde" firmaets
indtaegter.
> Mere staar der faktisk ikke i selve loven.

Det står nu i Statsskatteloven § 6

Og som helt klart udgangspunkt er der ikke adgang til at fradrage
udgifter til uddannelse i den almindelige skattepligtige indkomst.

Udgifter til egentlig grunduddannelse såsom studier på en højere
læreanstalt, er ikke fradragsberettiget allerede fordi der er tale om en
etableringsudgift. Der er i disse tilfælde ikke tale om en udgift, der
er egnet til at sikre, erhverve eller vedligeholde indkomsten, men
derimod en udgift, der egnet til at skabe indkomstgrundlag eller en
indkomskilde.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 01-05-01 15:38

> [...]
>
> Ligningsloven siger at man kan traekke udgifter fra, der er
> noedvendige for at "Erhverve, sikre eller vedligholde" firmaets

Efteruddannelse, som datanom og HD må betegnes som, går vel ind under
vedligeholdelse af indtægter.

> Men jeg tror det bliver svaert, da det er et enkeltsmandsfirma.

Men hvis jeg startede et ApS ville det være helt OK. Underligt.

> Hvad siger de paa den lokale "Ivaerksaetter Center" ?

Dunno, skal til møde med en advokat på torsdag, og ville ikke ulejlighede
TIC centret umiddelbart. Dog har jeg fået god hjælp derfra hidtil.

--
Anders Ebbesen
How does an average guy like me become the number one lover man in his

Fra : Erik G Christensen

Dato : 01-05-01 16:45

Anders Ebbesen wrote:

> Det drejer sig om f.eks. studierne datanom og HD - altså "godkendte"
> uddannelser.

Betegnes vist normalt som "kompentance" givende udd.
d.v.s. at du blive "bedre" til at tjene penge, - og så
er det i skatteterminologi en investering, som efter
praksis ikke kan fradrages

> Hvor jeg tidligere var ansat, betalte firmaet både HD og datanom, og de
> kunne så vidt jeg ved trække det fra.

Ja, men det kunne firmaet jo også tjene på

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 01-05-01 17:52

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> Anders Ebbesen wrote:
> >
> Ja, men det kunne firmaet jo også tjene på

Okay, jeg forstår det ikke:

Personligt ejet:

Uddannelser der kan vedligeholde firmaets indtægter, kan ikke trækkes fra.

ApS:

Uddannelser der kan vedligeholde firmaet indtægter, kan trækkes fra.

Dog nævner Grauslund at det er ved "grunduddannelser" at der ikke er noget
fradrag, men jeg vil da tro af uddannelser som HD og datanom går som
efteruddannelse, på lige fod med kurser og lignende?

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 01-05-01 23:11

Har du nået en slut-uddannelse, som sagtens kan stå for sig selv, vil en
uddannelse inden for samme fag være fradragsberettiget, hvis du har dit eget
firma inden for dette fag.

Er du ansat, og en arbejdsgiver vurderer, at han vil give dig en uddannelse,
der går ud over "grundskolen" er der fradrag for arbejdsgiveren - men
aldrig, hvis du selv bekoster den.

Eksempel. Du er mekaniker - ansat - og har et alm. kørekort. Hvis du selv
vil bekoste en kørekort til lastvogn, fordi du gerne vil være
lastvognsmekaniker får du ikke fradrag. Vi din arbejdsgiver betale får han
fradrag.
Har du virksomhed som mekaniker (med alm. kørekort), og du anser det for en
mulighed for at få nye kunder, og tager et lastvognskort har du fradrag ....
Du har nemlig en virksomhed, som fungerer uden erhvervelse af dette kort,
men du investerer i, at få en endnu mere givtig virksomhed.

Det er et svært - og ikke altid forståeligt område du spørger om.

Hvis du derimod som selvstændig mekaniker vil tage en HD-eksamen, vil du
blive nægtet fradrag - også selvom du mener du kan bruge uddannelsen i dit
firma. Det er nemlig en ny selvstændig uddannelse.
Tilsvarende hvis du som sygeplejerske vil være læge osv.

Mhv. Jørgen