Spørgsmål om vindrue planter
Fra : Me & my pc.

Dato : 13-05-04 20:52

Hej alle sammen

Jeg har en plantesæk stående i min udestue, hvori jeg har 3 vindrueplanter
ståenden i. Og de har vokset med raketfart de sidste par uger.

Nu ville skæbnen at jeg var væk i weekenden og da solen åbenbart havde
skinnet hele weekenden, havde temperaturen i udestuen nærmet sig 60 grader.

Det kunne hverken vindrueplanterne eller mit paraplytræ lide.

På begge planter, er topskudene nu visne og fuldstændigt tørret ind.

Og for vindrueplantens vedkommende, ser det ud som om det har sat væksten i
stå !

Resten af planten står med store fine grønne blade og virker sund nok.

Kan jeg evt. nippe det visne af og håbe at der kommer nye skud eller hvad
vil i forslå at jeg gøre ?

Mvh

Kim Larsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-04 00:47

Me & my pc. wrote:

> På begge planter, er topskudene nu visne og fuldstændigt tørret ind.
>
> Kan jeg evt. nippe det visne af og håbe at der kommer nye skud eller
> hvad vil i forslå at jeg gøre ?

Det tjener ikke noget formål at lade være med at fjerne de indtørrede
topskud.

Og for visntokkens vedkommende skal du ikke være nervøs for, at den ikke vil
gro. Den skal bare lige have nogle dage til at sætte gang i sideknopperne på
det tilbageværende stykke levende topskud - eller lidt længere nede.

Det samme gør sig sikkert gældende for dit paraplytræ.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : klaus

Dato : 14-05-04 17:14

Me & my pc. wrote:
> [...]
>
> Resten af planten står med store fine grønne blade og virker sund nok.
>
> Kan jeg evt. nippe det visne af og håbe at der kommer nye skud eller hvad

Jeg ville fjerne det visne, det visne kan være kilde til sygdom og
lignende. Men ellers tror jeg at vinplanterne nok skal klare sig, som en
vinbonde her på Fyn fortalte mig engang: "Vinplanter gror simpelthen som
ukrudt, de er næsten ikke til at aflive!"

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 14-05-04 18:59

Jeg synes lige så godt jeg kunne smide det ind i denne tråd :)

Vi har en vin stående i en havestue, og den vokser også fint nok(næsten for
fint - da den gror i hele loftet og så småt begynder at vokse ned af væggene
i den anden ende :)

Vi købte huset sidste forår og vidste ikke noget om vinplanter så vi lod den
bare gro, men den fik ikke en eneste blomst, men voksede også dengang helt
vildt. Vi regnede med at den ikke fik blomster pga der var lus i den, men
det vi troede var æg var bare det der kom når den svedte.

Mit spørgsmål er så om grunden til der ikke er kommet blomster er pga vi
ikke nipser den de rigtige steder ?
Om vi har skåret for meget tilbage på planten her i december(vi skar ned til
selve stammen, dvs alle de gamle grene, dem der havde reel bark, blev
tilbage)?
Eller om det er en helt anden grund til at den ikke blomstrer.

Jeg ved ikke om det har noget at sige men det er ikke klart tag der er i
udestuen men eternitplader

Håber på et godt svar da jeg ellers nok får den smidt ud til efteråret, for
selv om den er pæn at have om sommeren sviner den til efteråret som
bare......

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : klaus

Dato : 14-05-04 20:14

Poppe (2750) wrote:
> [...]
> tilbage)?
> Eller om det er en helt anden grund til at den ikke blomstrer.

Jeg kan ikke forestille mig, at du kan beskære den for meget, selvom du
skærer stammen væk 5 cm. over roden, så vil den sætte nye skud og
kviste, "Vin gror som ukrudt!", som en lokal vinbonde siger.

Vinplanter skal beskæres, jeg har en Himrod (grønne druer), som jeg
beskærer kraftigt hver 14. dag fra juni til september, de skal også
beskæres en gang i løbet af vinteren. Jeg plejer at beskære mine
vinstokke en til to blade efter en blomsterstand.

Jeg mener at de fleste druesorter er selvbestøvende, men er faktisk ikke
sikker.

> Jeg ved ikke om det har noget at sige men det er ikke klart tag der er i
> udestuen men eternitplader

Vin skal have sol - masser af sol! Det kan være årsagen til at den ikke
sætter blomst og giver druer.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-04 23:52

Poppe (2750) wrote:

> [...]
> dengang helt vildt. Vi regnede med at den ikke fik blomster pga der
> var lus i den, men det vi troede var æg var bare det der kom når den

Hvis ikke en vinstok bliver forynget regelmæssigt, holder den op med at
blomstre. En hovedranke skal ikke have lov til at blive mere end 3 år, så
skal den skæres ned.

Man kan derfor med fordel have mindst 2 hovedranker, der så på skift kan
skæres tilbage for fornyelse.

Siderankerne skæres af over andet blad efter første klase. En eventuel anden
klase på en sideranke fjernes.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin