Er det godt nok lovligt?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-05-04 11:16

Forhistorie:
Ungen på 14 bliver konfirmeret og skal til blå mandag, som skulle foregå her
i København, hvor vi bor. Han og jeg aftaler, at der må medbringes 500 kr -
han siger selv: Det vil være det, jeg max har råd til at miste.
Nå, han drager af - og jeg er i sms-kontakt med ham flere gange i løbet af
dagen. Om aftenen kommer han hjem og fortæller om dit og dat fra dagen.
Næste morgen dukker der så pludselig en spritny mobiltelefon op, som han har
betalt ca 2500 kr for. Den er ham simpelthen startet med at købe - det vil
sige, at han har haft ikke 500, men 3000 kr af de kontante
konfirmationspenge med sig ud i verden. Den var det åbenbart ikke nødvendigt
at nævne, hverken da vi sms'ede sammen, eller da han kom hjem.

Jeg synes, det er åndssvagt at købe en mobil det dyreste sted i byen. Jeg er
rasende over, at han bare gjorde det uden at spørge - jeg havde næppe sagt
nej, hvis han havde spurgt. Han har både bon og originalemballage, så han og
jeg følges ned i forretningen for at få handelen til at gå tilbage.

Så kommer spørgsmålet:
Hvad gør vi ved det her - forretningen vil ikke tage telefonen retur, da den
jo er 'brugt'. Men kan en mindreårig bare formøble penge på den måde,
fuldstændig konsekvensfrit for både ham og sælgeren?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Cat

Dato : 13-05-04 11:58

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> wrote in message
> [...]
> jo er 'brugt'. Men kan en mindreårig bare formøble penge på den måde,
> fuldstændig konsekvensfrit for både ham og sælgeren?

Da han er 14 (og ikke 15) vil jeg mene, at den skal kunne returneres. Han
har ikke råderet over egne penge før han er 15.

Men jeg er ikke jurist.

Tine

Fra : Crazy Camilla

Dato : 13-05-04 13:08

> [...]
>
> Da han er 14 (og ikke 15) vil jeg mene, at den skal kunne returneres. Han
> har ikke råderet over egne penge før han er 15.

Hej.

Det mener jeg også er sådan tingene hænger sammen.
Man har ikke råderet over et så stort beløb som 2500 kr når man kun er 14
år.

MVH Camilla.

Fra : vadmand

Dato : 13-05-04 13:16

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det mener jeg også er sådan tingene hænger sammen.
> Man har ikke råderet over et så stort beløb som 2500 kr når man kun er 14

Faktisk tror jeg ikke engang, hans alder betyder noget. Jeg mener - men
spørg evt. Forbrugerrådet, de har enhjemmeside til den slags - at købeloven
giver adgang til fuld fortrydelsesret af køb af en vis størrelse. Og en
mobiltelefon til kr. 3000 skulle være rigeligt.

Per V.

Fra : ThomasB

Dato : 13-05-04 13:38

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver adgang til fuld fortrydelsesret af køb af en vis størrelse. Og en
> mobiltelefon til kr. 3000 skulle være rigeligt.

Ja, hvis købet er foretaget på internettet eller pr. postordre...

Fra : vadmand

Dato : 13-05-04 14:27

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> købeloven
>
> Ja, hvis købet er foretaget på internettet eller pr. postordre...

Jeg tror, det gælder for større indkøb i alle tilfælde. Men spørg
Forbrugerrådet, det er det, de er der til.

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-05-04 15:01

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote

> Jeg tror, det gælder for større indkøb i alle tilfælde.

Det gør det ikke:
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/bytte/returogombytningsret/

Efter forbrugerstyrelsens materiale ser det i mine øjne ud til at
bordet også fanger i den konkrete sag:
http://www.forbrugerstyrelsen.dk/pj/retogpli.htm#Når umyndige handler
da pengene vitterligt var drengens egne.

Fra : David T. Metz

Dato : 15-05-04 09:47

vadmand wrote:

> Jeg tror, det gælder for større indkøb i alle tilfælde.

Det gør det ikke. Medmindre du tænker på ejendomshandel ... Det behandles
mindst en gang om ugen i juragruppen og i forbrugergruppen.

David

Fra : Kristina S. Andreass~

Dato : 13-05-04 13:43

Har lige spurgt min mand (butikschef) og han skriver at alder ingen
betydning har +
Man har lovmæssigt 14 dages fortrydelsesret /returret hvis man køber noget
via "fjernkøb" (typisk via internet eller via postordrekatalog). Man har
ingen lovmæssigt fortrydelsesret ved køb i en forretning.

Fra : vadmand

Dato : 13-05-04 14:28

"Kristina S. Andreassen" <kristina@s-andreasen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> via "fjernkøb" (typisk via internet eller via postordrekatalog). Man har
> ingen lovmæssigt fortrydelsesret ved køb i en forretning.

Ikke for at klandre din mand, men det er ikke sikkert, han har ret. Spørg
Forbrugerrådet.

Per V.

Fra : Kristina S. Andreass~

Dato : 13-05-04 14:38

Vi sælger computere og vi giver IKKE pengene retur. Mange mener at de har
ret til at få pengene retur, men det har de faktisk ikke. Vi giver ikke
pengene retur da vi ikke kan se på produktet om det bare er pakket ud eller
om det er brugt. Vi kan jo ikke sælge varerne når de ikke er i emballagen.
Vi kan jo ikke bare sætte det på hylden igen.

Fra : Desilva

Dato : 13-05-04 14:45

> [...]
> om det er brugt. Vi kan jo ikke sælge varerne når de ikke er i emballagen.
> Vi kan jo ikke bare sætte det på hylden igen.

Der er jo ikke tale om at en forretning aksla acceptere at handlen går
tilbage for alle kunder, hvis de måtte ønske det.
Spørgsmålet er vel om forretningen burde havde vidst at køberen var umyndig
og ikke havde reel råderet over de 3000 kr. Dermed har forretningen jo
begået en fejl ved at sælge.
Du skriver tidligere "...og han skriver at alder ingen betydning har". Så
kan vi lave en mere ekstrem udgave, hvortil hans udsagn også passer. Et
5-årigt barn tømmer sin sparegris og går ind og vil købe en telefon til 3000
kr. Butikken sælger den til barnet. Begår butikken da en fejl, eller skal
det være en bindende handel?
Husk at grundlæggende set er en handel en aftale mellem myndige personer.
Aftalen er at sælger leverer en vare mod at køber leverer et vist beløb.

Fra : Søren

Dato : 26-05-04 15:36

> Spørgsmålet er vel om forretningen burde havde vidst at køberen var
umyndig
> og ikke havde reel råderet over de 3000 kr. Dermed har forretningen jo
> begået en fejl ved at sælge.

Om han er myndig og om han har råderet over penge har da intet at gøre med
hinanden. Selv umyndige personer/børn har da råderet over deres egne penge.
De er også ansvarlige for egne handlinger, men kan ikke idømmes bøde eller
hæfte før de er 15. Derimod kan de sagtens idømmes afgifter i f.eks toget.

> [...]
3000
> kr. Butikken sælger den til barnet. Begår butikken da en fejl, eller skal

Handlen er bindende på samme måde som den ville være det hvis du gik ind og
købte telefonen. Alt andet må du gerne underbygge med link til relevante
love.

> Husk at grundlæggende set er en handel en aftale mellem myndige personer.

Nej...Personerne behøver ikke være myndige.

Fra : Søren

Dato : 26-05-04 15:31

> Da han er 14 (og ikke 15) vil jeg mene, at den skal kunne returneres. Han
> har ikke råderet over egne penge før han er 15.

Hvor i loven finder du det ?...Taget i betragtning af at man er personlig
ansvarlig for egne handlinger fra en langt tidligere alder, og derfor også
kan være økonomisk ansvarlig. Han han ikke stifte gæld, men det har han jo
heller ikke gjort her.

--
Søren

Fra : Cat

Dato : 26-05-04 16:18

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message
> [...]
> kan være økonomisk ansvarlig. Han han ikke stifte gæld, men det har han jo

Jeg tog fejl - gaver kan han bruge som han vil. 15-årsgrænsen gælder for
penge, den unge tjener. (http://www.familieadvokaten.dk/Emner/352.html)

Tine.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 15:01

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo er 'brugt'. Men kan en mindreårig bare formøble penge på den måde,
> fuldstændig konsekvensfrit for både ham og sælgeren?

Ja det er ærgelige lærepenge, men det er helt lovligt. Børn har faktisk
råderet over deres egne penge. At han så ikke har overholdt jeres
aftale kan man ikke klandre butikken for. Om det så bliver
konsekvensfrit for knægten er jo op til dig.

Havde han derimod købt den på afbetaling, ville det være ulovligt og
du/han kunne få pengene tilbage.

Spørg evt. også i dk.videnskab.jura hvis du vil have den juridiske
begrundelse.

MVH CP

Fra : vadmand

Dato : 13-05-04 16:20

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du/han kunne få pengene tilbage.
>
> Spørg evt. også i dk.videnskab.jura hvis du vil have den juridiske

Så fik vi det gjort klart. Men du har vel forhåbentlig konfiskeret
telefonen.

Per V.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-05-04 16:18

Nu har jeg talt med Forbrugerrådet. De siger, at sælgeren måske burde have
undersøgt, om det var ok at ungen køber så dyr en telefon, men at sælgeren
egentlig ikke kan klandres, da det jo altså VAR en af de store blå mandage,
hvor unge mennesker BRUGER en del penge. Og det var jo altså ungens egne
penge.

Jeg har ikke undladt at oplyse mit barn om, at han kunne have sparet mindst
650 kr ved ikke at luske sådan - hvis han nu havde kigget på
www.mobilpriser.dk, for eksempel. At tillidsbrud er noget af det sværeste at
reparere på. Og så har jeg inddraget den nye telefon - han får den igen
efter sommerferien, hvor han skal starte på ny skole.

Venlig hilsen Dikte

Fra : chr

Dato : 15-05-04 21:17

> [...]
og
> jeg følges ned i forretningen for at få handelen til at gå tilbage.

Pisse dumt!,-men det er jo hans egne penge, og ca 24 timer før stod der en
masse voksne og sagde man kom ind i de voksnes rækker,-samt giver en en
masse penge..

et eller andet sted har man lidt godt af at finde ud af at impulskøb er ret
dumt, og der ikke er nogle til at redde en...og jo jeg har selv gjort
det!!!...

Chr.