Ny Opera frigivet: 7.50 til Windows / Mac ~
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-05-04 18:26

Et par af de nye ting...

- Chat-klient indbygget (IRC)

- Fortolker for RSS-nyhedskanaler indbygget, se fx
http://rss.spontek.dk/

- (Post). Lærende filter.

- Paneler med fremvisning af "normale" websider vha. Operas
"lille-skærmsteknologi" (den fra Opera på mobiltelefoner mv)

- Understøttelse af stavekontrol (http://aspell.net), fx i IRC,
e-post, nyhedsgrupper

- Lettere og mere fleksibelt at sætte ens layout præcist som ønsket
(højreklik på en værktøjslinje og vælg customize/tilpas)

- (I ikke-reg. udgave) Muligt at fravælg de generelle, grafiske
reklamer og i stedet få tekst-reklamer i relation til aktuelle
sidevisning (via Google) samt google-søgninger ligeledes i relation.

... og selvfølgelig alt det gamle ... og stadig med en
downloadstørrelse på 3,5 MB

http://www.opera.com
(aktuelt er deres hjemmeside helt i knæ, nok stor downloadmængde, så
link til changelog mv. umuligt for mig at finde aktuelt)

PS: Testudgave af den danske version, hvis man skulle lyste det:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/tmp/

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-05-04 19:21

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev:

>http://www.opera.com

Fint!

>(aktuelt er deres hjemmeside helt i knæ

Nåhr, den fes da ned med max-hastighed her. Men deres links til
opgraderingsvilkår giver kun tomme sider her. Mon man kan opgradere
gratis fra 7.23?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-05-04 19:26

Peter Loumann <me@privacy.net> posting:

>opgraderingsvilkår giver kun tomme sider her. Mon man kan opgradere
>gratis fra 7.23?

Du har købt en 7.xx? I så fald er svaret sandsynligvis ja.

Der er normalt fri opgradering mellem hovedversionerne, det vil sige
for alle 7.xx og op til 8.xx, men ikke 8.xx med.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 19:52

Christian Bohr-Halling skrev:

>Du har købt en 7.xx? I så fald er svaret sandsynligvis ja.

Svaret er ja.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-05-04 20:14

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> [...]

Ja.

>Svaret er ja.

Fint? Men er den stadig lidt ustabil som du skriver andetsteds? For
min 7.23 kører fint.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 20:28

Peter Loumann skrev:

>Fint? Men er den stadig lidt ustabil som du skriver andetsteds?

Det er 7.50b1 der er lidt ustabil (meget lidt). Jeg forventer
sandelig ikke at final (som jeg nu har) er ustabil.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-05-04 21:54

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

>Mon man kan opgradere gratis fra 7.23?

Ja, ingen problemer. Det er da vist den pæneste browser jeg endnu har
set. Og den virker umiddelbart hurtig og velfungerende.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 22:04

Peter Loumann skrev:

>Ja, ingen problemer. Det er da vist den pæneste browser jeg endnu har
>set. Og den virker umiddelbart hurtig og velfungerende.

Jeg synes den er vildt flot, og jeg tror at den giver version
3.62 baghjul - den jeg ellers har regnet for verdens hurtigste
browser.

Med sit 'rene' look lægger den op til et minimalt sæt knapper og
dingenoter til at forstyrre synsindtrykket, så jeg har fjernet en
hel del af de værktøjsbjælker som jeg ellers havde fremme, men
jeg kender efterhånden også tastaturgenvejene.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-05-04 22:26

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>jeg tror at den giver version 3.62 baghjul - den jeg ellers
>har regnet for verdens hurtigste browser.

Det lyder godt. Versionerne var ellers begyndt at blive lidt tungere.

>Med sit 'rene' look lægger den op til et minimalt sæt knapper og
>dingenoter

Just præcis!

Det eneste jeg lige skal vænne mig til, er at Quick Preferences er
rykket hen under tools, logisk nok, men den gamle sad på rygmarven.
Jeg skifter tit mellem ja og nej til popopper og javascript.

Er der nogen der har erfaring med mail- og newsklienten?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-05-04 22:48

Peter Loumann <me@privacy.net> posting:

>Det eneste jeg lige skal vænne mig til, er at Quick Preferences er
>rykket hen under tools, logisk nok, men den gamle sad på rygmarven.

F12

>Er der nogen der har erfaring med mail- og newsklienten?

Tja... både og. Jeg anvender den ikke selv, men har jeg da relativt
godt styr på den. Den er noget speciel, da den automatik holder styr
på din meddeleser i den forstand, at den laver en sortering i noget,
der ligner mapper (fremvisninger). Den gemmer meddelelserne i en
stor database, mens fremvisingerne blot indeholder pegepinde til
meddelelserne. På den måde kan meddelelserne optræde mange steder på
samme tid -- og gør det automatisk.

EKS: Hvis en har sendt en meddelelse på en postliste med et
vedhæftet billede, vil denne hos dig optræde både i fremvisningen
for postlisten, fremvisningen for vedhæftede billeder og
fremvisningen for vennen -- og alt dette automatisk. Udover dette er
der fx også automatiske fremvisninger for søgninger, du har lavet --
søgninger er opdateres automatisk, så du altid igen kan tilgå disse
med pegepindene til de reele meddeleser.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-05-04 22:50

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> posting:

---klip slåfejl i stor stil---

Sovtid for CBH.

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-05-04 11:30

>F12

Sådan!

>[...] Den er noget speciel, da den automatik holder styr
>på din meddeleser i den forstand, at den laver en sortering i noget,
>der ligner mapper (fremvisninger). [...]

Det lyder sgu suspekt.

Jeg tror jeg har fundet en mindre bug i browser-delen. Som standard
viser den ikke siders ikoner. Hvis jeg under

Preferences | Multimedia | Page Icons

vælger

Ebedded icons and favicons

viser den ikke de 'embeddede'. Det gør den kun hvis jeg vælger

Embedded icons only .

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-04 12:13

Peter Loumann skrev:

>Det lyder sgu suspekt.

Det er afsindigt smart. Jeg er inkarneret Agentbruger, men Operas
maildel er det eneste mailprogram der har fået mig til alvorligt
at overveje at skifte.

Opera gemmer mails og indlæg i ét eksemplar, men kan oprette lige
så mange henvisninger dertil som man ønsker. På den måde kan man
få sorteret sin samling på forskellige måder, og nye mails og
indlæg dukker automatisk op i de rigtige mapper. Og man kan bare
fjerne mapper ("views" på engelsk) som man ikke bryder sig om.

Den indsætter automatisk den rigtige signaturskiller, og man kan
ikke overstyre den. Den håndterer også format=flowet.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-05-04 12:45

Peter Loumann <me@privacy.net> posting:

>Sådan!

Du kan også lægge diverse valgmuligheder direkte på
brugergrænsefladen. Højreklik fx på bjælken med adressefeltet. Vælg
Customize --> Buttons and fields ---> Preferences

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-04 13:11

Christian Bohr-Halling skrev:

>Du kan også lægge diverse valgmuligheder direkte på
>brugergrænsefladen. Højreklik fx på bjælken med adressefeltet. Vælg
>Customize --> Buttons and fields ---> Preferences

Ikke nok med det. Jeg kom til at trække et bogmærke ud og op på
adressefeltets bjælke - og sørme om ikke det blev siddende! Nu
har jeg to bogmærker permanent fremme (de har dog kun et
standardikon).

Jeg har også hittet ud af at man ikke længere behøver genstarte
Opera hvis man ændrer indstillingen for Java.

Jeg er ret begejstret!

--
Bertel

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 16-05-04 04:22

On Wed, 12 May 2004 23:25:38 +0200, Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Er der nogen der har erfaring med mail- og newsklienten?

Nu fik jeg mig - langt om længe - også taget sammen til at opdatere.

Jeg tog en backup af mail kataloger o.l. inden, men uanset hvad jeg gør,
så vil den ikke overføre mails modtaget indefor de sidste 3 måneder.
Så nu har jeg geninstalleret v.7.23 igen, men ville da gerne høre, om der
er andre der har haft problemer, eller om det bare er min computer der
trænger til en omgang format.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-04 12:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den indsætter automatisk den rigtige signaturskiller, og man kan
> ikke overstyre den.

Hvad mener du med overstyre?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-04 13:07

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Hvad mener du med overstyre?

Hvis man indsætter sin egen adskiller i signaturen, bliver den
fjernet.

--
Bertel