Knirkende trægulv.
Fra : Anders Strandlv Elkj~

Dato : 11-05-04 16:50

Vi har lige fuldklæbet et massivt asketræs plankegulv på 155mm x 22mm
på et betondæk med gulvvarme. Gulvet er fuldklæbet med Casco parketlim.

Gulvet er ikke hverken slebet eller oliebehandlet endnu.

Kravet til betondækkets rethed er ret højt og vi er da også endt med et
areal på 1mx30cm i det ene hjørne hvor en bakkedal i det underliggende
beton er så betydelig at gulvbrædderne giver sig nok til at knirke på det
sted.

Vi mener at have hørt at man kan sprøjte enten epoxy eller et andet
materiale
ned under brædtet igennem 2-3mm huller man borer i træet for at understøtte
brædderne på stedet med problemer.¨

Er der nogen der har hørt om det her eller en lignende procedure for at
understøtte gulvet.

Vi er ikke interesserede i at skrue gulvet fast med skruer af frygt for
at bore hul i gulvvarmeslangerne i beton-dækket.

På forhånd tak.

Fra : //zlgge

Dato : 11-05-04 17:59

"Anders Strandlv Elkjr" <strandloev@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> materiale
> ned under brædtet igennem 2-3mm huller man borer i træet for at

Det lyder som en glimrende løsning med epoxy. I modsætning til mange andre
ting man kan finde på at fylde under så hverken udvider eller trækker epoxy
sig betydeligt under hærdningen og efter det er hærdet er det relativt
ugiftigt hvis man har været omhyggelig med at blande det. Du skal dog være
opmærksom på at det er meget giftigt at arbejde med det i flydende tilstand,
så sørg for korrekt åndedrætsværn, rigtige handsker og så videre...

Skulle du dog genoverveje det med skruerne, findes der en type som minder om
maskin notskruer. Der bores et lille hul gennem gulvbelægningen og skruerne
skrues ned til de støtter mod underlaget - der er altså ingen risiko for at
punktere gulvvarmen og skruerne er en del billigere end epoxy.

Mvh
//zigge

Fra : Anders Strandlv Elkj~

Dato : 11-05-04 18:22

Tak for inputtet.

Det lyder nemt med skruerne, men hvis hullet er tyndt, så er skruen også
tynd. Vil sådan en tynd skrue ikke stille og roligt arbejde sig ned i
betonen
hvis man går/hopper på stedet?

Har du flere informationer om skruerne du snakker om og eventuelt forslag
til hvilket værktøj jeg ville skulle bruge hvis jeg valgte epoxy løsningen
alligevel? Det kan være der er ting der er mere velegnede end andet.

Mvh,
-Anders.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-05-04 09:58

"Anders Strandlv Elkjr" <strandloev@tele2adsl.dk> wrote in message news:YY7oc.128$IE5.41@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Det lyder nemt med skruerne, men hvis hullet er tyndt, så er skruen også
> tynd. Vil sådan en tynd skrue ikke stille og roligt arbejde sig ned i

Det er selvfølgelig ikke nemt at være sikker på, men mon ikke der min. er
6 cm beton over varmeslangerne?
I så fald skal det godt nok være nogle lange skruer før de når helt derned.

/Jakob

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-05-04 11:29

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er selvfølgelig ikke nemt at være sikker på, men mon ikke der min. er
> 6 cm beton over varmeslangerne?
> I så fald skal det godt nok være nogle lange skruer før de når helt
derned.

Tilgengæld forsvinder virkningen af skruerne hurtigt hvis de arbejder sig
ned i betonoverfladen, hvilket jeg tror at det er det Anders tænker på.....

---

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-05-04 12:49

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message news:40a1fc5f$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> ned i betonoverfladen, hvilket jeg tror at det er det Anders tænker på.....

Selvfølgelig - det havde jeg ikke lige gennemskuet

/Jakob

Fra : anders majland

Dato : 11-05-04 17:54

> [...]
> et areal på 1mx30cm i det ene hjørne hvor en bakkedal i det
> underliggende beton er så betydelig at gulvbrædderne giver sig nok

Nu du skriver - i et hjørne - vil detså blive et gangareal eller under
nogle møbler ? Måske det er til at leve med lidt knirkeri ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Anders Strandlv Elkj~

Dato : 11-05-04 18:17

Når jeg skriver hjørne er det fordi gulvet er 50m2 og bakkedalen er
ca. 1m fra begge sider der danner hjørnet.

Stedet er foran et vindue som skal åbnes og lukkes, men det er absolut
ikke i et kritisk gang-areal. Jeg vil overveje at lade det være som det
er et stykke tid og se hvor slemt det _egentlig_ er.

Det er i hvert fald bedst (tror jeg) at vente til gulvet er slebet og olie-
behandlet. Hvad er jeres holdning til det? Træet kan vel finde på at
arbejde når det bliver behandlet.

Under alle omstændigheder spørger jeg, for hvis nu proceduren er
ekstremt simpelt (og //Zlgge's forslag lyder rimeligt simpelt), så er der
jo ingen grund til at leve med det, heller ikke selvom det er i et
hjørne.

-Anders.

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40a107ca$1$3045$14726298@news.sunsite.dk...