Opera får hukommelstab
Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-05-04 15:03

Hejsa.

Jeg har Opera 7.23 installeret på min WinXP pro maskine.
Jeg havde Opera åben på maskinen da strømmen gik i huset.

Nu efter strømmen er kommet igen husker Opera ikke en pind.
Hverken bogmærker eller indstillingerne.

Kan det virkelig passe at man skal starte helt forfra med at konfigurer
Opera?
Havde virkelig lavet mange indstillinger nemlig.

Har også haft samme problem med Mozilla ikke kan huske noget hvis det ikke
bliver lukket ordenligt ned.

Det er faktisk kun IE som ikke har det problem. Kan det virkelig passe at IE
skal vinde på det ene punkt?

Kan jeg få mine indstillinger tilbage igen? (System-gendannelse er udelukket
da jeg har slukket for denne ubruglige funktion!)

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-04 15:10

Stig Sørensen skrev:

> Har også haft samme problem med Mozilla ikke kan huske noget
> hvis det ikke bliver lukket ordenligt ned.

Jeg har ikke prøvet hvordan Mozilla (eller andre browsere) ter sig
efter et strømsvigt, men jeg kan varmt anbefale Mozilla Backup der
kan lave backups af profiler til Mozilla, FireFox m.fl.

Jeg bruger det primært til at synkronisere profiler mellem to
computere, men det kan også hjælpe hvis en profil er gået tabt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-04 15:12

Jeg glemte lige et link: <http://backup.jasnapaka.com/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-05-04 15:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Jeg glemte lige et link: <http://backup.jasnapaka.com/>.

Tak for linket. Jeg bruger dog ikke Mozilla mere da jeg har en betalt Opera
version jeg hellere vil bruge.
Er igang med at sætte det hele op igen. Du skulle vel ikke vide hvordan jeg
kan tage backup af indstillingerne her når jeg er færdig?

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 15:25

Stig Sørensen skrev:

>Er igang med at sætte det hele op igen. Du skulle vel ikke vide hvordan jeg
>kan tage backup af indstillingerne her når jeg er færdig?

Jeg går med livrem og seler hvad backup angår. Jeg har mine
arbejdsprogrammer liggende på drev D, og blandt mange andre ting
laver jeg en komplet pakket kopi af D-drevet cirka en gang om
ugen. Jeg har en daglig backuprutine der pakker de filer jeg selv
har produceret, men det er sådan set ligegyldigt for dit formål.

Hvis du vil lave det manuelt, kan du markere Operamappen og bede
WinRAR om at pakke den.

Hvis du vil lave en meget lille backup, skal du have fat i
ADR-filer (hotlist) og INI-filer (dine indstillinger) og pakke
dem, men det er lidt tricky fordi der også ligger nogle som ikke
er aktive.

Det kan også laves med en batfil.

PS. Muligvis kan WinZip også klare det.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-05-04 15:27

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> ADR-filer (hotlist) og INI-filer (dine indstillinger) og pakke
> dem, men det er lidt tricky fordi der også ligger nogle som ikke

Så jeg skal lukke Opera ned og bede winrar om at arkivere Opera mappen,
korrekt?
Det vil jeg prøve.

> Det kan også laves med en batfil.

Det ved jeg ikke lige hvordan jeg gør.
Tak for hjælpen.

mvh
Stig Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 15:43

Stig Sørensen skrev:

>Så jeg skal lukke Opera ned og bede winrar om at arkivere Opera mappen,
>korrekt?

Ja.

>Det ved jeg ikke lige hvordan jeg gør.

Åbn en teksteditor, og skriv det mellem linjerne. Du skal dog
rette det til så det passer med dit system:

====
@Echo Off
D:\winrar\winrar.exe u -xD:\Opera\cache4 Opera.rar D:\Opera
====

D:\winrar\winrar.exe   stien til Winrar
D:\Opera\cache4      stien til Operas cache
         (den bliver ikke pakket med)
Opera.rar      selvvalgt navn til den pakkede fil
D:\Opera      det bibliotek der pakkes.

Gem filen med et selvvalgt fornavn, f.eks. pak_opera.bat (*skal*
være en batfil), træk en genvej til filen og udskift evt. ikonet
med et andet (kan f.eks. findes i pifmgr.dll).

Så vil et dobbeltklik på genvejen opdatere filerne i pakken og
inkorporere evt. nye.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-05-04 19:26

> [...]
> med et andet (kan f.eks. findes i pifmgr.dll).
>
> Så vil et dobbeltklik på genvejen opdatere filerne i pakken og

Tak skal du have. Både winRAR og Opera ligger i Program Files.
Dette vil bat scriptet ikke godetage - nok pga. af mellemrummet.

Ved du hvordan jeg kan løse dette?
Kender du til en side der lærer en lidt om bat script osv?

På forhånd tak
Mvh
Stig Sørensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-05-04 19:37

"Stig Sørensen" <ingen@mail.invalid> wrote in message
> Tak skal du have. Både winRAR og Opera ligger i Program Files.
> Dette vil bat scriptet ikke godetage - nok pga. af mellemrummet.

Jeg var lidt for hurtigt. Kom i tanke om at det er progra~1 der virker i
DOS.

> Kender du til en side der lærer en lidt om bat script osv?

Dette må du stadig gerne svare på hvis du vil. Du gav mig lidt blod på
tanden nu :)

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 20:05

Stig Sørensen skrev:

>Tak skal du have. Både winRAR og Opera ligger i Program Files.
>Dette vil bat scriptet ikke godetage - nok pga. af mellemrummet.

Ja. Det klares med anførselstegn:

"D:\Program Files\Utilities and other stuff\WinRAR\Winrar.exe"

Hvis der kun er én mappe der har mellemrum, kan du også gøre
sådan:

D:\"Program Files"\Utilities\WinRAR\Winrar.exe

>Ved du hvordan jeg kan løse dette?

Jeg har set din DOS-løsning, men den har en ulempe, nemlig at
nummertilføjelserne ikke er helt stabile. Hvis man sletter en
mappe (eller en fil) og opretter den igen, kan den have fået et
nyt nummerciffer. Det er derfor smartest at bruge det lange navn.

>Kender du til en side der lærer en lidt om bat script osv?

Nej, ikke rigtig, men alle DOS-programmerne kan udskrive en
hjælpetekst. Hvis du skriver f.eks. "dir /?", kan du se
mulighederne ved den kommando, og du kan øve dig ved at skrive
kommandoerne ved prompten.

Til de egentlige DOS-systemer hørte der en hjælpefil som ligger
på Windows 95 og vist også 98-cd'en. Jeg kan sende dig den i en
pakket fil. Den fylder en lille halv megabyte. Sig til i en mail
hvis du vil have den.

Hvis du sidder med et NT-system (NT, 2000 eller XP), så kan du
skrive "help" ved en prompt.

Yderligere diskussion om det her hører hjemme i
dk.edb.programmering som jeg følger fast.

--
Bertel

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-05-04 15:41

On Mon, 10 May 2004 16:03:10 +0200, Stig Sørensen wrote:

> Jeg har Opera 7.23 installeret på min WinXP pro maskine.
> Jeg havde Opera åben på maskinen da strømmen gik i huset.
>
> Nu efter strømmen er kommet igen husker Opera ikke en pind.
> Hverken bogmærker eller indstillingerne.

Hvis du har installeret Opera til enkeltbruger, så ligger dine
indstillinger under Operas mappe i "profile". Ellers ligger de vist et
eller andet sted under din Windows-profil. Søg!

Åbn den fil som hedder opera6.adr (eller opera6.adr.bak) i en teksteditor.
Der kan du se alle dine bookmarks. Inde fra Opera kan du bare importere den
fil.

> Kan det virkelig passe at man skal starte helt forfra med at konfigurer
> Opera?
> Havde virkelig lavet mange indstillinger nemlig.

De indstillinger ligger i opera6.ini.

> Har også haft samme problem med Mozilla ikke kan huske noget hvis det ikke
> bliver lukket ordenligt ned.

Hverken Opera eller Mozilla har lavet sådan et numemr med mig.... endnu

> Det er faktisk kun IE som ikke har det problem. Kan det virkelig passe at IE
> skal vinde på det ene punkt?

Måske handler det om den måde IE er integreret i Windows, men er man
uheldig kan det samme ske der. Jeg har prøvet at Windows smed hele min
profil over højre skulder

> Kan jeg få mine indstillinger tilbage igen? (

Kik efter opera6.ini og opera6.adr
Tag en backup af de filer (eller hele mappen) nu og da.

--
Mvh. Lars