Database spørgsmål ASP/SQL
Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 12:14

Kære NG...

Her er mit spørgsmål for i dag, kan man få asp til at vise
tabellens navn... eller hvilke tabeller der er i databasen... det
kan man sikkert ikke, men jeg skal bare lige være helt sikker...

/Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : VagnT

Dato : 10-05-04 15:17

Christian Epstein wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> tabellens navn... eller hvilke tabeller der er i databasen... det
> kan man sikkert ikke, men jeg skal bare lige være helt sikker...

Selvfølgelig kan man det. På en MSSQL server kan du fyre denne SQL
sætning afsted:

SELECT sysobjects.name AS tabelnavn, sysobjects.id AS tabelid,
syscolumns.name AS feltnavn FROM sysobjects INNER JOIN
syscolumns ON sysobjects.id = syscolumns.id
WHERE (sysobjects.xtype = 'U')

Så får du en liste der indeholder alle databasens tabeller med
tilhørende feltnavne.

VagnT

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 15:36

VagnT wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> syscolumns ON sysobjects.id = syscolumns.id
> WHERE (sysobjects.xtype = 'U')
>
> Så får du en liste der indeholder alle databasens tabeller med

Tak for hjælpen, men det var ikke helt det jeg skulle bruge...

Jeg skulle bruge en funktion ligesom et recordset normalt har, bare med
alle tabellerne i en database...

Do while "STADIG TABEL I DATABASE"

response.write "TABEL"

MOVENEXTTABEL

Loop

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-04 20:11

Christian Epstein skrev:

> Tak for hjælpen, men det var ikke helt det jeg skulle bruge...
>
> Jeg skulle bruge en funktion ligesom et recordset normalt har,
> bare med alle tabellerne i en database...

Hvis du fjerner joinet til syscolumns, får du et postsæt med en
post for hver tabel:

SELECT sysobjects.name AS tabelnavn
FROM sysobjects
WHERE (sysobjects.xtype = 'U')

Det kan du gennemløbe præcis som et almindeligt postsæt.

Hvis du bruger Access skal forespørgslen i stedet se således ud
(testet i v. 2000):

SELECT Name as tabelnavn
FROM MSysObjects
WHERE MSysObjects.Type = 1
AND MSysObjects.Flags=0
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 21:18

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
>
> Det kan du gennemløbe præcis som et almindeligt postsæt.
>
> Hvis du bruger Access skal forespørgslen i stedet se således ud

Tak for hjælpen Jens...

Som altid er det dig der har løsningen, hvis du kan finde ud af
det, kan du så også lave en tabel i en database med felter,
tidligere har jeg bare gjort det manuelt, men nu skal jeg bruge
en helveds masse tabeller med de samme felter, jeg ved godt man
kan vælge at kopiere dem, men det ville være dejligt at kunne
lave det med en asp fil...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-04 21:59

Christian Epstein skrev:

> kan du så også lave en tabel i en database med felter,

Vil du oprette en ny tabel via ASP?

Det kan gøres på to måder - enten med en CREATE TABLE-sætning (et
sql-kald) eller også via tabelmanipuleringsmetoder direkte i ADO.

Hvis det er Access der er databasen, er det ikke alt der kan gøres
med CREATE TABLE. Simple tabeloprettelser kan dog udmærket laves i
sql.

Hvad er det præcis du har brug for?

Og hvorfor har du i øvrigt brug for en masse ens tabeller? Det
tyder lidt på en uhensigtsmæssig datastruktur.

NB: Det vil være lettere at overskue dine svar hvis du klipper lidt
i citaterne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen