Jeg opgiver - dato
Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 20:34

Har lidt problemer med hentning af begivenheder fra min database.
Problemet er ganske simpelt at dag og måned bliver byttet om. Problemet
er jeg ikk har kunnet finde løsningen på det. Har prøvet at bytte om på
Intthismonth og intprintday i dToday, som løser nogle problemer, men
skaber nye. Det der forvirrer mig er at det hele virker fint så snart
datoen overstiger 12, som nok har noget at gøre med der bliver byttet om
på dato og måned.

www.frip.dk/cssite

Jeg har følgende kode i en aspfil:

dToday = CDate(intthismonth & "/" & intprintday & "/" & intthisyear)

If NOT Rs.EOF Then
' Set events flag to false. This means the day has no event in it
bEvents = False
Do While NOT Rs.EOF AND bEvents = False
' If the date falls within the range of dates in the recordset,
then
' the day has an event. Make the events flag True
If dToday >= Rs("Start_Date") AND dToday <= Rs("End_Date")
Then
' Print the date in a highlighted font

' If the Start date is greater than the date itself, there is no
point
If Session("Admin") = 0 Then
Write_TD "<A HREF=optaget.asp?date="& Server.URLEncode(dToday)
& " CLASS='EVENT' TARGET='rightframe'> " & intPrintDay & "</A>", "HL"
bEvents = True
Else
Write_TD "<A HREF=events.asp?date="&
Server.URLEncode(dToday) & " CLASS='EVENT' TARGET='rightframe'> " &
intPrintDay & "</A>", "HL"
bEvents = True
End if
og følgende kode i events.asp:

<% Session.LCID = 1030 %>
<%
If IsEmpty(Request.QueryString("Date")) OR NOT
IsDate(Request.QueryString("Date")) Then
dDate = Date
Else

dDate = CDate(Request.QueryString("Date"))

End if
%>
<%
' Open a record set of schedules
Response.Write FormatDateTime(dDate, 1) & vbCrLf
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
sSQL = "SELECT * FROM tEvents " & _
"WHERE Start_Date <= #" & dDate & "# AND End_Date >= #" & dDate & "#
ORDER BY Event_ID "

Rs.Open sSQL, sDSN, adOpenStatic, adLockReadOnly, adCmdText
If NOT Rs.EOF Then
arrColor =Array("#000000", "#CC9966", "#336600", "#003366", "#FFCC66",
"#0000FF", "#FF0000")
iIndex = 0
Do While NOT Rs.EOF

CS

cs at sleepy dot dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-04 21:05

CS skrev:

> Problemet er ganske simpelt at dag og måned bliver byttet om.

Datohåndtering i asp kan være drilsk. Problemet er at det
amerikanske datoformat (mm/dd/yy) og det europæiske datoformat
(dd/mm/yy) let kan forveksles.

I første omgang skal man sikre sig at asp-parseren anvender det
danske datoformat. Det kan gøres med følgende kommando:

Session.LCID = 1030

(Se mere på siden her: <http://asp-faq.dk/article/?id=47>)

Men det sikreste mht. datoer er at arbejde med datoværdier i stedet
for tekstrepræsentationer af datoer.

> dToday = CDate(intthismonth & "/" & intprintday & "/" &
> intthisyear)

Ovenstående linje er afhængig af asp-parserens datoformat. Hvis man
i stedet benytter funktionen DateSerial, kan det skrives som
følger:

dToday = DateSerial(intthisyear, intthismonth, intprintday)

I modsætning til CDate kan ovenstående funktionskald kun fortolkes
på én måde.

Hvis man skal hente data fra Access-databaser, kan - og bør - man
benytte Access' indbyggede DateSerial-funktion for at undgå bøvl
med forkerte datoformater.
Teknikken er vist her: <http://asp-faq.dk/article/?id=98>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 22:05

> Datohåndtering i asp kan være drilsk. Problemet er at det
> amerikanske datoformat (mm/dd/yy) og det europæiske datoformat
> (dd/mm/yy) let kan forveksles.

Ja det er jeg helt med på

> I første omgang skal man sikre sig at asp-parseren anvender det
> danske datoformat. Det kan gøres med følgende kommando:
>
> Session.LCID = 1030

Jep det har jeg sikret mig

> [...]
> følger:
>
> dToday = DateSerial(intthisyear, intthismonth, intprintday)

Arh havde jeg haft indsat - dog byttet om på month og day, så virkede
ikke. Men nu bliver datoerne godt nok markeret som de skal

> I modsætning til CDate kan ovenstående funktionskald kun fortolkes
> på én måde.

Jep okay

> Hvis man skal hente data fra Access-databaser, kan - og bør - man
> benytte Access' indbyggede DateSerial-funktion for at undgå bøvl
> [...]

Har faktisk læst den artikel uden større held. Kan du give et hint om
hvordan jeg får klaret det i mit tilfælde?

CS

cs at sleepy dot dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-04 09:47

CS skrev:

> Har faktisk læst den artikel uden større held. Kan du give et
> hint om hvordan jeg får klaret det i mit tilfælde?

Der er to muligheder. Enten overfører du dag, måned og år separat
eller også adskiller du dem i formhandleren.

Metode 1:

Dim dag, maaned, aar

dag = Request.QueryString("dag")
maaned = Request.QueryString("maaned")
aar = Request.QueryString("aar")

' Valider de tre variable og tjek at det er gyldige værdier
' - skriv selv kode...

sql = "INSERT INTO tabel (datofelt) VALUES (DateSerial(" & _
   aar & ", " & maaned & ", " & dag & ")"

Metode 2:

Dim dag, maaned, aar, fulddato, dPartArray

fulddato = Request.Querystring("dato")

' Det antages (kræves) at formfeltet dato er udfyldt i formatet
' "d(d)-m(m)-yyyy" (fx 4-12-2004)

dPartArray = Split(fulddato, "-")

' Validering - tjek at der er tre elementer i arrayet
' - skriv selv kode...

dag = dPartArray(0)
maaned = dPartArray(1)
aar = dPartArray(2)

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 16:57

> Der er to muligheder. Enten overfører du dag, måned og år separat
> eller også adskiller du dem i formhandleren.
>
> Snip metoder

Det hjælper mig dog desværre ikke ret meget i forhold til min kode:

<% Session.LCID = 1030 %>
<%
[...]
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
<%
' Open a record set of schedules
Response.Write "<FONT COLOR='Gray' FACE='Tahoma, Verdana' SIZE=2>" &
FormatDateTime(dDate, 1) & "</FONT><BR><BR>" & vbCrLf
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
sSQL = "SELECT * FROM tEvents " & _
"WHERE (Start_Date) <= #" & dDate & "# AND End_Date >= #" & dDate &
"# ORDER BY Event_ID "

QueryString("Date") giver en dato i formattet DD-MM-YYYY, som start_date
og end_date også er gemt som i databasen. Er faret fuldstændig vild i det
her

CS

cs at sleepy dot dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-04 19:59

CS skrev:

> QueryString("Date") giver en dato i formattet DD-MM-YYYY,

Fint - så brug split-metoden (metode 2 i forrige indlæg) til at
hive de tre datodele ud herfra.

> som start_date og end_date også er gemt som i databasen.

Farlig antagelse! Start_date og end_date er (forudsat at felttypen
er et datofelt) gemt som dato*værdier* i databasen. Det kan godt
være at databasens standardmåde at præsentere dem på også er
DD-MM-YYYY, men det er og bliver kun en præsentation - og du kan
ikke være sikker på at de datoer som databasen modtager i en sql-
sætning behandles på samme måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 17:53

> Fint - så brug split-metoden (metode 2 i forrige indlæg) til at
> hive de tre datodele ud herfra.

Heh ja havde jeg bestemt også tænkt mig, men får fejlen:

Tegnet ')' var ventet
/Kamathcalender/events.asp, line 18, column 20
dDate = (" & aar & ", " & maaned & ", " & dag & ")"

min kode:

If IsEmpty(Request.QueryString("Date")) OR NOT
IsDate(Request.QueryString("Date")) Then
dDate = Date
Else

Dim dag, maaned, aar, fulddato, dPartArray

fulddato = Request.Querystring("date")
dPartArrayt = Split(fulddato, "-")

dag = dPartArray(0)
maaned = dPartArray(1)
aar = dPartArray(2)

dDate = (" & aar & ", " & maaned & ", " & dag & ")"

Sikkert mig som ikke fatter en meter :'(

> [...]
> DD-MM-YYYY, men det er og bliver kun en præsentation - og du kan
> ikke være sikker på at de datoer som databasen modtager i en sql-

Hmm... ja okay, men et problem af gangen!

CS

cs at sleepy dot dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-04 19:47

CS skrev:

> dag = dPartArray(0)
> maaned = dPartArray(1)
> aar = dPartArray(2)
>
> dDate = (" & aar & ", " & maaned & ", " & dag & ")"

Hvad skal du bruge variablen dDate til?

Prøv at kigge på gennemgangen af metode 2 igen. Hele tricket er at
du sender dag, maaned og aar til databasen som adskilte talværdier.

Linjen med dDate skal altså helt væk, og der hvor du kalder bruger
datoen i din sql skal der stå "DateSerial(aar, maaned, dag)" - og
DateSerial skal stå inde i selve sql-sætningen (hvis du udskriver
sql-sætningen skal der stadig stå DateSerial i den).

> Hmm... ja okay, men et problem af gangen!

Jo, men det er jo samme problemstilling.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 19:58

> Hvad skal du bruge variablen dDate til?
>
> Prøv at kigge på gennemgangen af metode 2 igen. Hele tricket er at
> du sender dag, maaned og aar til databasen som adskilte talværdier.

Øhh nu er jeg forvirret. Jeg skal ikke hente den fra en database, men fra
en .QueryString eller hvad sådan en hedder

<% Session.LCID = 1030 %>
<%

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-04 20:43

CS skrev:

> Øhh nu er jeg forvirret. Jeg skal ikke hente den fra en
> database, men fra en .QueryString eller hvad sådan en hedder

Jep - og det gør du jo også, hvis koden fra et par indlæg siden
står til troende:

' Hent en dato via querystring
   fulddato = Request.Querystring("date")

' Opdel den i tre dele (dag, måned, år)
   dPartArrayt = Split(fulddato, "-")

' Tildel en variael til hver af de tre dele
   dag = dPartArray(0)
   maaned = dPartArray(1)
   aar = dPartArray(2)

Herfra går jeg ud fra at du skal bruge datoen til noget - enten at
hente noget ud fra en database, eller også sætte datoværdien _ind_
i databasen.

   dDate = (" & aar & ", " & maaned & ", " & dag & ")"

Derfor forstår jeg ikke hvad du skal med linjen herover.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 23:41

> [...]
>
> ' Opdel den i tre dele (dag, måned, år)
> dPartArrayt = Split(fulddato, "-")
>
> ' Tildel en variael til hver af de tre dele

Aarh har da vidst lige misforstået dig! Nå men har fået styr på datoerne
tror jeg. Virker fint på min egen IIS nu. Men men men, når jeg smider den
ud hos frip.dk som en ekstra test får jeg den her fejl

Subscript out of range: '[number: 1]'

events.asp, line 16

fulddato = Request.Querystring("date")
dPartArray = Split(fulddato, "-")
dag = dPartArray(0)
maaned = dPartArray(1) <- linje 16
aar = dPartArray(2)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-04 09:21

CS skrev:

> [...]
> på datoerne tror jeg. Virker fint på min egen IIS nu. Men men
> men, når jeg smider den ud hos frip.dk som en ekstra test får

Hvad indeholder Request.Querystring("date") ?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 13:14

> Hvad indeholder Request.Querystring("date") ?

Ja det er da netop prob lemet kan jeg se! På min egen ISS indeholder den
godt nok DD-MM-ÅR, mens den indeholder MM-DD-ÅÅ hos frip.dk

A HREF=events.asp?date="& Server.URLEncode(dToday) & " CLASS='EVENT'
TARGET='rightframe'> " & intPrintDay & "

dToday = DateSerial(intthisyear, intthismonth, intprintday)

' Check for valid year input
If IsEmpty(Request("YEAR")) OR NOT IsNumeric(Request("YEAR")) Then
datToday = Date()
intThisYear = Year(datToday)
Else
intThisYear = CInt(Request("YEAR"))
End If

' Check for valid month input
If IsEmpty(Request("MONTH")) OR NOT IsNumeric(Request("MONTH")) Then
datToday = Date()
intThisMonth = Month(datToday)
ElseIf CInt(Request("MONTH")) < 1 OR CInt(Request("MONTH")) > 12 Then
datToday = Date()
intThisMonth = Month(datToday)
Else
intThisMonth = CInt(Request("MONTH"))
End If

Intprintday = 1

CS

cs at sleepy dot dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-04 17:07

CS skrev:

> A HREF=events.asp?date="& Server.URLEncode(dToday)

Hvad ligger der i dToday? Hvis det er hvad jeg tror (dags dato), så
går du over åen efter vand. Der er ingen grund til at bede en asp-
siden udregne en datoværdi, urlencode den og overføre den i en
querystring til en anden asp-side.

Hold dig fra tekstrepræsentationer af datoer så længe som muligt.

Jeg ved ikke hvad du vil have event.asp til at håndtere, men her er
et par eksempler med tilhørende løsningsforslag.

a) Events.asp skal altid tage et argument der svarer til dags dato.

Løsning - drop querystring fuldstændig og brug en sql-sætning i
events.asp der drager nytte af databasens datofunktioner. Fx:
strSQL = "SELECT * FROM events WHERE dato > Now()"

(bemærk placeringen af anførselstegn)

b) Events.asp tager en parameter der er et helt antal dage i
forhold til dags dato.

Løsning - overfør antallet af dage som et heltal og lad databasen
om at foretage konverteringen til datoværdier. Fx:

intDage = Request.Querystring("dage")
If isNumeric(intDage) Then
   strSQL = "SELECT * FROM events WHERE DateDiff('d', dato,
Now()) = " & intDage
Else
   ' Fejlmeddelelse...
End If

c) Events.asp skal kunne håndtere en vilkårlig dato.

Løsning (forslag) - overfor dag, måned og år separat.
Fx <a href="event.asp?aar=2004&maaned=12&dag=24">
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 21:22

> Hvad ligger der i dToday?

Der ligger den dag man nu engang har valgt at klikke på i min kalender,
så ikke dags dato

> Hold dig fra tekstrepræsentationer af datoer så længe som muligt.
>

> Jeg ved ikke hvad du vil have event.asp til at håndtere, men her er
> et par eksempler med tilhørende løsningsforslag.

Event.aså skal visse aktiviteter fra kalenderen som den henter i en
database, og her jeg skal bruge datoen for den dag man vælger

> [...]
>
> intDage = Request.Querystring("dage")
> If isNumeric(intDage) Then
> strSQL = "SELECT * FROM events WHERE DateDiff('d', dato,

Måske mere elegant men har valgt løsningen nedenunder

> c) Events.asp skal kunne håndtere en vilkårlig dato.
>
> Løsning (forslag) - overfor dag, måned og år separat.
> Fx <a href="event.asp?aar=2004&maaned=12&dag=24">

eventdag =
"aar="&intthisyear&"&maaned="&intthismonth&"&dag="&intprintday&""
Write_TD "<A HREF=events.asp?"& Server.URLEncode(eventdag) & "
CLASS='EVENT' TARGET='rightframe'> " & intPrintDay & "</A>", "HL"

Sådan i anledning af alt driller mig udskriver den igen værdier, men
forsøger man at indtast urlen i browseren står de der godt. Lidt sært.

Men er vidst på rette spor nu