Kun en uge tilbage - templet i København.
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-05-04 00:41

Jeg er just hjemkommet fra København efter
to dages hektiske rundvisninger med mange
gæster - endda lange køer på gaden for at komme
ind og se det ny tempel på Priorvej på Frederiksberg.

Jeg håber, at nogle af jer allerede har været derinde,
og jeg skal straks undskylde, at jeg ikke har hilst
på nogen - men som I sikkert kunne se, havde vi
alle meget travlt.
Og hvis I ikke har været der endnu, så skynd jer
derind, der er åbent mandag - lørdag i næste
uge fra kl. 10 og sidste rundvisning begynder kl.
21. En rundvisning tager ca. 1 time, alt afhængig
af, hvor mange gæster der er.

Vi har haft gæster fra Rusland, Tyskland, England,
USA, Sverige, Island - og rigtig mange danskere.
(Måske flere steder, det er kun de, som jeg har talt med).

Det har været aldeles pragtfuldt at høre de besøgendes
kommentarer, når de kom ud igen, de har alle uden
undtagelse været positive og opløftende.
Det har også været dejligt at kunne løfte fligen for,
hvad der foregår i templet, og været med til at
undgå mytedannelse.

Så venner - det er NU....sidste udkald er 15.5 kl.21.

Mvh.Bodil.

Fra : Lyrik

Dato : 09-05-04 02:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:409d7002$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg er just hjemkommet fra København efter
> to dages hektiske rundvisninger med mange
> gæster - endda lange køer på gaden for at komme
> ind og se det ny tempel på Priorvej på Frederiksberg.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tak for besøget Bodil. Ja ikke fordi jeg kunne opspore dig, for der var
ingen jeg talte med som kendte dig?
Jeg var der sammen med Richard Mott, magister i historie og latin, med en
god samlet viden om Mormonernes historie.
Men på trods af stor ihærdighed lykkedes det ikke at opspore dig! Du var som
sunket i jorden))
Mormonerne er søde og rare kristne mennesker, med en stram, regelfast
orden.
Masser af opsynsmænd som levendegjorde billedet af "tempelvagten".
Den søde ældste som virkelig var en ældre broder, fortalte drømmende om
hvordan han og hans hustru havde valgt mormonerne for at blive gift for
evigheden.
"Jeg kunne ikke forestille mig et paradis uden hende"! Det var de nøgler
Peter fik, hvor "Det i binder skal være bundet i himmelen" som kunne bruges
i det tilfælde!
Da mormonerne havde fået disse nøgler i arv, kunne ægteskabet bindes i
himmelen for evigt.
Jeg var blevet behørigt afvæbnet af ældstebroderen som på gaden havde set at
"jeg havde et kamera"!
Det hellige tempel måtte ikke fotograferes, og jeg fik besked om at aflevere
mit kamera til tempelvagtposten der sad bag sin pult i indgangen.
Husk selv at få det igen sagde han om mit spritnye Canon Ixus II med 256
megabyte ram.))-jeg huskede det!))
Nu var jeg lidt skuffet over ikke at få lejlighed til at tage
panoramabilleder af interiøret, men det skulle vise sig ubegrundet da vi fik
udleveret et prospekt med billeder af det meste. Men de må være taget med et
mere "helligt" kamera?
Jeg havde forventet en stor tempelsal a la Salomons tempel, men istedet fik
jeg en praktisk forestilling om ordet "I min faders hus er der mange
boliger" Her var mange rum. Læg mærke til gulvene, lofterne, tæpperne og
væggene sagde bror ældste. Det gjorde Richard Mott, jeg hørte han sagde et
ord, det lød som "kitch"! Hvad det betyder må andre eksperter i kunst
definere, men det må være noget med Jesus! For der var mange billeder af
folkeskarer og Jesus.
En ting som jeg lagde mærke til var, at alle de mennesker der var afbilledet
på væggene var nogle jeg umiddelbart kunne relatere mig til, for de var alle
af typen "nordiske hvide mennesker". Også jøderne!
Der var heldigvis ikke en eneste farvet der skæmmede vægmalerierne.))
Bror ældste mente at det var fordi kirkens store forbillede var Carl Bloch
og at den maler der havde malet på væggene, som han ikke rigtig kunne huske
navnet på, virkelig prøvede at efterligne Carl Bloch!
Han fortalte at de i Utah havde hængt det store Carl Bloch maleri op som
havde hængt i Bethesda på det gamle grønttorv.
Det kendte jeg lidt til, idet jeg altid selv har elsket Carl Blochs
Jesusbilleder. Det var iøvrigt mig der gjorde indremissionerne opmærksomme
på at det var en ægte Carl Bloch de havde hængende af Bethesdas Dam. Det var
engang de havde besøg af apostolsk kirke som jeg selv frekventerede. Til min
undren havde de ikke selv lagt mærke til det!?
Senere betalte salget af billedet renoveringen af Bethesda.
"Det er synd for mormonerne" sagde Richard Mott igen og igen,-"De er så
naive"! Jeg spurgte hvof-det? Han sagde."De har den der ide med at de hele
tiden vil vokse og udvide, de vil være verdens hurtigst voksende
trossamfund"! "De fører nøje statistikker med hvor meget de vokser og de
havde det imponerende antal af 61000 missionærer. Men da de så senere havde
5000 mindre, så kom det ikke til at figurere i statistikken. Det er ligesom
med medlemsskaren. Selv om man ikke hører noget fra et medlem, så bliver de
fortsat talt med indtil man beregner at de er 110 år gamle! Uden at man
kontrollerer om de stadigvæk lever og eksisterer"! Det syntes jeg lød helt
spøjst! Mon det ikke er noget Richard finder på?
Han fortalte også noget om tempelordinanserne. "I 1843 blev Joseph Schmidt
Frimurer, efter at han i 1830 havde opstartet mormonkirken. Tempelritualerne
stjal han simpelt hen fra de ritualer frimurerne benyttede." "Jamen byggede
han ikke et tempel allerede i 1838"? sagde jeg prøvende. "Jo men det var
uden ordinanserne", svarede Mott."
En dame spurgte bror ældste hvordan de financierede et sådant tempel. "Vi
giver tiende", sagde bror ældste. "Jamen i er da ikke så mange"?, indvendte
damen. Bror ældste forsikrede at det var mormoner i hele verden der havde
financieret det danske tempel på Priorvej. Jeg mindes en nylig artikel som
fortalte at mange mormoner i Utah gik konkurs. Flere end i den øvrige
befolkning. Gad vist om bidrag kan blive for store? Nå det er vel ligesom
med skatterne, men de er jo meget større.
Jeg synes alligevel at mormonerne skal have tak for at de viste templet
frem. Der var meget godt håndværk i det tempel. Saftevandet og småkagerne
fejlede heller ikke noget bagefter! Men-Bodil var og blev pist væk skønt der
blev spurgt flittigt til hende.)).

Hilsen
Jens

Fra : (Per Røn

Dato : 09-05-04 07:55

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Jeg var der sammen med Richard Mott, magister i historie og latin, med en
> god samlet viden om Mormonernes historie.

Richard Mott? Ja, det er efterhånden længe siden jeg er stødt ind i ham
.

Hvor er det nu templet ligger?
--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 09-05-04 11:48

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> skrev i en
meddelelse

> Richard Mott? Ja, det er efterhånden længe siden jeg er stødt ind i ham
> .
>
> Hvor er det nu templet ligger?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
På Priorvej som sagt:
http://makeashorterlink.com/?R20013048

Gense Richard her:
http://lyrik.homepage.dk/film/richard.mpg

3,2 megabyte. (Kan din mac også se divx 5.1.1?)
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-05-04 15:55

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ++++++++++++++++++++++++++++++++++++
> Tak for besøget Bodil. Ja ikke fordi jeg kunne opspore dig, for der var

Nu er jeg jo så altså også JYDE (med store bogstaver) og kommer
helst ikke til København - så er det jo nok ikke så sært, at de
københavnske medlemmer ikke lige har mit billede fast på nethinden.
Du skulle have spurgt en "koordinator" - ham med gult skilt - inde
i forhallen af kirken. Han kunne have fortalt dig, at jeg var bagstopper
på rundvisningerne hele dagen. Nu ved jeg jo heller ikke, hvordan
du ser ud, jeg kiggede lige på din film af din ven- ham så jeg nu heller
ikke i mængden, men der var jo også mange, som du så.

> [...]
> Den søde ældste som virkelig var en ældre broder, fortalte drømmende om
> hvordan han og hans hustru havde valgt mormonerne for at blive gift for

Det var ældste Holland, en af kirkens tolv apostle, du så på filmen.

> [...]
> himmelen for evigt.
> Jeg var blevet behørigt afvæbnet af ældstebroderen som på gaden havde set

Jamen, fy skamme, Jens Erik, det burde du have hørt allerede, da du kom
ind og så filmen...)

> [...]
fik
> udleveret et prospekt med billeder af det meste. Men de må være taget med

Ja, da, selvfølgelig - et helligt, indviet tempelkamera, tror du ikke?

> Jeg havde forventet en stor tempelsal a la Salomons tempel,

Templet i København er et lille tempel, ikke med samme muligheder
som f.eks. Salt Lake City templet.

> [...]
> af typen "nordiske hvide mennesker". Også jøderne!
> Der var heldigvis ikke en eneste farvet der skæmmede vægmalerierne.))

Nu er vi jo også i Danmark, ik'?

> [...]
havde
> 5000 mindre, så kom det ikke til at figurere i statistikken.

Det er noget vrøvl, vi har et statistisk kontor, og hvis vi har et antal
missionærer,
så får vi det at vide, uanset antallet.

> [...]
> kontrollerer om de stadigvæk lever og eksisterer"! Det syntes jeg lød helt
> spøjst! Mon det ikke er noget Richard finder på?

Jo, han er da en lurendrejer, den Richard. Vi har da til stadighed travlt
med
at ajourføre vore optegnelser, og sørger for at besøge mindre aktive
medlemmer
mindst én gang om året, gerne meget oftere, hvis de vil det.

> [...]
> befolkning. Gad vist om bidrag kan blive for store? Nå det er vel ligesom
> med skatterne, men de er jo meget større.

Tja, eller også gør de ikke, som deres ledere anbefaler dem:
at være sparsommelige og betale deres tiende. At sætte
tæring efter næring.

> [...]
> fejlede heller ikke noget bagefter! Men-Bodil var og blev pist væk skønt

Det var godt, at du kunne lide besøget.
Du er altid hjertelig velkommen - også som medlem.

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-05-04 16:04

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:409e4639$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

Ved en hel tilfældighed mødte jeg faktisk Kenn for første gang -
jeg var på vej ned fra en pause, og han var lige ankommet - på
cykel!

Mvh. Bodil.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 09-05-04 15:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

Var selv med til rundvisninger tirsdag aften og hjalp til inde i templet
lørdag eftermiddag/aften.

Et par herlige dage med mange gæster.

mvh Kenn

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-05-04 17:15

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> mælte sligt:

> [...]
>og jeg skal straks undskylde, at jeg ikke har hilst
>på nogen - men som I sikkert kunne se, havde vi

Hejsa Bodil

Jeg havde egentlig besluttet mig for at besøge templet i går, søndag,
men det viste sig, at I kom hviledagen i hu at I holdt den hellig, så
jeg aflagde besøg her i morges ved ti-tiden sammen med et par venner,
bl.a. Kevin Edelvang, som faste brugere af gruppen sikkert husker.

Det var meget spændende at se et mormontempel indefra. Jeg var benovet
over det pæne inventar og den nydelige udsmykning og ideen med, at man i
templet alene bærer hvide klæder forekommer mig også ret fed. Men det
var samtidig også meget tydeligt, at templet er indrettet for at
appellere til et bestemt segment, som vist er lidt ældre end jeg :)
Dertil var jeg lidt overrasket over, at der var placeret vagter ved hver
sidegang i templet. Nuvel, det er da fair nok og en ærlig sag, at man
ikke vil have folk til at rode rundt over det hele i ens helligdom, men
vores rundviser gjorde en pointe ud af at påpege, at de alene stod der
for at hjælpe folk, så de ikke fór vild, hvilket ret oplagt ikke var
deres funktion ;)

Nuvel, det var alt i alt en spændende oplevelse, og jeg takker for
lejligheden til at se jeres helligdom indefra.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But what is Evil anyway? Is there reason to the rhyme?
Without Evil there can be no Good,

Fra : (Per Røn

Dato : 10-05-04 17:47

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> [...]
> jeg aflagde besøg her i morges ved ti-tiden sammen med et par venner,
> bl.a. Kevin Edelvang, som faste brugere af gruppen sikkert husker.

Jeg regner med at besøge det en af dagene. Men, er der specielle krav
til påklædning? I Peterskirken må man som bekendt ikke have korte bukser
på, og den igangværende hedebølge gør at jeg i øjeblikket går rundt i
sandaler uden strømper, korte bukser og ærmeløs t-shirt .

Jeg tager gerne strømper på, og en træningsdragt med ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-05-04 18:22

> [...]
> sandaler uden strømper, korte bukser og ærmeløs t-shirt .
>
> Jeg tager gerne strømper på, og en træningsdragt med ...

Det er der vist egentlig ikke, for templet er endnu ikke indviet.
Mvh:Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-05-04 18:21

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> vores rundviser gjorde en pointe ud af at påpege, at de alene stod der
> for at hjælpe folk, så de ikke fór vild, hvilket ret oplagt ikke var

Der tager du ganske fejl - det var alene for at hjælpe folk på vej.
Og når du tænker dig lidt mere om, så kan du måske forestille dig
situationen, hvis vi ikke havde placeret guider rundt omkring,
og ladet folk gå rundt på må og få, ganske som de ville?
Det lykkedes os at vise templet til 2015 personer alene
om fredagen, og det kræver virkelig organisationstalent,
kan du nok forestille dig? Så guidernes placering - det handler
om mest mulig service for flest mennesker på den bedst opnåelige
tid....(Lørdag tror jeg, de nåede knap 3000..)

> Nuvel, det var alt i alt en spændende oplevelse, og jeg takker for
> lejligheden til at se jeres helligdom indefra.

Det var jo godt, og velbekomme til dig.

Mvh.Bodil.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 12-05-04 20:08

> [...]

> om mest mulig service for flest mennesker på den bedst opnåelige
> tid....(Lørdag tror jeg, de nåede knap 3000..)

Jep....var selv sådan en guide...udfordringen var lidt lige som en lufthavn,
med at lede folk de rigtige steder hen. Typisk var der meget lidt tid mellem
grupperne, men grupperne så sjældent hinanden. Derudover skulle man sørge
for at rundviserne ikke var i rummene for lang tid, så de ikke forsinkede
næste gruppe.

mvh Kenn