Barn stjæler!
Fra : Frodo

Dato : 07-05-04 11:05

Er der nogen i denne gruppe, som kan komme med gode råd til hvad man gør,
når ens barn (på 8 år) pludselig begynder at stjæle fra kammerater.

Jeg har prøvet den "pædagogiske" vej, med forklaring.

Og har også skældt ud, så hele huset var ved falde ned om ørene på os alle.

Men lige lidt hjælper det.

/Frodo

Fra : Ralph

Dato : 07-05-04 17:31

"Frodo" <det-er@min-fjerndette-postkasse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet den "pædagogiske" vej, med forklaring.
>
> Og har også skældt ud, så hele huset var ved falde ned om ørene på os

Det er sikkert ikke særligt politisk korrekt, men jeg har heldigvis ikke
selv været i din situation. Min første tanke er at "hugge" barnets
yndlingsting, bamse, penge i banken, dyne, TV, playstation, sørg for at
barnet bliver opmærksom på at det er barnets ting vi leger med/penge vi har
købt mad for/etc.....

Nu HAR jeg så tænkt lidt, og et fast greb om barnets håndled mens man går
hen og afleverer det stjålne, foran den bestjålne, forældre, søskende.
Dernæst hen til farmor og drikke en kop hyggelig kaffe/sodavand, og sig så -
mens synderen lytter - "hvad skal vi gøre? X er begyndt at stjæle, så vi er
lidt bekymrede for om han bliver smidt ud af
skolen/tvangsfjernet/børnehjem/statsamt/eller...."

Aftal en tid hos lægen for at få en henvisning til psykiater for evt.
diagnostisering for kleptomani (ikke fordi nogen tror han er kleptoman, bare
for at give opmærksomhed på synderen)

Sidst: vis barnet denne tråd - så han kan se at det IKKE er acceptabelt at
stjæle, i sidste instans kommer man i fængsel.

--
venligst
Ralph

Fra : Cat

Dato : 07-05-04 17:53

> [...]
>
> Sidst: vis barnet denne tråd - så han kan se at det IKKE er acceptabelt at
> stjæle, i sidste instans kommer man i fængsel.

....eller find ud af hvad der er galt i barnets omgivelser, der gør at barnet
føler trang til at stjæle.

Tine

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 07-05-04 21:36

rwr@post6.tele.dkRalph07/05/04 18:30 Skrev

> [...]
> barnet bliver opmærksom på at det er barnets ting vi leger med/penge vi har
Vold avler jo vold.
Du har jo ikke nogle oplysninger om hvordan familien og barnet i øvrigt
trives, og hvor der kan være årsager til at dette er sket, eller omfanget af
det, hvordan oplever barnet det, og hvad siger det selv om anklagerne, og
hvad er beviserne, og hvor er forældrene?

> [...]
> lidt bekymrede for om han bliver smidt ud af
> skolen/tvangsfjernet/børnehjem/statsamt/eller...."
"Et fast greb" må være vold i denne situatione ellers ville du vel ikke
pointere "fast greb" og derefter ydmygelse, den direkte vej til endnu flere
problemer.

> Aftal en tid hos lægen for at få en henvisning til psykiater for evt.
> diagnostisering for kleptomani (ikke fordi nogen tror han er kleptoman, bare
> for at give opmærksomhed på synderen)
Og til sidst sygeliggørelse.

> Sidst: vis barnet denne tråd - så han kan se at det IKKE er acceptabelt at
> stjæle, i sidste instans kommer man i fængsel.
DEn eneste der trænger til at komme til lægen her er dig, og den enste der
trænger til at læse denne tråd er din famile og venner så de kan hjælpe dig
med at finde nogel metoder der er humane.

Lad være med at løse problemer du mener ikke engang fortjener at du sætter
dig ind i dem.

--
Vh Kevin
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-05-04 21:49

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

- klip -

Godt brølt, løve!

Hilsen Inger

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 18:20

> rwr@post6.tele.dkRalph07/05/04 18:30 Skrev
> Vold avler jo vold.

Ja, ja, reaktion giver en modreaktion, jeg snakker overhovedet ikke om vold,
til orientering har jeg een gang givet eet af vore børn en lussing, ikke
noget jeg er stolt af (jo, at det kun er sket een gang, men ikke at det er
sket) Lidt en panikhandling, men den 4 årige stod og trak den 2 årige - som
var klatret 2 m. op i et træ - i benet for at rykke ham ned, første og
sidste lussing i vores familie.

Det jeg mener er at fortælle den 8-årige at der er en konsekvens i den anden
ende, hov, nu kan jeg ikke lege, far har stjålet min playstation.
Selvfølgelig skal den returneres.

> "Et fast greb" må være vold i denne situatione ellers ville du vel ikke
> pointere "fast greb" og derefter ydmygelse, den direkte vej til endnu
flere
> problemer.

ydmygelse ja, men vold nej - det bruger vi ikke heroppe på Mors. Hvem er
skyld i ydmygelsen? Den ydmygede, hvis jeg ikke skal ydmyges mere, så må jeg
hellere holde op med at stjæle.

Hvem siger at der er en grund? Det KUNNE være ren egoisme, mangel på
omtanke, almindelig dumhed - det behøver ikke skyldes den nye
lillesøster/hundehvalp/storebrors dårlige karakterer eller andet som "tager"
opmærksomheden fra den 8-årige

> Og til sidst sygeliggørelse.

Ja, eller opmærksomhed af en slags der IKKE er den barnet søger - helt
ærligt, det er ikke en 3-4 årig der smider sig gulvet i supermarkedet - det
er et barn der har gået i skole i flere år, så VED man godt hvad der er
rigtigt eller forkert.

Det KUNNE jo også være at barnet er sygt, der er mange mentale skavanker som
har en mængde forskellige årsager.

> [...]
dig
> med at finde nogel metoder der er humane.

Hmm. mine børn fungerer vældigt fint, de hjælper til derhjemme, de ringer
hvis de kommer senere hjem end aftalt, de passer deres skole, laver deres
lektier, passer deres fritidsjob.

> Lad være med at løse problemer du mener ikke engang fortjener at du sætter
> dig ind i dem.

Lige måde - du er ret voldsfikseret er du ikke? Måske en psykolog kunne
stille en diagnose? Sikkert noget med manglende pottetræning da du var barn?

--
venligst
Ralph

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 08-05-04 19:43

rwr@post6.tele.dkRalph08/05/04 19:20 Skrev

> [...]
> var klatret 2 m. op i et træ - i benet for at rykke ham ned, første og

Panik reaktioner, er tilgivelige, på samme måde som man giver en lussing for
at få folk til bevidsthed.
Jeg angirber ikke dig personligt, men det du påstår og dermed hvad du kan
tages til ansvar for her, idet du må antages at kunne tænke dig om et par
gange inden du sender det.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 08-05-04 20:00

> [...]

> Det jeg mener er at fortælle den 8-årige at der er en konsekvens i den anden
> ende, hov, nu kan jeg ikke lege, far har stjålet min playstation.
Men du aner jo ikke en dyt om hvad der er sket?
Hvad nu hvis det hele startede med at barnet fik stjålet noget? eller har
problemer i skolen eller bliver mobbet eller det er hævn for en gerning
dem/den barnet stjæler fra har begået? osv osv

> [...]
> skyld i ydmygelsen? Den ydmygede, hvis jeg ikke skal ydmyges mere, så må jeg

Psykisk og fysisk vold er for mig det samme, især når en voksen begår det
over for en 8 årig.

> [...]
> omtanke, almindelig dumhed - det behøver ikke skyldes den nye
> lillesøster/hundehvalp/storebrors dårlige karakterer eller andet som "tager"
Så uanset grund er en kriminel gerning den samme?

Jeg mener at der er en grund til at børn "Pludselig" ændrer adfærd, eller at
der sansynligvis er det, og du mener ikke at det er umagen værd at spørge
ind til dette?

> [...]
> er et barn der har gået i skole i flere år, så VED man godt hvad der er
Et barn på 8 år har mig bekendt ikke gået i skole i flere år, og hvad er
forskellen, det er adfædsændring vi ønsker, men metoderne vi er uenige i.

> Det KUNNE jo også være at barnet er sygt, der er mange mentale skavanker som
> har en mængde forskellige årsager.
Ja det er jeg vidende om, men pointen er stdig at hvis du anstrngte dig lidt
ved at spørge ind til hvad der foregår, kunne du jo få historien om dette
barn, og ikke mindst forældrene kunne få gavn af den erfaring du har, som du
jo ville bruge til at stille spørgsmålene.

Og jeg mener ikke at man stiller diagnosen kleptomani eller manier i det
hele taget på børn.

> at
> dig
Ok! når ret skal være ret går jeg over stregen her, jeg blev lidt arrig.

> [...]

> stille en diagnose? Sikkert noget med manglende pottetræning da du var barn?

I lige måde hvad?

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 20:40

> Ok! når ret skal være ret går jeg over stregen her, jeg blev lidt arrig.

> I lige måde hvad?

OK - dårlig quoting fra min side, i lige måde med at søge læge, men jeg gik
vist over stregen præcis som du - syntes bare at du blev lidt for personlig.
Beklager - som var det vigtigste i denne omgang. Jeg svarer på resten i ny
besked.

--
venligst
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 21:12

> [...]
> problemer i skolen eller bliver mobbet eller det er hævn for en gerning
> dem/den barnet stjæler fra har begået? osv osv

Nej, man må jo svare udfra de givne oplysninger - som i dette tilfælde ikke
er mange. Så synes jeg at det er bedre at give et svar til Frodo som han
IKKE kan bruge til noget, end IKKE at give et svar som måske rammer sømmet
på hovedet (nej, det er ikke vold

> Psykisk og fysisk vold er for mig det samme, især når en voksen begår det
> over for en 8 årig.

Ydmygelse er også et dårligt ord, det jeg mener er "konsekvens" Barnet skal
vide at der altid er en konsekvens af eens handlinger, hvis det er ydmygende
så er barnet gået over stregen (se evt. andet svar på frodos? dukke stjålet)
Det kan også været et dagligdags uheld, eks:
Min yngste - 10 år dengang - spillede golf på vort fælles grønne område,
smadrede en rude i et drivhus, løb hjem til far, "jeg har vist smadret et
vindue, vil du ikke gå med mig derhen" Selvfølgeligt ville jeg det, en sød
gammel dame, han forklarede, undskyldte, hjalp mig med at skifte ruden og
betalte selv halvdelen (20 kr.)
Det var da pinligt for ham, men sagen kom ud af verden - tror du ikke at han
ville have dårlig samvittighed idag hvis han IKKE havde sagt noget, men bare
løbet?

> [...]
at
> der sansynligvis er det, og du mener ikke at det er umagen værd at spørge

OK, kan godt se at det havde været smartere, men jeg er dog kommet med et
svar. Gad vide om Frodo overhovedet læser vores svar, der er ikke megen
feedback fra ham?
Det er dog Frodo og kun Frodo der kan bedømme hvilke råd han vil følge

> [...]
du
> jo ville bruge til at stille spørgsmålene.

Min erfaring herinde er at give et svar, og så ad den vej få flere
oplysninger, men som sagt ikke megen feedback fra hovedpersonen.

Det er jo ikke så farligt i
jura/erhverv/musik/satellit/mad/sprog/tv/forbruger/edb grupperne. Lover at
tænke før jeg skriver næste gang, især når vi snakker børn.

--
venligst
Ralph

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 08-05-04 23:05

rwr@post6.tele.dkRalph08/05/04 22:12 Skrev

> [...]
> IKKE kan bruge til noget, end IKKE at give et svar som måske rammer sømmet

Jeg mener at den konkrete sag er alt for dårligt belyst, og jeg mener at det
for mig er for svært at give svar på, ville egentlig have stillet nogle
spørgsmål, men går ud far at skribenten læser mine kommentarer og regner med
at det er nok til at regne ud at man nok skal gøre lidt mere ud af at belyse
problemet en anden gang.

> [...]
> så er barnet gået over stregen (se evt. andet svar på frodos? dukke stjålet)
Men barnet skal vel kende konsekvensen på forhånd?
I dette tilfælde kommer der forslag til konsekvenser af handlinger du ikke
kender noget til andet and at der formentlig indgår et tyveri.
Eller skal konsekvenserne bare dukke op sporadisk ved hjælp af tilfædige
gode råd i en nyhedsgruppe?

Snip

Fra : Frodo

Dato : 08-05-04 23:08

> [...]
> jura/erhverv/musik/satellit/mad/sprog/tv/forbruger/edb grupperne. Lover at
> tænke før jeg skriver næste gang, især når vi snakker børn.

Jeg læser alle indlæg, og grunden til jeg ikke er kommet med nogen kommentar
er at jeg har haft lidt svært ved at finde de gode råd/ spørgsmål, i alt det
mudder denne tråd hurtigt udviklede sig til.

Jeg bliver nok nødt til at læse alle indlæg igennem en gang til for at se/
få øje på, tillægsspørgsmålene.
I er naturligvis også velkomne til at stille dem endnu en gang, under mit
første indlæg.

/Frodo

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 08-05-04 23:22

det-er@min-fjerndette-postkasse.dkFrodo09/05/04 0:07 Skrev

> Jeg læser alle indlæg, og grunden til jeg ikke er kommet med nogen kommentar
> er at jeg har haft lidt svært ved at finde de gode råd/ spørgsmål, i alt det
> mudder denne tråd hurtigt udviklede sig til.

Så svært er det vel heller ikke at læse de 3 første indlæg og besvare dem?
Ralph Tine og Dorte forsøger rent faktisk at hjælpe, at jeg ikke er enig med
Ralph betyder vel ikke at du er udelukket fra at kommentere hans svar?
Og hvad er det lige du mener med "alt det mudder"?
Hvis du læste alle svarene, ville du kunne se at Ralph og jeg gik lidt hårdt
til den i starten men er dog enige om at holde tonen, og er nu bare uenige,
det er vel OK?
Men jeg forventer at du svarer på hvad du mener?

Fra : Frodo

Dato : 08-05-04 23:46

> [...]
med
> Ralph betyder vel ikke at du er udelukket fra at kommentere hans svar?

Nu lod jeg med vilje være med at kommenter hans første svar, da det ellers
nok ville have været mig som kom i en hård "infight" med Ralph. Og det så
jeg ikke noget formål med

> [...]
hårdt
> til den i starten men er dog enige om at holde tonen, og er nu bare

Det er helt ok at være uenige, men det for ud gående gav, for mig, en del
"støj" på linien Men det glæder mig da for engangs skyld at se, at man
kan blive enig om at være uenig
Det sker desværre ikke så tit på usenet, syntes jeg.

> Men jeg forventer at du svarer på hvad du mener?

Det er hermed gjort

> --
> Vh Kevin
> Fjern nospam ved privat svar

Se iøvrigt mit tillæg.

/Frodo

Fra : TriDane

Dato : 08-05-04 22:17

Kevin Vilhelmsen <skovalleen10nospam@stofanet.dk> wrote in

> [...]
> har problemer i skolen eller bliver mobbet eller det er hævn for en
> gerning dem/den barnet stjæler fra har begået? osv osv

Jeg kan ikke forstå, hvad det har med noget at gøre. Det er stadig forkert
at stjæle og det er der ingen undskylning for. Det kan godt være barnet
skal hjælpes på andre måder, men selve tyveriet bliver man nødt til at
skride ind overfor som ansvarlig forælder.

klip

mvh.
Kim

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 08-05-04 22:56

nobody@nowhere.comTriDane08/05/04 23:16 Skrev

> [...]
> skal hjælpes på andre måder, men selve tyveriet bliver man nødt til at
> skride ind overfor som ansvarlig forælder.

Jeg har ikke anfægtet at det er forkert at stjæle, men jeg anfægter metoden
til at lære at det er forkert, forskellen på en voksen ansvarlig og en 8-
årig er enorm.
Barnet ksla først til at lære ale disse ting, og så til at lære hvad der kan
ske når man ikke opfylder kriterierne eller lever op til normerne, det er
for mig helt afgørende at dette sker så humant som muligt.
Alle undersøgelser viser jo at straf ikke hjælper noget.

Mener du virkelig at der ikke findes NOGEN undskylning for at stjæle?
Eks sult eller nødværge eller at nogen lider under ufattelig fattigdom osv?
En ting er at lære hvad man ikke må, noget andet er at agere retfærdigt.

Jeg medgiver at man skal skride ind, men du må til sagen og sige noget om
hvad man skal gøre i stedet for, jeg har det bud at man må undersøge hvad
problemet er først og fremmest.

Fra : TriDane

Dato : 08-05-04 17:44

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> [...]
>
> Sidst: vis barnet denne tråd - så han kan se at det IKKE er
> acceptabelt at stjæle, i sidste instans kommer man i fængsel.

Glimrende svar uden alle de sædvanlige pædagog-termer, men med nogle
fornuftige og gode ideer til, hvordan man kan forklare barnet, at det er
en meget alvorlig handling, der er begået. Det er meget snedigt på denne
måde at forklare barnet, at tyveri er en fuldstændigt uacceptabel
handling og det vil føre til en pinlig konfrontation med familie, venner
og dem der er stjålet fra før eller siden.

Selvfølgelig er der nogen, der vil blive ved med at mene barnet blot
behøver opmærksomhed når han/hun stjæler bil nr. 3 (så er han ældre end
8 år), men vi kan jo ikke alle sidde og læse op fra en lærebog i
pædagogik når vi svarer på usenet - gudskelov!

Mvh.
Kim

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 08-05-04 20:05

nobody@nowhere.comTriDane08/05/04 18:43 Skrev

> [...]
> handling og det vil føre til en pinlig konfrontation med familie, venner
> og dem der er stjålet fra før eller siden.

Hvad er det lige du mener bliver forklaret her?
Det eneste der sker her er at et barn reagerer destruktivt, og lærer at når
det reagerer destruktivt bliver det mødt detruktivt, og hvad sker der så?
barnet reagerer sansynligvis mere destruktivt.
Mennesker har brug for respekt kærlighed og omsorg, og i dette tilfælde
først og fremmest tilgivlse betimelighed og forståelse.

Fra : TriDane

Dato : 08-05-04 22:11

> [...]
> Mennesker har brug for respekt kærlighed og omsorg, og i dette
> tilfælde først og fremmest tilgivlse betimelighed og forståelse.

Det jeg mener er genialt ved forklaringen er, at man viser barnet der er
nået en grænse for, hvordan man kan opføre sig. Efter min mening er det
en fiks måde at vise overfor barnet, at tyveri på alle måder er
uacceptabelt - både socialt og lovmæssigt. I pædagogiske termer forsøger
man altid at give en forklaring på adfærden. Jeg mener ikke dette er
særligt vanskeligt: Barnet så en ting han/hun gerne ville have og så tog
han/hun denne ting. Efter min mening er det forkert at begynde at sætte
ind med det pædagogiske artilleri.

Det jeg synes er smart og lærerigt for barnet ved Ralphs foreslåede
fremgangsmåde, er at barnet kan se det fører til en social deroute at
stjæle. Her opnår man efter min mening det modsatte, hvis man siger til
barnet, at det er synd for han/hun at han/hun stjæler...

Det er måske bare et holdningsspørgsmål, men jeg mener godt et barn på 8
kan forstå, det er meget forkert at stjæle og utroligt flovt at skulle
stå til ansvar for sin "forbrydelse".

mvh.
Kim

Fra : Dorte Sahl

Dato : 07-05-04 19:27

> [...]
>
> Jeg har prøvet den "pædagogiske" vej, med forklaring.
>
> Og har også skældt ud, så hele huset var ved falde ned om ørene på os

Hej Frodo

Jeg har ikke slev oplevet at vores barn har stjålet fra kammerater, men jeg
har oplevet at hun blev bestjålet. Vores datter kom og sagde det til os med
det samme, at hun troede veninden havde taget en af hendes mini-dukker,
under et besøg i vores hjem. (De var 6 og 7) Vi spurgte barnet om det var
rigtigt og hun benægtede kraftigt. Der var ikke så meget mere vi kunne gøre,
pigen blev hentet og vi fortalte moderen om episoden. Hun spurgte også pigen
om hun havde vores datters dukke - nej igen.

20 min efter kom der en bil ind i vores indkørsel. Moderen havde fundet
dukken i pigens jakkelomme og nu var de begge kørt tilbage for at aflevere
den med en undskyldning. Pigen skulle selv aflevere den til vores datter med
en undskyldning. Vi tre voksne holdt os lidt i baggrunden og der var ingen
tvivl om at det var meget svært for synderen at skulle erkende at hun både
havde stjålet og løjet.

Siden har der INGEN problemer været...

Som jeg ser det var der meget lærerigt i denne episode...

1. vi stolede alle på barnet da hun sagde at hun ikke havde taget dukken
2. da hun blev afsløret var der konsekvens med det samme (de kørte tilbage
til os midt i aftensmaden)
3. hun skulle SELV erkende overfor sin veninde at hun havde stjålet og løjet

Håber du kan bruge vores erfaringer til noget.

Knus
Dorte

Fra : Frodo

Dato : 08-05-04 23:19

"Dorte Sahl" <nosecret4you@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
løjet

> Håber du kan bruge vores erfaringer til noget.

Takker for dit råd.
Naturligvis har barnet fået lov til selv at aflever det stjålende til
ejermanden.

/Frodo

Fra : Crazy Camilla

Dato : 08-05-04 20:37

> [...]
>
> Jeg har prøvet den "pædagogiske" vej, med forklaring.
>
> Og har også skældt ud, så hele huset var ved falde ned om ørene på os

Hej.

Jeg mener man er nødt til at gå meget hårdt til værks.
Lidt skæld ud hjælper ikke spor.

Næh en måned på vand og brød i et mørkt kælderværelse hvor man skal tisse i
en spand i hjørnenet det er hvad der skal til.

Nej så slemt skal det nok ikke være, men en straf må der til.
Det kunne f.eks. være stuearrest eller fritagelse af privelegier - slik, TV,
computer, fritidsaktiviteter mv.

Naturligvis EFTER barnet har afleveret tingene tilbage og har sagt undskyld.

Og husk nu barnet skal FORSTÅ hvorfor det bliver straffet, ellers hjælper
det jo ikke.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Frodo

Dato : 08-05-04 23:35

Det som gør det så svært er at det er et pludseligt opstået problem, som
startede med at man pludselig havde et "nyt" gameboy spil, da jeg spurgte
til hvor det kom fra, havde man fundet det i fritteren. Godt, pædagogoisk
forklaring om at fundne ting skal afleveres til de vokse, så man ikke bliver
beskyldt for at stjæle, inddragelse af gameboy, og så ned og aflevere
spillet til en voksen i fritteren.

Dagen efter havde man et andet "nyt" gameboy spil, som man var kommet til at
putte i lommen, da man havde lånt en klasse kammerats gameboy. Endnu en snak
om at stjæle og konsekvensen her af på længere sigt. Mig med ned i skolen
dagen efter for at sikre at spillet blev aflever til sin rette ejer. Jeg
holdt mig lidt på afstand under afleveringen.

Samme aften havde han en Beyblade af fremmed herkomst i sin taske, og nu er
det så jeg syntes at det var på tide at få æidt input ude fra.

/Frodo

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 23:46

> [...]
bliver
> beskyldt for at stjæle, inddragelse af gameboy, og så ned og aflevere

Ville jeg også have gjort

> [...]
> dagen efter for at sikre at spillet blev aflever til sin rette ejer. Jeg
> holdt mig lidt på afstand under afleveringen.

ditto

> Samme aften havde han en Beyblade af fremmed herkomst i sin taske, og nu
er
> det så jeg syntes at det var på tide at få æidt input ude fra.

Og det har du så fået, han må da snart lære at det bliver opdaget, er det
derfor han gør det?? Jeg mener, for lidt opmærksomhed, hvad er der ellers
sket i jeres familie/skole op til episoderne - se JEG har også lært lidt.

--
venligst
Ralph

Fra : Frodo

Dato : 08-05-04 23:52

> [...]
> sket i jeres familie/skole op til episoderne - se JEG har også lært lidt.

Se det er også et spørgsmål jeg har stillet mig selv, mange gange de sidste
dage. Her i huset er der ikke sket nogen ændringer.
Jeg ved at sidste weekend hos mor, var en rigtig møj weekend.
Men det er der ikke niget usædvanligt i, og har ikke tidligere udløst
ligende handlinger.

> --
> venligst
> Ralph