Message Authentication Codes
Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-05-04 17:53

Er der nogen her som har kendskab til steder, hvor man
rent faktisk bruger den form for Message Authentication
Codes, som Wegman og Carter beskrev tilbage i 1981 i
artiklen "New hash functions and their use in
authentication and set equality"?

Til dem der ikke kender artiklen, beskriver den hvordan
man kan opnå unconditional security med en forholdsvis
lille hemmelig nøgle. Prisen er, at MAC skal være en bit
længere for at opnå samme sikkerhed.

Jeg kan forestille mig at man bruger det de få stedder,
hvor man i øjeblikket eksperimenterer med kvantekryptering.

Men metoden ser umiddelbart så praktisk ud, at man kunne
finde på at bruge det stedder, hvor autencitet er så
vigtig, at man ikke ønsker at stole på sikkerheden i en
blockcipher som f.eks. DES eller AES.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 05-05-04 19:27

Kasper Dupont skrev:

> [...]
> Carter beskrev tilbage i 1981 i artiklen "New hash functions and
> their use in authentication and set equality"?

Jeg har på fornemmelsen at det er den form for »Message Authentication
Codes« der bruges i SSH-protokollen, men jeg er ikke sikker på det.

Jacob
--
http://jacob.sparre.dk/LEGO/Transport/Fly/Colibri/
Byggevejledning til et LEGO-fly.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-05-04 19:55

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Jeg har på fornemmelsen at det er den form for »Message Authentication
> Codes« der bruges i SSH-protokollen, men jeg er ikke sikker på det.

Det tror jeg ikke. SSH bygger på offentlige nøgler. Der
er ingen shared secret, så der er ingen pointe i at bruge
unconditional security i sine MACs.

Hvordan ville du udveksle hemmeligheden?

Et hurtigt kig på openssh sourcekoden viser, at den
kun har support for ganske almindelige hash funktioner:

struct {
char *name;
const EVP_MD * (*mdfunc)(void);
int truncatebits; /* truncate digest if != 0 */
} macs[] = {
{ "hmac-sha1", EVP_sha1, 0, },
{ "hmac-sha1-96", EVP_sha1, 96 },
{ "hmac-md5", EVP_md5, 0 },
{ "hmac-md5-96", EVP_md5, 96 },
{ "hmac-ripemd160", EVP_ripemd160, 0 },
{ "hmac-ripemd160@openssh.com", EVP_ripemd160, 0 },
{ NULL, NULL, 0 }
};

Men pointen er måske, at det ville være overkill, fordi
der altid er en nemmere vej til at bryde ind i de systemer,
hvor man kunne finde på at bruge sådan en autentifikation
til sin kommunikation.