fstab under gentoo
Fra : kristina

Dato : 05-05-04 17:14

Hej så er jeg igang med at instalere mit gentoo, og det er gået fint ind
til nu, hvor jeg er i tvivel om jeg skal ændre noget?
det er i
# nano -w /etc/fstab
hvor der i manualen står at der skal stå:

/dev/hda1 /boot ext2 noauto,noatime 1 2
/dev/hda2 none swap sw 0 0
/dev/hda3 / ext3 noatime 0 1

none /proc proc defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0

/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom auto noauto,user 0 0

men i min står der:

/dev/BOOT /boot ext2 noauto,noatime 1 1
/dev/ROOT / xfs noatime 0 0
/dev/SWAP none swap sw 0 0
/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro 00

skal det ændres til /dev/hda1 ext2 .......

og skal xfs ikke være ext3?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-05-04 18:57

kristina wrote:

> [...]
> /dev/SWAP none swap sw 0 0
> /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro 00
>
> skal det ændres til /dev/hda1 ext2 .......

Det kommer an på så meget. Der er mange forskellige måder
at navngive sine devices på, og de har hver deres fordele
og ulemper. Det skal du ikke ændre på, med mindre du har
en god grund til det.

> og skal xfs ikke være ext3?

Der skal stå den rigtige type. Det vil sige, at bruger du
ext3, så skal der stå ext3. Og bruger du xfs, så skal der
stå xfs. Og xfs er mig bekendt et ganske udmærket filsystem,
så det ville ikke undre mig om nogen distributioner bruger
det som default. Desværre er der stadig nogen distributioner,
som slet ikke understøtter xfs.

Men for dit rodfilsystem har linien i /etc/fstab sådanset
ikke den store betydning. Rodfilsystemet bliver jo af gode
grunde mountet før /etc/fstab kan læses, hvilket betyder,
at oplysningerne i /etc/fstab er ligegyldige. Linien for
rodfilsystemet kunne helt fjernes fra /etc/fstab. Den bliver
mig bekendt kun brugt til to ting:
1) Så mount ved, hvad den skal skrive om / i /etc/mtab
2) Så fsck ved, hvordan filsystemet skal checkes.
Men i dit tilfælde angiver 0 0 jo, at filsystemet slet ikke
skal checkes. Hvilket giver samme resultat som hvis den
ikke havde stået der.

Det eneste spørgsmål, der er tilbage, er, hvordan gentoo
opretter sin /etc/mtab. Og det ved jeg faktisk ikke.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 08-05-04 13:20

> [...]
> Men i dit tilfælde angiver 0 0 jo, at filsystemet slet ikke
> skal checkes. Hvilket giver samme resultat som hvis den

/ bliver først mountet read-only. Hvis du ikke har / i
/etc/fstab, bliver det aldrig remountet read-write.

Sagt med andre ord. Du vil GERNE have / i /etc/fstab :)

Mvh Jesper

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-05-04 15:26

Jesper Gaardbo Langhoff wrote:

> / bliver først mountet read-only. Hvis du ikke har / i
> /etc/fstab, bliver det aldrig remountet read-write.

Remounting har ikke brug for nogen oplysninger fra fstab.

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 13-05-04 22:15

On Sat, 08 May 2004 16:25:35 +0200, Kasper Dupont wrote:

> Remounting har ikke brug for nogen oplysninger fra fstab.

Jo.

Mvh Jesper

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-04 00:13

Jesper Gaardbo Langhoff wrote:

> Jo.

Du kan sagtens udkommentere en linie fra fstab og stadig
remounte filsystemet. Jeg testede lige med /boot (fordi
/ ikke kan remountes pga. åbne filer).

[root@erwin:pts/11] grep boot /etc/fstab
#LABEL=/boot /boot ext2 defaults 1 2
[root@erwin:pts/11] grep boot /proc/mounts
/dev/hda2 /boot ext2 rw 0 0
[root@erwin:pts/11] mount -o remount,ro /boot
[root@erwin:pts/11] grep boot /proc/mounts
/dev/hda2 /boot ext2 ro 0 0
[root@erwin:pts/11] mount -o remount,rw /boot
[root@erwin:pts/11] grep boot /proc/mounts
/dev/hda2 /boot ext2 rw 0 0
[root@erwin:pts/11]

Det virker glimrende, ingen problemer her. Jeg har da
også tit remountet filsystemer, der aldrig nogensinde
har stået i fstab.

Fra : Preben

Dato : 05-05-04 20:10

kristina wrote:
> [...]
> /dev/SWAP none swap sw 0 0
> /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro 00
>

> skal det ændres til /dev/hda1 ext2 .......

Hej Kristina.

Jo, det er helt korrekt, hvis du har valgt ext3 som filsystem. ReiserFS
skulle du nu ellers tage at prøve en dags tid - specielt når Reiser4
kommer her en gang (næste år er den sikkert stable).

Grunden til der står BOOT, ROOT og SWAP er at du netop skal ændre det
til dine enheder. Havde det været scsi diske havde de heddet sda, sdb,
sdc,... men i dit tilfælde har du nok bare ide-diske og hvis du
installerer på den primære disk hedder den selvfølgelig hda (/dev/hdaXX)

Mvh / Preben

Fra : kristina

Dato : 05-05-04 20:51

Preben skrev:

> [...]
> sdc,... men i dit tilfælde har du nok bare ide-diske og hvis du
> installerer på den primære disk hedder den selvfølgelig hda (/dev/hdaXX)

jeg tror jeg har ext3 da jeg monteret diskene skrev jeg
#mke2fs -j /dev/hda3
# mount /dev/hda3 /mnt/gentoo

og så skal jeg vel
/dev/hda1 /boot ext2
eller er det
/dev/hda1/BOOT /boot ext2

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-05-04 21:02

kristina uttered:
> jeg tror jeg har ext3 da jeg monteret diskene skrev jeg
> #mke2fs -j /dev/hda3
> # mount /dev/hda3 /mnt/gentoo

Ja, det skulle give ext3. Hvorfor skriver du så egentlig ext2 herunder?

> og så skal jeg vel
> /dev/hda1 /boot ext2

Ja.

> eller er det
> /dev/hda1/BOOT /boot ext2

Nej.

FWIW, her er en kopi af min /etc/fstab (kører også gentoo med
ext3). Jeg har XP-installation på hda og gentoo på hdb, ellers skulle
det være parallelt til hvad du har brug for:

/dev/hdb1 /boot ext3 defaults,noatime 1 1
/dev/hdb2 / ext3 noatime 0 0
/dev/hdb3 none swap sw 0 0
/dev/hda1 /winXP vfat defaults,umask=0 0 0
/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro,user 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,user 0 0

# NOTE: The next line is critical for boot!
none /proc proc defaults 0 0

# glibc 2.2 and above expects tmpfs to be mounted at /dev/shm for
# POSIX shared memory (shm_open, shm_unlink).
# (tmpfs is a dynamically expandable/shrinkable ramdisk, and will
# use almost no memory if not populated with files)
# Adding the following line to /etc/fstab should take care of this:
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0

\\kristian
--
What I hate most of all are M & M's because they're so hard to peel.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-05-04 06:02

Preben wrote:

> [...]
> skulle du nu ellers tage at prøve en dags tid - specielt når Reiser4
> kommer her en gang (næste år er den sikkert stable).

Giver xfs ikke bedre performance end reiser3?

Fra : kristina

Dato : 06-05-04 09:21

Kasper Dupont skrev:

> Giver xfs ikke bedre performance end reiser3?

Er der nogen der ved om der findes et dk mirror, eller hvilket der en af
de hurtigste når mand bor i dk

Fra : kristina

Dato : 06-05-04 12:37

Ja så blev jeg færdig med at instalere men da jeg rebotet skriver den:
Busybox v1.00-pre7 (2004.05.05-16:01+0000) built-in shell (ash)
enter 'help' for a list of built-in commands

/bin/sh: can't acces tty: job control turned off
attempt to access beyond end of device
01:00: rw=0, want=4171, limit=4096
attemp to access beyond end of device
01:00 rw=0, want=4171, limit=4096

hvad skal jeg gøre?????

og så er keybordet en hvordan ændres det til dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-05-04 16:01

kristina wrote:

> [...]
> enter 'help' for a list of built-in commands
>
> /bin/sh: can't acces tty: job control turned off

Det lyder som om ramdisk størrelsen er forkert.
Hjælper det hvis du smidder ramdisk_size=8192
på kommandolinien?

> og så er keybordet en hvordan ændres det til dk

Skal du ikke have maskinen til at boote først
inden du gør noget ved tastaturopsætningen?

Fra : kristina

Dato : 06-05-04 21:10

Kasper Dupont skrev:

> Det lyder som om ramdisk størrelsen er forkert.
> Hjælper det hvis du smidder ramdisk_size=8192
> på kommandolinien?

> Skal du ikke have maskinen til at boote først
> inden du gør noget ved tastaturopsætningen?

jo det er viktisk at den kan boote førdst.

men det virkede ikke med at skrine ramdisk_size=8192 på linjen jeg kan
heller ikke logge ind med root eller nogen bruger. kan det redes eller
er det en ommer? det vil jeg være meget ked af.
på fordhånd tak

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-05-04 22:11

kristina wrote:

> men det virkede ikke med at skrine ramdisk_size=8192 på linjen jeg kan
> heller ikke logge ind med root eller nogen bruger.

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad der er galt. Får du
samme fejlmelding efter du har prøvet med ramdisk_size=8192
på kommandolinien? Hvilken bootloader bruger du? Og hvad
mener du med at logge ind, når du nogensinde frem til en
login prompt?

Fra : kristina

Dato : 06-05-04 23:14

Kasper Dupont skrev:

> [...]
> på kommandolinien? Hvilken bootloader bruger du? Og hvad
> mener du med at logge ind, når du nogensinde frem til en

ja det er samme fejl efter jeg har skrevet ramdisk_size=8192
jeg bruger lillo til at boote. lillo starter fint og køre BIOS tjek det
virker, og så starter den gentoo op hvor den loader alt mit hardware det
går så hurtigt at jeg ikke kan nå at læse om alt går ok, men det jeg kan
nå at se går ok.
logge ind mener jeg at når du går ind som ROOT eller en bruger og det
kommer jeg ikke til.
men den står i som man er logget ind i systemet
/#
og kan se dir
bin etc proc temp
dev lib lost+found sbin usr og filen linuxrc

Fra : kristina

Dato : 07-05-04 11:21

kristina skrev:

> [...]
> og kan se dir
> bin etc proc temp
> dev lib lost+found sbin usr og filen linuxrc

har opgivet og prøver forfra og håber på et bedre resultat, men tak for
hjælpen og for at i gad at bruge jeres tid på mig.

Fra : Preben

Dato : 08-05-04 22:05

kristina wrote:
> har opgivet og prøver forfra og håber på et bedre resultat, men tak for
> hjælpen og for at i gad at bruge jeres tid på mig.

Istedet for at give op (selvom det måske er for sent), så kan det altså
godt betale sig at putte install-cd'en i drevet og chroot'e ind i
systemet du allerede har bygget.

Lav en ny kerne-configuration (unmerge evt. den gamle kerne) og slet
alle linux-src's med:
# rm -r /usr/src/linux*

og brug så emerge til den nyeste kerne. Anvend evt. gentoo-dev-sources
for kerne 2.6.x - den kan være noget lettere at overskue end 2.4'eren.
Slå evt. alt fra i kernen, så du kun har det mest nødvendig supporterede
- dvs. intet lyd og ingen fancy ting ellers. Kun lige chipset,
ide-controller, netkort osv. hvad der nu er nødvendigt for systemet.
(det er også hurtigere at compile kernen så)

Mvh / Preben

Fra : kristina

Dato : 08-05-04 23:33

Preben skrev:

> [...]
> ide-controller, netkort osv. hvad der nu er nødvendigt for systemet.
> (det er også hurtigere at compile kernen så)

Tak men det er for sent og jeg håber at det går bedre denne gang, men
det ved jeg så til næste gang.
Jeg tror at jeg starter med genkernel da jeg ikke har 110% styr på
kerner. og så er det i førdste omgang en test om og se om gentoo er
noget for mig. jeg ved godt at det tager en krig da den så skal have
mange unødvendig ting med.

Fra : Preben

Dato : 09-05-04 09:06

Hej Kristina

> [...]
> kerner. og så er det i førdste omgang en test om og se om gentoo er
> noget for mig. jeg ved godt at det tager en krig da den så skal have

Ja, men overvej nu lige det med genkernel een gang til.. Jeg prøvede med
genkernel på min bærbare - men det mislykkedes. Jeg vil mene at det bør
tage dig en 1-2 timer første gang du prøver at konfigurere en kerne,
hvis du vil læse mange "help"-sektioner. Hvis du ved hvad du har af
hardware i din computer så kan det altså godt betale sig selv at
konfigurere sin kerne. Som sagt har jeg ikke fået genkernel til at virke
efter hensigten - jeg fik en grum fejl under booting af kernen, så jeg
droppede det.
Når du bliver god til at konfigurere din kerne og ved præcis hvad du
skal have med og ikke med - ja, så tager det ikke meget mere end 15 min
at udvælge det rigtige.

Iøvrigt kan en
# lspci
hjælpe dig med at finde alle pci-enheder, og det fortæller ofte en hel
del om hvilken usb-controller, ide-controller mv. der sidder i maskinen,
og udaf alle disse oplysninger kan man nok også godt finde ud af hvilket
chipset der sidder i den. Ellers hvis du kender bundkortets fabrikant og
model, så er et opslag på producentens hjemmeside ofte meget nyttig.

Jeg ville klart starte med at compile en kerne hvor al ting blicer
statisk i kernen og altså fravælge moduler i første omgang - det giver
en simplere konfiguration.

Hvis du løber ind i problemer med kerne-konfigurationen, så skriv her på
gruppen og få hjælp hvis skidtet ikke vil kompilere. genkernel er altså
nogen gange lidt mærkelig (desuden var der i gentoo-1.4 probs med scsi -
jeg ved ikke om det er lavet om i 2004.1, men hvis du har noget scsi så
skal du være opmærksom på det (hvis du ikke ved det, har du det nok ikke
- det er dyrt)).

Mvh / Preben Holm